Curve-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av chudtwa, 13. okt 2018.

  1. chudtwa

    chudtwa Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Noen som kan forklare Curve/Revolut?

    Skjønner Curve slik at når man bruker det kortet kan man "directe" belastningen til hvilket som helst kort man har lagt inn i appen.

    Skjønner Revolut slik at det er veldig gunstig for bruk i utlandet mht valutaveksel etc.

    Andre fordeler/ulemper, særlig i henhold til Payr, gebyrer, etc..?
     
  2. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Det er andre brukeområde enn Payr, selv om du på Revolut kan laste opp penger og ta de ut til bank.

    Jeg bruker Curve som hovedkort nå, både på grunn av valuta og oversikten i appen, men også fordi det er nyttig å kunne kanalisere diverse kategorier til spesielle kredittkort (dog mister man brukersted, så de bonusene fungerer ikke). Bruker Revolut primært til å laste opp valuta hvis det skal brukes i helgen, og da trekkes det fra Revolut via Curve.
     
    Last edited: 20. okt 2018
    ina and chudtwa like this.
  3. chudtwa

    chudtwa Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Ok takk, leste meg litt opp på det nå, og bestilte Curve. Vurderer Revolut også når det blir neste utenlandsreise.
    Så ut som de fikset problemet med brukersted med Dynamic MCC, men gjør også at uttak i minibank blir hakket verre.
     

    Attached Files:

  4. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, i sum tror jeg det blir bra. Så lenge Revolut gir poeng på tip up så går de greit å kjøre kontantuttak mot Revolut. Jeg har dog ikke bekreftet at jeg får noe bransjebonuser enda (SAS MC ga ikke på SAS via Berg Hansen via Curve, selv om SAS har egen MCC, sannsynligvis et det satt opp mot betalingssted). Har et par tester inne og kan bekrefte i løpet av noen uker.
     
  5. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Du har fått noen svar allerede, ser jeg. I tillegg var det tidligere en stor fordel at Curve ikke hadde beløpsgrense på uttak med debetkort via Curve. Revoluts kort regnes som debetkort. Revolut har gunstigere påslag ved valutakonvertering enn Vurve (ingen, på hverdager), men veldig lave grenser for uttak (£200/mnd).Brukt sammen med Curve ble uttak regnet som varekjøp. Kombinasjonen Curve og Revolut var derfor veldig kjekt i land med dårlig kortterminaldekning, der cash er konge. Nå som Curve har begynt å videreformidle MCC-koden så Revolut ser at det er snakk om kontantuttak, er det neppe mulig å ta ut mer enn £200 per måned uten gebyrer via Revolut. Man kan jo fortsatt bruke Curve med et norsk debetkort til kontantuttak i utlandet da. Curves vekslingsgebyr er større enn Revoluts, men mindre enn det som er vanlig på norske kort.
     
    ina and chudtwa like this.
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Curve har nå 0% FX på hverdager, men 0,5-1,5% i helgene. Forskjellen er derfor minimal ift Revolut. Det er dog lønnsomt å laste opp Revolut før helgen, hvis man trenger valuta i helgen.
     
    ina liker dette
  7. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Artikkelen i hovedsiden angående Curve gir inntrykket at man kan legge in AmEx der.
    Jeg regner med at det kan ikke stemme, altså betale med mastercard for å så videreføre kostnader til AmEx?
     
    oveovo liker dette
  8. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere støttet Curve American Express, men dette ble stoppet av Amex. Curve sier de har dialog for å finne en løsning med Amex, men jeg ville ikke holdt pusten i påvente.
     
  9. gert

    gert Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Ah, nice. Det hadde jeg ikke fått med meg. Har et Curve-kort på vei i posten, ettersom det virket mer anvendelig enn Revolut sitt, så det var greit å vite.

    Angående AmEx, tror jeg endringen med videreføring av MCC-kode kan gjøre det lettere å få AmEx om bord igjen. Jeg vil tro de er en av de kortutstederne som kan ha vært mest negativ til kontantuttaksmutthullet.
     
  10. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg svarte på en undersøkelse fra Curve om Amex var viktig, så det jobbes nok med, og Amex støtter vel ApplePay og sånt.
     
  11. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Dersom dette faktisk fungerer er jo det største salgsargumentet at man nå kan betale med Amex (gitt at de får avtalen på plass) på alle brukerstedene som tar Mastercard.

    Høres litt for bra ut til å kunne stemme.
     
  12. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43

    I følge Curve på Twitter så kommer dette i november.
    "You will be able to add your AMEX to your Curve card in November. Stay tuned for updates regarding this feature launch!"
    https://twitter.com/imaginecurve/status/1050669246924042240

    Får bestille et Curve-kort og tjene inn en CT på halve tida (y)

    Her er en fancy video.
    https://twitter.com/imaginecurve/status/1049592731817926656
     
  13. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    I følge Curve FAQ:
    "All transactions made on Curve will reach your bank as eCommerce (online) purchase made in London, UK."

    Så med SAS Eurobonus Mastercard Premium så blir det da altså 20 poeng per 100 NOK istedenfor de vanlige 15? Noen som har testet?

    Dette kortet blir bare bedre og bedre...
     
  14. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Men man får vel et valutapåslag på 2 % når man betaler i utenlandsk valuta, i hvert fall ifølge denne lenken: https://saseurobonusmastercard.no/kortene/mastercard-premium/pris-og-vilkar. Så det betyr vel at et kjøp i utenlandsk valuta som tilsvarer 1000 kroner så får man da 200 EuroBonus-poeng kontra 150, men 20 kroner i påslag? Eller er jeg helt ute på vidda her nå?
     
  15. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    117
    Likes mottatt:
    129
    Bonuspoeng:
    43
    Hm, hvis det stemmer, så må man begynne å ta frem kalkulatoren for å se om ting faktisk lønner seg i lengden. Amex tar vel 1,75% valutapåslag sist jeg sjekket.

    Eller er det mulig at det blir registrert som kjøp i UK, men valuta er NOK? Isåfall skal det vel ikke komme valutapåslag?

    Edit: Men bruk i utland, der valuta er NOK, er det fortsatt 20 poeng per 100 kr med SAS MC? For man kan vel velge å betale med NOK når man er i utlandet.
     
  16. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Får sitere meg selv her og si at det ser ut til at jeg tar feil. I følge denne artikkelen kan dette kortet faktisk gjøre det mulig å bruke Amex nesten hvor som helst.

    https://insideflyer.co.uk/2018/10/curve-and-american-express-are-back-together-again/

    Det spekuleres imidlertid i om det blir et gebyr på Amex da i tillegg. Time wil show.
     
  17. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Da får jeg også prøve meg på denne Curve + Revolut eventyret og så kommer jeg tilbake med info om kosn. det gikk.

    Om det tillates vil jeg gjerne be andre som skulle melde seg inn å bruke min code som promo code, da rykker vi begge opp i ventelisten :)

    Koden er
    UVPIT
     
  18. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    1,818
    Bonuspoeng:
    113
    Da ser det ut som DNB Saga MC ikke gir bensinstasjon-bonus via Curve, selv om Curve nå videreformidler MCC. Fikk heller ikke SAS bonus på SAS MC på kjøp fra SAS app (det hadde jeg ikke regnet med).

    Til gjengjeld ble det ikke noe gebyr på Flying Blue MC på kontantuttak via Curve.

    Må justere tenkt bruksmønster, men fortsatt veldig fornøyd med Curve. Fikk også økt limits.
     
    Last edited: 19. okt 2018
  19. oveovo

    oveovo Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Bestemte meg også for å hive meg på dette. Ser at de forventer å sende ut kort først i januar, så om noen føler for det kan de gjerne benytte koden jeg fikk for å rykke litt frem i køen sammen med meg.

    PO1GN
     
    fly4fun liker dette
  20. alexanst

    alexanst Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Curve er flott - men det med MCC kodene de sender videre til kreditkortene funker ikke helt. Curve påstår at de sender riktig kode - men har opplevd flere ganger nå at det ikke stemte - i følge kreditkortt-selskapene, eksempel:
    1) handlet hos Maxbo i September - Ikano Visa hadde 5% - brukte Curve, curve sendte meg kode de har sendt til Ikano, Ikano sier de har mottatt en annen kode og nekter bonus?!?
    2) betalte på hotell via Curve tilknyttet VIP Credit Card (skulle gi 5%). Curve sendte meg MCC som faktisk er for hotell, men ifølge VIP så fikk de en annen kode.

    Og obs - back in time funker kun opp til kjøp av 1000 pund. fikk en overraskelse der da jeg skulle endre til ett kort som gir 6% i en bestemt bransje for et beløp på NOK 14.000. Funket dessverre ikke.
     

Del denne siden