På en bonustur med Lufthansa OSL-KIX via MUC i begynnelsen av desember ble vi eid av snøvær i Bavaria og kom oss aldri videre fra MUC. Istedet måtte vi dra slukøret hjem til Oslo på kronglete vis etter fire netter i München. Dette uten å se bagasjen vår på turen (etter å ha sjekket den inn i Oslo ved utreise), den vi fikk levert hjem et par dager etter hjemkomst. Det jeg lurer på er hvordan gå videre med krav mot Lufthansa for nødinnkjøpte klær, og om noen har noen erfaringer og tips/triks med sånt. Jeg tenkte jo at dette var en ganske strait case, fylte inn skjema på Lufthansa sin side og la ved kvittering for innkjøp. Iht. Montreal-konvensjonen og 889/2002 EU skulle jeg jo ha krav på nødvendige innjøp oppad begrenset til ca. 1500 euro (jeg hadde lagt ut i overkant av 350 euro). Fikk et proformasvar etter et par uker fra en inder som var klar copy paste fra en annen sak - han beklaget at jeg hadde blitt forsinket til Chennai (??) og sa de ikke måtte betale fordi kvitteringen var utdatert. Jeg svarte han nei, jeg skulle til Osaka og kvitteringen var fra München flyplass andre dagen der nede. Spurte hva som var problemet med kvitteringen. Fikk det her svaret tilbake: "We understand your wish to receive compensation. However, please take a moment to understand why we are unable to fulfill your request. Our decision has already been carefully considered, taking into account. Of course, our decision was made after carefully considering the legal situation along with goodwill considerations. Therefore, we kindly request your understanding that we choose to uphold our decision and consider the case closed." Hele greia er ganske irriterende og motivere meg til å prøve videre selv om det er lite penger. Kan man trekke Lufthansa for forliksrådet eller noe? Hva kan jeg gjøre for å eskalere dette? Virker håpløst å ringe inn og få tak i en fornuftig person som faktisk kan se på saken.
Beste er å bruke reiseforsikringen din (regner med du har det?) og få dem til å føre regress overfor Lufthansa.og ta kampen med dem. Om du har en standard ok reiseforsikring kan du faktisk gjerne få 5k derfra (så lenge du har kjøpt rimelige mengder klær i antall og sum) og 1-2000 fra kredittkortet hvis du har et kredittkort med erstatning for forsinket baggasje. Vær da bare nøye på at du ikke sender samme krav begge steder, da blir du skyldig i forsikringssvindel. Men har dere PIR-rapport? (En bekreftelse du som regel får fra flyplassen som konstaterer at baggasjen deres er forsinket. Uten den stiller du nemlig meget svakt).
Jeg har et forsikringsselskap som er dårlig der (skal bytte før jeg reiser igjen). De dekker kun utgifter ved forsinket ankomst til destinasjonen - men siden jeg aldri kom fram i dette tilfellet og var i limbo i MUC så gjelder ikke den dekningen. De dekte heller ikke utgifter ifbm. ikke-kansellerbare hotell etc. så gikk solid i minus der også. Joda, ble generert av ground service hos SAS når vi kom tilbake til Oslo.
Hvilket selskap var dette? Så vi andre kan holde oss unna. Har du sjekket om det er noe å hente hos kredittkortet reisen ble betalt med? Mener jeg fikk 2k med SAS MC Premium da jeg ble forsinket i HKG i 2018. Fikk da 5k hos reiseforsikringen og 2k hos SAS MC uten problemer.
Jeg hadde JBF - jernbanepersonalets bank og forsikring. Ikke en aktuell tilbyder for de fleste. De er små og har lave priser. Var urutinert av meg å ikke sjekke betingelsene nøyere før jeg gikk for deres reiseforsikring også. Denne turen ble bestilt av en kompis med hans poeng og CT, så kommer ikke noen vei med kredittkortsporet heller. Det jeg ønsker innspill på mest av alt er om noen har erfaring med å rette krav mot Lufthansa eller andre flyselskap i slike tilfeller.
Jeg har fått penger fra Air France to ganger siste halvannet året pga forsinket bagasje, hvor jeg sendte inn kvitteringer for kjøp av klær. Tror dessverre at status hos flyselskapene hjelper. Ingen spørsmål og penger på konto etter et par dager begge gangene fra Air France ved kjøpte C-billetter med gullkort hos Flying Blue. Fikk også penger av SAS for noen år siden. Hvis kompisen din har Star Alliance gull, gjennom SAS, ville jeg forsøkt å ta det via ham overfor Lufthansa. Har ved mistet forbindelse i MUC med LH fått beskjed om at jeg fikk bedre hotell pga status, da de likestiller *A gull med Senator ihvertfall på hotell. Hvis datamaskinen ser at kravet kommer fra en «Senator» vil jeg tro at den responderer annerledes. Samme når Air New Zealand ødela kofferten min, og han som sjekket meg inn ikke hadde registret *A gull, og ankomstservice nektet ethvert ansvar. Neste morgen når jeg skulle sjekke inn i deres dedikerte business-innsjekk, var det full service hvor de ringte og ordnet, hvor jeg fikk en lånekoffert en uke mens jeg var på Fiji, og kofferten min var reparert når jeg kom tilbake til Auckland.
Det nytter å mase. Jeg klarte å få vel 8kNOK ut av Untied etter ett døgns forsinket flight i mai, og de er kjent for å være vanskelige. Claimet var riktignok bare for hotell, mat og EU261. Jeg hadde fullpris business class og riktig farge på kortet, men usikker om det har noen betydning. Det tok "bare" 4-5 mailer og et halvt år
Finnes det noen forsikring som dekker hjemturen også? Hadde nettopp samme selv med TAP. Verken Gjensidige eller Amex ser ut til å dekke noe så har startet krangligen med TAP for å få dekket litt.
Låner denne tråden. Kom til SVG med LH (og SN) uten koffert på lørdag. Nå har det gått 48 timer og de har fortsatt ikke klart å lokalisere kofferten min, som burde være den enkle delen. Ved tidligere tilfeller har de alltid sett i systemet hvor kofferten befinner deg, men nå er det ingen som kan se noe som helst. Hva er deres erfaring med hvor lang tid det tar å finne og deretter få levert en bortkommet koffert?
Under kaos-sommeren 2022 ble bagasjen vår borte på vei til BCN med LH. Da fikk vi den ikke tilbake før ca en måned senere. Utrolig vanskelig å kommunisere med LH om dette også, absolutt ingen hjelp å få noe sted. Heldigvis var vi godt forsikret, og mistet bagasjen under utreise og ikke hjemreise...
Jobber mye med forsinket bagasje på min stasjon og det er mange faktorer som spiller inn her. I 95% av tilfeller er bagasjen lokalisert iløpet av 24timer, altså bagasjen har ikke blitt «mistet» bare forsinket. I de resterende prosentene så er det veldig ofte at bagasjetaggen har duttet av, prosedyren da (med SK ihvertfall) er at vi skal ringe etter noen dager og legge inn innhold i bagasjen i systemet. Systemet vil da søke gjennom OHD (on-hand) bags, dette er bagasje som flyplasser har hos seg men ikke vet hvem den tilhører eller ikke vet hvor de skal sende/levere den, typisk ofte bagasje uten tag eller bagasje som folk ikke har hentet. 99% av sakene våres er løst innen 1uke. Når det gjelder sporing så varierer det veldig fra selskap til selskap, hvis flyresien besto av flere selskap så er det ikke nødvendigvis at vi kan spore bagasjen dersom den forsvant med det første flyselskapet. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Gikk inn i systemet for å se litt (alle flyselskap kan se andre flyselskaper sine saker), tror jeg fant din sak (blå koffert). Finnes ingen sporinger på den desverre.
Takk for svar, veldig nyttig innsikt. Og ja, den er blå. Får vel bare smøre meg med tolmodighet og håpe den kommer hjem før jeg skal ut igjen på tur på torsdag.
Har samme case etter reise til SZG i februar, Lufthansa svarer ikke en gang. Måtte kjøpe nye ski klær samt leie ski. Håpløst
Behandling av ukjent bagasje er nok også avhengig av stasjon. Hadde en koffert sist høst til Singapore via Istanbul som ble feiltagget i Oslo. Med AirTag kunne vi se at den havnet i Mexico city! Den ble ikke funnet i systemet pga feiltagging, og både Turkish og ankomstservice Singapore bare trakk på skuldrene. Nokså sikker på at bare daglig masing og eskalering i klagingen var det som hjalp. Samt skjermbilde av hvor i MEX-terminalen kofferten stod. Den kom til rette etter nærmere to uker, like før vi skulle reise hjem igjen. Lærdom: God forsikring, AirTag og ikke gi seg!
Vi har blitt forsinket 3 døgn på hjemreise fra Thailand, først 1 døgn i Frankfurt og nå 2 døgn ekstra i Milano. Koffertene våre er angivelig allerede i Oslo, men vi reiser med små barn og trenger selvsagt en del klær og ting (bleier etc). Er vår situasjon dekket av denne Monteeal-konvensjonen?
Jeg kan ingenting om Montreal-konvensjonen, men dette er (også) en forsikringssak. Jeg håper dere ikke avventer med innkjøpene til dere får en vurdering her på forumet En nøyaktig beregning av beløpene du kan handle for avhenger av din helårsforsikring i kombinasjon med eventuell kredittkortforsikring. Ta kontakt med dem. Da jeg stod uten bagasje på en nylig tur brukte jeg kun forsikring. Jeg har ingen anelse om forsikringsselskapet involverte SAS senere, og jeg bryr meg heller ikke. Og før noen påpeker det: unntaket for dekning for reisegods på hjemreise gjelder etter du har kommet hjem. Underveis er du dekket.