Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,632
    Bonuspoeng:
    183
    Ref andre tråder her inne, så ser dette ett scenario som ikke dekkes av de fleste reiseforsikringer heller - det er greit å være OBS på

    Verken flyselskapet eller forsikringsselskapet kunne hjelpe dei i situasjonen dei var komne opp i fordi det ikkje var nokon i familien som var smitta.

    Kun Gouda enkeltreiseforsikring til en god slump penger som dekker dette scenarioet..
     
    Xflipper and milehigh like this.
  3. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Europas flykontroller har gått glipp av 8,6 mrd Euro i løpet av pandemien. Dette må etterhvert hentes inn i løpet av de neste årene i form av økte avgifter. Bare i Norge har vi gått glipp av 48 millioner Euro i overflygingsavgifter. Ref tidligere post om Heathrow som må øke avgiftene for å betale renter etc, så gjelder dette etterhvert hele Europa.
    https://www.eurocontrol.int/sites/d...hink-paper-14-future-system-route-charges.pdf
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Bør vel forvente at utgiftene har blir noe redusert da det har vært behov for færre folk på jobb.
     
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    7,913
    Bonuspoeng:
    183
    Det er sant, men som det står i artikkelen, så er alle land forpliktet til å opprette et visst nivå av infrastruktur (lufthavner, navigasjon, radarer etc), brannmenn, lufttrafikktjeneste etc. Tidligere har jo reell trafikk kunnet betale for disse minimumstjenestene, men under pandemien har jo ikke det gått opp. Jeg forstår det slik at det er dette etterslepet de er bekymret for.
     
  6. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Ser en del avisoppslag om at Singapore sliter voldsomt med covid og at de har strammet inn skikkelig igjen.

    Så vidt jeg klarer å lese så har de 85% vaksinerte. Det må jo være veldig høyt/bra? Vi i Norge har jo en lavere andel vaksinerte men ser jo ikke tilsvarende. Og hva skulle evt veien ut være for Singapore? De kan jo ikke vaksinere flere :confused:
     
  7. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Mange bruker kinesiske vaksiner av diverse årsaker… De som fikk kinesiske vaksiner kan muligens få en vestlig vaksine som booster.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Leste at de har taklet Delta varianten dårlig.
     
  9. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Da braker det snart løst for første utenlandsreise etter covid. Vi er et reisefølge som skal til Spania og reiser SAS Oslo-Alicante. Vi har litt ulik status på vaksine så noen må teste seg grønne på veg ned.
    Stemmer det at fullvaksinerte slipper å teste seg? Er ikke dette litt rart da de også kan smitte videre?
    https://reopen.europa.eu/en/from-to/NOR/ESP
     
    Xflipper liker dette
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,232
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer for så vidt på det samme, men jeg tolker det jeg leser på den siden du linket til at alle må teste seg..? Håper egentlig at jeg tolker det feil..
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Fullvaksinerte slipper å teste seg.
     
    Skarven and WannaBeFrequentFlyer like this.
  12. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svar. Dette e da litt rart, men samtidig er det bare å
    Aha. Disse reglene er da litt rare, akkurat nå kjenner jeg så mange vaksinerte som nylig har testet positiv at det virker rart at det skal være forskjell på testnivå.
     
  13. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Årsaken er nok at fullvaksinerte som blir smittet og dermed tester positivt, ikke nødvendigvis har/eller kommer til å utvikle symptomer. Har man ikke symptomer, er det mindre sannsynlig at man smitter andre.
     
    RoadKing and Skarven like this.
  14. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring med å reise til Storbritannia i det siste? Jeg reiser til London på torsdag og stresser litt med å booke denne dag-to-testen. Jeg reiser hjem fra London allerede fredag, så jeg trenger ikke å ta denne testen, men jeg må likevel bestille den for å fylle det inn på passasjerskjemaet før avreise. Det er jo et hav av tilbydere via myndighetens nettside, men jeg har enda ikke klart å få til å booke en fra Norge. For eksempel dukker det opp tekst som dette: "Not suitable if you are not currently in the UK. You must collect the kit first to get your passenger locator details." Prøver å booke time på stedet og ikke selvtest, selv om dette er dyrere, men da finner jeg ingen ledige timer. Noen som har et godt råd?

    OPPDATERT: Fikk det omsider til, etter å ha besøkt rundt 20 nettsider. Ingen av de billige alternativene fungerte, så måtte punge ut litt (for en test jeg ikke trenger å ta)...
     
    Last edited: 01. nov 2021
  15. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
  16. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Gamlingene skal til Sydney om en ukes tid. Hva er egentlig krav av tester og hvor kan man enkelt og billig få tak i en fit for flight test? De flyr Thai Airways (OSL-FRA-BKK-SYD).

    Det er et hav a muligheter og virker som det er mange griske testtilbydere der ute. De reiser tirsdag om halvannen uke. (Kongsberg eller Oslo regionen foretrekkes som test område.)

    Tips mottas med takk.
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med Oslo Kommune sine:
    https://www.oslo.kommune.no/koronav...ovesvar/drop-in-og-mobile-teststasjoner/#gref
     
    spacecosmos liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Er det lov å reise inn til Australia for nordmenn??
    48A15492-6F20-40FA-A642-B50E18D5911F.png
     
    SayWhat liker dette
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Reiser via OSL og FRA på vei til BKK. Kan andre innenlandsstasjoner godkjenne alle nødvendige dokumenter Til Thailand, eller må jeg ut i skranke på OSL for å gjøre dette? Vurderer å bytte til en morgenflight der jeg kun har 55min transit på OSL (har nå flight dagen før)
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvordan kommer gamlingen seg inn i Australia?

    Test tatt Oslo Kommune sitt testsenter lørdag, kom inn et knapt døgn senere på søndag. Denne helgen.
     

Del denne siden