Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

1. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Virker helt random her, noen store gikk gjennom, andre ikke

Schlandy liker dette
  2. PaalAndre1977

PaalAndre1977 Medlem

Likes mottatt:
    791
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å høre! Og det virket. Jeg skal spre resterende litt utover helga jeg :D

3. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,581
    Bonuspoeng:
    113
    svarer meg selv, kontaktet kundeservice og transaksjonen var blitt flagget hos de siden den kom fra Litauen, de mente det så litt shady ut. Anyway, fikk åpnet opp og GBT gikk i gjennom

4. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,891
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri opplevd at en eneste GBiT transaksjon har feilet. Grunnen kan være at jeg lar det gå minimum 30min mellom hver transaksjon. På en vanlig helg som nå flytter jeg ca 40 transaksjoner til en samlet verdi på NOK 100.000.

Maggie liker dette
  5. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Grunnen til at de feilet her var at de som hadde økt kredittgrensen ikke hadde økt "30 dagers grensen"

Nuvolari liker dette
  6. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    For å svare meg selv her lenger opp: Fikk hjelp fra kundeservice med å GBIT den delvis refunderte betalingen. Bra service. Man må bare regne med at man har pengene utestående noe lenger før dem refunderes på det første kortet. Men det klarer jeg meg fint med.

For øvrig skremmende å se hvor mange som går amokk med rask GBIT på doble poeng dager. Håper dere ikke ødelegger for muligheten i fremtiden. Ta livet litt mer med ro :cool:

MariusJS and Maggie like this.
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Blir ikke alle disse transaksjonene registrert som utenlandsbetalinger til og fra Litauen? Bruker hundre tusen som eksempel siden det ble nevnt over :)

På Curve Mastercard
    NOK 100K brukt i Norge (den opprinnelige transaksjonen...)

På de norske kredittkortene...
    NOK 100K brukt i Litauen (den opprinnelige transaksjonen...)
    NOK 100K mottatt fra Litauen (refusjon av opprinnelig transaksjon...)
    NOK 100K brukt i Litauen (ny transaksjon...)

Gjenta 4 ganger i året og det blir store summer til slutt.

Last edited: 12. febr 2022
    Maggie liker dette
  8. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,420
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, for du velger hvilken valuta som skal benyttes på kortet.

Så om du har et norsk kort velger du NOK på kortet i appen, dermed vil alle transaksjoner på ditt underliggende kort gå i NOK. Så om du handler i Norge foregår det ingen valutaveksling og ingen ekstra kostnad.

Om du velger NOK i appen og handler i utenlands valuta gjøres valutavekslingen i Curve, mens det underliggende kortet opfatter transaksjonen som gjort i NOK

Om du velger en annen valuta i Curve, Feks USD, og transaksjonen går i USD, så gjøres valutavekslingen i ditt underliggende kort og ikke i Curve

tobeornot999 liker dette
  9. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forstår at det ikke koster noe ekstra å gjøre det slik.
    Jeg tenkte mer på rapportering av utenlandstransaksjoner.
    Så vidt jeg vet blir all kortbruk i utlandet, og bruk av utenlandske kort i Norge rapport til valutaregisteret.
    Om du bruker Curve til alle kjøp, og i tillegg flytter dem med GBIT, går pengene frem og tilbake mellom Norge og Litauen flere ganger.
    Det virker bare litt unødvendig for meg, men jeg forstår at poengene frister.

trygveat liker dette
  10. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke at Curve rapporterer det som utenlandstransaksjoner

11. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Det har du nok rett i.
    Det er de norske aktørene som rapporterer til registeret.
    Altså banker, kortutstedere ol.

Om du mener at Curve ikke regnes som utenlandsbruk, så tror jeg at du tar feil.
    Brukerstedet er Litauen.

12. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jeg med. Du snakker om de kortene som blir belastet. Tror du at det kan oppstå noe problem med skatteetaten fordi man har så mange utenlandstransaksjoner? Nå til dags kan man vel også få endret til norsk kort?

13. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Curve med norsk BIN, men alle transaksjoner merkes fremdeles med Vilnius. Tror likevel det er enkelt å forklare om det blir spørsmål, siden transaksjonene jo også merkes med betalingsmottaker.

freddyen liker dette
  14. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Det har jeg ingen forutsetning for å si.
    Det er kanskje først og fremst bankene som vil stille spørsmål og eventuelt si opp kundeforholdet.
    Det fremstår nok ganske pussig når den ene banken stadig får "alt" refundert og den andre får alle transaksjoner under trippelhelg.

15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    DNB kundebehandlerne pleier å bli ganske snurt når jeg har flyttet alt fra DNB kortet til SAS kortet og tar kontakt for å få minstebeløpet på kortfakturaen satt til null siden all gjeld fra forrige måned er "borte". Men så langt har dem ikke trua med å si opp kortet, dem truer bare med gebyr hvis jeg ikke betale inn minimumsbeløpet. :p

freddyen liker dette
  16. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    En mulighet er å ha et "tullekort" til bruk i forkant av dobbelhelg, det finnes jo uendelig mange gratiskort der ute. Da slipper man å tirre på seg en bank man gjerne vil ha et godt forhold til.

Og om man bruker DNB er jo en mulighet å bruke debetkortet man uansett blir påtvunget som kunde der. Da slipper man i det minste å forholde seg til fakturaproblematikken.

17. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    818
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har DNB mastercard som tullekort, og en gang iblant til å få litt drivstoffrabatt. Men får jo 4% hos santander flexi inntil 5000kr i måneden, så sjeldent jeg har bruk for DNB sin rabatt. Har ellers ingenting med DNB å gjøre, så lever godt med at dem er sure på meg :D

Wanderlust liker dette
  18. MariusJS

MariusJS Medlem

Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan får du egentlig summene til å bli større enn hva de til å begynne med er?
    Totalt sett så har du jo da bare brukt 100k "i litauen"?

Det er jo ikke som at du "mottar" penger fra litauen, de refunderer den opprinnelige transaksjonen

19. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,490
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kredittkortselskapet som rapporterer inn "grensekryssende transaksjoner", og det blir gjort i ditt navn.
    Det er mulig at at en refusjon kansellerer den opprinnelige rapporteringen, men det tviler jeg på.
    Jeg er ingen ekspert - kanskje noen kan supplere med mer informasjon.

Det som er helt sikkert er at disse pengene reiser frem og tilbake til Litauen, opptil 4 ganger, ved bruk av GBIT.

20. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    1,891
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen her inne som har fått noen som helst tilbakemelding fra sin kortutsteder vedrørende bruk av GBiT?

Del denne siden