Ikke noe mas om maske hos SAS tur retur usa nå i februar, ombord. Spredd maskebruk under flightene. Alle hadde masker på ved boarding. innenriks usa, streng maskebruk gjennom hele reisen inkludert lounge.
Swiss i slutten av desember var pirkete. Maske på mellom hver munnfull av drikke. Antar at de kjører samme opplegget så lenge det er påbud av maske.
Skal fly til CUN fra IST med TK og flighten er 18 timer. Men var mer generelt nyskjærig på erfaringer rundt om
Hei folkens. Har en reise til NY via Frankfurt neste uke. Ruten er som følger: Utreise: SVG-OSL-FRA-EWR med en overnatting i FRA. Retur: EWR-FRA-OSL-SVG Er trippelvaksinert. Slik jeg leser status for øyeblikket så skal jeg da kunne skli lett gjennom alle kontroller med vaksinebevis + negativt testresultat tatt tidligst dagen før avreise til USA. (Planen er å ta en test i Stavanger samme dag som jeg reiser, siden første flight er ca 1700)
Bare pass på at du får svaret før du flyr SVG-OSL, for de sjekker vel dette når du sjekker inn. Og forhåndsfyll inn CDC-skjemaet og ta det med deg. https://www.cdc.gov/quarantine/pdf/...tation-Amended-Testing-Order-12-02-2021-p.pdf Side 2: kryss på A Side 3: kryss på A Side 7: signatur God tur!
Er det noe spesielt jeg må gjøre ved positiv PCR for å få inn på kontrollsiden at jeg har gjennomgått sykdom? Skal vel gå av seg selv?
Paraguay endret 3. februar reglene og nå er det kun fullvaksinerte som kommer inn. Selv de som har medisinsk unntak for å ikke ta vaksinen gis ikke mulighet til å reise inn. Jeg kjenner en som er i den kategorien og situasjonen er fortvilende. Verken gjennomgått sykdom eller test betyr noe der nå. Utrolig trist at de ikke har samme reglene som for eksempel USA.
Italia, i motsetning til de fleste andre landene i det området, har fortsatt ikke kommet med noen plan om å lempe de siste restriksjonene https://www.thelocal.it/20220307/it...elayed/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter Skal selv til Italia i slutten av april, så håper jo at de der også er tilbake til normalen om ikke så veldig lenge.
Begynner å bli flere land som åpner helt opp alt, det er bra Sist ut var Saudi Arabia, de åpnet i går. Her er landene som er helt uten restriksjoner eller krav om covid vaksinering nå: (+ Norge)
Hei. Litt vanskelig å se noe på helsenorge osv. Men er det noe regler for reise til utlandet etter 2 doser +corona smitte? Eller er du ready to fly etter karantene tid på 4 dager som reglene er i Norge?
Ingen kommer jo til å oppdage at du nylig har gjennomgått covid. Hvis du er vaksinert sklir du glatt gjennom all sjekk på flyplass osv. Du *må* jo ikke vise frem det positive svarer. Det formelle svaret er at du må sjekke med hvert enkelt land om de har noen grenser for akkurat dette. Ikke alle land har sluttet med tiltak og regler. Apper som re-open EU og det enkelte lands hjemmesider vil hjelpe deg.
Litt ut i fra når man fikk dose 2 bør man være obs på at vaksinepasset kun gjelder i 9 måneder (270 dager) etter dose 2. https://www.helsedirektoratet.no/ny...het-for-koronasertifikatet-for-fullvaksinerte
Det var det norske koronapasset som ikke brukes noen steder som var rødt i 10 dager etter positiv test... Det jeg snakker om er EU-vaksinepasset. Hvis det går 270 dager etter dose 2 uten at man tar booster (dose 3) så blir dette ugyldig. Gjennomgått sykdom vil ikke erstatte dose 3.
Slik er reglene nå men tror mange land jobber med en løsning på dette. Mulig hele koronapasset utgår på sikt.