Danmark - hvordan rekke Covid test på 24t?

Tråd i 'Reisemål' startet av hebjor, 11. jan 2021.

  1. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,298
    Bonuspoeng:
    93
    Vel. Nå har jeg akkurat snakket med grenseplitiet i Danmark vedrørende transit der, og de krever per i dag negativt test som ikke er eldre enn 48 timer.

    Dog kan dette kravet muligens lempes på fra 26. Juni.
     
  2. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Det er bekreftet at dette utgår fra den 26.juni
     
  3. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,298
    Bonuspoeng:
    93
    Det ville vært helt topp :)
     
  4. rgn

    rgn Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    126
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vel som å banne i kirken, men hva hvis man kjører bil?
     
    Bonusduk liker dette
  5. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    1,298
    Bonuspoeng:
    93
    ved kryssing av grensen inn til Danmark med bil, er det kun denne testen som gjelder, og må utføres på grensestasjonen.
     
    Last edited: 22. juni 2021
    rgn liker dette
  6. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Er ingen sjekk mellom Sverige og Danmark.
    Andre veien mener jeg svenskene sjekker, men kan være endret siden sist jeg kjørte over for 3 uker siden
     
    rgn liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Enten så prøver dere ikke engang å lese linker delt, eller så klarer dere ikke å tolke innholdet. Skal prøve å forklare litt pedagogisk her. Hvordan lese innreisebestemmelser?

    Generelt så bør du finne en god, oppdatert, offisiell kilde. At den er offisiell betyr ikke alene at den er oppdatert, det ser vi stadig eksempler på.

    Les over hovedreglene og let i teksten etter alle unntak «this does not apply to».

    Danmark har en fin side her: https://en.coronasmitte.dk/

    Om du ikke viste den fantes, vil du komme til den via UDs landsider, Google eller IATA Timatic. Om du skal fly fra Norge til Danmark kan du klikke på: Entry into Denmark.

    Hovedregelen er at du trenger en PCR eller antigentest 48t før avreise til Danmark.

    Ved å klikke på den regelen ser du at det er unntak for avreise fra land som har status som gule. Gå til oversikten over land og farger, der ser du at hele Norge er gult. På samme side vises tabell for innreisekrav.

    Du trenger ikke test for flyvningen til Danmark eller for transit ved CPH. Du må derimot ta en test på flyplassen ved ankomst, om du skal inn i landet.

    Om du kommer kjørende fra Sverige (orange status) tror jeg du som norsk borger må ha en covidtest før innreise (48 timer). Det er også krav til karantene. Dobbeltsjekk dette.

    Det er innført midlertidig grensekontroll. Du må ta en ny test innen 24 timer, unntatt om du er transit og forlater landet innen 24 timer.

    Det som kan være forvirrende er at testkrav for fly bestemmes av farge på landet du flyr til Danmark fra. For generell tillatelse for å ankomme som turist er det landet du er bosatt i som bestemmer. Begge har fargekoder.

    Team Danish har laget en fin guide: https://en.coronasmitte.dk/covidtravelrules

    «Time of entry» er passkontroll/toll ved CPH, altså innreise Danmark.
    Sidene nevnt finnes selvfølgelig på Dansk.

    På IATA Timatic og lands egne innreisesider:

    Legg merke til at det på reglene ofte står; or eller ; and på slutten av en setning. Dette betyr at du må tilfredsstille kun ett av de nevnte kravene eller flere punkter.
     
    Last edited: 22. juni 2021
    NoLimit, milehigh, kfly and 5 others like this.
  8. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Bra forklart. Slik jeg har forstått det faller testkravet for Nordmenn som turister nå den 26. Juni. Du kan da oppholde deg i landet uten test så lenge du er der. Men om du vil ha tilgang til fks uterestaurant,zoo,tivoli osv trenger man coronapass med test hver 72 time(lyntest) eller 96 time (pcr)
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg følger ikke med på (eller planlegger med) noen regler nevnt fram i tid. Det blir du bare svimmel av, det er krevende nok å prøve å få oversikt på dagens aktive regler. Vent til landets offisielle sider er oppdatert og les hva som gjelder for deg. Ta det derifra.
     
  10. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng. Men Danske myndigheter har gått offisielt ut med dette og Norske medier skrev om det tidligere i dag. Så om man planlegger en tur til Danmark frem i tid, er det grei informasjon ta med seg.
     
  11. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen kontroll av medbrakt test ved innreise Kastrup i dag. Mulighet til å testes gratis ved ankomst.
     
    freddyen, Insomnia4u, Edvard and 2 others like this.
  12. Fawesum

    Fawesum Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Coronasmitte.dk er litt uklar her, men jeg trenger altså ikke ha med medbrakt test fra Norge, men kan teste meg før passkontrollen ved Kastrup?
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 06. juli 2021
  14. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,363
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tør påstå at Edvard svarer på et annet spørsmål enn det du stiller.
    Før boarding, etter innreise og før innreise er 3 forskjellige krav i regelverket.
    Jeg lar meg gjerne motbevise for det hadde gjort alt litt enklere når jeg selv reiser til København senere i sommer.

    Spørsmålet er om "forud for indrejse" kan tolkes som "etter landing, før passkontroll". Det tror jeg ikke.
    Så betyr det kanskje ikke så mye i praksis, om testen på CPH er negativ.
    Om den er positiv får du kanskje et forklaringsproblem om du ikke kan vise til negativ test "forud for indrejse".


    https://coronasmitte.dk/raad-og-reg...-via-danmark/kategorisering-af-lande#heading1
    upload_2021-7-6_13-58-34.png
     
    Last edited: 06. juli 2021
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    “Entry to Danmark” har ikke så mange andre tolkninger. Det betyr grensekontroll. Prior to entry på CPH er før grensekontroll Kastrup og der finnes det testmuligheter.

    Hva som skjer om du tester positivt står i FAQ.
     
    freddyen liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Du trenger ikke test for transit CPH, men du må ha attest på negativ test (24 timer) ved innreise Norge fordi du har vore i orange region (og ikke er fullvaksinert). PCR-test etter 3 døgn og avslutte reisekarantene ved negativt resultat gjelder kun for beskyttet status.
     
    Maggie and cothom like this.
  17. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    362
    Likes mottatt:
    519
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for presisering, @Edvard.
    Jeg fant unntaket fra test i transit i CPH når jeg lette enda nøyere etter din presisering. Har fått første dose vaksine for over 3 uker siden, så er derfor regner som beskyttet og skal kunne teste meg ut etter 3 dager. Det frister riktignok fortsatt å bytte transferflyplass til et grønt land..
     
    Edvard liker dette
  18. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det kreves både test ikke eldre en 24t fra orange København og test ved ankomst. Er det noen som har reist fra København med en test tatt rett før avreise som da har sluppet test ved Osl? Da sparer jeg kø og når EM finalen :)
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Gullfisk-Maggie, dette spurte du om for en uke siden.

    Men du tenker kanskje at noen har funnet et lurt triks, en hemmelig luke i terminalen, kodeord, eller snarvei der du slipper test på OSL?

    https://insideflyer.no/forums/posts/404979/
     
    CowboyDan and vegardg like this.
  20. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,007
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ser ikke poenget med test fks tatt ved Kastrup og test tatt på ny etter 1 time flyreise. Jeg vet reglene er slik men kan være noen her inne som har kommet unna testen ved Osl når man kan dokumentere en såpass fersk test? Om man ikke har med test fra København skjer jo nada og niks. Blir ikke sendt i retur for medbringe ny test når man er Norsk. Akkurat som reglene sier at man skal ha med test til København, var det ingen på min flight som viste test,eller pass. Muligens de kun gjør stikkontroller ved Kastrup.
     
    Last edited: 08. juli 2021

Del denne siden