De beste reiseappene for mobilen

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 08. april 2015.

  1. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte Skyscanner før men har gått over til Kayak, tror jeg finner bedre flypriser der, har du prøvd begge, hva er din erfaring?
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kayak er som Skyscanner metasøk. De presenterer forslag og sender deg videre til et online reisebyrå (OTA) eller flyselskapet for bestilling.

    For denne jobben får de litt provisjon, men med stort volum er dette big business – likt tredjepart booking av hotellrom.

    Alle flyselskap ønsker at du bestiller direkte hos dem, men de kan ikke underselge partnere som leverer en betydelig del av inntektene. Skift.com er en bra nyhetskilde for bransjen.

    Tekniske løsninger som NDC og Blockchain vil trolig over tid gi mer direkte løsninger for salg av flybilletter der flyselskapet eier kundeforholdet.

    Hva flyturen koster er egentlig en fastpris som hentes inn fra kilden GDS og den er lik for hele markedet. De prisdifferansene du ser på identiske søk online er ulike avgifter og finurlige løsninger som tjenestene legger på/pakker inn for å øke inntekten.

    Det finnes også meglere som kjøper opp seter for videresalg "consolidated fares" og noen få flypriser/spesielle tilbud lastet ikke opp til tredjepart, men vises kun på flyselskapets egne kanaler.

    Pass på at betingelser for billetten og Fare Basis er som ønsket og på avanserte routinger kan du muligens få beste deal via reisebyrå.

    Noen liker Google Flights andre Expedia eller Momondo, noen pistasjis og andre vanilje.

    Min favoritt er Skyscanner fordi jeg liker design og er fornøyd med resultatene.
     
    Last edited: 28. sept 2019
    tobeornot999 liker dette
  3. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor? Please elaborate
     
    Rscott liker dette
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette lurer jeg også på. Hvor skal blockchain tilføre merverdi eller et alternativ til SEO og generell markedsføring? Er åpen for at det er noe jeg har misset. Spennende hvis du har noen tanker rundt det som vi ikke har tenkt.
     
    jgroneng liker dette
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fordi flyselskapet slipper kostnader for mellommenn og mellomtjenester, får tilgang og kontroll på kundeinformasjonen, kan øke upselling, utvikle bedre tilleggstjenester og lage mer effektive lojalitetsprogram.

    Med NDC har Lufthansa Group allerede passert 52% direkte via egne kanaler.

    Men dette vet du at du fint kan gjøre research på Google selv.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Så blockchain erstatter såkalte mellommenn og mellomtjenester for flyselskaper?

    Google gir meg ikke svar på dette, men mulig jeg må lære meg å google bedre.
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg føler den diskusjonen er på siden av temaet "De beste reiseappene for mobilen".

    Lag gjerne en ny tråd dersom dere vil spille ball. Tipper dog temaet ligger noe over fagkunnskapen til meg og andre her på forumet, samt har begrenset praktisk verdi.

    Alt dette kan Googles og leses via andre kilder.

    Trolig kan vi være enige om at teknologi vil bidra til bedre løsninger for alle parter.

    Nu, del gjerne hva din favoritt reiseapp er og hvorfor du digger den.
     
    Insomnia4u and Grooo like this.
  8. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Det var du som tok frem en påstand om blockchain, som noen stilte spørsmål om. Blockchain i en reiseapp bør være innenfor temaet på tråden.

    Walk the talk, eller go hide bak en dårlig OT påstand.
     
    vegardg liker dette
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager, jeg tok feil og uttalte meg om noe som jeg ikke har peiling på.

    Håper du finner svaret andre steder. Tilbake til reiseglede og mobile tjenester.
     
    Hanen and Insomnia4u like this.
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,568
    Bonuspoeng:
    293
    Google Pay.
    Sjekket inn på Lufthansa flight, og fikk mulighet til å legge inn boardingkort i Apple Wallet og Google Pay. Dette har jeg aldri sett før, men det er svært velkomment, da det er den eneste tingen fra iPhone som jeg har savnet på Android.

    Noen som vet om dette er Lufthansa, eller om SAS boardingkort også kan legges i G Pay? Jeg har Android 10, hvis det har noe å si.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa har nok bygd inn støtte for Google Pay for Passes i løsningene sine, oppdaget dette selv første gang i april. Har foreløpig ikke sett noe til dette ved innsjekking eller i appen til SAS.
     
    tobeornot999 and holmen like this.
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,568
    Bonuspoeng:
    293
    Appen til LH er crap, så der er greit for meg. SAS-appen er jo bra.
     
    fly4fun liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Finnes det en app for justering av jetlag?

    https://twitter.com/timeshifterapp

    "Timeshifter, brandishing NASA-approved science, wants to revolutionize how the travel industry helps guests fight jet lag. The science has won consumers over, and is a no-brainer for airlines." – link

    [​IMG]
     
    Last edited: 27. nov 2020
    Insomnia4u and Sonictravel like this.
  14. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tipset! Installert og skal testes ut neste helg på reise til Asia. Jeg sliter med jetlag begge veier. Ser oversiktig ut og legger opp til et opplegg over fire dager.
     
    Edvard liker dette
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,839
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har brukt denne på to reiser nå. Det er en ganske så detaljert plan en må følge over fire dager og vanskelig å følge. F.eks når en sitter inne på dagtid og arbeider, mens en egentlig må ut å få sollys osv. Eller 5-8am "unngå sollys, og en har landet i Asia. Stas med mørke solbriller i imigrasjon og toll. Blir ikke stoppet da nei...:D
    Jeg har igrunnen gitt den opp. Usikker på om det virket, men uansett mer opplyst om når på døgnet man IKKE må ha sol eller sove.
     
    Edvard liker dette
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Google Maps med ny presentasjon av farge- og kartdetaljer.

    https://blog.google/products/maps/more-detailed-colorful-map

    For kart-nerder er alle slike små forbedringer interessant – jeg digger kart.

    Andre kartapplikasjoner jeg har på mobilen (iOS):

    Google Earth, maps.me, OsmAnd Maps, UT.no, Norgeskart, SkyView, Wikiloc, og Windy.com som er en værtjeneste, men bruker kart på en genial måte.

    Bruker også Strava’s Global Heatmap, OpenCycleMap og Google Street View.

    [​IMG]

    For topografiske kart kan jeg varmt anbefale https://osmand.net. Du må lære settings og velge passende kart/layers, men resultatet er brukervennlig og elegant.
     
    Last edited: 10. okt 2020
  19. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Enig!
    Er også veldig glad i kart, kanskje aller mest i gammaldags papirform :eek:
    Samlar på Norgeserien, men har vel bare 20-30 av 195. Men kjøper kun når eg skal i eit nytt område.

    Diggar heatmaps når eg er ein ny plass på jobb og skal finne ei løperute.

    Eg brukar ellers mykje av dei same applikasjonene som deg.
    Skal sjekke ut dei eg ikkje har :D
    Eg brukar også Topps.
    Som då hentar spora mine frå Strava og legg dei på Norgeskart(Google i det store utland), samt då automatisk «sjekkar meg inn» på turmål og fjelltoppar. (Sjå screendump)
    Har også sikterose frå veldig mange toppar og turmål i Noreg. Vertfall så syns eg det er kult og sitte på ein topp og bruke ei slik sikterose og sammen med kompasset og sjå kva ein ser på.
    D891ECB1-D4DF-4A9F-8ADE-1EA6612BEA26.jpeg
     
    paron, Henrik and Edvard like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 25. aug 2020
    paron and snus_mumrikken like this.

Del denne siden