SAS er organisert som et konsern, og EuroBonus er et 100% eid datterselskap på samme måte som feks SAS Norge AS, SAS Ground Handling Norway AS og en hel del andre selskap hvor SAS oppererer. Rubbel og bit følger med morselskapet SAS AB. Jeg vil gjette på at FB er et eget selskap i AFKL-strukturen også, og EB kommer til å forbli et selvstendig selskap frem til det er avklart hvordan lojalitetsprogrammene skal drives fremover.
Veldig vanlig ved fusjoner at datterselskap blir stående i opp til flere år inntil de blir integrert, ofte p.g.a erp og andre datasystemer og avtaler som har utløpstid. Tipper EB består en god stund etter en eventuell fusjon før eventuell integrasjon i FB.
Alle som skal på eventet i CPH, send meg en pm så lager jeg en gruppechat så møtes vi en plass før/etter? Jeg og @Kjetil L kommer til CPH med SK1469
Har ikke noe med datterselskap å gjøre i seg selv. Eurobonus følger med i kjøpet fordi de er del av SAS konsernet som salget gjelder. Det er dette komplette man kjøper en bit av, uansett om aksjene er kjøpt på åpen børs eller ved rettet emisjon mot AFKLM. En helt annen sak, som er helt riktig (og kanskje viktigst her), er at AFKLM som hovedeier kan velge å la EB holde på med sitt. Som før. Og potensielt lenge. Min egen gjetting er likevel at det ikke vil vare og vare før de slår sammen programmene. Anko har jo hintet også, om hvor slagkraftig et samlet FB med alle sine medlemmer vil være.
Han sa også på eventet; Vår (SAS) farge er blå, og vi flyr. Da er det naturlig å kalle programmet Flying Blue....
Med fare for å mansplaine (og ikke til deg spesifikt): Brand, vilkår, plattform og customerfacing/systemfacing er uavhengige ting i 2025. AFKLM kan slå sammen alle registrerte kunder på en plattform og kalle dette Flying Blue ut mot partnere - med dertil forhandlingsposisjon. Ut mot kunde kan det være helt ulike vilkår og brands, tilpasset marked. Det gir null mening å ta Skandinavere inn på kontinentale vilkår, så lenge Norwegian er en reell konkurrent. Det er konkurransesituasjonen som skaper fordeler for oss. Håper virkelig DY og Strawberry kjører på - da må SAS/AFKLM henge med.
Er ikke Eurobonus i seg selv en så sterkt innarbeidet merkevare at det fort kan være uheldig å gå over til FB?
Ja, er vel egentlig det de sier. Samtidig kan AFKL forhandle med Eurobonus medlemmene når de skal inngå avtaler etc.
De var veldig klar på det i går at det bare var tanker Anko selv hadde rundt navnet men at det ikke var noe snakk om det. Og de brukte selv eksemplet med å skulle kjøpe en bedrift for så å slette lojaliteten til bedriften over natta er det mest idiotiske noen gjør, så det kom ikke til å skje. Man kunne ta det helt med ro Eneste argumentet de brukte for at man evt kalte det noe alla Flying Blue er at da er man 30 millioner som forhandler med amex og andre partnere, ikke 8,5 som er i Eurobonus idag. Sier vel seg selv det at man får til bedre deals for oss medlemmer når man er flere. Ble spurt om amex og danmark, det kunne ikke de si noe om og at de gjerne skulle ha det i danmark. Men det var amex sitt bord. Var dog med en amex representant som man kunne snakke med etterpå
I motsetning til å kjøpe ett selskap for å kun generere vekst i antall kunder og markedsandel - feks mobiloperatør, forsikring m.m, så kjøper du ikke en base med 400 000 fast betalende kunder hver måned, du kjøper jo ett selskap med lojalitet til selve selskapet, som er en vesentlig forskjell. Oppkjøp av bankvirksomhet m.m så tar man over en kundebase med portefølje hvor ja, en del folk flytter men man sitter igjen med en stor majoritet av kunder som blir. Hos SAS så er man jo avhengig av at man skal velge de igjen neste gang man kjøper en reise, man er ikke låst til noe som helst eller har noe fast månedlig løpende betaling inn til de - derav, det å bare slette 8,5 millioner med lojalitet til ett selskap over natta er da isåfall tidenes dummeste kjøp. Da kunne man vel like gjerne bare bygd opp selv fra bunn av
Siden du tar opp bankvirksomhet, hvordan synes du det gikk med DNB og Sbanken? Det som stort sett skjer er at ledelsen går ut til kunder og ansatte og sier: det kommer ikke til å bli noe endringer, verken på navn eller vilkår. Så går det ca 2 år før alt innlemmes i moderselskapet og alt som ble sagt er glemt. Antageligvis samtidig som bonusavtaler og bindingstid for gamle ledere utløper. Når tror du Ankos engasjement er over? Jeg mener ikke at de sletter all lojalitet ved oppkjøp, bare at det «kan hende» de «glemmer» hva har lovet.
Skjønner du trekker inn DNB/Sbanken, men ser ikke på det som det samme. Tror man må skille mellom ett oppkjøp hvor man kjøper en kundebase med faste inntekter, og ett selskap som i utgangspunktet baserer seg på lojalitet. Sbanken hadde i underkant av 500 000 kunder og rundt 100 milliarder i utlån. At 5–10 000 kunder evt forsvant ut, utgjør ikke det noe stor forskjell. Pressemelding fra Sbanken selv nå etter sist rentekutt var at de aldri hadde sett så mange boligsøknader på hele 15 år. I oppkjøp av banker og liknende kjøper du en portefølje som i praksis er "låst" gjennom boliglån, konto, kort osv. Kundemassen er stabil, og selv om en viss andel flytter, sitter du fortsatt igjen med en solid base. Oppsidepotensialet er fortsatt stort selv om 20–30 % velger å bytte bank da du har inntekt på utlånene. Det er en grunn til at man ser fusjon etter fusjon blant banker nå det siste året. Samme gjelder feks oppkjøpet av Kron som Storebrand har gjort. 67 000 kunder og en økning av forvaltning til Storebrand på 7(?) milliard som gir de direkte inntekt fra dag en. Poenget mitt med å trekke frem dette er kontrasten til SAS. Verdien AF/KLM sannsynligvis har sett i SAS ligger nettopp i millioner av kunder som frivillig velger SAS gang etter gang, uten noe som helst form for binding. Hvis ingen kunder velger SAS neste gang de skal booke sydenturen sin eller helgeturen til Lofoten, så har de ikke inntektsgrunnlag. Lojaliteten er hele fundamentet. Hvis du fjerner den, fjerner du mye av begrunnelsen for å kjøpe SAS i utgangspunktet. Det tar to sekunder å gå inn på Norwegian, Finnair eller Lufthansa å kjøp billett. Evt bruk av Momondo/Google Flights. Likevel velger folk SAS. Det er denne verdien AF/KLM kjøper – ikke utlån eller en fast "bundet" kundebase, men ren, frivillig lojalitet. Hele poenget er at kunden velger SAS også neste gang. Det er der synergiene og vekstmulighetene ligger.
Ingen røyk uten ild? Hon (Olivia i EB) bekräftade även att det kommer gå finnas möjlighet till redemptions för awardbiljetter på SQ framöver men de kommer också vara ”dyra” som hon uttryckte det. Dock kommer TAP finnas tillgängligt före SQ.
Jeg ser ikke den helt store forskjellen. Begge tilfeller handler om å vokse i form av større marked. Selv om banken kanskje får merinntekter fra dag en vil noen som kjøper et flyselskap i særdeles dårlig form satse på merinntekter på lengre sikt, nærmere sammenlignbart med hvordan kjøp av børsnoterte aksjer virker. For min del er del er dog det viktigste å ta med seg at DNB raserte tjenestetilbudet til Sbankens kunder. Både Apple Pay, nett- og mobilbanken forsvant. Dagens Sbanken nettbank er DNBs med annet branding og nå har de nå bygd en ny Sbanken app hvor en del av tjenestene fortsatt må gjøres hos DNB. De har rett og slett gjort en unødvendig dobbel jobb. Uansett er poenget mitt vent og se, det eneste som er helt sikker er at det kommer til å bli endringer og det som blir sagt i dag er ikke fasiten på hvordan det ser ut om to år. Og til slutt en liten graf hvor den blå linjen refererer til kundetilfredsheten til Sbanken. Kilde: bytt.no
Diskusjonen om Lifetime Diamond er flyttet ut i egen tråd... https://insideflyer.no/forums/threads/sas-eurobonus-lifetime-diamond-ltd.22437/
Ikke at jeg orket å lese igjennom 32 sider, og ingen har koblet noe LLM-søk opp her ennå: Var det ikke slik at de lovet at: * Max 2 pax per CT-bestilling var en midlertidig systemgreie skulle tilbake til gammel ordning? * Mixed classes innad i reiseretningen, utover feeder flights? * Mulighet for å gjøre det man ønsker selv (endringer, openjaw etc), uten å måtte ringe inn? Ikke rart passiva bygger seg opp i EB når det er både dyrt og vanskelig å bruke poengene.
Jeg fikk i hvert fall med meg at de sa at de jobber med å gjøre så vi får opp søkeresultat med mixed class, inkludert premium eco. Forhåpentligvis kommer det også flere andre forbedringer samtidig. Oppfattet det som at dette kan forventes en eller annen gang ila. første halvår. Du kan se side 28 og 29 for referat fra siste event i Oslo.