Penger, kort og valuta på tur.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Edvard, 05. april 2015.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen renter på kontantuttak i utlandet med kort fra Bank Norwegian.

    Synes det er en rimelig suveren perk, selvom det heldigvis blir lengre og lengre mellom hver gang jeg benytter meg av den.
     
    travelislife and olekvi like this.
  2. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    travelislife and Edvard like this.
  3. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    travelislife and Edvard like this.
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det å ta ut kontanter via kredittkort er ikke noen god ide her i USA og garantert ikke noe bedre ide i Norge. Valutapåslaget er mye høyere på kredittkort, det bruker også å være gebyrer involvert.
     
    travelislife liker dette
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hva anbefaler du?

    Valutapåslag for norske kredittkort er typisk 2% og omregningskursen til Visa/Mastercard er meget god. Dersom banken din tar gebyr utover dette, så har du valgt en dårlig deal.

    Se vilkårene til f.eks. Sbanken. Gebyr lokalt på utenlandsk ATM skiller ikke mellom korttyper.
     
    Last edited: 30. juni 2021
    travelislife liker dette
  7. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Bank Norwegian tar ikke renter eller gebyr ved uttak i utenlandsk valuta. Det har også "bare" 1,75% i valutapåslag. Skandiabanken har til sammenligning 2% i valutapåslag på debetekortet sitt.
     
    travelislife and Edvard like this.
  8. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hei, blir litt OT dette, men jeg skal over there om en tid, og lurer litt på hvordan dere gjør med kontanter i USA. Bør man ordne seg ei feit bunke en dollars til tipsing? Hvor får man i så fall vekslet? Regner med at det er store valører man får i minibank.
     
    travelislife liker dette
  9. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Eg vekslar alltid til dollarsedlar i resepsjonen på hotellet. Det er noko dei er godt vande med og dei har stort sett ferdig oppdelte bunkar med t.d. 20 dollarsedlar som dei lett vekslar for deg.
     
    travelislife, sirwinston and RoadKing like this.
  10. sirwinston

    sirwinston Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Smart. Får spørre der. Må vel tipse resepsjonisten for jobben da :) :)
     
  11. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ei problemstilling eg har fundert over fleire gongar. "Bør eg leggje igjen eit pund for at ho gjer meg tenesten og vekslar 20?".
    Eg har so langt ikkje gjort det, fordi eg vanlegvis ikkje tipsar resepsjonisten og antek at dei kanskje har ei løn som kan forsvarast utan tips. Men her får nokon som er meir rutinerte enn meg svare.
     
    travelislife, sirwinston and Hanen like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,592
    Bonuspoeng:
    293
    Tipser ikke i resepsjonen. Uansett.
     
    travelislife liker dette
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Kortsvindel med fysiske kort avtar og betalingsløsninger blir tryggere (kilde). Bankenes og kortselskapenes langsiktige arbeid og investering i teknologi har gitt resultater.

    Vi bruker mer chip og contactless, 2-faktor autentisering, 3-D Secure, BankID på mobil og bankene/Visa/Mastercard har blitt flinke på robot-overvåking.

    Skimming via minibank kan fortsatt hende i alle land og jeg hører jevnlig historier.

    Derfor er det greit å ha noen huskeregler ved kortbruk på minibank/ATM.

    Velg en minibank som står i forbindelse med bankfilial. Aldri bruk de frittstående/private boksene som ikke har et banknavn. Dekk over koden du puncher inn, selv om du er alene. Dersom kortet blir slukt og du ikke står ved en åpen bank – ring og sperr kortet umiddelbart, det er ikke noe å vente på.

    Ha alltid med flere kort, bruk primært kredittkort, husk regionsperre, pass på CVC-koden og følg litt ekstra med på kontoutskriften i utlandet.

    Om du trenger større beløp i lokal valuta, kan uttak ved bankskranke være et godt alternativ (over the counter cash advance/withdrawal). Det tar ca. 15 minutter og du slipper de lokale minibankgebyrene. Ta med pass.

    Svindel via kontaktløst (RFID) er jeg lite urolig for, selv om det er et populært samtaleemne. Phishing må du derimot være oppmerksom på.


    [​IMG]

    Les også:
    https://insideflyer.no/forums/lommebok-kortholder
     
    Last edited: 05. okt 2019
    travelislife, drsyk, holmen and 6 others like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Noen tips relatert til viktige reisedokumenter. Om mulig lagre i cloud/epost.

    • Bildefil av ID-side pass. + fint å ha en kopi laminert i plast.

    • Dokument som inneholder alle kredittkortnummer og info,
    slik at du kan bruke kort på Internet uavhengig av fysisk kort.
    (Lagre kun kryptert på sikker kilde).

    • Telefonnummer til reiseforsikring/SOS International lagret på mobil.

    • Bevis på reiseforsikring på engelsk: Insurance Certificate.
    Greit å ha, samt noen land krever dette for visumsøknad.

    • Bilde av førerkort og førerkortnummer.

    • Vaksinasjonskort på engelsk. Kan hentes på helsenorge.no

    • Europeisk helsetrygdkort. Bestilles på helsenorge.no

    • Kopi av visum og valid ESTA USA, eTA Canada, eVisitor Australia, NZeTA etc.

    • Legg inn nødinfo på mobilen. Inkluder blodtype, hvilke språk du snakker, allergier, medisinske notater. (alle kan lese dette på en låst telefon).

    • Om teleoperatøren din har: Sett opp videresending av voicemail og SMS til epost. Da kan du lese innkommende meldinger uavhengig av mobildekning/SIM og om du har telefonen din. Telenor tilbyr dette.

    • Andre ting å huske: BankID brikke, kodekort, passbilder, kulepenn, ekstra ladekabel til mobil. Husk at BankID mobil ikke fungerer på eSIM.

    Om du bruker Google Authenticator eller tilsvarende, kan det være en idé og sette opp utvalgte kontoer på din partners mobil. Da får du tilgang på to-faktor tjenester om du har mistet mobilen din. (Normalt finnes alternative løsninger for innlogging).

    Jeg bruker Dropbox for alle mine dokumenter. Flere tilsvarende solide tjenester finnes.
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Svært viktig! Mister du/blir frastjålet telefonen så er du maks stucked hvis du satser på mobilen som master for 2FA.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste tjenester tilbyr alternativ.

    Gmail gir deg muligheten til å få bekreftelsekode på SMS (derfor anbefalt videresending til epost), skrive inn reservekode (som du bør laste ned og lagre), logge inn ved å bekrefte i Google app eller gå videre til manuell kontogjenoppretting (tar to dager).

    Outlook har også bekreftelse via alternativ lagret epost. Noen tjenester tilbyr taleoppkalling (du kan viderekoble mobilnummeret i et nødstilfelle ved å kontakt teleoperatør).

    Facebook/Messenger/WhatsApp kan sende deg kode som tekstmelding.

    Kode via SMS er også mulig hos mange banker/kortutstedere ved betaling online.

    Tvilling-SIM og en backup telefon er et alternativ. Jeg har en Nokia 220.
     
    Last edited: 11. juni 2020
    travelislife and jgroneng like this.
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    travelislife and Edvard like this.
  18. spacecosmos

    spacecosmos EBD

    Innlegg:
    584
    Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93

    Derfor bruker jeg appen Authy, noe annet er direkte galskap. :eek:

    Anyways, fin sjekkliste @Edvard ;)
     
    travelislife and Edvard like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Ordnet meg nytt bilde på førerkort i sommer.

    Fikk dermed kort med ny design og sikkerhetsdetaljer (lansert 2018).

    Det kan være noe å vurdere om du ofte leier bil i utlandet.

    I Norge er det ikke så farlig og politiet kan sjekke deg opp i systemet, samt app – men i Namibia, Chile eller Oman kan det være greit å ha et bilde som ligner og et kort som ser bra ut. Alle førerkort er nå gyldige i 15 år.

    https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort

    Siden det er rolig med internasjonal reising, ta en kikk på dine betalingskort. Ser de slitte og gamle ut kan det være en fin tid å bestille nye kort.

    [​IMG]
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    BankID-app

    Dette er et alternativ til BankID på mobil som fungerer uavhengig av SIM-kort i mobilen, inkludert eSIM.

    Praktisk når du er i utlandet, bruker lokalt SIM-kort og ikke vil knote med kodebrikke, kodekort eller mobil nummer to. Listen over banker som støtter løsningen er under oppdatering.

    BankID-app er såpass kjapp og brukervennlig at jeg ofte velger den – selv i tilfeller der BankID på mobil er tilgjengelig.

    https://www.vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/bankid/bankid/app/

    https://www.bankid.no/privat/min-side/

    Flere av dere skal snart ut i den store verden etter et lengre opphold i übertrygge Norge. Da er det på tide å skru på streetwise-knappen igjen.

    Forholdene for tyveri, snatching, scams og ran er meget annerledes noen land. Tyvene er klare og sultne på turister som endelig kommer på besøk.

    Storbyer i Latin-Amerika og Afrika er klassiske steder med økt risiko, men ta med deg gode rutiner overalt hvor du beveger deg – både på eiendeler og personlig sikkerhet.

    Better safe than sorry.
     

Del denne siden