Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt kommer hele koronapasset til å utgå på sikt...
    Per nå er det vel videreførst ut 2022 av EU. Hva som skjer videre vil nok bli påvirket av om/når det kommer en ny bølge til høsten.

Kravene om tre doser kommer neppe til å forsvinne. Det blir også kommunisert ut til kommunene fra FHI at de må regne med at flere ønsker å vakinere seg når de innser at tredje dose kreves for gyldig vaksinepass. Per nå har vel Norge rundt 4 millioner innbyggere med 2 doser, og nesten 2,9 millioner av disse har tatt booster.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...sineetterspoersel-foer-sommerferien.8y7hfK4EH

2. The_Dude

The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som har vært i Frankrike i det siste? Jeg har 2 vaksiner og gjennomgått sykdom, men guttungen på 13 har bare en (og ikke registrert gjennomgått sykdom). Forstod på reglene at han må ta en PCR eller hurtigtest for å komme inn? Begge har expiry på siste vaksine i juni.

3. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Siden din sønn er over 12 år, ikke har bevis på gjennomgått sykdom og kun har en dose så regnes han som uvaksinert.
    Trenger da enten en PCR-test 72 timer før avgang eller en antigen-test 48 timer før avgang.

Du kan jo fullføre vaksinasjonen hans... Da slipper han testing.

https://www.interieur.gouv.fr/covid-19-international-travel

The_Dude liker dette
  4. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Litt usikker på om han trenger en vaksine til, ettersom han har hatt det. Ordnet seg bare ikke med testlogistikk da. Skal få ham testet før vi drar.

Skarven liker dette
  5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    En venn kom til Schiphol søndag fra Madrid og reiste videre til Norge i går. Null sjekk av noe som helst dokumenter, heller ikke sjekk av innreiseskjema. Dette er da bra, håper resten av Europa følger etter. Alt foruten munnbind var som før pandemien
    :)

Maggie liker dette
  6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Flere gode munnbind-nyheter i dag. British Airways fjerner maskekravet til alle destinasjoner der dette ikke kreves, maskekravet er fjernet på CPH og BLL og i Italia jobbes det for at kravet skal fjernes innen påske.

I Kina derimot, der har PVG stengt for alle flighter fra utlandet... Jaja de får styre på der borte, mens vi får tilbake et så normalt liv som mulig :)

Noterer meg også en rimelig polarisert munnbind-debatt borti junaiten, så sitter med en følelse av at munnbind på fly over dammen ikke ryker med det første..

Earl, Oppirumpadi and Skarven like this.
  7. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir stadig grønnere, nå er det 22 land som er helt åpne for alle, og 72 land er åpne for fullvaksinerte. Det er verdt å merke seg at 2 doser er ikke nok i alle land for å være fullvaksinert så det er fremdeles ikke helt uten problemer å reise, selv med 2 doser innabords.
    Håper flere åpner opp helt snart :)

https://apply.joinsherpa.com/map

8. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,265
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet om tre doser forsvinner 18.mars fra UK, ingen krav til vaksinepass i hele Norden, samt noen land i Øst-Europa.
    Jeg tipper kravet faller bort før sommeren i hele EU. Sitter selv på vent om jeg skal ta 3 dose eller ei. Tar den om jeg må grunnet reise.

Last edited: 15. mars 2022
    Skarven liker dette
  9. The_Dude

Likes mottatt:
    2,290
    Bonuspoeng:
    113
    Last edited: 16. mars 2022
  10. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Kravet om booster dose som Frankrike har synes jeg er rart, stort sett hele resten av Europa har jo en annen holdning. På tide å åpne opp alt nå :)

Maggie liker dette
  11. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Er innreiseskjema som Spania har nødvendig å ha dersom en kun mellomlander på en spansk flyplass?

12. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,082
    Bonuspoeng:
    183
    Det var nødvendig ultimo januar. Og de sjekket den da jeg byttet fly på BCN.

Skarven liker dette
  13. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Heisann! Reiser til Thailand førstkommende helg med SAS og thai airways. Reisen er satt opp slik at jeg må mellomlande i Brussel, overnatte der, før reisen går videre til Thailand. Jeg forsøker å finne ut av om pre-flight PCR test er påkrevd for å komme inn i Belgia, men blir ikke helt klok på hva reglene egentlig sier.

Jeg skal være i Belgia i 24 timer. (under 48 timer som jeg ser flere nettsider sier at det er flere regler som ikke gjelder da)
    Jeg har QR kode for vaksiner.
    Jeg har QR kode og brev fra fastlegen for "certificate of recovery" (hadde covid i februar 2022)

Thailand har nå scrappet pre-flight pcr test kravet, så der trenger jeg bare denne test & go QR koden, noe jeg har fått. Hadde vært deilig hvis jeg kan slippe å måtte bruke både tid og penger på denne pre-flight pcr testen. For dere som tenker "test deg uansett!" - Jeg har testet meg med hjemmetest, er negativ, ingen symptomer. Må også teste meg når jeg lander i Thailand. Så det blir mer enn nok testing fremover hehe. Jeg har jo også hatt covid for 40~ dager siden, så teoretisk sett så kan en PCR test slå ut som positiv, selv om fastlegen mener at det er svært liten sjanse for at den gjøre det.

Spørsmålene jeg sitter med nå:

1) Krever Belgia en pre-flight pcr test?
    2) Krever SAS eller Thai airways en pre-flight pcr test for å fly med de?

Edit: jeg fant denne siden: https://www.info-coronavirus.be/en/travels/ hvor det står: "
    1. Are you travelling from a green, orange, red, dark red or grey zone within the European Union or Schengen area, or from a third country on the white list?
    • Do you have a vaccination or recovery certificate? You do not need to quarantine or get tested."
    Burde være nok da?

Last edited: 04. april 2022
  14. haakonks

Likes mottatt:
    10,453
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, du trenger ikke noe test for Belgia. "Certificate of recovery" varer i 6 måneder. Når det har gått ut trenger du å ha tatt dose 3 (booser) for at vaksinepass er gyldig.

Thailand har ganske kompliserte regler, så kanskje sjekke tråden om Thailand-pass eller poste spørsmålet der:
    https://insideflyer.no/forums/threads/thailand-pass.17146/

Jebus liker dette
  15. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for svar :) Thailand biten er jeg ganske sikker på at alt er ok (har fått thailand pass test & go) Spørsmålet nå er om sas eller thai airways krever pre flight pcr?

16. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nå tror jeg de fleste er lei av (eller glemt) Gunhild Nyborg og co (hun der Blücher-damen), men man kan jo være selektiv i hvilke råden man følger:
    https://whn.global/guidelines/index.php/Travel

Choose business class or first class over economy class. Even, if possible, a charter flight.

Og ja, jeg var nysgjerrig på om de fortsatt kauket på om zero covid og long covid og det gjør de. De har til og med laget en wiki-guide om hvordan man unngår smitte :rolleyes:

17. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,550
    Bonuspoeng:
    113
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,725
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet om det var generelt reiseråd mot Afrika i hele 2021, eller om det var borte en periode på sommeren/høsten før Omikron brøt ut på senhøsten?

19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,622
    Bonuspoeng:
    183
    UDs globale reiseråd ble hevet den 1. oktober 2021: https://www.regjeringen.no/no/dokum...d/pressemeldinger/2021/pm_oppheves/id2872528/

Jeg vet ikke om det finnes noen lett tilgjengelig liste over hvilke landspesifikke reiseråd som tok over den datoen, men det var nok ikke noen generell frarådning mot reiser til Afrika.

RoadKing liker dette
  20. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden