De beste reiseappene for mobilen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 08. april 2015.

  1. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Som andre sier det må bygges inn støtte, men det blir nok flere og flere.
    Jeg fikk nylig for eksempel muligheten til å legge min Hertz booking til Google Pay.
    Vel og merke bruker jeg den internasjonale Hertz appen (sideloaded altså) og ikke den gamle utgaven som av noe merkelig årsak er publisert på Play Store for Norge.
     
    holmen liker dette
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Et lite tips til iPhone Wallet brukere.

    Det baller fort på seg midlertidige kort i forbindelse med reise, f.eks. boardingkort.

    Før syntes jeg det var veldig knotete å rydde opp; først klikke på kortet, så de tre prikkene øverst til høyre, så 'fjern kort' og bekreftelse.

    Helt til jeg fant ut at nederst på Wallet finnes «Rediger kort».

    https://support.apple.com/no-no/HT204003
     
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Genialt
     
    Edvard liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Flighty har lansert Lifetime Pro medlemskap, 2690 NOK.

    Sendte dem en melding om at prisen var noe optimistisk, da App in the Air tar 549 NOK for samme produkt. Flighty vil ha ca. 5X.

    Det er noen forskjeller i feature set og design på de to, men de fleste reisende vil ikke merke dette i daglig bruk for flight logging og oversikt.

    IATA Travel Restrictions; flere flyselskap har i app integrert søk.

    Kiwi.com kan gi kreative forslag, om du har åpne datoer. Fordi den tillater «anytime» søk til "land" i alle kabinklasser.

    Entur – Reiseplanlegger fungerer bra i Norge og du kan kjøpe billetter in-app.

    Moovit er et godt alternativ i utlandet for kollektiv transport.

    Yr appen blir bare bedre og bedre, samme med Windy.com. Høsttips på Yr, klikk på Kart for å se nedbørsradar kommende 90 min. Den er meget presis.

    [​IMG]
     
    Last edited: 10. okt 2020
    snus_mumrikken liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 20. okt 2020
    Kristian, holmen and Petter B-C like this.
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    En nettside jeg bruker for å se nyheter fra USA på mobilen:

    https://ustv247.tv

    CNN har ulik programmering basert på hvor i verden du er. Det de viser på TV i Hong Kong, Paris og Santiago de Chile er ulikt. Linken over er for fastlands-USA.

    UberX og Grønn har dukket opp i Oslo.
    Hyre fungerer bra i Oslo. Mobility er fin tjeneste i Sveits.

    To tips: Expedia app viser bookingkode i søk og WhatsApp kan brukes på desktop i browser.
     
    RoadKing and Spielhaug like this.
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.flightradar24.com/premium

    Ved oppgradering til Gold inkluderes 6 mnd. ekstra.

    Offer ends Sunday December 6. Can only be purchased via Flightradar24.com not via App Store or Google Play. Subscription can be accessed across all platforms.

    [​IMG]
     
    Weissen liker dette
  8. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    jgroneng, Edvard and Upsaker like this.
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 09. juni 2021
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bruker mye Skype til telefonsamtaler i utlandet.

    Selv om jeg har lokalt SIM i telefonen er det ofte enklere å bruke laptopen ved å kopiere/punche et telefonnummer. Mange nummer kan du også bare klikke på. Samtalepris er veldig lav.

    Har lagt in Oppringer-ID så mottager ser at samtale og SMS kommer fra dette nummeret.

    Lydkvaliteten på Skype har blitt superbra, selv på dårlige nettverk. Eneste bug som kan være er at tastetrykk på tall (type kundeservice) noen ganger ikke registreres.

    Problemstillingen med eSIM og BankID ble elegant løst når jeg oppdaget BankID appen. Nå har jeg dual SIM muligheter på både ThinkPad og iPhone.

    Til SMS fungerer Skype utmerket. Fordelen med å bruke operatørens webtjeneste, type Telenors minemeldinger.no er at der lagres all historikk, i begge retninger.

    WhatsApp er et bra alternativ, men tekstmeldingene er ikke SMS som går til ditt telefonnummer og lagres derfor ikke hos mobiloperatør. Du må bruke desktop-appen for å ringe, ikke web.whatsapp.com.

    Skype har en webklient, så selv uten din mobil/laptop kan du bruke tjenesten. Der vises all historikk, innstillinger og kontakter som i app.

    Sett på automatisk påfylling, så har du alltid credit for å ringe.
     
    dahlmath and paron like this.
  11. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,688
    Likes mottatt:
    11,304
    Bonuspoeng:
    183
    Nokon som har prøvd https://entur.no/
    Lasta akkuratt ned appen, den kan kanskje erstatte fleire appar no når det er fleire operatørar også i tog Norge?

    Den søker jo på tvers av alle transportmiddel, gjorde eit test søk på Bergen-Florø som eg tenkte her burde hurtigbåt komme opp.
    Hurtigbåt kom opp, men kunne foreløpig ikkje kjøpe Norled bilett i appen men det skulle komme etterkvart.

    Har stor tru på denne appen på sikt.
     
    paron and Edvard like this.
  12. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    2,656
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har prøvd. Samme erfaring som deg. Fant det jeg søkte etter, men billett måtte kjøpes hos operatøren. Vil nok bli bra på sikt når alt virker som tenkt.
     
    snus_mumrikken liker dette
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Entur er allerede en favoritt, bruker den for billetter når jeg er i Bergen. Venter på at flere fylker rulles inn.
     
    snus_mumrikken liker dette
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    iPhone kan du legge inn flere eSIM-kontoer. En kan være aktiv, men du kan bytte som du vil. Da kan du ha et lokalt abonnement for databruk og voice på hovednummer samtidig + mange andre kreative settings.

    Om operatøren ikke tilbyr eSIM bruker du et vanlig fysisk Prepaid SIM.
    Lenovo ThinkPad tilbyr også eSIM.

    https://support.apple.com/no-no/HT209044
     
    Spielhaug liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For de som har Telenor. Land i Sone 2:

    https://www.telenor.no/privat/mobil/utlandet

    Albania, Armenia, Aserbajdsjan, Brasil, Chad, Chile, Columbia, Costa Rica, El Salvador, Egypt, Fiji, Forente Arabiske Emirater, Gabon, Georgia, Indonesia, Japan, Kapp Verde, Kenya, Korea, Kongo Brazzaville, Lesotho, Macau, Malawi, Marokko, Mexico, Monaco, Niger, Nigeria, Panama, Papua Ny-Guinea, Peru, Rwanda, Qatar, Seychellene, Sør-Afrika, Sudan, Tanzania, Tonga, Tyrkia, Sri Lanka, Skip (se under), Uganda og Zambia.

    Ekstra datapakke på 600 MB som varer i 7 dager koster 299 NOK.

    Enkelt, men dårlig deal om du har muligheter for eSIM.
    indahla hadde et godt forslag for leverandør fra sin tur til Canada:

    https://mobimatter.com/travel-esim/canada

    Aggregator som samler flere tjenester: esimdb.com

    Ta også en kikk på: airalo.com og surfroam.com
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,687
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Bestilte eSim fra Turkey Simcard da jeg satt i München og ventet på flyet til Istanbul. Før jeg landet hadde jeg fått epost med en QR-kode og infoen jeg trengte for å aktivere dette. Greie priser og det funker helt topp.
     
    Henrik, holmen and Edvard like this.
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,105
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Teknologien bak eSIM og den økende tilgjengeligheten er fantastisk. Både for lokale datapakker og telefonnummer, men også på hjemlige trakter. Kjører tvilling-SIM med rent eSIM, og det kunne jeg ikke vært mer happy med.
     
  18. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,208
    Bonuspoeng:
    113
    Resusciterer denne tråden.
    Jeg er så «heldig» at jeg har Phonero som operatør, og de har i sin uendelige visdom funnet ut at Seychellene ikke trenger noen datapakke.
    Til de lærde: hvor og hvordan kjøper man en eSIM for siste skrik iPhone som dekker Mahe i en god uke?
    (Spør IKKE for en venn)
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,687
    Likes mottatt:
    21,745
    Bonuspoeng:
    293
    Airalo selger esim til Seychellene. Bruk koden JORGEN0129 eller https://ref.airalo.com/Zz21 når du signer opp så får vi begge $3.
     
    OyvindN and kiev like this.
  20. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,208
    Bonuspoeng:
    113
    Takker, jeg prøver denne!
     

Del denne siden