Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
    snus_mumrikken liker dette
  2. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    183
    Ja er jo faktisk ganske sprøtt, både Taiwan & HongKong er nok sterkt påvirka av Kina's strenge regime.... Er jo bedre å spre omikron i ein ferskt vaksinert befolkning enn å vente det ut skulle ein tru.

Xflipper and Insomnia4u like this.
  3. Pepeu

Pepeu Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,002
    Bonuspoeng:
    93
    VGP – Foreign arrivals will no longer have to take any COVID-19 tests to enter Viet Nam from May 15, 2022, the Government announced Friday.

4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,265
    Bonuspoeng:
    183
    Kan noen forklare meg hvorfor Covid serfikatet gyldighet i mitt tilfelle står gyldig til 11.08.22 når samtidig sist dose ble tatt for 256 dager siden?
    Jeg reagerer på gyldigheten, skulle ikke datoen være 280 dager etter sist vaksine?

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,618
    Bonuspoeng:
    293
    Hos meg har gyldighetstiden endret seg flere ganger, varer lengre og lengre ....
    Akkurat i dag står det 12.08.2022..

Maggie liker dette
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,621
    Bonuspoeng:
    183
    Maggie and Eddie47 like this.
  7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,265
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oppklaring. Litt rart at det står gyldig når det kun gjelder teknisk gyldig.
    Betyr dette at om en printer ut QR koden nå så er den gyldig i 90 dager men om man gjør dette etter at det har gått 280 dager siden sist tatt dose så endrer QR koden seg til ikke gyldig sertifikat slik reglene er nå?

8. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,897
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har jeg lurt på selv etter at reglene ble endret til 280 dager etter siste vaksine. Har noen turer til blant annet Tokyo og Hanoi i oktober og november hvor jeg da er over de 280 dagene. Må jeg da få vaksinert meg på nytt da? Utrolig kjedelig å stå der med ett grønt covid sertifikat fordi det er generert innenfor tiden men når de scanner QR koden så blir den ugyldig...?

For på helsenorge står det følgende når du genererer nytt covid sertifikat:

• Det er forskjell på hvor lenge sertifikatet er teknisk gyldig, og hva som gir et gyldig sertifikat. Hva som gir et gyldig sertifikat styres av medisinske regler basert på det som er registrert av test- og vaksinasjonsopplysninger om deg.

9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,621
    Bonuspoeng:
    183
    Sertifikatet man henter fra helsenorge.no gir kun en verifiserbar dokumentasjon på hvilke vaksiner man har tatt, og det er opp til den som leser/scanner sertifikatet å avgjøre om dette er tilstrekkelig for innreise. Her har ulike land ulike regler.

Innad i EU er regelen at man må ta en oppfriskningsdose senest 270 dager etter fullført grunnvaksinasjon for å fortsatt regnes som fullvaksinert. Det er foreløpig ingen krav om ytterligere oppfriskningsdoser.

Maggie and paramberg like this.
  10. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    8,897
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig, kan bli spennende når man skal til Asia utover høsten da..

11. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Jepp.

EMA regner vaksinasjon mot korona med mRNA vaksiner som en 3-dose vaksinasjon nå for personer over 18 år. Derfor må man ta oppfriskningsdosen for at vaksinasjonen regnes som fullført. EMA har også bestemt at gjennomgått sykdom ikke kan kompensere for en vaksinedose.

Så får vi se hva som skjer til høsten. Det jobbes uansett nå med oppdaterte versjoner av mRNA-vaksinene som har med både beta, delta og omikron-varianten av viruset.

Eddie47 liker dette
  12. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Vet noen av dere om det er munnbind påbud på SAS flygninger til Tyskland? SAS selv skriver jo "As of Monday, April 4, the requirement for mandatory face masks will be removed from all SAS flights, except for flights to and from China and Italy.", men flere tyske aviser skriver overensstemmende at det fremdeles er munnbind påbud på alle flygninger som starter og/eller lander i Tyskland.

13.mai:
    ...weshalb auf allen innerdeutschen Strecken und auf Flügen, die in Deutschland starten oder landen, die Maskenpflicht gilt.
    https://www.merkur.de/reise/flugzeu...nair-british-airways-easyjet-zr-91440298.html

11.mai:
    ...greift die gesetzliche Maskenpflicht in Deutschland für alle Airlines – auf innerdeutschen Flügen und bei Flügen von und nach Deutschland.
    https://rp-online.de/panorama/ausla...-masken-keine-maskenpflicht-mehr_aid-69460665

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,676
    Bonuspoeng:
    293
    Fjernes ikke maskekrav på generell basis i EU fra i morra?

https://www.schengenvisainfo.com/ne...ndatory-face-mask-requirement-during-flights/

Skarven liker dette
  14. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    183
  15. kaiarne

kaiarne Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
  16. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,135
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, slik jeg forstår det er det en anbefaling fra EASA og ECDC, men nasjonal lovgivning overstyrer dette. Jeg syntes dog at det var interessant at SAS skriver at det kun er ruter til Italia som fremdeles har dette kravet. Jeg skal til MUC på fredag via CPH med SK, så da ser jeg nok hva som er gjeldende.

17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Var i alle fall regler om det i Italia at alle selskap som fløy fra/til må sikre at pax bruker munnbind, men det virker som om DY og FS så vekk fra dette.

18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,725
    Bonuspoeng:
    293
    Leser at Tyskland viderefører maskekrav ombord i fly til 23/9

19. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,050
    Bonuspoeng:
    113
    På en av mine siste flygninger med luftwaffe for noen uker siden beklagde piloten seg i forkant av at han informerte om kravet om munnbind. «Yeeees I knooow, I don’t like to ask you this, but I will have to ask everyone to wear a facemask»

20. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Er det samme holdningen i Italia. Folk er møkk lei, men myndighetene beholder munnbind enkelte steder for å "minne folk på at pandemien ikke er over"... Men som noen av de lokale jeg snakket med sa, så kommer det bare til å ødelegge for respekten for munnbind om det skulle være behov for å bruke i fremtiden. Ingen har det på skikkelig heller, og dette er i området som kanskje var hardest rammet av covid i starten i hele Europa (verden?).

Flyrlavt liker dette

Del denne siden