Danmark - hvordan rekke Covid test på 24t?

Tråd i 'Reisemål' startet av hebjor, 11. jan 2021.

  1. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er poenget med at man må vente på test resultatet ved ankomst Osl? Skaper ikke dette kun kø og samlinger av folk?
    Burde vært en løsning hvor man mottar svar på sms med innlogging.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi ved positiv antigen hurtigtest skal de som har oppholdt seg utenfor EØS- og Schengenområdet i løpet av de siste 10 døgnene ta PCR-test på grensen.

    Andre personer med positiv antigen hurtigtest skal ta PCR-test innen et døgn etter ankomst.
     
    tstone and Maggie like this.
  3. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,258
    Likes mottatt:
    22,024
    Bonuspoeng:
    183
    Da er jeg med.
     
    Edvard liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Danmark har en rå testkapasitet.

    [​IMG]

    Norges test positive rate er bra over DK sin. FHI mener dette tallet er overestimert. Men selv om det reelle tallet er halvparten, betyr det enkelt; mer testing = flere covid-smittede vil registreres. Vi tester for lite.
     
    Kristian liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp.

    En ting jeg lurte på med grafen. Ikke sikkert at det er med hensikt, men hva er forskjellen på "tests performed" og "people tested"? Er det noe forskjell, eller er det bare trykkfeil?
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det er to forskjellige ting. Grafen viser antall tester.

    Du vil til enhver tid ha flere tester enn personer testet. Ta f.eks. alle som tester positivt med antigen-hurtigtest, som må bekrefte med PCR.
     
    Last edited: 17. des 2021
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    Så da er det egentlig ikke helt sammenlignbart, det som vises i grafen?
     
  8. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,315
    Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Med de karantenereglene som er nå så vil jo det også oppfordre til mindre testing.
     
  9. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    "Regeringen indfører fra den 27. december 2021 krav om, at alle indrejsende uden bopæl i Danmark skal tage en COVID-19 test inden indrejse til Danmark. For indrejsende med bopæl i Danmark er kravet, at de skal tage en test senest 24 timer efter indrejse. Samtidig ophæves kravet om test ved ankomst til Danmark fra udvalgte lufthavne.

    Indrejsereglerne skærpes yderligere, så der fra den 27. december 2021 gælder et generelt krav om, at alle der rejser ind i Danmark, skal være testet med en PCR-test (72 timer før indrejse) eller hurtigtest (48 timer før indrejse). Kravet gælder også for vaccinerede personer, men ikke for tidligere smittede. Dog kan personer med bopæl i Danmark selv vælge, om de tager en test i udlandet inden de rejser ind i Danmark, eller om de tager en test op til 24 timer efter indrejse."

    https://sum.dk/nyheder/2021/december/der-indfoeres-midlertidigt-testkrav-forud-for-indrejse-

    Det er imidlertid umulig å forstå hva som gjelder ved transitt?

    Edit: Det synes å være unntak ved transitt.
     
    Last edited: 23. des 2021
  10. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,408
    Likes mottatt:
    21,221
    Bonuspoeng:
    183
    Hurtigtest betyr antigen?
     
  11. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Ja
     
    Flyingdutchman liker dette
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,620
    Bonuspoeng:
    183
    Der gælder desuden undtagelser for visse grupper af personer, f.eks. for børn, personer med bopæl i grænselandet, indrejsende fra Sverige i transit fra Bornholm uden ophold i Sverige, indrejsende med henblik på godstransport og personer i transit gennem Danmark, som udrejser senest 24 timer efter indrejsetidspunktet (fx svenske flyrejsende der bruger Danmark som hub).
     
    Maggie liker dette
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    6,502
    Bonuspoeng:
    163
    Nå har jeg lest den underliggende veiledningen på nytt og lest selve forskriftsteksten. Ut fra veiledningen gjelder unntaket for de som forlater Danmark i løpet av 24 timer bare for de som kan teste seg ved innreise (personer bosatt i Danmark). Det står ikke at unntaket gjelder for de som må teste seg før avreise (oss andre). Når man ser på hvordan forskriften er bygget opp og tilblivelseshistorien så fremgår det at unntaket også må gjelde for krav om test før avreise (oss ikke dansker). At det er mulig å lage så elendig lovgivning som så mange skal forholde seg til.
     
  14. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke lett å bli klok, gitt. Jeg reiser via København og ut under 24t senere, men basert på tidligere erfaringer her på forumet med tolkning av regler ved innsjekk, baserer jeg meg på det som ligger på IATA Timatic. Å forklare en amerikansk innsjekkingsagent at denne forskriften på dansk sier at det er greit, tar jeg ikke sjansen på.
    https://www.iatatravelcentre.com/world.php

    Ser man på Danmark her kommer det andre fulle punktet som dette:
    2. Effective 27 December 2021, passengers must have:
    - a COVID-19 PCR test taken at most 72 hours before arrival; or
    - a COIVD-19 antigen test taken at most 48 hours before arrival.
    - This does not apply to:
    - passengers youngers than 15 years;
    - passengers residing in Denmark.

    Deretter kommer nytt punkt om hvem som inngår under krav om testing på grensen, så for en som da leser gjennom dette og skal tolke reglene er det tydelig at det foreligger krav om negativ test, punktum.
     
    kaiarne and tobeornot999 like this.
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen test på grensen idag hvertfall.

    Men min transfer var bare et par timer, og ikke utenfor flyplassen. Du skal kanskje overnatte?

    Covid sertifikat krav for å gå inn i loungen var uvant, dog
     
  16. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, bare slå ihjel noen timer i loungen en tidlig morgen. Men kommer fra utenfor EU/EØS, og kjenner at jeg har omtrent null behov for å ikke få boardet en transatlantisk flyvning fordi det er noe uklarhet i regler.
     
    tobeornot999 and kaiarne like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Skjønner deg godt!

    Men dette er nok omtrent null problem med EUDCC.
     
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,957
    Likes mottatt:
    5,761
    Bonuspoeng:
    183
    Timatic har eget oppslag for transitregler, så det bør være uproblematisk så lenge dette er oppdatert.
     
    Last edited: 27. des 2021
    Maggie and Henrik like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Famous last words. Reglene skal finnes fram i systemet, leses og tolkes av noen lure agenter. Ansatte på flyplassen har varierende erfaring, kunnskap og forståelse. Better safe than sorry, om det var meg. Har sett og overhørt mange Denied Boarding de siste ukene.
     
    NoLimit, trygveat and Maggie like this.
  20. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,130
    Likes mottatt:
    7,746
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke oppdatert p.t. med egne transitregler, det skulle jeg nok lagt til. Det er en sterkt medvirkende faktor, min tanke da er at dersom det ikke er oppgitt noe for transit vil det være naturlig å se på innreise i seg selv for en agent, uten transitunntak.

    F862696D-6F79-4F36-A222-766FCED52EA9.jpeg
    8E7841A3-ABDB-4E02-B479-3333AEBA3281.jpeg
     

Del denne siden