Awardfares.com - Samletråd

Tråd i 'Bonushjelp' startet av drsyk, 15. jan 2019.

1. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,491
    Bonuspoeng:
    113
    Per nå tilbys disse CT-ene for rundt 2 000 kroner her inne. Man får altså ikke engang dekket årsavgiften på kredittkortet (og det er usikkert om noen i det hele tatt er villig til å betale disse 2 000 kronene):

https://insideflyer.no/forums/threads/ct-med-poeng-vurderes-avhendet-samletråd.7183/page-30

At SAS har blokkert AwardFares ser jeg ikke som et stort problem. Elefanten i rommet er at SAS ikke har et eget, velfungerende søkeverktøy. Og selv om de hadde hatt det, er det så få tilgjengelige billetter at det ikke lenger er morsomt å lete. Egentlig har det blitt en plage å bli kvitt en CT.

2. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,772
    Bonuspoeng:
    113
    Og der var awardfares abonnement sagt opp.
    Synd at man nå må begrense seg til sas sine egen side hvor man får timeout ved for mange søk (ble timet ut etter søk nr 7 igår).

testflyver liker dette
  3. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,268
    Bonuspoeng:
    93
    SAS blokkerer nok neppe AwardFares spesifikt. Beskrivelsen høres ut som om de har innført en høyere grad av rate-limiting, som gjør at AF ikke får gjennom alt av søk for alle sine medlemmer. De sier jo selv at de fremdeles får kapasitet nok til a tilby en grad av bufret søk.

Så kan vi diskutere hensikten med å strupe til. Er det for å avlaste serverne slik at søkemotoren har kapasitet nok til alle som leter gjennom SAS-nettside? Er det for å unngå at tjenester som AF tjener penger på bekostning av SAS? Det kan være så mangt, og ikke nødvendigvis ond ment.

trygveat and eventyrer like this.
  4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    Sa selv opp min også. Her må AF på banen og bruke litt lobbymuskler.

Men bør vi klage til diamant/gull-mailen?

Jon_Noj, Magnus1001 and eventyrer like this.
  5. enokling

enokling Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har klaget til Diamant mailen - anbefaler alle å gjøre det samme - verdien av programmet og SAS-kredittkort er jo nær null om du ikke kan finne KLM, Air France, etc lenger!

avis, Jon_Noj, Frode789 and 3 others like this.
  6. Sykkelthor

Sykkelthor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,228
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp! Jeg klaget til gullmailen, for livet er for kort til at jeg skal sitte i søkemotoren til SAS og prøve å finne de få billettene som er ute.

Jon_Noj, Frode789, mrtrond and 2 others like this.
  7. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33

Dette sier mye om hvor vanskelig det er å få bruk for CT i disse tider. Dette kommer til å få følger for SAS og Amex på lang sikt. Har flere CT jeg ikke får brukt nå, og regner med jeg kommer til å avslutte Amex Elite før nyåret.

8. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    Da er klage sendt til diamant mailen fra meg også. Har etterspurt hvorfor de gjør dette?Hva de planlegger å gjøre for å få tilbake verdien i programmet? Og gitt klart beskjed at dette forringer opplevelsen og selve lojalitetsprogrammet.

Jon_Noj, avis, mrtrond and 3 others like this.
  9. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    I de gode gamle dager (eg. Star Alliance) så brukte jeg ikke bare alltid opp CT, men flere ganger så den hadde en teoretisk pengeverdi på 50-80.000 kroner per gang (F t/r BKK m/"gratis" følge). Det er jo vilt god valuta for pengene, men nå har det snudd til å bli ganske tvilsom valuta for pengene.

Last edited: 07. nov 2025
    testflyver liker dette
  10. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Samme problem her i heimen. I *A fløy CT-ene raskere ut enn jeg rakk å tjene dem. Nå sitter jeg på en halvannet år gammel passe muggen CT med utløp til nyttår som jeg uten hell har forsøkt å finne noe vettugt å bruke på. Sa opp alle Amex-kortene ved årsskiftet, og kommer neppe til å bestille nye med det første.

Men jeg kommer heller ikke til å si opp Awardfares nå. Blir feil å straffe dem for SAS' ondsinnede forretningspraksis. Men om de ikke klarer å finne en workaround i løpet av de neste par månedene har Awardfares ikke livets rett lenger, og da får man heller revurdere.

En annen ting er jo at SAS faktisk tjener penger på Eurobonus. Bare å se tilbake på verdien av Eurobonus-programmet i rekonstruksjonen. Det er lett å glemme når de snakker om "EB-gjeld". De tjener veldig mye penger på å selge poeng til partnere, men kan ikke for alvor tro at kundene ønsker å flytte poengbruken til snake-oil. Enten må de levere noe av verdi, eller så må de godta reduserte inntekter fra EB. Et SAS-skjerf til 24900 poeng (eller 740 kroner) i SAS shop kan bli ditt for 1700 Trumfkroner. Vel, da bruker jeg heller de 1700 kronene på Meny for å si det sånn.

Jeg tror SAS har hatt en ganske grei fortjeneste på å kjøpe rimelige billetter hos partnere som gir god verdi for kundene og et klart insentiv for å samle poeng. Men tulleprodukter til overpris blir raskt gjennomskuet. Det gjør grådigheten veldig synlig.

Last edited: 07. nov 2025
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg, som også bruker AF Diamond ved leilighet, er i prinsippet i mot at vi må betale andre aktører for å komme noen vei. Dette her skulle SAS ha klart selv, på en bedre måte enn i dag.

Enig i at det er for tidlig å kutte før man har lansert noe eget som er adekvat.

12. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Mest overrasket over at det er så lite folk som har klaget. Det har vært slik hele uke, og først igår kom det en post her inne.
    Begynner å bli ganske tvilsomt hele opplegget.

Frode789, themichael and The_Dude like this.
  13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg antok at det enten var en teknisk feil, eller at billetter faktisk var støvsugd. Jeg fikk noe noen ST resultater, tross alt - både Y og C.

vippern, holmen and Jon_Noj like this.
  14. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,709
    Bonuspoeng:
    113
    Når man forsøker å bruke SAS sin partnerbonusreisesøk, og blar seg igjennom dag for dag samt hopper noen datoer fremover for å se om det finnes business-seter..
    saslimit.png

Hvordan skal man klare å finne business-seter hvis SAS stikker kjepper i hjulene på hver minste sving?

The_Dude, Frode789, Jon_Noj and 5 others like this.
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,774
    Bonuspoeng:
    293
    Har nå pauset Awardfares abonnementet …
    Litt synd at AF ikke kan benyttes til de daglige søkene etter gøye reiser lenger.
    Men jeg har da noen reiser i 2026 å se frem til:
    Med AF til RUN
    Med KL/KQ til BKK
    Med SAS til KKN
    Med SAS til YYZ …
    Håpet er jo at SAS kan utvikle et søkerverktøy som gjør tredjepartsverktøy unødvendig, men med den progresjonen SAS-IT hittil har vist så kan det jo ta sin tid.

Kanskje SAS kan kjøpe Awardfares så kan kombinasjonen bli en suksess ….

16. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har også sendt inn klage. De setter lojaliteten vår på spill, og det kan jeg ikke se hvordan de kan være tjent med.

testflyver and DJasko like this.
  17. Jon_Noj

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Er ganske sikker på at IT er en av de planlagte synergiene når SAS slås sammen med AF/KLM, dvs. at minimalt med investeringer i gammel SAS IT kommer til å skje før AF/KLM IT tar over.

jonss and tobeornot999 like this.
  18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenkt litt (hva jeg ville gjort).

Kutt API-tilganger til hytteindustrien først, la det gå litt tid og deretter lanser ditt eget nye verktøy. Om disse bedriftene går konk før du lanserer eget verktøy, er det heller ikke noen juridiske personer som vil sette i gang rettsprosesser.

En ting er kostnadene med slike prosesser, en annen at SAS potensielt sett kan tape og måtte opprettholde API-tilgangene (og hytteindustrien).

Tenker at de primært vil ha disse aktørene bort, og dette er den enkleste og billigste måten å gjøre det på.

19. Jon_Noj

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som protester hjalp

upload_2025-11-9_18-23-32.png

20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,124
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, ser at posten min "didn't age well", som man sier.

jonss and Thimble5020 like this.

Del denne siden