Ser KLM har noen A330 og 777-200ER med 2-2-2, ellers har mange av de andre flyene til KLM og Air France 1-2-1 hvor midtseksjonen ligner på LH 747 konfigurasjon, og på Air France A350 er midtsetene i annenhver rad inntil hverandre.
Så vidt jeg har forstått skal KLM oppgradere business class på alle sine fly i løpet av 2024, slik at det ikke lenger er seter som ikke er private. Ellers var KLM håpet vårt før vi leste dette
Ja, er det jeg har konkludert med også - heller premium economy (eller economy for den saks skyld) om alternativet er å ikke komme seg på tur. Er jo ikke sånn at man får veldig mye gleder av business class med en 2-3 åring som er helt propell. Jeg skjønner jo sikkerhetsaspektet, men så lenge de er så små hadde det vært veldig fint om det hadde vært tillatt å ta dem på fanget under takeoff/landing og turbulens. Jeg tviler i hvert fall på at jeg får min 2-åring til å sitte helt stille uten å forsøke og forlate setet, så tør ikke ta sjansen. Vi vurderer 1 sete i business og 2 i premium eco,og så bytte halvveis. Er det noe som blir akseptert? Er kun for å få hvilt, ikke for å tømme tralla akkurat siden vi reiser med barn.
Man skal i hovedsak holde seg til kabinen sin under hele flyvningen og plassbytte underveis er normalt ikke akseptert. Reisende i business kan ta turer bak, men ikke andre veien. Har sett eksempler i annen gruppe på passasjerer som har fått skriftlig advarsel fra SAS etter mye trafikk frem og tilbake.
Mye trafikk frem og tilbake er det jo ikke snakk om. Her er det snakk om å bytte halvveis for å ta vare på en 2-åring på en 12 timers flight. Lest om andre som har gjort dette uten problemer, men forstår jo at man ikke er garantert å få lov.
Dette har jeg erfaring med når det gjelder SAS. Vi har noen ganger delt oss på vei til USA, og hatt seter i plus/business. Vi voksne har tre ganger spurt om tillatelse til å bytte halvveis, de to første gangene fikk vi lov til det uten noe problem, men med forbehold at det kun var mulig å bytte en gang. Tredje og siste gang var nå i juni og da hadde vi bestilt fire billetter i plus på to separate bookinger, og så ble den ene bookingen plutselig oppgradert dagen før avreise, og to av oss havnet i business Etter avgang spurte vi om å få bytte på halvveien og vi fikk beskjed om at det dessverre ikke var mulig. Jeg ba dermed om å få snakke med purser som kunne fortelle at i følge SAS sine retningslinjer så var det ikke tillatt å bytte underveis. Hun kunne også fortelle at disse retningslinjene ikke var nye, men hadde vært der i flere år. Jeg begrunnet da ønsket om å bytte med at jeg ønsket å bytte for å avlaste min mann som satt i plus med et barn som kan være ganske krevende. Da fikk vi lov. Så mitt tips er å gi en begrunnelse når du spør om å bytte, så kan det ordne seg. Det er tydeligvis også forskjell på hvor strengt disse retningslinjene håndheves
Ja, dette handler jo kun om å avlaste hverandre på en lang tur med en svært aktiv 2-åring. Hadde setene vært slik at vi hadde kontroll på han hadde jo alle flydd i C. Gjør det jo ikke for å spare penger eller poeng, kun for at jeg ikke kan garantere at han ikke forsøker å komme seg ut av setet sitt under take off/landing og turbulens. Ingen av oss kommer til å nyttiggjøre seg av tilbudet i C annet enn å få seg litt etterlengtet hvile. Tusen takk for utfyllende svar
Vi løste «problemet» denne gangen med å finne 3 pax i LH C (747 til LAX i sommerferien neste år. Så får vi håpe at han neste tur (planen er asia Jan/feb 2026) faktisk klarer å sitte i setet sitt uten problemer da han da nærmer seg 4 år, eller så får det bli PE. Takknemlig for at vi fant de billettene og at vi kommer oss til California i juli akkurat i de ukene barnehagen er stengt
Angående bytte av sete mellom business og økonomi: Jeg har gode erfaringer med bytte av sete med Ethiopian Airlines. Rett nok ble byttet tatt i forbindelse med mellomlanding i stockholm.
Jeg vil tro at det i de fleste tilfeller går greit, i hvertfall om man har en grunn og man bare bytter en gang og ikke flyer frem og tilbake mellom kabinene ellers under flyvningen.
Jeg vet at det største problemet for vår del hadde vært at barnet selv sikkert hadde hatt veldig lyst til å løpe fra og tilbake mellom oss
SAS hadde en Q&A sesjon på Instagram i dag. Der bekreftet de at det blir mulig og booke F med Saudia, Garuda og China Eastern. Kanskje ikke de beste produktene? Men bedre enn ingenting
Saudia er tørrlagt, China Eastern er vel sånn halvveis.. kanskje på nivå med Air China. Garuda skal være svært bra, men har bare ett fly og én rute med F (AMS-CGK). Har på papiret vært tilgjengelig en stund nå, men har enda til gode å se de slippe noen billetter. Saudia virker å ha et svært bra hardprodukt, så om man overlever noen timer uten champagne..
Hvis China Eastern er på nivå med Air China (med deres biz på A359 som referanse) så er det ingenting å frykte. CPH-PEK med CA var langt over snittet for min del.
Ser på flightconnections etter hvilke muligheter som finnes til Sør-Amerika. For meg ser det ut til at det fort begrenser seg til Air France eller KLM. Aerolingas Argentina har feks bare 2 (av 10) fly med lieflat i business. Aero Mexico og Air Europa har ikke så mange destinasjoner og business ser jo heller ikke så veldig imponerende ut.. Eller er det noe jeg går glipp av her?
Aeromexico har Super Diamond-seter på sine 789’er. Det er samme sete som feks Air Canada og er et helt kurant sete. På 788’ene har de Diamond Parallel som er subpar om man reiser alene, men samme som feks ET har og tilsvarende det LH har hatt frem til Allegris. Det er forøvrig ikke mange månedene siden dette var standarden hos KL også. Jamco Venure-setene UX har på sine 789’er er de samme KL har på en del fly uten dør. Kjenner ikke softprodukt hos noen, men taco-fredag hos AM, tapas hos UX og en ekte, argentinsk biff hos AR kan kanskje redde inntrykket. Til gjengjeld betjener vel AF/KL flere destinasjoner til Sentral- og Sør-Amerika og Karibia enn hele *A tilsaman fra Europa med sine 39 destinasjoner? Gitt at tilgjengeligheten blir ok så bør det kunne fungere bra. Jeg vil tro at noen av rutene til AF/KL er delvis ‘politiske’ ruter med lavere belegg og dermed bedre sjanser for bonusseter. Dette tenker jeg vil først og fremst gjelde oversjøiske territorier.
Basert på tilgjengeligheten Delta og Virgin har på AF/KL ser det ut som det skal være gode odds for å finne bonusseter på deres flighter, om SAS får samme tilgang. Du kan teste ved å lage deg en bruker hos de to førstnevnte, og søke på de destinasjonene du ser på som aktuelle. Har ikke kryssjekket med FB om du vil søke der, men vil tro at de billettene FB har til lavest poengpris er de billettene som også slippes til partnere.