Nå har universitetet mitt kommet med påbud om at jeg må holde meg hjemme i minst 14 dager etter hjemkomst hvis jeg benytter siste halvdel av mars til å hoppe litt rundt nede i sør/sørøstasia. Mon tro hva de gjør om jeg heller utsetter turen litt til før eksamenstiden i mai?? Enda bedre forberedelsestid???
Kom hem natt till lördag efter 5 nätter på Phuket, och 1 natt i Singapore. ont i kroppen idag och frossen. Efter telefon med legevakt så fick hela familjen 2v karantän. Dom menade att efter de sista råden, så ska alla som har vart i ett utbruddsområde(inkluderat Singapore) vara hemma 2v oavsett om man känner sig helt frisk.
@drsyk og @ccurrahee ; jeg ser jeg kanskje uttrykte meg litt klønete (var sent). jeg har forståelse for at man skal skjerme behandlere. Poenget mitt var at det er lite mening i at min kone slipper å få karantene om bare jeg reiser. For jeg kommer jo tilbake, og da kan jo hun bli eksponert via meg. Når jeg nevnte han på toget/bussen, så er det jo fordi man miljøvennlig tar buss/tog til/fra jobb. Og dermed blir eksponert. Tiltaket er som å pisse i havet.
Skal til Japan i påsken. Reiser via LHR og SIN, og via ICN og FRA på vei hjem. Nå har Asiana kansellert, og flyttet avgangen ICN-FRA til en dag senere. Opprinnelig booking var med F, som nå er C (men har seter i F). Vurderer å få endret hjemreise via SIN/BKK, men det er lite ledig i C som kan passe. Føler at det kan bli mye styr med hele reisen, og har absolutt ikke tid til 14dager karantene, hverken i Asia eller hjemme. Japan har pt også stengt ned mye av turiststeder, og annet.
Er det flyselskaper som vurderer å fly til Norge pga Covid-19? Danske myndigheter holder Norge under oppsikt ..
Jeg er enig, tiltaket er som du nevner nettopp dette, men hva annet kan vi gjøre? Hvis du eller kona blir smittet er det 14d karantene for begge selv om du er erklært frisk, som bør være korrekt, men det er det ikke, kun for de med symptomer. Og skal også i utgangspunktet sitte i huset ditt de neste 14 dagene...
Den turen virket topp @jgroneng håper du får et alternativ i C og kanskje ut av det blå dukker opp en F ruting Min SK til HKG er forsatt i limbo, ringte SAS må bare vente...
Alle med påvist eller mistenkt Corona smitte skal ikke betale egenandel til legen, og kan få sykemelding over telefon om diagnosen er coronavirus i 14 dager uten spørsmål.
Da er jeg med, det oppdages flere tilfeller her i Norge pga. gode test rutiner og rapporteringsplikten inn til FHI, men med stigende tall er det forståelig nok at andre land ønsker å begrense potensielt smitte fra Norge, og dermed følger med på Norge. Ditt argument holder vann @Eddie47
Får man dekket evt tap på reiseforsikring dersom et land innfører innreiseforbud mot Norge? Noen som vet?
Da ble man jaggu oppringt fra skolen, og bedt om å holde seg i karantene. Nye anbefalinger inkluderer nå Tirol der vi var på vinterferie. - eh, ok. Må bare komme meg hjem fra Tyskland først. Ba om å få ALT de hadde på vogna, for jeg får ikke handlet på en stund.
Syns jeg leste at de tilfellene som var i Tirol var folk som hadde kommet fra Italia og en reisegruppe med Nordmenn. Sånn sett er du jo i risikogruppen. Lykke til med karantenen.