Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    448
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje for å holde litt spor på trådens tema, Norwegian sin aksje falt kraftig ned. Vil det ha noe betydningen til Norwegian sin tilbakebetalingsplan for blant over 80 mrd. kr?:confused:

    Greier SAS bedre enn Norwegian under Corona tiden? Selv om Norwegian har ikke rute til Kina, men det gjør SK, likevel blir Norwegian mørbanket i aksjen?

    Noen nevner at Skandinavia trenger Norwegian for å holde prisen på billetten, er dere enige med denne påstanden? Jeg ser på en annen siden at Wizzair eller andre ultra lcc kan komme inn, som Norwegian starter opp ny som likner på Ryanair.

    Mye spekulasjoner, bør man slutte med det og vente med å få fakta på bordet?????:eek:
     
  2. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er egentlig problemet om Norwegian blir konk? Kjos og Kise sitt Holding selskap sliter, de har også pantsatt aksjer som nå er verdt betydelig mindre enn gjeldens størrelse. Lenge leve de finansielle kreftene. Tilbake betalings planen går også i vasken med dagens inntjening og kurs. Coronaen og MAX krisen skaper massiv motvind...
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Vårt problem. Du og jeg. SAS får monopol og prisene går i været.
     
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Husk hva som skjedde med prisene da SAS bøllet rundt med Braathens .. og til slutt spiste dem til frokost ...

    .. og ikke minst hva som skjedde med prisene da Norwegian fikk skikkelig fotfeste ved hjelp av Victor Normann ..
     
    Berlioz and RoadKing like this.
  5. oggaman

    oggaman Aktivt Medlem

    Innlegg:
    254
    Likes mottatt:
    195
    Bonuspoeng:
    43
    Antall smittede pr. dag går ned i både Sør-Korea og Kina. Da er det vel bare et tidsspørsmål før vi kan forvente det samme i resten av verden?
     
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Ser den, men jeg har allerede booket alt som er mulig og landet 101.000 Status poeng utgangen 2020:). Uansett flyr jeg ikke Norwegian, men det som vil skje i et sånt market, når vi først er igang,er at Monopolen til SAS, blir ikke monopol når en utenlands aktør "kjøper" opp/fusjonerer med Norwegain, og vi har jo NCC GUDEN vår som nettopp svelget VING, så jeg er ikke så sikker på at noen kapittel 13 vil bli realisert.

    Norge er et bra market, mye cash og reise glede hos normenn generelt (unntagen nå )

    EDIT konkurranse tilsynet vil ikke la SAS kjøpe Norwegian nettopp pga monopol situasjonen som kan oppstå.
     
    FlyingMoney liker dette
  7. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Tidene har nok forandret seg.
    Siden da har to aktører som Ryanair og Wizzair nesten tatt over en 30/40% av alle reiser i Europa.
    Går Norwegian kons (uten å bli oppkjøpt, noe som i seg selv ville være merkelig) er det rimelig sikkert at innen noen få uker er det andre som flyr de mest lønnsomme ruter deres både innland og i utlandet.
     
  8. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    451
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Nå kommer jeg selv med spørsmål.

    Jeg skal fly til Minneapolis via Chicago førstkommende onsdag.
    Er det noe spesiell kontroll/begrensing jeg må forberede meg ekstra nøye om.
    Jeg og samboer er gode og friske men jeg er uheldig nok til å ha en italiensk pass som sier at jeg er opprinnelig fra rødsonene i Nord Italia, til tross for at jeg har ikke vært der i overt et halvt år.
     
  9. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er at Kina tok ansvar, mens resten av verden i stor grad duller og ikke tar dette alvorlig. Man ser kun isolert på hva "sykdommen kan bety her hos oss", men ikke det store bildet - med konkurser, børsfall - og interkontinentale smitter til Afrika etc... Nå er det for seint! Jeg ville satt alle sparepengene mine i børsfall på 40% i Norge fra fredagens markeder...

    SAS vil starte med en kjempefest, for deretter å gi f@#n i alle flyreisende. Lønningene øker, mindre streik, nedgang i billettsalget grunnet økte priser, men klaging på avgifter som alltid er for høye, normenn flyr mindre osv... Det som kanskje er verre: En sterk devaluering av Eurobonus, for nå trenger de ikke i samme grad å holde på kundene sine... Om to nye år har Norge storbesøk av WizzAir, RyanAir osv... Skikkelig kule selskap å fly med... Om tre år fra nå så er Star Alliance også historie med de fordeler de har nå...

    TILBAKE TIL TRÅDEN:
    - Interkontinentale og regionale reiser blir nå bare strammet inn. Skjønner farsken meg ikke hva jeg skal gjøre. Først reiste jeg fra Kina til Norge for å være i trygge omgivelser og kunne jobbe m.m. Nå har jeg emigrert til Thailand, men må i 14 dagers karantene når jeg skal tilbake til Kina neste mandag, om alt går som planlagt. Deretter er det knappe 3 uker til jeg skal til Norge igjen, med reiser til Island og Ukraina som sikkert også går i karantene-dassen. Så spørs det om jeg kommer meg tilbake til Kina igjen... Jeg mister nok også mine diamant-fordeler da jeg innen utgangen av Mai ikke får opparbeidet det jeg skulle av reiser... Verre er det at jobb / prosjekter går i stå - og jeg ser mørkt på nærmeste fremtid... Økonomien tilsier at jeg nå må sykle fra Kina til Oslo ved neste reise...

    :(
     
    Eddie47 and drsyk like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,078
    Likes mottatt:
    68,759
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vet at det er andre tider.
    Jeg har selv for ca 20 år siden forsøkt få utenlandske flyselskaper inn på det norske markedet. Akkurat i den perioden som SAS var bortimot monopolist, de styrte den gangen også Widerøe, og det var eventyrlige fortjenestemuligheter.
    Den eneste som virkelig bet på og vi kom temmelig langt med var DAT (Daish Air Transport).
    DAT flyr nå OSL-SRP (Stord), i en periode fløy de også andre innenriksruter i Norge med base på RYG. Problemet for DAT var bl.a at de fløy ATR (propell) maskiner.

    Ellers var det 0 respons hos andre aktuelle aktører f.eks BA, Ryanair, Cimber Air .. osv

    Tviler på om interessen er større i dag.
     
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Tradisjonelt har antagelsen vært at noen vil komme inn og snappe opp alle de beste rutene dersom Norwegian går overende. Gitt dagens situasjon der de fleste selskap har nok med sine egne problemer i hjemmemarkedet så ville jeg ikke gamblet på at det skjer, iallfall vil det ta litt tid.
     
    Eddie47 liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Cash is king. Akkurat det har Wizzair enn så lenge nok av. Man skal ikke kimse av mulighetene en krise gir heller.
     
    Eddie47 and drsyk like this.
  13. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Men jeg vil da si at om, SAS begynner å gi F, hvorfor vil da ikke kunde massen forsvinne? OneWorld er rett rundt hjørne, og tar heller innom LHR eller HEL for den saks skyld om SAS nettopp da gir F.

    Du kan sitte på med @milehigh på returen fra HKG i nov. om du holder ut så lenge.

    I mange allianser får en utvidet sine status perioder grunnet Corona. (hotell som jeg er 100% sikker på) Hvorfor skal ikke SK tilby det samme?
     
    milehigh, Eddie47 and chrt like this.
  14. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler på om at «hele» Norwegian går konkurs. De har jo vært smarte og delt opp operasjonen i ulike deler. Den norske delen (DY) av selskapet tjener penger etter hva jeg har hørt, så spørs det hva som skjer med den engelske (DI) og internasjonale (D8) delen.
    (D8 inkluderer longhaul)
     
    Eddie47 liker dette
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg dro til Washington sist torsdag spurte de kun ved boarding om du hadde vært i Kina, Sør-Korea eller Nord-Italia siste 2 uker. Så lenge man ikke hadde vært der, var det ikke noe problem. Kan ikke erindre om de spurte i immigrasjonen, men så lenge du avkreftet er det ingen problem.
     
    fly4fun liker dette
  16. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Armageddon er nært forestående. Ingen rom for rasjonelle tanker nå!
     
    drsyk and RoadKing like this.
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,528
    Bonuspoeng:
    183
    Kjedelig for de som er på vei eller har tenkt seg til Vietnam i nærmeste fremtid

    "Vietnam on Monday decided to temporarily suspend visa-free travel for citizens from eight European countries amid growing concern over the coronavirus epidemic, its government said.

    The temporary suspension applied to citizens of Denmark, Norway, Finland, Sweden, the United Kingdom, Germany, France and Spain, the government said in a news release on its website."


    https://www.reuters.com/article/us-...R5EmXT86erYy5LMM4tgxHhE1JaHgWxFPXUapk38vEJV8E
     
  18. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    SAS er en av svært få aksjer som stiger på børsen i dag.
    Med en verdifastsettelse på ca 3,5 mrd er det vel begrenset hvor mye mer de kan falle.

    Norwegian er jo nedsylta i gjeld, og nå strupes likviditeten. Kan ikke se for meg hvordan de kommer over det, men de er "bare" ned 11% i dag.

    Siste inn er at SAS kansellerer 2000 flygninger i mars.

    Selv har jeg en plan om å dra til Miami 19. mars med SAS. Men er veldig i tvil om jeg er velkommen både den veien, og tilbake igjen den 24.

    @Tore når er din Vegastur?
     
    furlong liker dette
  19. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Litt på siden, men samtidig Corona-relevant. Dersom man tror at aksen er lav og ikke vil synke dypere(??) ref. Trading-tråden - så er det kanskje smart å kjøpe 500 aksjer i SAS, slik at man sparer noen kroner når man kan bruke aksjerabatten? ;)

    I en tid hvor alt er i krise - så er det jo viktig å lete etter noen fordeler? Kanskje kan vi ha litt mer Corona-inspirasjon her i tråden også; "Hvordan utnytte fordeler som oppstår i disse Corona-tider?".
     
  20. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Nå ser det for øvrig ut til at Coronaviruset også har slått ut SAS-personalet.
    Hvilke konsekvenser vil det ha for flyselskapets prioriteringer, når kabinpersonalet blir syk?? (Dagbladet melder dette nå, leser jeg). Blir nok ikke bedre tilgang på fly og mer service fremover :(
     

Del denne siden