Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du har positiv covidtest dagen før flyvning... vil ingen la deg fly Maggie.
     
    NoLimit liker dette
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,205
    Likes mottatt:
    21,224
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo det som er faren om man nylig har hatt covid.
    Fks om man får covid 15 dager før avreise Usa. Etter 10 dager er man ute av isolasjon/karantene og side 3 i corona passet oppdateres med gjennomført sykdom. Så tar man en tur til fastlegen for dokumentasjon at man er symptomfri.
    Trenger man da en test dagen før avreise? Sjansen for at denne er positiv på tidligere gjennomført covid vil være stor.
     
  3. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger ingen test dagen før flyvning dersom du reiser på Recovery. Se innlegg over.

    Antigen hurtigtest vil trolig vise negativt etter 15 dager, så du kan også reise på den.
     
    Maggie liker dette
  4. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg husker en stakkars pasient helt i starten av pandemien som hadde positiv PCR i nesten to måneder og ble holdt isolert helt fram til han tilslutt testet negativt og kunne slippes ut av isolasjon (han var forøvrig symptomfri etter bare noen få dager). Et glimrende eksempel på at rester av viruspartikler i nasopharynx eller nesevingene kan gi falsk positive utslag til tross for at man ikke lenger er smittsom
     
    Henrik, Jeanette, Eddie47 and 2 others like this.
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tips for de som reiser mye internasjonalt:

    Test antigen daglig når du blir smittet, så du får en idé om hvor lenge du tester positivt.

    For Omicron ser jeg typisk 8-12 dager. Derfor overrasker det meg at Norge og flere andre land har redusert isolasjonstiden til ca. 6 dager. Velger å tro at dette er oppdatert kunnskap og ikke basert på smittesporingsstudier fra 2020 eller Delta.

    Så fort jeg testet negativt i Norge på antigen ville jeg testet meg på PCR hver 3. dag for å finne ut når jeg ble negativ. Denne informasjonen blir nyttig hvis når du får Covid-19 i utlandet og trenger PCR-test for å dra videre.

    Mange steder rapporteres alle tester til myndighetene og dette kan plutselig begrense din frihet. Thus, forstå timing for skifte pos/neg resultat og ta først testen når du trenger den.
     
    Eddie47 and KRS like this.
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Med så lange køer det er nå med PCR blir det utfordrende å teste seg gratis på stasjoner. Hvor mye er du villig til å betale for x antall PCR-tester hver 3.dag?
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Som asymptomatisk eller med mildt sykdomsforløp Omicron forventer jeg å teste PCR-negativ innen et par uker etter Antigen-negativ.

    På utgifter relatert til personlig helse har jeg et ganske ubegrenset budsjett.
     
    NoLimit and Eddie47 like this.
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293

    0A6F2162-6B11-4B6D-A3FF-B84D0FFC5E07.jpeg
     
    Calling, Meursalt, anders82 and 9 others like this.
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Men dette er vel ikke noen eksakt vitenskap? Vil selvsagt være en indikator, men virusmengden du får i deg/har kan variere fra gang til gang.
    Hvis man skal reise, men er smittet kort tid opp mot så har det selvsagt noe for seg, men det å teste for og teste uten symptomer tenker jeg er helt meningsløst. Og hvert fall bruke offentlige ressurser (nå ser jeg at du gjerne betaler privat og det er jo selvsagt uproblematisk)
    Årsaken til kutt i karantene er at andre land ser at Omicron smitter mest to dager før symptomer/utslag og to dager etter. Dermed er det ikke noe poeng å sitte i karantene hvis man er symptomfri etter 5 døgn
    Her er til og med en kilde
    https://www.nrk.no/trondelag/flere-tester-positivt-for-omikron-ogsa-etter-endt-isolasjon-1.15793849
    Les hele
    Og en kilde til
    https://www.lommelegen.no/infeksjoner/artikkel/hvor-lenge-er-man-smittsom/75114157
     
    Last edited: 20. jan 2022
    Jeanette liker dette
  10. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    For øvrig anbefaler ikke folk med betydelig mer medisinsk kunnskap enn meg å teste seg etter gjennomgått sykdom og positiv test. Er man positiv så er man positiv. PCR kan gi utslag i opptil tre måneder etter gjennomgått sykdom, så da blir det mange tusenlapper hos Dr. Dropin.
    Man får vel dokumentert at man har gjennomgått Covid hos Helse-Norge og dermed kan man vel få godkjent innreise selv med positiv PCR?
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det er det som er problemstillingen noen steder. Du trenger en negativ PCR-test for innreise, ved transit, eller for å forlate landet. Recovery holder ikke.

    Min livsstil og mine bevegelser er trolig ganske annerledes fra de fleste på forumet.

    Take what resonates, apply what is useful and leave the rest.
     
    kaiarne, NoLimit and trygveat like this.
  12. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,967
    Bonuspoeng:
    93
    Er usikker på hvilken post dette passer best i, men det er i høyeste grad Corona relatert.

    Kamerat på bryllupsreise i Mexico testet positivt før hjemreise. Dette førte til at han og kona(som også er gravid) ble kastet ut av Hotellet de bodde på. Samtidig fikk de ikke sjekke inn på nye Hoteller. De fikk heller ikke rom på karantenehotellet.
    De ble dermed stående på gaten i Mexico og måtte snike seg til å bokke en AirBNB uten å informere noen smitten.


    (De er heldigvis trygt hjemme nå)
     
    Kalsnes, Spielhaug, NoLimit and 5 others like this.
  13. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde de fleste hoteller hadde prosedyre for isolasjon osv. Når var dette?
     
  14. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,967
    Bonuspoeng:
    93
    Ca 7 dager
     
    Edvard liker dette
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan er korona- og sikkerhetssituasjonen i Curacao for tiden?
     
  16. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    651
    Likes mottatt:
    592
    Bonuspoeng:
    93
    snus_mumrikken and Edvard like this.
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    snus_mumrikken and Skarven like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Recovery certificate kan dessverre ikke erstatte en vaksinedose i EU sitt pass per nå, selv om det er litt kritikk rundt dette.

    Men, det er bare å ta en 3. dose. Det anbefales dog at man venter i 3 måneder etter man hadde korona.
     
  19. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    FHI gikk tilbake på dette omtrent samtidig som EU vedtok nye regler for koronasertifikatet: https://www.fhi.no/nyheter/2022/endringer-i-gyldighet-i-koronasertifikatet/
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det varierer fra land til land. I Østerrike er recovery sidestilt med booster. link

    Et spørsmål man kan stille seg: Hva er det du vil gjøre med booster som ikke kan løses med recovery?

    https://www.austria.info/en/service...ormation/entry-regulations#entry-requirements

    Booster kan være én måte å slippe PCR-test ved innreise. Booster er ikke et krav for lokalt bruk av EUDCC. Timatic må som vanlig tilfredsstilles.
     
    Last edited: 26. jan 2022

Del denne siden