Corona-tråden

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 06. mars 2020.

  1. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,701
    Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg misforstår her, men dette er egentlig en negativ hurtigtest som etterhvert skifter status til positiv ja? Opplevde dette selv i forrige uke, med to separate tester over to dager (jeg var frisk, men måtte teste meg før utreise offshore).
    Heldigvis hadde jeg lest om dette i media slik at jeg var klar over at det kunne skje, men samboeren min som også testet seg omtrent samtidig opplevde ikke dette selv om det var samme type test.
    På de testene vi tok stod det også klart forklart i pakningsvedleggene at testresultatet skulle leses av mellom 15 og 30 minutter etter at testen var tatt, ikke tidligere og ikke senere.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke false negative (eller positive) er inne i bildet her.

    Resultatene er trolig fra noen som testet seg daglig, før de viste at de var smittet. Eller en person som merket lette symptomer på covid-19 og testet seg.

    Alternativt fikk de en positiv PCR og startet testing umiddelbart etter. En PCR-test kan påvise viruset 6-24 timer før en antigentest kan (og lenge, lenge etterpå).

    Tidligere i pandemien kom symptomer etter peak virus load, men med immunitet og vaksine våkner symptomene raskt etter tidspunkt for smitte – grunnet immunrespons.

    Pga. immunresponsen kan en antigen-hurtigtest være negativ i 1-3 dager mens virusmengden vokser til et nivå som gir utslag for denne testtypen.

    En antigen-hurtigtest påviser ikke smittbarhet direkte, men den korrelerer mye mer presist i tid med det å være smitteførende, enn et positivt PCR-resultat alene.

    Som COVID-19 smittet kan du være:

    Symptomatisk & smitteførende
    Symptomatisk & pre-smitteførende
    Symptomatisk & post-smitteførende
    Symptomatisk & aldri smitteførende

    Asymptomatisk & smitteførende
    Asymptomatisk & pre-smitteførende
    Asymptomatisk & post-smitteførende
    Asymptomatisk & aldri smitteførende

    Data viser at flesteparten av covid-positive ikke smitter andre. Trolig står under 10% av de smittede for over 80% av smitten videre. Hvorfor det er slik har jeg ikke lest meg opp på.

    [​IMG]
     
    Last edited: 04. jan 2022
    Skarven, cooolcatz, furlong and 8 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,690
    Likes mottatt:
    872,285
    Bonuspoeng:
    293
    I dag på SK908 fra EWR (og sikkert på mange andre fly) var det minst en som testet positivt på OSL.
    Skjer det noe med de øvrige passasjerene på flyet?
    De kan jo være smittet på turen og det gir sikkert ikke utslag på tester ..

    Denne satt på singelsete i Business, men det hadde jo vært verre lenger bak .,
     
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Rutinemessig smittesporing etter mulig eksponering på kollektiv transport opphørte den 25. september 2021. Folk er selv ansvarlig for å teste seg ved behov eller etter melding via Smittestopp appen. Tror ikke SAS engang får tilbakemelding fra testsenteret på dette.
     
    Skarven, Eddie47 and Travellingalf like this.
  5. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    798
    Bonuspoeng:
    93
    En uke til en liten reise til MUC via CPH. Er vaksinepass nok, eller kreves det test i tillegg?
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde dialog med en venn som skulle ut å reise. Han er forholdsvis reisevant og erfaren, men har også en del forpliktelser og ansvar i Norge.

    Jeg sa: Er du klar over smittetallene, trenden, andel Omicron og reglene i det landet?

    Han sa at han hadde lest nyhetene og ift. antall innbyggere så var det verre i Danmark og Sveits. Han har gjennomgått covid-19, var i god form og ikke urolig.

    Stemmer, sa jeg, men du må forstå at dersom du tester positivt i utlandet er du underlagt hva lokale myndigheter har av kreative regler og opplegg for karantene/isolasjon. Best å lese seg opp på disse før du velger å dra.

    Thailand er et godt eksempel på lite frihet og valg dersom du tester positivt. Boom! 10 dager rett på sykehus eller Hospitel med daglig medisinsk oppfølgning, selv som asymptomatisk og med tre doser mRNA. Folk rapporterer problemer med å få tatt nye PCR-tester for å motbevise første og du har ikke frihet til bevegelse lokalt.

    Jeg har stusset på hvordan Thailand kan rapportere så mange positive personer rett av flyet ved ankomst, PCR-test første dag. Det viser seg at ulike land har ulike Ct-verdier for hva som gir positivt resultat. Noe å ha i mente.

    Din pre-departure PCR fra Norge og din PCR ved ankomst i Bongostan kan vise to forskjellige resultat, med null smittekontakt under reisen.

    Sjekk også opp hvor krevende det er å få ordnet frivillig test dit du skal og om du trenger test for utreise fra landet.

    Har du tid, god helse, hakuna matata mindset og en ordentlig reiseforsikring – er det bare å være tålmodig, så ordner ting seg. Dog er personlig risikovurdering for covid og konsekvensene av å teste positivt viktig å tenke gjennom i dag.
     
    Leon, Upsaker, Skarven and 11 others like this.
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,925
    Likes mottatt:
    2,528
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig interessant info der @Edvard. En Thai meldte meg nettopp om positiv selvtest hjemme. Lite symptomer, men arbeidsplassen rapporterte til myndighetene, som la inn personen på feltsykehus selv med egen leilighet og ingen andre der. Praksis er altså den samme uansett innbygger eller turist. Isolasjon på hotell/hjemme tror jeg først myndighetene vil vurdere når alle sykehus er fulle.
     
    Edvard liker dette
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,925
    Likes mottatt:
    2,528
    Bonuspoeng:
    113
    Joda. Men det er veldig inkonsekvent akkurat nå. Det ser man også på Sandbox-åpningen igjen nå hvor alt skal rutes gjennom Phuket, med buss/båt til Samui i stedet for transit-flighter gjennom BKK, som de hadde sist.

    Det store problemet gjennom hele pandemien er uforutsigbarhet (i forsåvidt alle land) og at innreisereglene til Thailand endres ofte. Det som gjør utforsigbarheten i Thailand spesiell er at hvem som helst av byråkrater og politikere kan si hva som helst i media, som så går viralt. Denne måten å teste ut hva som slår an hos velgerne/innbyggerne får svært uheldige konsekvenser når internasjonale turister også er publikumet.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Going to beat the drum today.

    Sannsynligheten for at du blir smittet av Omicron på tur i utlandet er stor. Muligheten for at SARS-CoV-2 kommer på besøk har aldri vore større og den er økende.

    Dersom du beveger deg i byer og tett befolkede steder er det bare et spørsmål om tid, på samme måte som hjemme i Norge.

    Alle kommer til å bli smittet (inkludert de som har gjennomgått covid-19 før) og du må tenke gjennom hvor du vil oppholde deg under isolasjon og hva de lokale karantenereglene og restriksjonene er.

    Selv om du er frisk og rask kan du trenge sykehus, så vær komfortabel med standard og tilgjengelighet på helsevesenet. Husk at én smittet i familien eller reisefølget vil legge teppe på hele gjengen.

    Som dere vet er jeg ganske risikovillig, med mye reiseerfaring og har stor frihet i tid og sted, men jeg gjentar dette i dag fordi nå tar det av i mange land og det er ikke tiden å reise for de som vil ha trygghet og forutsigbarhet.

    Ser daglig rapporter om reisende og expats som tester positivt, får lang isolasjonsperiode (10-14 dager), må teste seg ut av karantene, må inn i karantene på nytt grunnet nærkontakt, sliter med å ordne nye PCR-tester, ikke kan reise ut av landet grunnet regler eller behov for negativ PCR og trenger «cleared to travel» fra helsemyndighetene.

    Nye lockdowns lokalt og stans i innenlands transport kan fort komme.

    Smittetall dere ser offentlig kan i enkelte regioner ganges med 10X og Omicron er på ingen måte «ufarlig». Antall innleggelser og folk på intensiv er ved all-time high.

    Sørg for å ha knallgod reiseforsikring og hold deg oppdatert på lokale nyheter.

    Den amerikanske ambassaden i landet har normalt god oppdatering på lokale forhold. Eksempel for Argentina: link. Se også twitter.com/GardaWorldC24 og tråden master-thread-reiserestriksjoner.

    Ad notam: Gi aldri ifra deg passet til noen du ikke stoler på, inkludert et sykehus.
     
    Meursalt, kaiarne, Darkcho and 5 others like this.
  10. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    684
    Likes mottatt:
    641
    Bonuspoeng:
    93
    Spennende innlegg, det er tydelig at smitten håndteres veldig forskjellig. Nå som antall nye positive i USA overstiger 1 million pr dag vil det ikke gå så mange uker før kurven faller til null, alle vil bli utsatt for smitten.
    Hva skjer da om USA (og store deler av Europa) mer eller mindre har full immunitet, men landene i Østen og Australia klarer å holde igjen smitten? Da vil plutselig få en todeling av verden...
     
    Eddie47 and Jeanette like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    772
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Ny plan for korona i Spania snart ser det ut til. Mistenker at dette er en retning flere vil gå i, spesielt de som trenger å få litt penger i kassa fra turister når våren nærmer seg. Også positivt at de vil ha med resten av EU.

    https://www.tv2.no/nyheter/14483844/
     
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    772
    Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    93
    Og det er ikke helt utenkelig at Kina sin holdning nå har mye med OL å gjøre. De på toppen der vil ikke ha noe som roter til den PR-muligheten en godt gjennomført olympiade er for regimet. Og da må man vise handlekraft, spesielt overfor land som er skeptiske til å sende sine atleter. Så kan man jo spekulere i hva som skjer med korona i Kina etter OL, kanskje det bare magisk forsvinner... :rolleyes:
     
    Skarven liker dette
  13. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    761
    Likes mottatt:
    4,080
    Bonuspoeng:
    93
    Ett tips herfra - høres kanskje åpenbart ut, men er ikke alt som er like lettvint og klart når man står oppe i det:
    ved smitte eller mistanke om smitte på reise: sørg for å få testet alle i reisefølge så fort som mulig.

    Selv om eneste alternativ f.eks er PCR med lang ventetid på svar, vil dette kunne være nyttig mtp hjemreise så snart som mulig, samt ved en evt. ny positiv test på grensen ved innreise til Norge.

    Reisefølge vil ofte dekkes av reiseforsikring, slik at utbetaling derfra gjerne ikke vil kreve mer enn positiv test på 1 i reisefølge, men det er altså flere hensyn å ta.
    Om man må ha attest for å fly e.l. kan dette ende opp med å være avhengig av negativ test, eller at 14 dager har gått etter positiv test.

    Om du tester positivt på grensen ved innreise hjelper det lite å si at du testet positivt med selvtest for 14 dager siden, men hvis du kan dokumentere nylig positiv test kan krav til isolasjon reduseres eller ses bort fra.
     
    Edvard liker dette
  14. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Vi er 5 stk som skal fra BGO til USA om 1 mnd. Hva er rimeligste måte å komme seg gjennom covid-dokumentasjonen på? Med 24t kravet til USA nå er ikke kommunale tester en mulighet slik jeg ser det.

    Kjipt å bruke 5-10k på covid-tester før avreise, men det er kanskje eneste alternativ? :(
     
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    5,231
    Bonuspoeng:
    183
    USA aksepterer antigen hurtigtest. Nå er ikke jeg kjent med testtilbudet i Bergen, men her i Vestfold kan man f.eks ta test på Torp flyplass via Drop in legene for 495,- med svar på Helsenorge i løpet av 15-30 minutter. Ville forundre meg om Bergen ikke har noe tilsvarende tilbud.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,192
    Likes mottatt:
    36,763
    Bonuspoeng:
    293
    Finnes det en hurtigtest mulighet på Flyplassen i Bergen? I såfall, book tid på denne eller annen privat teststed morgen før avreise og bestill test morgen / 1 døgn før avreise, eventuelt bruk drop inn. Mest sannsynlig kommer svar inn i løpet av kvelden, hvis ikke bruk hurtigtest samme morgen.
     
  17. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    226
    Bonuspoeng:
    33
    Ved et kjapt google-søk ser det ut som det billigste i Bergen er via Dr. Dropin til 995 per pers. Som tidligere nevnt i tråden kan du ta sjansen på at de kommunale testene og ha Dr. Dropin eller lignende som backup. Om det er moralsk riktig å gjøre får være en annen diskusjon.
     
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,207
    Likes mottatt:
    3,144
    Bonuspoeng:
    113
    Det finnes en teststasjon fra Volvat på høyre side ved innsjekk. I følge nettsiden er dette åpningstider/priser osv:

    Skjermbilde.PNG
     
  19. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,100
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke lett å holde seg oppdatert. For moros skyld har jeg bestilt to turer til Tallinn... en gjennom Sverige (som per i dag krever PCR også for transit) og en via CPH (som - hvis jeg leser det riktig IKKE krever test hvis du forlater landet innen 24 timer).

    Det er bare kaos med alle reglene her...
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,207
    Likes mottatt:
    3,144
    Bonuspoeng:
    113
    Så enig @TElg78

    Skal selv en tur i Mars og syns det er utrolig komplisert og holde seg oppdatert på alt. Der man som nylig har godt eksempel ved at SAS har gitt ut info til kunder ang transitt og covid restriksjoner som var feil med de følgende at de ikke fikk bli med videre.

    Hva bruker folk til og finne informasjon som er til og stole på?
     

Del denne siden