Awardfares.com - Samletråd

Tråd i 'Bonushjelp' startet av drsyk, 15. jan 2019.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, seff! Sorry. Endret.

2. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en ting som gjør at jeg begrenser bruk av awardfares, og lurer på om andre deler min skepsis eller om jeg bare er rar.

Det er slik at awardfares bare viser seter som noen på et tidspunkt har søkt etter og funnet. Dermed er det også sånn at seter jeg har funnet med egne søk i awardfares, blir synlige for alle andre. For meg gjør det at jeg ikke har lyst til å søke i awardfares, fordi det jeg finner blir synlig for andre umiddelbart og jeg må være klar til booke ganske lynraskt for å gardere mot at andre awardfares-brukere ser hva jeg har funnet og tar det selv. Det er ofte lite hensiktsmessig, man bruker en del tid på å forske og sette sammen turer.

Av denne grunn bruker jeg kun awardfares til å se hva som allerede finnes og er søkt opp, og gjør ingen søk der inne - de gjør jeg på sas.no. Eneste unntak fra dette er alerts, men når jeg setter opp alerts er det da kun for seter/flights jeg er villig til å booke umiddelbart.

btm, Spielhaug, avis and 2 others like this.
  3. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det er populære ruter, så deler jeg din skepsis. Da søker jeg også kun på SAS. Ofte gjør jeg dummy søk på helt andre datoer, kun for å få Awardfares sitt forslag til ruting, det kan være nyttig

btm liker dette
  4. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Reiseruter som dukker opp i Awardfares er vel eksakt det samme som man finner hos SAS ved søk fra A til B, eller har jeg gått glipp av noe her?

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    AF søker i realtid på SAS.no, så det skal ikke være noen forskjell på hva man finner. Hvis man søker SVG-OSL på SAS.no eller via AF skal de samme flightene vise, gitt at de står med samme point of sales. Jeg har noen ganger erfart at det kan være forskjell på SAS.no avhengig av point of sales. Det var for eksempel en gang en BR-flight fra LHR-TPE som dukket opp ved søk på flysas.com, men ikke på sas.no.
    Hva AF bruker som PoS kjenner jeg ikke til.

Hovedårsaken til at noen ikke finner seter på SAS.no, men som de har funnet på AF er at AF beholder treffene på det aktuelle søket i x-antall timer, og dermed kan det være at noen har booket i mellomtiden. For å få treff i realtid må man trykke refresh på ‘treffet’.
    Selv søker jeg utelukkende på SAS sine sider, og bruker flightconnections.com for å sjekke aktuelle flighter/destinasjoner.

Last edited: 05. aug 2025
    trygveat liker dette
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Så det å trikse med VPV, det kan hjelpe?

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke nødvendig å bryte opp en åpen dør. Det holder å gå inn på flysas.com, men forskjellen er nok svinnende liten.

eventyrer liker dette
  8. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Øh? Vernepliktsverket?

Last edited: 05. aug 2025
    livinspeed, eventyrer and jgroneng like this.
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,317
    Bonuspoeng:
    183
    Poenget her er dersom noen søker «Europa» til «New York», så vil ikke AF gjøre noen direkte søk hos SAS, men vise alle tidligere søk som brukere av AF har gjort på Europa til New York. Da dukker feks akkurat den biz-reisen jeg hadde søkt på DUB-JFK opp
    Mitt søk vil også danne grunnlaget for søylediagrammet som viser hvor mange biz-seter som er ledige på visse datoer.
    Derfor kan det være i min egeninteresse å av og til ikke flagge ledige seter til hele verden via AF…

trygveat liker dette
  10. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    På webcasten de nylig hadde for nye funksjoner sa de at det var en forsinkelse før søket ditt ble tilgjengelig for andre. For å gi deg "førsterett" på å reservere. Husker ikke hvor lang de sa den var (om de sa). Men om man venter med å bestille er det ikke bare awardfares som utgjør en risiko for at noen snapper den.

kongenamundsen and eventyrer like this.
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som ikke har awardfares.com abonnement, men kunne tenkt seg live alerts? Ta kontakt. Har akkurat tømt kontoen så skal ikke booke noe på en stund. Kan legge opp alerts til deg om du ønsker. Har inntil 1000 alerts.

(Gratis seff)

Tharayman, Kniven, Thomas123 and 6 others like this.
  12. Tharayman

Tharayman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er greia med at man kan velge både SAS eurobonus og AF/KLM som bonusprogram i søkene. Jeg trodde bonussetene på en måte var felles over alliansen? At jeg som eurobonus medlem hadde tilgang til samme bonus seter som dem som har status i flying blue?

13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    AF har nok kunder som søker tvers over alle de forskjellige lojalitetspeogrammene. Så da kan du velge selv hvilket program du søker bonusseter hos.

En allianse gir ikke fri tilgang til bonusseter, revenueseter etc hos de forskjellige flyselskaper. Det er rett og slett et samarbeid mellom de forskjellige selskap og samarbeidet kan være innenfor forskjellige områder (deriblant bonusseter).

AF/KLM har feks dynamisk prising på sine bonusseter, så det ville jo vært veldig lite god business å tilby de dyreste bonussetene til et annet selskap som har samme (lavere) prising. Eller at SAS da tilbyr dyre bonusseter fra AF/KLM til en fast lavpris hos seg. Da taper de på det. For SAS må nok ut med cash for de setene også.

I tillegg er det vel en no-brainer å tilby sine lojale kunder litt flere seter enn til kunder hos andre selskap som ikke flyr på deres metall.

14. Tharayman

Tharayman Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Okey!

Så selskapene pleier å ha bonus seter som er forbeholdt sine egne loyalty kunder. Så er det en avsetning som går til alliansemedlemmer.

15. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,947
    Bonuspoeng:
    113
    AF/KLM har sannsynlighvis dynamisk prising til SAS. SAS er villig til å betale en øvre grense for bonus bill. Dermed blir kun de bill som er innenfor SAS sin betalingsvillighet synlig for oss. Hadde SAS satt grensen høyt nok ville vi sett samme tilgjengelighet som AF/KLM sine egne kunder.

16. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Men da kunne vel SAS ha greid å ha dynamisk prising på parner billetter også da, så kan de billigste billettene være på det nivået som er i dag, men så har de andre prisklasser som gjør at en kan booke en klasse eller to over det billgste med noen tusen poeng ekstra, så kan en vurdere om en kan booke for litt ekstra pris en av veiene, eller lignende. For slik det er nå er jo hele Eurobonus programmet mer ett "meme" enn noe som folk bør ta seriøst!

17. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Ny oppdatering hos Awardfares angående problemer med søk:

https://blog.awardfares.com/sas-eurobonus-skyteam-search-updates/

upload_2025-11-7_13-21-41.png

Det fremstår veldig tydelig at SAS (EB) ikke ønsker at kundene skal klare å bruke poeng på ST-reiser. SAS egne nettsider fungerer jo sjeldent og meget dårlig til å finne brukbare reiser med ST. Likevel jobber de mot tjenester som Awardfares.

Frode789, Jeanette, jgroneng and 4 others like this.
  18. FlyingYeti

FlyingYeti Nytt Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Blir spennende å se hvordan dette utspiller seg. Er allerede vanskelig å finne gode skyteam reiser med AW. Hvis søkefunksjonen til SAS for SkyTeam ikke får noen drastiske forbedringer blir det fulltidsjobb å søke via SAS sine sider. Er såpass at jeg må revurdere om jeg vil skaffe meg Amex for en CT neste år. Har jo null verdi hvis en ikke får tatt det i bruk.

kongenamundsen liker dette
  19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde skjønt dette hvis det var etter at de innførte bedre bookingløsning som synes å være på trappene neste år, ut fra info på diamanttreffet denne uka. Men å gjøre det NÅ er særdeles merkelig. Dersom noen EBD skal på treffet i CPH eller STO så er vel dette et nytt punkt som bør adresseres..!?

20. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,238
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er absolutt et spørsmål som MÅ stilles i Stockholm. Kanskje til og med spørsmål nr. 1?

Her blir søken etter gode bonusturer ekstremt vanskelig. På eventet i Oslo snakket SAS ganske mye om at de skulle ordne andre muligheter for å brenne poeng, enn reiser. Det virker som det er strategien fremover. Slik at de får solgt poengene dyrt til AMEX/SEB/DNB, og så kjøpt tjenester billig når folk bruker dem (hotell, leiebil, varer osv).

Teknolai, Frode789 and testflyver like this.

Del denne siden