Er det rart corona skaper mye kø og kaos på flyplassen? Mine foreldre skal fly AES-OSL med rødsnutene i morgen. En ukomplisert rute som ikke skal påvirkes av corona ut over bruk av munnbind.... I dag plinger appen med push-melding om at innsjekk må gjøres på flyplassen. Jeg tror ikke helt på det, så fyrer opp appen og kikker på bookingen. Joda, det står en knapp for innsjekk (som funker finfint), men under den er det en link til corona-info for reisen. Her kommer det opp at det ikke er mulig å sende inn dokumentasjon på forhånd, dette må gjøres på flyplassen. Nå er jo Oslo skummelt for mange, men det har ikke blitt innreiserestriksjoner der enda... Nå vet jeg at mye av denne infoen er irrelevant for en innenriksreise, men om jeg ikke hadde gjort noe ville trolig mine foreldre droppet å sjekke inn på nett og stilt seg i kø på flyplassen i morgen. Så ja, det er ikke rart det blir kø....
Jeg ville absolutt valgt å reise via CPH eller ARN om det var et alternativ! Nå reiste vi uten innsjekket bagasje og jeg forstår ikke hvorfor vi måtte ledes ut av sikkerhetområdet når vi ikke skulle hente bagasje, for så å måtte gå gjennom sikkerhetskontroll igjen. Utrolig unødvendig.
Hvordan fungerer det i praksis i disse dager når man skal utenlands. Jeg har en reise til Hawai i november via Tokyo, siste legget fra NRT til HNL er blitt kansellert, men jeg satser på å finne et siste leg fra HND til en eller annen plass. Jeg flyr KSU-OSL-FRA-HND, avreise fra Kristiansund søndag 28/11 kl 14.10, har etter ruteoppsettet 50 min transittid på Gardermoen før flyet til Frankfurt går. Får man sjekket inn bagasje fra KSU helt fram eller må man ta den ut på Gardermoen for å sjekke den inn videre? Spm nr 2, er det på Gardermoen man må framvise alle dokumenter som for eks coronasertifikat, pcr test osv? Så er 50 min transfertid på Gardermoen innenfor på veg til Frankfurt?
Ditt største hinder er vel at du ikke får lov til å bytte flyplass i Tokyo, samt at du ikke slipper inn i USA?
Som jeg skrev så er flightene til Honolulu kansellert, så det blir ikke noen tur til statene, om de ikke ombestemmer seg da. Jeg håper å finne en destinasjon i Asia fra HND, da slipper jeg å bytte flyplass i Tokyo også
Er det noen som vet om tester tatt i kommunen/sykehuset hvor jeg jobber er godkjent pcr test i utlandet? Dette svaret kommer jo inn på det digitale EU/EEA sertifikatet, også som en qr-kode, se bilde. Sparer jo fort noen tusen for hele familien hvis dette er gyldig og man slipper å dra innom test-stasjonen på Gardermoen. Og er det dette sertfikatet man må vise ved ankomst, man trenger ikke noe mer informasjon enn dette?
Det kjem nok ann på slags land du skal til, nokre land krever at det står NEGATIVE. Not detected er ikkje godt nok. Dette gjeld vertfall Japan. Nokre land krever også passnummer på test resultat. Så her må du lese deg opp, mange land legg også kravet på flyselskapa ved utreise. Så f.eks USA vil sertifikatet til EU holde. Vanskeleg å gje eit fasitsvar utan å vite landet du skal besøke ;-)
Reisemål er Mexico med mellomlanding i London og Montreal. Mexico krever jo ikke noe av dokumentasjon, men skal mellomlande i Montreal med overnatting, ingen airside hotels så der må vi «inn i landet», og der krever de PCR test for voksne.
London går nok fint med EU sertifikatet. Vil tru det også går fint i Canada, innheld ikkje sertifikatet all denne infoen? Providing proof of your result When you arrive at the border, you must present an accepted test result (paper or electronic proof) that must include: Traveller name and date of birth Name and civic address of the laboratory/clinic/facility that administered the test The date on which the test was conducted The type of test conducted The test result Kilde: https://travel.gc.ca/travel-covid/travel-restrictions/covid-vaccinated-travellers-entering-canada Så er der også lurt å sjekke om flyselskap har nokre egne krav. Det blir mindre å mindre sannsynlig, men greit å sjekke.
Er ikke så bekymret for London, mer ang hva de krever de ankomst Montreal. Må må jo ovenatte der så regner med det blir noe framvisning av sertifikat/test
Du kunne jo prøvd å sende ein epost til ambassaden i Oslo? https://www.canadainternational.gc.ca/norway-norvege/contact-contactez.aspx?lang=eng
Det har jeg gjort. Sendte ikke selve EU-sertifikatet men Helsenorge sitt sertifikat. Se noen poster tilbake her. Fikk til svar at det antagelig gikk bra.
Spørsmålet er bare om det «antagelig» går bra er bra nok Noen som vet om man trenger pcr test ved mellomlanding på Heathrow terminal 2? Skal oppholde oss der 4 timer på formiddagen før avreise til Montreal.
Noen andre som sliter med https://www.iata.org/en/publications/timatic/widget/ ? Jeg får kun opp 10 ulike land på de forskjellige valgene.
Jeg ser at Indahla allerede har lagt ut info ang dette, men jeg sendte inn spm jeg også, fikk til svar at testen som jeg la ut her for et par dager siden var OK, MEN hun fra ambassaden sa at BEGGE dosene måtte vises på sertifikatet/utskriften man må ha med. Ang det digitale eu sertifikatet, der vises kun den siste dosen vaksinasjon, ikke den første. Jeg dobbeltsjekket på Helsenorge også, og det samme er registrert der, kun den siste dosen. Er det noen som vet hvor man kan få en bekreftelse på begge dosene som man kan ta med å vise?
Du får sett detaljer om begge doser på helsenorge.no om du klikker deg inn via Helseregistre: https://tjenester.helsenorge.no/direkteinnsyn?Register=SYSVAK
Ja, jeg vet det, men på denne siden du refererer til hvor det står informasjon om type vaksine står verken navn eller fødselsdato, det står heller ikke på engelsk. Alle disse punktene må være med.
Regner med man kan be fastlegen om en attest på dette. Ser andre rapportere om at det er uproblematisk å laste opp bilde av EU-sertifikatet (som viser 2 av 2 doser) i ArriveCAN og få dokumentene forhåndsgodkjent der.