Tenkte det samme da jeg var Diamond, men nå har jeg sluttet å bruke awardfares. Erfaringsmessig er de ganske å så lydhøre på tilbakemeldinger…
Hvis du finner noe obskurt som du har lyst å benytte deg av, så bestiller du. Hvis du ikke vil bestille, er det ingen problem at andre ser der. Eller tenker jeg for enkelt nå?
Hehe, ja du kan jo si det slik. Men ikke alle som klarer å bestemme seg, eller få ordnet barnevakt etc på så kort varsel. Eller av og til er det en slags backupplan Men det var også en slags overordnet tanke at når jeg søker opp en rute på Awardfares, så blir resultatet synlig for alle brukere. Før det, så er det usynlig, med mindre noen andre har satt opp en alert eller søkt det opp selv. Hvis ingen søker manuelt etter seter på Awardfares, så vises ingenting
Til mitt forsvar så er min holdning normalt sett "bestill først, spør etterpå", og det klør ofte i bestillingsfingeren Når ruten er såpass obskurt, vil det antakelig ikke være veldig mange som har samme obskure interessen pluss tiden (og de nødvendige poengene) til å faktisk reise på kort varsel. Risikoen er nok ganske så minimal.
Har hatt Diamond en mnd nå med ganske mange alerts, i tillegg til et par mnd tidligere i høst. Utrolig lite som blir sluppet mellom Asia og Europa som ikke betinger en heftig melkerute via India eller Kina. Skal bli hardt å tak i C-billetter på retur (har øko) når en bare har fleks på 2-3 dager.
Hvis du allerede har funnet billettene på Awardhacks, hvorfor skal du da ha behov for å søke etter de samme billettene på Awardfares? AF finner ikke noe annerledes enn AH/SAS. Det er da ingenting som er problematisk med at man selv ønsker å holde billettene ‘hemmelig’ til man har fått booket dem. Alle andre som ønsker å søke på de samme billettene kan fritt gjøre det selv uansett.
Skal tegne abo. Er det gull eller diamant som gjelder? Målet er å finne business til Kuala Lumpur innenfor noen datoer i oktober/november
Sliter med at Awardhacks og sas.no Star Bonus ikke viser det samme. Hva stoler man mest på? Når jeg har ringt inn har hverken Awardhacks eller sas.no vist det samme agentene ser. Og hva er erfaringen med Awardfares og hva man faktisk får booket på CT-telefonen?
Av egen erfaring er Awardhacks så og si alltid 1:1. Alle segmentene jeg finner på direkten på AH samtidig som jeg er på telefon med SAS vises hos agenten, men det kan likevel være grunner til at enkelte segmenter ikke kan bookes, og slik er det bare i blant. Awardhacks henter sanntidsdata fra søkemotoren til SAS, så den eneste grunnen til at det er mismatch er at setene er reservert/booket i tiden fra du søker på Awardhacks for så å søke det opp på SAS.no/ringer inn for å booke. Vær obs på at det i blant vises spøkelsesseter med ET. Viser søketreffet på AH/SAS 9 ledige seter er det en bug. Gjør du søket en gang til vil det mest sannsynlig vises hva som er reelt. Grunnregelen er at SAS sin egen søkemotor er fasiten og at det du ser der kan bookes, også på telefon. Man må selvsagt være obs på at det kan være en hel del O&D-regler som gjør at det ikke er alt som kan kombineres, at det kan lønne seg å legge til segment i gitte rekkefølger for å få kabalen til å gå opp, samt at tilgjengeligheten ved endring ikke nødvendigvis er den samme som ved nye bookinger. Sistnevnte vil du ikke vite før du ringer inn og prøver, alle søk etter billetter vil bli søkt på som nye bookinger. Det er spesielt LH som er vanskelige på tilgjengelighet ved endring. Awardfares' måte å vise ledige billetter på er i utgangspunktet lagt opp til større feilmargin ettersom den tjenesten viser hva som er tilgjengelig basert på hva andre har søkt på de siste 24 timer (?), med mindre du gjør nye søk selv. I tillegg viser vel Gold kun timesbaserte søk og ikke sanntid, så det vil være en feilmargin selv på nye søk med mindre du har diamantbruker. Hvis AF viser seter som ikke dukker opp på SAS.no betyr det at disse setene er booket/tatt bort i tiden mellom du/noen søkte etter dem på AF og du søkte etter dem på SAS.no. Grunner til at tilgjengeligheten du ser er 'feil' (ikke uttømmende) 1) Billettene er booket av andre 2) Kombinasjonene av legs bryter med MCT 3) A-B kan ikke kombineres med B-C 4) B-C vises ikke når A-B er lagt til, men vil fungere om du legger til B-C før A-B 5) Du har søkt/sett feil 6) Du har funnet married segments, hvor du prøver å legge til leg for leg. MS må legges til samlet 7) Waitlist-seter. TK gjør en del av dette. Egne erfaringer på ting som ikke har gått gjennom eller ting som har krevd litt 'tryllekunstner' for å få til. - LHR-SVG i SK Biz kom ikke opp på slutten av SDQ-BOG-LHR, men ved å legge LHR-SVG til først gjorde susen. Denne har jeg brukt to ganger. - Kun 1 sete på BRU-CPH i SN Biz dukket ikke opp med ZNZ-ADD-BRU liggende, men 2 seter var ledige ved kun BRU-CPH. Ved å legge til BRU-CPH-SVG først fikk vi booket ZNZ-ADD-BRU-CPH-SVG i biz - Hadde funnet DEL-BKK-ZRH-CPH-SVG, hvor BKK-ZRH-CPH var MS, disse møtte igjen legges til først, før DEL-BKK og CPH-SVG ble lagt til for å få dem booket - Hadde et tilfelle der agenten ikke klarte å kombinere LH F med UA X. SVG-FRA-ORD-MBJ. ORD-MBJ kunne fint legges til om det lå inne biz på FRA-ORD. Med den samme beskjeden fra 3 agenter (med EBD) så antar jeg at det er en reell problemstilling og ikke bare mangel på kunnskap. - BOG-CUR lot seg ikke legge på ved endring av en eksisterende booking SVG-LHR-BOG-SJO. Igjen når tre agenter ikke får det til vil jeg tro det ligger en O&D-begrensning på billettene far BOG-CUR - Hjem fra Vietnam i påsken slet jeg med å komme hjem, agenten fikk opp tilgjengelighet på IST-CPH i sitt system etter at BKK-IST med TG var lagt til. Ingen ledige billetter ved søk i forkant, verken på IST-CPH eller BKK-IST. Så her var det faktisk bedre tilgjengelighet. - Systemet godttok ikke 2:30 i mellomlanding på YYZ ved ORD-YYZ-EWR, begge med AC, måtte opp på 4 timer siden det var fra USA til USA. Slike ruter håper jeg dog alle unngår i fremtiden da det byr på problemer. For min egen del er alltid det siste jeg gjør før jeg ringer inn til SAS for å book/endre å dobbelsjekke tilgjengeligheten slik at jeg er sikker på at det jeg så for en time eller 5 siden fortsatt stemmer. Opplever aldri at de ikke finner setene ved tilsvarende søk. Så lenge du må ringe for å booke får du ikke fasiten før du har pratet med dem.
Jeg er i prosessen med å finne meg et F-sete på en tur om får dager.... og awardfares.com er kaputt. Hva kan jeg gjøre? Er det bare å ringe SAS hver time eller?
Det er bare SAS-søk på awardfares som er nede. Og det som vises av F på awardfares.com er uansett kun et estimat basert på de andre programmene i Star Alliance siden F kun er bookbart på telefon for Eurobonus. Skru på søk hos Air Canada og United (pluss filtrer vekk treff på Emirates og andre som SAS ikke kan booke) så ser du hva disse har tilgang til. Det er ikke alltid du får booket disse setene med Eurobonus, men da vet du i det minste når det er noe vits å ringe inn.
Det @Jorge sa. Hvis det er Lufthansa kan du i tillegg estimere sannsynligheten for at det slippes F award ved å se hva som er til salgs på Lufthansa.com. De har kun 8 seter til salgs i F, så de lister alltid seter tilgjengelig. Er det færre enn 4 er oddsene mindre enn hvis det f.eks. er 6 ledige - men det er uansett ingen garanti.
Når jeg søker på flight schedules på AWARDFARES, så får jeg en oversikt som viser dette når jeg klikker på "Availability": C4 D4 Z4 K4 J4 Y9 B9 M9 A9 H9 S9 O9 E9 Q9 T9 L9 V9 P9 W9 U9 Jeg jakter på bonus-seter i business, er det noen av disse kodene som viser hva som er tilgjengelig ... Når jeg går inn på setekartet, så ser jeg at det er 4 seter som er opptatt, og det er 28 seter ledig i business. Når jeg gjør et normalt søk i awardfares, viser det 0 tilgjengelige billetter.
Ledige seter pr. bookingklasse - klassene varierer mellom selskapene og jeg har ikke full oversikt. Men C er normalt dyreste biz, D,Z,K, og J er nok også ulike biz-varianter som er mulig booke. C4 gir nok svaret: 4 ledige i biz. (Noen får korrigere meg om jeg bommer...)
Flyselskapene deler opp prisene sine i svært mange kategorier (tenk go, go smart, go smart bio, go smart bio vegan, vegan plus biosmart etc) 9 betyr vanligvis «9 eller flere». C, D, J pleier å være biz betalt. Bonusseter viser med O for First, I for Biz og X for eco Du kan forresten se på denne tabellen for å se hva de ulike bokstavene betyr hos SAS: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/scandinavian-airlines/ Resten av selskapene her: https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/
Hvordan vet jeg hvor mange poeng en tur vil kreve? Hvis jeg finner x antall legs hver for seg, legger jeg de sammen eller blir det noe rabatt? Eller bør man finne såkalte ferdige multi leg ved søk for maks utnyttelse? Bare prøver å forstå det er første CT.
Det er avgang- og ankomstflyplass som bestemmer poengpris. https://www.sas.no/eurobonus/poeng/fly-med-poeng/star-alliance-poengtabell/ Det har ingenting å si om du har 1 eller 4 legs, poengprisen blir den samme. Finner du flere legs som ikke dukker opp på søket til Sas, må du ringe inn. Lønner seg å ha ruta klar
Takk det var jo enkelt. Hva hvis man blander eco og biz på de forskjellige legs? Da legger man sammen det ekstra bare som biz blir antar jeg.