Danmark - hvordan rekke Covid test på 24t?

Tråd i 'Reisemål' startet av hebjor, 11. jan 2021.

  1. hebjor

    hebjor Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Fra https://www.cph.dk/en/practical/travel-safely-through-copenhagen-airport#anchor-32874

    "On January 9, new stricter travel restrictions will take effect. This means that all entrants to Denmark must be able to present a negative COVID-19 test performed no later than 24 hours before time of entry."

    Hvordan kommer man seg rundt dette enklest mulig? Jeg reiser OSL - BKK via CPH med Thai Airways på søndag morgen kl. 10. Noe som vel da betyr at min negative test må bli tatt en gang etter kl. 10 på lørdag, eller er det kun slik at svaret på testen må være datert mindre enn 24t før avgang?

    Jeg ser at Dr. Dropin utfører tester men det hjelper jo lite når de bruker 1-3 dager på å få resultatet.

    https://drdropin.no/oslcovidtest

    Det eneste alternativet jeg har funnet er dette, men synes vel 3100kr er en drøy pris:

    https://www.oslohelse.no/hurtigtest-covid-19/

    Interessant at Danskene er ikke så opptatt av hva slags test du har, bare det er en test...

    "At this point in time, no specific type of COVID-19 test is required. The test must show whether a person is infected with COVID-19. This means that both PCR tests and antigen tests are accepted in connection with entry into Denmark"

    Noen som har erfaringer eller forslag til hvordan man enklest og billigst oppfyller disse nye kravene?
     
  2. RaezoR

    RaezoR EBD er det verd det?

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Du kan sjekke https://apex.aero/articles/coronavirus/ men det er ikke noe ellers. Du må tar en hurtig test tror jeg. Akseptere CPH testen ut i fra dato på sertifisering? Da kunne du sjekke om når din test ville stemples.
     
    hebjor liker dette
  3. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,190
    Bonuspoeng:
    163
    Furst på Furuset om du er i Oslo omr tror jeg kan hjelpe deg.
     
    hebjor liker dette
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Gjelder kravene på CPH når du er i transit også altså? Trodde det var første punkt som gjelder i en gjennomgående flyreise? Kunne ikke umiddelbart finne noe om det på CPH sine sider.
     
    hebjor liker dette
  5. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,190
    Bonuspoeng:
    163
    Gjelder også transit, alle innom CPH, SAS fikk dette bekreftet i helgen leste jeg en artikkel hos Aftenposten
     
    Insomnia4u and hebjor like this.
  6. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis jeg leste danske sider rett er transit unntatt. Greit å sjekke dette. Ikke første gang jeg har hørt rare ting fra SAS ("neida, du må ikke i karantene selv om du bytter fly i stockholm!")
     
  7. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg ankom CPH i går (mandag) så var det krav om Covid-test både ved innsjekk, boarding og passkontroll ved ankomst CPH selv ved transitt.

    Jeg brukte Oslo Helse. De gir svar på 15 minutter med antigen-test. Men det er nå kø for å bestille. En slik test er innafor. Men du må ha "medical certificate" med for å dokumentere at du er virusfri. Helst på papir om mulig, selv om jeg så flere med digital versjon.
     
    Insomnia4u liker dette
  8. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    https://coronasmitte.dk/en/entry-into-denmark/persons-in-transit

     
    hebjor liker dette
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    5,726
    Bonuspoeng:
    183
    hebjor and kaiarne like this.
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Men ser man PDFen som er linket nedenfor, på side 4,så snakker de om flyrestriksjoner og unntak for transit på samme side..

    https://coronasmitte.dk/-/media/med...hash=1EB08F4799FEA5CA89F3B5F04C79DF4711FCBE9F

    De har kanskje en vei å gå på å kommunisere klart. Jeg tolker dette som at transit, med fly, er tillatt uten covid-test.
     
    hebjor liker dette
  11. hebjor

    hebjor Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Ja, her har våre danske venner ikke vært helt heldig med formuleringen, denne kan tolkes begge veier.

    Test requirements for persons in transit
    You are not required to present a negative COVID-19 test in relation to the border control when you are to transit via Denmark.

    However, if you are to travel to Denmark by air, it is required that you can present a negative COVID-19 test taken no more than 24 hours before boarding the plane.
     
    Insomnia4u liker dette
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg tolker det som at flyr du TIL Danmark, med hensikt å dra inn i Danmark, så må du ha test. Forskjellen mellom til og via.
     
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    5,726
    Bonuspoeng:
    183
    Krav om testing ved transit er også nevnt på https://www.sas.no/traffic-information/message/:
    Enig i at den offisielle informasjonen er uklar, men så lenge SAS tolker reglene slik blir man nok uansett nektet boarding uten å ha papirene i orden.
     
  15. hebjor

    hebjor Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Danskene forlenger dette 24t kravet frem til 7. februar, de utdyper også kravene til transit via Danmark.

    https://coronasmitte.dk/en/entry-into-denmark/regarding-passengers-travelling-to-denmark-by-air

    "If the passenger travels to Denmark on a continuous journey via transfer at one or more airports, the test can be taken up to 24 hours before boarding at the first airport.

    The test must be presented in connection with the last flight that has a destination in Denmark. The airline flying the last flight must make sure that the test was taken within 24 hours of boarding the first leg/part of the journey. This documentation may be in the form of a boarding pass or other proof showing the time of start of the continuous journey.

    As an alternative to this, the passenger can take a test during the continuous journey, but prior to the flight with destination in Denmark."


    Så det ser ut at fast track test fra OsloHelse (https://www.oslohelse.no/hurtigtest-covid-19/) til 3100,- på lørdag formiddag er en mulig løsning for meg. Synes det er en drøy pris...
     
  16. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,940
    Likes mottatt:
    5,726
    Bonuspoeng:
    183
    Det er tilstrekkelig med antigen-test for reiser via Danmark, så trenger ikke betale for hurtig PCR med mindre det er krav om dette dit du skal.
     
    hebjor liker dette
  17. hebjor

    hebjor Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    8
    Skal til BKK og de krever negativ PCR test 72t før avreise, så det enkleste er nok å bruke fast track hos OsloHelse for å oppfylle det danske 24t kravet for transit via CPH.
     
    Insomnia4u liker dette
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    De har ikke klargjort dette i det hele tatt.

    Det de sier her gjelder hvis du har transit før du reiser TIL Danmark, så må testen være tatt innen 24 timer fra første fly.

    Den sier ingenting om hvis du reiser VIA Danmark.

    Forhåpentligvis får jeg et svar fra dansk politi etterhvert.
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Da har jeg fått svar!

    Så fasiten er, litt klønete sagt, du trenger ikke Covid-test for å komme til Danmark, bare for å gå ombord i flyet som skal til Danmark :-D

    Så i praksis trenger man en negativ covid-test uansett.
     
    Avixlo, hebjor, Insomnia4u and 2 others like this.
  20. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Samboeren hadde et fly booket OSL-FRA, som de nå har endret til OSL-CPH-FRA.. Denne tråden ble da brått veldig aktuell igjen hvis hun må skaffe seg, og kanskje da betale selv for en test, fordi SAS endrer flyvning. Ellers risikerer man å bli sittende på OSL med lang nese hvis svaret på den kommunale testen i Oslo tar lenger enn 24 timer. (Hittil har den vært klar samme dag eller relativt tidlig neste dag).
    Siden Danmark godtar hurtigtest så er alternativet 1195 for hurtigtest 15 minutter med attest hos Dr Dropin på OSL :-/
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden