Heisann! Reiser til Thailand førstkommende helg med SAS og thai airways. Reisen er satt opp slik at jeg må mellomlande i Brussel, overnatte der, før reisen går videre til Thailand. Jeg forsøker å finne ut av om pre-flight PCR test er påkrevd for å komme inn i Belgia, men blir ikke helt klok på hva reglene egentlig sier.
Jeg skal være i Belgia i 24 timer. (under 48 timer som jeg ser flere nettsider sier at det er flere regler som ikke gjelder da)
Jeg har QR kode for vaksiner.
Jeg har QR kode og brev fra fastlegen for "certificate of recovery" (hadde covid i februar 2022)
Thailand har nå scrappet pre-flight pcr test kravet, så der trenger jeg bare denne test & go QR koden, noe jeg har fått. Hadde vært deilig hvis jeg kan slippe å måtte bruke både tid og penger på denne pre-flight pcr testen. For dere som tenker "test deg uansett!" - Jeg har testet meg med hjemmetest, er negativ, ingen symptomer. Må også teste meg når jeg lander i Thailand. Så det blir mer enn nok testing fremover hehe. Jeg har jo også hatt covid for 40~ dager siden, så teoretisk sett så kan en PCR test slå ut som positiv, selv om fastlegen mener at det er svært liten sjanse for at den gjøre det.
Spørsmålene jeg sitter med nå:
1) Krever Belgia en pre-flight pcr test?
2) Krever SAS eller Thai airways en pre-flight pcr test for å fly med de?
Edit: jeg fant denne siden: https://www.info-coronavirus.be/en/travels/ hvor det står: "
1. Are you travelling from a green, orange, red, dark red or grey zone within the European Union or Schengen area, or from a third country on the white list?
- Do you have a vaccination or recovery certificate? You do not need to quarantine or get tested."
Burde være nok da?
Last edited: 04. april 2022