Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,925
    Bonuspoeng:
    293
    Takker!
    Jeg vurderer å reise til CPH dagen før CPH-SFO, og ta en test på morgenen samme dag. Og det skal jo gå i følge det du viste til. Men, det er jo en viss risiko (liten, men dog) for at man tester positivt. Og da vil jeg kanskje heller være i Norge enn i København.
    upload_2021-12-1_15-21-29.png

    Tror jeg går for test dagen før i Oslo, eller Dr.Dropin for masse penger på OSL, samme dag som avreise. Må uansett overnatter før avreise, så jeg kan til og med ta den etter midnatt, før jeg legger meg.
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,707
    Likes mottatt:
    5,108
    Bonuspoeng:
    183
    På min reise sjekket de i OSL, BRU og LHR. Men kanskje ikke alle som flyr via HND da heller:) På LHR før jeg skulle gå på flyet til HND var de strenge med hva de ville ha og da var jeg glad jeg hadde privat Antigen med attest. Det virket som de hadde et ark med stikkord som måtte stå på attesten.
     
    holmen liker dette
  3. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,925
    Bonuspoeng:
    293
    Denne turen er ganske rett frem, OSL-CPH-SFO. Ingen krumspring i denne omgang. Da satser jeg på at de dokumentene man får på Oslo Helse er dekkende. :)
     
    TravelManBiz liker dette
  4. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,431
    Likes mottatt:
    4,335
    Bonuspoeng:
    113
    Jojo, såklart kan man ikke vite om Omicron før den blir kjent, men det var mer hvorfor man ville risikere å dra til Sørafrika i det hele tatt. Det er jo kjent at også vaksinerte kan bli smittet, og for meg (og jeg skjønner at andre har andre vurderinger enn meg, og jeg respekterer dette) så er store deler av afrika off limits fordi smitten er så høy og vaksineringen så lav.

    Men jeg er veldig fristet av en First-tur med Lufthansa til Johannesburg, det skal jeg innrømme ;)
     
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Sitter selv på en booking til sør-Afrika i midten av mars
    Alt så lovende ut og som @RoadKing sier, sommer tilsier lave tall
    I tillegg er jo Cape Town en by med et relativt godt helsevesen. Hvert fall for oss med forsikringer i orden
    Jeg har samtidig ingen problemer med resonnementet til @HaraldOslo. :)
    Alle vurderer forskjellig. Det gikk jo bare noen få uker mellom maraton i Amsterdam og ny lockdown.
    Så med denne corona-dritten vet man aldri. Og vi lever bare en gang
     
    RoadKing liker dette
  6. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    1,128
    Likes mottatt:
    7,455
    Bonuspoeng:
    183
    Kan bekrefte at dokumentene fra Oslo Helse på antigen test ihvertfall ble godtatt av SAS ved innsjekk på OSL i dag på vei til LAX. Noe annet ville jo også være litt rart når SAS linker til dem fra nettsiden sin med rabatt dersom man viser frem en SAS booking (som de forøvrig ikke brydde seg om).
     
  7. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    631
    Likes mottatt:
    3,113
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om Sveits sine nye regler om karantene når du kommer fra et land med en "variant of concern" også gjelder ved transit? Nå antar jeg at Norge også havner på den lista før jeg reiser, men Danmark er der pr. i dag og SAS har booket meg om via CPH.
    Har prøvd å google, men finner ikke svar.
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,292
    Likes mottatt:
    6,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir en spennende pressekonferanse fra regjeringen klokken 16 i dag. Om de følger denne anbefalingen fra Helsedirektoratet blir det fort noe mer omstendelig å reise utenlands:

    Helsedirektoratet anbefaler at alle bør ha en negativ coronatest før de ankommer Norge - og i tillegg ta en test etter de kommer, uavhengig av om de er fullvaksinert med gyldig coronasertifikat.

    https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...vil-ha-test-krav-for-fullvaksinerte.Vt4B0D8TK
     
    Lars J liker dette
  9. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,842
    Likes mottatt:
    8,356
    Bonuspoeng:
    183
    Hele vurderingen kan leses her https://www.helsedirektoratet.no/te... 568 - revidert svar - omhandler innreise.pdf
     
    Kalsnes, Maggie and trygveat like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,925
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir krav om test innen 24 timer etter ankomst. Det skal jo la seg gjøre.

     
    Lars J liker dette
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,842
    Likes mottatt:
    8,356
    Bonuspoeng:
    183
    I tråd med anbefaling fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet endres covid-19-forskriften slik at alle som kommer til Norge må teste seg. Der det er teststasjon på grenseovergangsstedet skal testen tas der, eller der hvor myndighetene bestemmer at testen skal tas. I tilfeller hvor det ikke er teststasjon på grenseovergangsstedet ved grensepasseringen, skal testen tas innen 24 timer etter ankomst.



    Bare å forberede seg på køer på OSL fremover..
     
    tobeornot999 liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,925
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir stas. :confused:
     
    tobeornot999 liker dette
  13. Rscott

    Rscott Veteran

    Innlegg:
    1,646
    Likes mottatt:
    3,974
    Bonuspoeng:
    113
    Kjerkol presiserte at de har valgt å la folk velge selvtest hjemme når de kommer med fly for å unngå køer på OSL. Jeg er for øvrig veldig glad for munnbindkravet så jeg kan skjule ansiktet, og kanskje unngå å bli named and shamed når jeg skal ut og reise neste helg.
     
  14. protozyko

    protozyko Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Om ikke omikron setter en stopper så håper jeg en tur til Doha om 2 uker. I den sammenheng lurer jeg på denne attesten en kan kjøpe sammen med pcr test. Er det noen som vet sikkert at denne ikke er nødvendig?
    Ser noen er glade for å ha attesten når den blir etterspurt, men hvorfor betale mer enn nødvendig om infoen i passet er god nok.
     
  15. Kalsnes

    Kalsnes Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    686
    Bonuspoeng:
    93
    Skal etter planen til BCN neste helg med kone og sønn på 4 mnd. Nå er det vel bare en kjent lege på forumet, men mener dere at det er forsvarlig å reise med spedbarn nå, med den nye varianten i spill? Eller hadde dere ventet? Har ikke flydd siden november 19, så abstinensene er til å ta og føle på. Men sønnen går først.
     
    Eddie47 liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok flere leger, håper en av dem kan svare
     
    Kalsnes liker dette
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    I dag er skjenkedamen tilbake i innenriksloungen ..
    Litt «tyngre» å gå i trampfart bort i hjørnet ..
     
    paron liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    For reisende ex-OSL/CPH med norsk pass og transit airside ZRH/GVA er det ingen krav til test eller karantene pålagt av Sveits. Reglene bestemmes av hvor du skal etter transit i Sveits.

    Variant of concern liste er ikke den samme som SEM high-risk list.

    https://lufthansa.travel-regulations.com/route-info?origin=CPH&destination=ZRH&search-enabled=true

    https://travelcheck.admin.ch/check

    https://www.sem.admin.ch/sem/en/home/sem/aktuell/faq-einreiseverweigerung.html#1668147653

    https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/2021/61/en#art_8
     
    paron, Eddie47 and Spielhaug like this.
  19. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,840
    Likes mottatt:
    10,865
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal også etter planen reise til BCN neste helg, men per nå så går det nok mot kansellering av turen.
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 13. des 2021
    anders82, Calling and Kristian like this.

Del denne siden