Det er tilstrekkelig med antigen hurtigtest for reiser til/via Sverige. https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-test/tester-for-pavisning-av-covid-19/
Nei... det er ikke vedtatt ennå - bare en anbefaling... jf tråden jeg åpnet under SAS Eurobonus. Ikke PCR = avvist på grensen. https://www.nrk.no/osloogviken/full...ige-_-krever-fortsatt-negativ-test-1.15810833
Jeg blir helt forvirret av hele greia... takk for lenken... det vil gjøre ting enklere i hvert fall, men ikke betydelig billigere siden jeg trenger en til og en fra Norge
På forumet har vi nå flere gode tråder med ressurser og tips for hvordan finne fram i jungelen av reiserestriksjoner. Men det korte svaret er at dersom du vil reise internasjonalt utenfor Europa i 2022, må du legge ned tid i research og bygge egen erfaring. Litt som med bonusturer og poeng/miles, krever det innsats for å få oversikt. Det er ingen som lander på insideflyer.no/forums og forstår mye på dag én. Etter hvert har du en følelse på hvor du må gå for å finne svaret, hvordan søke, hvilke kilder som er å stole på, hvilke er mangelfulle og hvordan du kan navigere dette fagfeltet. Dersom jeg blir utålmodig med noen spørsmål, fordi det oppleves som enkelt og kjapt for meg å finne svaret – prøver jeg å minne meg selv på at reiserestriksjoner har jeg fulgt med på nesten daglig i 676 dager. Wow, vi har holdt på med covid-19 en stund. Google er ganske flinke til å vekte søkeresultat slik at mest relevante sider kommer øverst. Likt algoritmen deres, kan du tenke på hvem som henviser til kilden. Men en tung referanse betyr ikke at henvist kilde er oppdatert eller tilstrekkelig alene. Du må kaste opp flere baller.
OK. Da er planen å dra inn i USA på 90 dagers fristen med brev fra fastlege. Skal så videre til SXM & AXA, før re-entry til USA. Re-entry til USA er på dagen 90 dager siden positiv prøve (inkl avreisedag). Regner med dette skal gå bra. Innspill? (Skal uansett testes flere ganger på reisen, men greit å slippe nok en hurtigtest 24t før avreise igjen om ikke krav) Teksten sier "no more than 90 days". 90 er jo ikke mer enn 90. Ift tidspunkt så står test utført 10:33, mens fly går 15:20 (lokale tider). "If you recently recovered from COVID-19, you may instead travel with documentation of recovery from COVID-19 (i.e., your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country and a letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel)"
Hadde aldri giddet å gamble med en tur og innreise til Statene for å slippe kostnaden og tiden det tar å ordne en antigen hurtigtest. Helt uforståelig for meg.
Jeg spurte fastlegen min om jeg kunne få dokumentasjon på gjennomgått Covid, basert på positiv test tatt i utlandet, og det kunne jeg ikke: https://www.fhi.no/om/koronasertifi...anlige-problemstillinger-om-koronasertifikat/
Hei Er det noen som har reist til Spania/Gran Canaria i det siste og kan bekrefte at man ikke trenger test før avreise om man enten er vaksinert eller har gjennomgått covid-19? Og om man har gjennomgått Covid-19 så skal det være tilstrekkelig å vise digitalt EU-coronapass. Man trenger ikke å ha med bekreftelse fra lege i tillegg? Jeg tolker reglene fra offisielle spanske nettsider slik. Men man kan jo aldri være sikker i disse dager :/
Med positiv PCR-test fra utlandet trenger du bare en legeerklæring som sier at du er ute av isolasjon / fit for flight. Recovery-sertifikatet som du får ved etterregistrering i MSIS kan uansett ikke brukes ved innreise til USA.
Kan hende det har vært en misforståelse mellom meg og fastlegen, men det var dette jeg forsøkte å be om og ikke kunne få. CDC kaller det:
Documentation of recovery from COVID-19 er to ting. Det positive testresultatet som du har og legeerklæring på at du er frisk. Erklæringen trenger ikke nevne flyreise engang, bare at du er ferdig med karantene/isolasjon. CDC link og link
Hva skal man med en positiv test når man har en legeerklæring på at man er frisk og dokumentasjon på at man har hatt covid siste 90 dager?
Da har jeg misforstått. Jeg trodde man måtte avlevere ny test 1 døgn før avreise som er kravet til Usa i tillegg til legeerklæring på at man er frisk og dokumentasjon på at man har hatt covid siste 90 dager.