Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Det er åpnet for at foreldre kan reise på besøk. Min søster med familien bor nemlig i Sydney. De har allerede fått visumet innvilget. :)

    https://covid19.homeaffairs.gov.au/...and-citizens-usually-resident-australia#toc-0

    Ellers ser det ut som Oslo Kommune sin test er godkjent som reisepapirer, om jeg forstår det korrekt? Det eneste man risikerer er å ikke motta svar raskt nok/for seint på Helsenorge sine sider.
     
    Eddie47 liker dette
  2. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Kjekt at dei kjem inn i landet for å komme på besøk :)

    Får du ikkje svar raskt nok har du alltids alternative test alternativ med raske svar på dagen. Dr Drop-in blant anna.
     
    spacecosmos liker dette
  3. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Ser forresten fra deres "Q&A" side at de skriver følgende:
    Prøvesvar
    Oslo kommune gir ikke ut attest på negativt testsvar (Fit 2 Fly-attest) ved våre teststasjoner. Ønsker du en slik attest må du teste deg hos en privat test-leverandør.

    https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/koronatest-og-provesvar/

    Så da kan man teknisk sett ikke fremvise en sånn når man skal reise?
     
  4. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Skal du f.eks til England eller USA så er det ikke noe krav om "Fit 2 Fly", usikker på hvem som faktisk krever det?
     
    spacecosmos and Gabface like this.
  5. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gjelder gamlingene (aka foreldre) som skal til Sydney til neste uke. :)
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,674
    Likes mottatt:
    32,531
    Bonuspoeng:
    293
    Tror dette «fit to fly» konseptet er noe private aktører har laget for å tjene penger.
    Ingen destinasjoner jeg har sett på har etterspurt dette spesifikt. Noen som har?
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,652
    Likes mottatt:
    34,854
    Bonuspoeng:
    293
    Sånn jeg forstår det får du ikke en fysisk fit to fly attest. Den ganske meningløse atesten som noen land/flyselskap har ønsket seg. Som vel egentlig bare er en påstand om at personen det gjelder ikke var åpenbar luftveissyk på et tidspunkt satt i atesten.

    Når det gjelder prøvesvaret fra feks Oslo kommune så kommer det inn på helsenorge elektronisk og kan derfor lastes ned, printes, videresendes osv.

    Det er verdt å merke seg at flere private aktører sammen med Oslo kommune i stor grad benytter seg av labratoriet på OUS/Ullevål for testing, og at tidsrammene for garantert svar mer handler om hvor fort de kan garantere at en prøve kommer fra testpunktet til laboratoriet. Laboratoriet der kjører forøvrig prøver døgnet rundt, på oppståtte tidspunkter. Men ved stor mengde prøver internt fra OUS, feks pas som er akutt syke og skal avklares) så kan det ta litt lengre tid før prøven faktisk settes opp til analyse.

    Hvis en ønsker å sikre seg er det fullt mulig å booke en time hos feks Dr Dropinn på Gardermoen. Sjekk tidspunkt for avlysning av timen, og sørg for at en har tid nok på flyplassen for garantert svar der.

    Glad for at foreldre og familie endelig får komme på besøk. Selv har jeg en tur i Mars til Sydney som jeg fikk tweaket på i går, men som jeg regner med at går åt skogen, men ANA F for 2 pers og gode greier:(
     
    drsyk, SayWhat, RoadKing and 2 others like this.
  8. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    597
    Bonuspoeng:
    93
    Skal reise Alicante - Oslo neste uke sammen med et reisefølge som har ulik vaksinasjonsgrad. SAS sier at det ikke er noen spesielle krav for å reise fra Spania til Norge da avreiselandet er grønt. Er det noen som kan bekrefte dette? Kjedelig om det plutselig er krav om negativ test for å komme inn på flyplassen for eksempel….
     
  9. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Pr nå er Spania grønt og det er derfor ikke karanteneplikt eller testplikt ved ankomst Norge.
     
    Skarven liker dette
  10. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Etter det jeg har forstått er regelen at korona PCR testen må tas 72t før oppsatt avreise tidspunkt til USA for flyet? Men hva er regelen hvis man har mange stopp og overnattinger på vei til USA? Vi flyr jo selvsagt ikke direkte:D Er det avgangen fra Norge som da telles for T-72 eller er det siste avgangen før USA? Tenker da f. eks hvis jeg flyr til USA via HND. Kommer de til å sjekke korona status i Transit på HND også. Eller er det kun på OSL. Og vanlig kommunal test er godkjent? Er litt bekymret om jeg på ha en fit to fly attest også på HND eventuelt og at EU sertifikatet ikke er bra nok.
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,259
    Likes mottatt:
    22,038
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke 72 timer, men 3 dager før avgang. Antigen eller pcr, bevis fra HelseNorge er ok når Sas sjekker ved avgang.
     
    Jeanette liker dette
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Testen kan være maks tre dager gammel når du boarder siste fly til USA. Merk at man teller dager og ikke timer, så man har litt slingringsmonn med når på døgnet man tester seg.

    Selv planlegger jeg å benytte meg av SAS-tilbudet om antigen hurtigtest på Oslo Helse før jeg legger ut på en lignende reise om noen uker, da jeg ikke tar sjansen på tidsnok resultat fra PCR-test.

    https://www.cdc.gov/coronavirus/201...national-air-travelers.html#anchor_1635127083
     
  13. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for svar:) Så bare for å bekrefte. Da er det kun på OSL jeg trenger å vise gyldig EU korona sertifikat for godkjent PCR og ikke på LHR eller HND (før avreise til USA)?
     
  14. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det er mitt dilemma her også. Tar jeg kommunal PCR test om morgenen får jeg normalt svar om kvelden eller dagen etter. Så hvis jeg f. eks flyr fra OSL på onsdag så må jeg ta denne på mandag for å være sikker på å få svar. Men flyet til HND går ikke før torsdag og flyet fra HND til USA går jo på fredag. Da vil jo testen være for gammel. Men kunne jeg tatt 2 kommunale PCR tester? En på mandag og en på onsdag morgen før avreise? Da vil jeg jo få svar på den siste testen mens jeg er på reise. Men da vil jeg jo ikke ha noen gyldig 3 dager test når jeg sjekker inn på OSL. Risikoen er jo også at jeg ikke får svar på den siste testen på onsdag før avreise fredag fra HND:eek: Så ser ut som eneste muligheten er å ta en privat hurtigtest på onsdag.

    Men jeg leste at SQ krever PCR test på SQ F loungen på LHR? Så da burde jeg uansett ta en kommunal test på tirsdag hvis jeg skal på loungen på torsdag?
     
  15. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte at SQ lounge på LHR krever negativ PCR attest ved inngang til lounge.
     
  16. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, så da må jeg ta en privat PCR test for å få en fit to fly attest jeg kan vise ved loungen? Jeg skal allerede betale for privat antigen test med fit to fly attest men da får jeg heller droppe SQ loungen denne gangen. Betaler ikke for en privat PCR test i tillegg med fit to fly.
     
  17. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Vi leverte bare vår engelske attest fra drop-in legene og ikke det svaret som kom fra helsenorge. De var mest opptatt å se en setning hvor det stod at testen var negativ.
    Du må ikke blande attest med "fit to fly" dokument. Det er kun et dokument basert på noen spørsmål som blir stilt på test dagen.
     
  18. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, forstår. Men det er jo fortsatt en attest du måtte levere for å komme inn? En kommunal PCR prøve gir jo ingen attest man kan vise. Derfor jeg er usikker her.
     
  19. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    978
    Likes mottatt:
    2,895
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret fra helsenorge sier vell ikke hvilken type test som ble tatt. Kun "not detected"? Husker ikke i farta.
     
  20. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Dette står i EU koronasertifikatet etter å ha tatt antigen hurtigtest.

    923D53C5-FA30-4966-BF25-C93793CD50FD.jpeg
     
    Edvard, Skarven and Magnus1001 like this.

Del denne siden