Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for bilde. Spørsmålet er jo nå om denne er godkjent av f. eks SQ loungen på LHR (hvis det hadde vært en PCR test) Og vil USA godkjenne en slik bekreftelse?
    USA godkjenner vel vaksine bekreftelsen fra EU men er usikker på disse testene som er vist over.
     
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg landet på EWR på torsdag måtte alle utlendinger på det tidpunktet jeg kom, gjennom sjekk av korona dok etter immigrasjon. Bildet over er jo fra EU sertifikatet side 2 og det var det hun sjekket. Først vaksine og så testresultatet.
     
    Maggie and Gabface like this.
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Stuttfeiten, Earl and chipcampden like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,146
    Likes mottatt:
    869,599
    Bonuspoeng:
    293
    Julemarkedet i München er avlyst pga Covid-19
     
  5. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Slik har det faktisk vært siden de endret på reglene tidligere i høst. Men veldig allright at man nå kan slippe litt enklere unna ved flybytte i UK :)

    Merk at hvis man skal landside (altså igjennom grensen) for å bytte flyplass, overnatte før flight videre neste dag etc. så må man fortsatt fylle ut skjema.
     
    trygveat liker dette
  6. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Hei folkens! Dere som har vært ute på langtur. Har dere stolt på at "Negative" fra HelseNorge, type offentlig, gratis test ved deres reiser, eller dobbelsikret dere med en PCR test type privat med fit fo fly attest?

    Spesifikt gjelder det en reise til Male hvor jeg helst ikke vil bli værende igjen på OSL :)
     
  7. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg lurer også litt på dette. Lander selvfølgelig med det første flyet som lander på OSL fra utlandet på fredag. :rolleyes: Flyet tar derimot av på torsdagen, så mulig det går litt under radaren(?)

    Regner med det blir test på jentungen på OSL, men det får bli som det blir. Tviler på det er like kaotisk nå som flertallet av de reisende er vaksinert.
     
  8. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Min erfaring er at jeg er glad jeg tok en privat Antigen test. De var veldig opptatt av denne på LHR når jeg skulle til Tokyo i hvert fall. Først så ville de ha PCR test, jeg forklarte at Antigen var nok og viste den fit to fly attesten og da var alt ok
     
    Eddie47 liker dette
  9. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18

    Stemmer det...står "SARS-CoV-2-RNA" på engelske dokumentet. Skal man finne fram selve RT-PCR må man en side tilbake til en versjon som kun finnes på norsk.
     
  10. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke noe problem med offentlig test til og fra Dubai.
     
    milehigh, Eddie47 and Gabface like this.
  11. WillOKC

    WillOKC Medlem

    Innlegg:
    82
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Ser noen krever PCR med adresse på testfasilitet, samt pass nr på test. Andre krever bare navn og negativ, tøft å gamble med dyre bookinger. Men da huker vi av Dubai som offentlig check :)
    Litt håpløst å betale mer for en test enn totalkost for en reise tur-retur USA
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Finnes alternativ på legekontorer i hver region til ca 1000kr med svar etter ca 10 timer (garantert dagen etter) og attest morgenen etter. Jeg tenker det må beregnes med i kostnaden til en utenlandstur, siden det er en viss risiko med å bli avvist på grensen med kun helsenorge-testdokumentasjon (kommer an på landet selvsagt).
     
  13. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    Bor du i Oslo-området kan du velge å ta gratis test på et av stedene som benytter seg av Fürst (f.eks Dr.Dropin), da kan man laste ned PDF fra https://www.furstpasient.no/ som oppfyller det meste av slike krav.

    Passnummer er som regel ikke nødvendig så lenge det oppgis annen identifiserende informasjon som fødselsdato eller personnummer:

    USA:
    20211123_08h47m02s_grim.png

    Australia:
    20211123_08h48m48s_grim.png
     
    chrisbu and Insomnia4u like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Emirates skriver at den skal være på arabisk, engelsk eller et språk som de kan tyde ved innsjekk. Jeg mener du skal være ganske uheldig om du finner en norsk innsjekkingsagent på Gardermoen som ikke godkjenner helsenorge sin. Det finnes sikkert eksempler, men vi har mye tillit til hverandre her i Norge.
     
    Insomnia4u liker dette
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
    Skal til Dubai i Februar selv, har ikke funnet noe info om at man trenger test når man reiser fra Dubai til Norge?(tenker da som fullvaksinert)
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Helt riktig. Upresist skrevet av meg. Tilbake er det å vise koronasertifikat til politiet på Gardermoen.
     
    Earl and Lars J like this.
  17. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Noe som har kommet nå eller noe spesielt med Dubai? Var ikke slik når jeg kom fra New York i forrige uke.
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,146
    Likes mottatt:
    869,599
    Bonuspoeng:
    293
    FORSIKRINGSSELSKAP ADVARER MOT Å BESTILLE UTENLANDSREISER NÅ
    Med økende coronasmitte i Europa ber forsikringsselskapet Tryg folk om å vente med å bestille reiser. De sier at reisen kan bli avlyst på grunn av coronatiltak.

    – Coronapandemien i Europa blir verre dag for dag. Bli hjemme til smittetallene går nedover, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg.

    – De som tar sjansen på å reise ut av Norge nå, kan risikere at reisen blir avlyst eller sterkt begrenset på grunn av coronatiltak på reisemålet. Vi anbefaler at man ikke planlegger reiser til utlandet nå, men venter til pandemien er på retur, sier han.

    Kommunikasjonssjefen understreker at reiseforsikringen ikke dekker kostnader i forbindelse med nasjonale tiltak i forbindelse med pandemien, slik for eksempel Østerrike innførte mandag denne uken.

    – Det er bare reiseråd utstedt av det norske Utenriksdepartementet som gir grunnlag for avbestillingsdekning over reiseforsikringen, sier Irgens.
     
  19. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Har testet meg to ganger på Gardermoen i det siste etter utenlandsreise ved hjemkomst. Det er en ting som skuffer meg, det er tiden det tar før testresultatet blir registrert på Helsenorge. Svaret på test kommer etter 15 minutt på mobilen, men på Helsenorge kan det ta over 1 døgn før den dukker opp.
    Er det andre som har reagert på dette?
     
  20. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte jeg skulle registrere innreise, da vi lander OSL fredag 07:00 (og de nye reglene har tredd i kraft). På nettsiden for registrering får jeg derimot dette opp. Skal jeg da ikke registrere innreise likevel? Finner heller ingen punkt som passer om jeg velger «unntak fra karantene».

    Jeg er fullvaksinert, innreise fra USA.

    edit: er jeg for tidlig ute kanskje? Det står 72 timer, men fredag er grået ut som dato.

    81B797E2-995D-4870-9B87-0A8242E9F4D7.jpeg

    928E03EF-1312-4DDC-A74F-5A350486AE59.jpeg
     

Del denne siden