De beste reiseappene for mobilen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 08. april 2015.

  1. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Vipps, Splitwise. (og sikkert mange andre)
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    liker vips sitt oppgjør. stålkontroll ;)
     
    Monkeycat liker dette
  3. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Splitwise er helt kanon, spesielt om man bruker Pro versjon, som er ganske rimelig.
    Da kan du ta bilde av restaurantregning og fortelle til programmet hvem som har spist hva. Da blir regningen regnet og evt. tips blir også delt etter samme prosent.
     
    DanH, Edvard, Neonex and 1 other person like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    XE.com har lansert Version 5.0.0 av iOS appen sin og tatt et enormt steg tilbake.

    Dette er en app jeg bruker daglig og som kalkulator på iPhone fordi de fleste av mine beregninger handler om valuta.

    O’boy her var det mye galt.

    • Kalkulator-funksjonen er borte. Du kan ikke legge sammen 10 EUR og 10 USD.
    • Valg av to punkter på graf for å se datointervall er borte.

    • Generelt dårligere design og oversikt for sammenligning av valuta.
    • Masse bugs, crash, elendig layout/font size og frames.

    Brukergrensesnittet blir trolig etter hvert ordnet opp, men jeg blir oppgitt når en app-oppdatering ikke er en forbedring av den forrige – spesielt på apper jeg er storbruker av.

    YouTube gjorde en liknende blemme på iOS i fjor vinter og det tok over 2 måneder med klaging fra markedet før de endret design og UI (som var helt obviously inferior for alle).

    Send gjerne en tilbakemelding til XE. Jeg bruker Pro, men de har lik design.

    https://www.xe.com/apps/
     
    Last edited: 08. aug 2018
    wilhelm liker dette
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,301
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkerhetsmessig er jeg kanskje litt ute og kjører, men av nettopp slike årsaker oppdaterer jeg MEGET sjeldent apper. Kjører fortsatt sikkert 1,5 år gammel messenger-versjon (og har deretter gått glipp av "forbedringen" med reklame inn-app).

    Sett min søster hatt samme problem med Apple og ios oppdateringer (jeg er svoren anti-apple). Råder henne alltid til å vente minst 10 dager for å se på tilbakemeldinger på appene, og følger det samme ofte selv. Leser changelog og nye reviews på play store, googler og sjekker reddit etc for å se etter akkurat slike ting du nevner nå - for jeg synes det blir mer og mer vanlig med det du nevner - nemlig at app-oppgraderinger IKKE innebærer forbedringer.
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Helt uenig. De fleste oppdatering leverer forbedringer og jeg gleder meg som et barn på juleaften hver gang jeg ser updates klare i App Store. Det er få unntak.

    Jeg holder datamaskin, mobil og applikasjoner på siste programvare.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En blomsterbukett for reiseglade – Wallet på iPhone. Ofte har jeg ikke lyst til å slette kortene, fordi det ser så bra ut. Bilde fra Australian Business Traveller.

    [​IMG]

    Lufthansa sin AirlineCheckins tester abonnement med fri Internet om bord. Antar det er tjeneste liknende iPass access.

    "AirlineCheckins offers new services: airline-wide WiFi on board and discounted lounge access worldwide." Pressemelding
     
    Insomnia4u liker dette
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    holmen and Insomnia4u like this.
  9. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Bra pakkepris om en reiser mye i forskjellige land.

    Lokale dtac simkort i f.eks Thailand gir 6GB i mnd/100 NOK
     
    Edvard liker dette
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    1) Vanntett
    2) trådløs lading
    3) mulighet til å installere usanksjonerte apper (f.eks de jeg kan leke med å utvikle selv) uten å betale.
    4) widgets / liker GUIet bedre

    Jeg har en ipad i tillegg til android-telefon, så jeg har sånn sett innsyn i begge verdener.

    Selv om jeg aldri kunne ha tenkt meg en apple-telefon, så kunne jeg heller ikke tenkt meg en android-tablet. Merkelig det der..
     
    Pointless, fly4fun and Edvard like this.
  11. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Har en drøm om at 3 (med sitt 3LikeHome) starter opp i Norge før jeg flytter fra Danmark. I dag betaler jeg 200 NOK (150 DKK) i måneden for 20 GB, med roaming i 59 land inkludert i prisen.
     
    ina and Edvard like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    To søk med mange forslag der reiseapper vurderes:

    https://www.google.no/search?q=travel+apps+2019

    https://www.google.no/search?q=tripit+alternative

    Tradisjonelt har den beste løsningen vore å ha én app for bookinger på fly, hotell og leiebil. Én app for restauranter, severdigheter og turistinfo. Én app for navigasjon.

    Mulig det finnes gode alternativ i 2019 for å kombinere disse tre områdene, men så langt ser jeg den beste kvaliteten og funksjonaliteten ved å bruke flere overlappende apper.

    [​IMG]
    Bilde av Ali Al-Zaidi.
     
    Last edited: 21. mai 2019
    Darkcho liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  14. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Tante Olga på Eina har hverken hørt om hastighet, 3-4-5G, ei heller speeedtest. Men internet fungere utmerket.

    Den store andelen av folk som er på nettet har hverken hørt om tjenesten (speedtest), eller tenkt på nytten av å bruke en slik tjeneste.

    Og det hjelper ikke å ha 1000 millioner giga-byte ett eller annet, når det er feil på et javascript på IF ;)
     
    RoadKing liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det har lite å si når Speedtest.net er de facto referansen på hastighetsmåling i verden og ingen annen bedre kilde finnes. Sample size er så absolutt innafor.
     
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, hastighetsmåling på hva du klarer å tykke igjennom en kommunikasjonsprotokoll så er det ikke noe som har bedre tall. (som publiseres offentlig)

    Men ikke på opplevd kvalitet på tjenesten som brukeren benytter. Som feks med IF tidligere i uka.
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    paron liker dette
  18. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Anbefaler Citymapper for å navigere seg rundt i storbyer til fots og med diverse offentlige kommunikasjonsmidler. Gratis og veldig bra - vanskelig å bli lost med den på mobilen :)
     
    Edvard liker dette
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Flighty er lansert for iOS. Det er en bra start og imponerende laget av et team på kun fire personer. Her er noen punkter sammenlignet med App in the Air.

    Flighty +


    Fin design og brukervennlighet.

    Har meget enkel og rask manuell innlegging av flyvninger.
    Detaljert Timeline med gate departure, takeoff, landing og gate arrival.

    Tracker incoming aircraft (om det fungerer er det flott på mange ruter).
    Infokort for flyselskapet med relevante linker.

    Equipment change update (bytte av flytype eller kabin config).
    Historikk/logg er meget oversiktlig presentert med mulighet for sortering.

    Flotte flyplasskart med gatenummer på mange flyplasser jeg har sjekket, wow.

    Dessverre kan du foreløpig ikke klikke på gateinfo/flyplasskode på flight for å se dette, men må lete deg fram på kartet og zoome inn. De har t.o.m. lagt inn runway navn.

    Flighty –

    Viser ikke flight nummer på varsel.
    Ikke mulighet for å justere infokort, velge plassering eller fjerne.

    No seat maps eller link videre.
    Alternative flyvninger ser ut til å være i Beta og henter opp alle codeshare.

    Få muligheter for personlig tilpassing av app. Startup med usikker framtid.

    App in the Air +

    Check-in og Boarding starts and ends (stemmer passe bra).
    Grupperer connections sammen og viser tid i transit på oversikt (Flighty gir i varsling).

    Mulighet for å sende kopi av varsel til andre på epost.
    Kan lagre kopi av boardingkortet som bilde (greit for Retroreg/IRROPS).

    Widget og mulighet for eksport av all data (om Flighty ikke overlever mister du loggen din).

    App in the Air –

    Grupperer ikke varsler etter flight, men kronologisk. Flighty legger dem som Record of Changes under riktig flight.

    Automatisk import fra epost fungerer delvis, sliter med PDF-vedlegg og ulike språk.

    Bruker feil betegnelser og da tider for scheduled off-block time (Takeoff) og actual in-block time (Landed).

    Dårlige og utdaterte terminal/flyplasskart. Se OSL f.eks.
    Mange andre funksjoner og info som har null verdi for meg.

    På statistikk/historikk for flyvninger finnes bedre alternativ enn begge disse to appene.

    Kudos til Flighty for å dra i gang dette og håper de får gode inntekter slik at konkurrentene må holde følge på design og funksjonalitet.

    Eksempel på info, side om side:

    [​IMG]
     
    Last edited: 07. aug 2019
    tobeornot999, kfly, Baldrick and 6 others like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Skyscanner har oppdatert design.

    Flott brukeropplevelse på app og web – min mest brukte søkemotor for flyreiser.

    https://www.skyscanner.no/



    Hint: Meld inn feedback på mobilappen at filter for flyallianse mangler. Sa ifra om det for over ett år siden og det finnes fortsatt bare på desktop. Support link
     
    Last edited: 27. sept 2019

Del denne siden