Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager anders82, jeg legger meg flat. Dette har jeg egentlig ingen peiling på.

    Jeg er bare en enkel boms. Her i 39 000 fot har en søtnos av en Singapore Girl sjarmert meg, så min vurderingsevne og kapasitet til risk management har falt betraktelig.

    Men jeg er glad i deg.

    [​IMG]
     
    Last edited: 26. des 2021
    kaiarne, NoLimit, trygveat and 4 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for oss. Jeg er nok for dum og enkel til å forstå humoren din. jeg bøyer meg i støvet for Deres Eksellense, med et overlegent intellekt, suveren innsikt, stor humoristisk sans og kunnskap om beredskap og risiko jeg bare kan drømme om
     
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,751
    Bonuspoeng:
    293
    Jesus Kristiansen!
     
    Jeanette liker dette
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    :p:p
     
    jgroneng liker dette
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    8,577
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg prøver ikke å underslå noe.

    Og jeg har enorm respekt og tillit for dem som jobber døgnet rundt i helsesektoren uansett om de er leger, sykepleiere eller annet støttepersonale. Det er jobben deres, og jeg har jobbet nattskift selv før også.

    Men det må være både greit/lov å tro på sentrale myndigheter og FHI som sier at den faktiske max kapasiteten på intensivplasser er 2200.

    Da har vi nå brukt drøyt 10% av max kapasitet. Men det kan endre seg fort.
     
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    8,577
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kjenner mange som jobber på sykehusene, og ikke kjenner seg igjen i dette.

    Det de sier, er at det er travlere enn vanlig. Men de sier også at det har blitt nesten fri flyt av overtid. Så man kan velge selv.

    Hadde jeg ikke hatt utdannelse fra et helt annet felt, ville jeg nok tatt overtidsvakter på sykehus nå. En sykepleier får fort 4000 kr i inntekt for et natt skift inkl både overtid og ikke-planlagt jobbing.

    Vel fortjent for dem - men ingen grunn til at de samtidig skal klage over hvor tøft det er....
     
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,297
    Likes mottatt:
    17,751
    Bonuspoeng:
    293
    Husk at det kan ligge personer på intensiven som ikke har korona ….
     
    RoadKing and anders82 like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Da har jeg fått meg en kaffekopp og frokost, så vil kommentere ditt eksempel med Forsvaret.

    Dersom du tror Norges forsvar er dimensjonert for peak, og det er væpnet konflikt med Russland, så vil du få deg en overraskelse når det smeller.
     
    SayWhat liker dette
  10. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    Denne tråden har jo allerede sporet av med ulike synspunkter som er mer eller mindre velbegrunnet, men sånn til info er det problemer på en del avdelinger at vaktene med 5000,- i lønn ikke besettes. For meg sier det noe om presset, når ansatt etter ansatt ikke vil ta en ekstra vakt selv om tusenlappene slenges etter dem.
     
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jeg ingen illusjoner om. Jeg har relativt god kunnskap om Forsvaret og dets status, det var mer som et eksempel. Norge og beredskap er jo en sammenhengende tragedie
    Var vel egentlig det som var poenget mitt. Jeg er helt enig i at man skal dimensjonere for normalsituasjon, men det er noen samfunnskritiske funksjoner som også må være forberedt/skalert for det ekstreme. Det gjelder helse, politi og forsvar.
    Der tror jeg egentlig vi er enige
    Problemet er at helsevesenet ikke er skalert for en liten krise en gang. Når man i tillegg har gjort for lite 2 år inn i en global pandemi så er det helt legitimt å stille spørsmål
    Beredskap i Norge er generelt ikke prioritert da det innebærer lite snorklipping og lite applaus. Har man gjort jobben så sier samfunnet så bra, det er sånn det skal være. Har man ikke gjort jobben så får man kjeft. Eksemplene er jo mange. De mest nærliggende er 22 juli og pandemien. Men se på vedlikehold av veier og jernbane. Det er jo tragisk
     
    SayWhat, tobeornot999 and Oppirumpadi like this.
  12. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,906
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Det er akkurat dette det dreier seg om. Helse er ikke butikk som en bedrift. Det er jo utelukkende utgifter. Som vi burde tatt oss råd til å legge mer penger i. Eller i det minste se på hvordan det er organisert i dag
    Men dette er vel kanskje på siden av hva man skal diskutere på et reiseforum :oops:
     
    SayWhat and Jeanette like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan vel ha noe med at av de 5000 så går vel 50% til staten i form av skatt. Når du da sitter igjen med drøyt 300kr/timen ekstra så er det kanskje ikke mye til gulrot?
     
    SayWhat, tobeornot999 and anders82 like this.
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    8,577
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men det kan man si om all jobbing i Norge... :)
     
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,191
    Likes mottatt:
    36,761
    Bonuspoeng:
    293
    Spolier allert : Dette er ikke et krangleinnlegg.

    Men helsevesenet er i praksis ikke en ren utgiftspost. En av de viktigste grunnen til at Norge AS går bra, er at veldig mange holder seg friske og kan være og er i jobb som produserer og skaper størrelse på økonomien vår. Og de er det over tid. En av de viktigste leverandørene av stabil arbeidskraft er et helsevesen som holder folk friske og i jobb, og som ivaretar kronisk syke og eldre sånn at pårørende kan stå i jobb. Og ja, her har helsevesenet i Norge en jobb å gjøre med feks operasjontskøer.

    Som du helt riktig sier ; det er pasient og behandling som generere inntekt til helseforetakene. Derfor er også intensivkapasiteten driftet omtrent sånn at det alltid er fullt her i Sør-Norge, men en vil se at sykehusene i Nord har høyere kapasitet og lavere fyllingsgrad på plassene. Rett og slett fordi befolkningsgrunnlag og geografiske forhold krever at kapasiteten er bedre.
     
    paron and Eddie47 like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,191
    Likes mottatt:
    36,761
    Bonuspoeng:
    293
    Ser at tempen på denne tråden har vært mer en høy nok. Så dette er til informasjon/oppklaring mer en til diskusjon.

    igjen, jeg vet ikke hvor tallet 2200 intensivplasser kommer fra, når jeg googler dette finner jeg ingen konkrete kilder.

    Utfordringen ligger imidlertid sånn som jeg ser det i tankegangen om at vi per i dag er på ca 10% utnyttelse av makskapasitet basert på inneliggende pasienter opp mot en tenkt max kapasitet.

    Når du så bruker dette som et argument for at det ikke finnes noe krise eller at det ikke er noe forhøyet belastning på helsevesenet tenker jeg at du egentlig bare gir et eksempel hvor farlig ukritisk bruk av statistikk er.

    Helse Sør Øst sier selv dette om sin kapasitet :

    "Den foreløpige oversikten som Helse Sør-Østs kartlegging i egne sykehus gir, viser at sykehusene i regionen samlet er i stand til å kunne etablere maksimalt 675 intensivplasser.

    Det hersker imidlertid stor usikkerhet ved å skulle virkeliggjøre denne kapasiteten: Mange av intensivplassene vil ikke ha nok utstyr eller bemanning som ordinære intensivplasser, blant annet.

    Bemanning
    Dersom dette skulle bli en realitet, så legges det opp til løsninger som innebærer at 0,25 intensivsykepleiere per pasient, ledsaget av et team med assistenter, heter det fra Helse Sør-Øst-.

    I en vanlig driftssituasjon er det normalt 1,2 intensivsykepleier per intensivpasient.

    I tillegg til bemanning forutsetter det anslåtte antallet intensivplasser at det er nok utstyr, og særlig utstyr som relateres til intensivbehandling, som respiratorer, dialyseapparater, og overvåkningsutstyr. "

    Det er verdt å merke seg at oversikten som norsk intensiv register gir over sengeplasser med intensivkapasitet viser at det finnes 631 respiratorer i alle intensiv avdelingene i Norge. Altså finnes det bare respiratorer til ca 30% av de tenkte sengene du opererer med. Videre vet vi som det er nevnt over at det også skal være utstyr som feks dialyseparater. På en intensivavdeling er dette Eccmo maskiner og disse finnes det ca 10 av på landets største sykehus OUS.

    Hvis vi så går til den typisk Covid-19 pasienten som har vært og er inneliggende på OUS finner vi at.

    De er relativt unge i snitt, median på 56 år, og 66% er menn.

    Mens den gjennomsnittelige liggetiden på alle intensivpasienter er ca 2 døgn, har Covidpasientene ligget i snitt 17 døgn på intensiv i OUS.

    85% av pasientene har blitt intubert, de har altså overlevd fordi de har fått hjelp til å puste av en av de 631 respiratorene som finnes i intensivavdelingene( post) og de har ligget i snitt i 17 dager på respirator.

    30% av pasientene har måtte få Eccmo behandling. Livsreddende behandling der en maskin overtar kroppens evne til å rense og oksygeners blodet. Denne pasientgruppen har ligget enda lengre. i Snitt i 30 dager.

    Disse tallen som er hentet fra statistikk som OUS publiserer viser en ting veldig klart.

    Behandlingen av Covid intensiv pasienter er uvanlig langtrukken og komplisert. Og de krever i stor grad spesielt utstyr som det er lite av på sykehusene. Enda mer viktig en det er at det finnes få spesialister på dette utstyret. Dette fordi denne typen behandling er komplisert og høy spesialisert, og i hverdagen før Covid har sykehusene hatt nok kapasitet til å behandle de få pasientene som gjennom et år har hatt og har behov for den. Meg bekjent er dette også resultatet så langt i Covid pandemien. De pasientene som har vært kandidater for denne typen behandling har fått det.

    Det som derimot er helt sikkert er at 2200 Covid syke pasienter som krever intensiv behandling ikke vil kunne få denne behandlingen samtidig. Dette tenkte/teoretiske tallet tar altså ikke høyde verken for at det ikke finnes utstyr til å behandle så mange pasienter, ei heller helsepersonell som kan bemanne og drifte dette utstyret i de mange ukene disse pasientene trenger hjelp.

    Utover den enkle matematikken nevnt over er det greit å ha med seg at Covid pasienter slettes ikke er de eneste som ligger i intensivsenger i Norge i dag. Faktisk er flertallet ikke Covid syke. Og det er jo bra.

    Det framstår altså som meningsløst å snakket om et så høyt tall som maksimal kapasitet, fordi det er totalt urealistisk at helsevesenet skal kunne behandle en så stor gruppe kritisk syke, som er kritisk syke over lang tid. I en setting der så mange sengeplasser er fyllt opp med Covid pasienter, vil et stort antall ikke få intensivbehandling men palliativ behandling rundt dødsprossessen.

    https://www.nrk.no/vestland/mener-h...driver-intensivkapasiteten-i-norge-1.14938514

    Hans Flaten som intervjues i artikkelen over, som riktig nok ikke er helt ny, setter kanskje en litt mer realistisk tone i artikkelen over, selv om den ikke er helt ny.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,040
    Likes mottatt:
    33,270
    Bonuspoeng:
    293
    @ccurrahee , håper du tilgir meg at jeg misbruker ditt innsiktsfulle innlegg litt, jeg bare måtte vise til frua; her står det svart på hvitt at jeg er ung!!! :)
     
    Leon, anders82, holmen and 1 other person like this.
  18. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,191
    Likes mottatt:
    36,761
    Bonuspoeng:
    293
    Det er helt innafor! Så kan vi jo begge to huske på at vi er omtrent på snittalderen for de skikkelige syke med Corona og holde oss friske:)
     
    RoadKing liker dette
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,511
    Likes mottatt:
    62,925
    Bonuspoeng:
    293
    Relativt ung.. :p
     
    RoadKing liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Et interessant bilde, som fikk meg til å tenke på:

    • Alle kommer til å bli smittet av SARS-CoV-2, det er bare et spørsmål om tid.

    • Denne antigen-hurtigtest serien viste positivt resultat flere dager enn jeg ventet.

    Det varierer trolig med personlig biologi og historikk, vaksinestatus og type, virusvariant, samt hvor kraftig infeksjonen var hos den testet.

    • Antigen-selvtesting blir veldig vanlig i 2022. Bare å kjøpe inn noen bokser.

    • For internasjonale flyreiser og innreise er en negativ PCR-rapport standarden. Det blir interessant å se hvor kjapt etter et positivt resultat på antigen man kan forvente å oppnå en negativ PCR. Mange steder vil du være stuck til du har PCR.

    • Flyselskap kan ha egne regler for reise, uavhengig av IATA Timatic og kravene for destinasjonsland eller transitpunkt.

    Men de har ingen mulighet for å sjekke opp om/når du var covid-19 positiv eller om du har hatt/har status som nærkontakt, din helsestatus etc. Så lenge du tilfredsstiller dokumentasjonskravene på reisedagen er du good to go.

    [​IMG]

    Kilde via twitter.com/michaelmina_lab
     
    Skarven, furlong, RoadKing and 3 others like this.

Del denne siden