Den store Trumf-tråden

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Neonex, 02. jan 2018.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,344
    Likes mottatt:
    5,904
    Bonuspoeng:
    183
    Unngå trumfpay ja.
     
  2. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,285
    Likes mottatt:
    7,661
    Bonuspoeng:
    293
    Det er forsåvidt enkelt nok å bruke, men det tar mer tid enn diverse former for contactless. Klart.. for oss som må scanne trumfkort uansett fordi vi handler på kreditt så er det mindre/ingen forskjell dersom alt går som det skal.

    I selvbetjente kasser er det forsåvidt ikke så stort problem, men står man med lang kø bak seg i betjent kasse og den som sitter der ikke skjønner at du vil betale med Trumf Pay og/eller kommunikasjonen mellom kassa, skyen og trumfappen går tregere enn vanlig så kan det fort bli en litt klein situasjon :p
     
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,367
    Likes mottatt:
    3,490
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg holder fortsatt på Trumf Pay så lenge det gir dobbel opptjening.

    Flytmessing oppelverer jeg at det funker bra når jeg på forhånd sier jeg skal betale med Trumf Pay. Selve betalingen er litt mer styrete enn tapping, men når jeg er godt i varepakkingen en meter fra terminalen er det like greit å gjøre det på mobilen.
     
  4. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    3,919
    Bonuspoeng:
    113
    Litt interessant info angående Trumf og medlemmer som bruker EB. Ref en artikkel jeg fant fra januar 2023 er det mer enn 2,5 mill Trumf-kunder, hvorav ca 2,3 mill er aktive. Disse tjente 1,44 med trumfkroner i 2022.

    Inflasjonen har vært 6,2% fra des 22 til sep 24, men med litt høyere matvarepriser og noen flere store muligheter for Trumf kan vi gjerne anta at det vil bli ca 10% mer i 2024. Da blir det ca 1,58 med i Trumf.

    Hittil i år (oktober 2024) ser vi en økning på 38 prosent. 74 000 medlemmer har gjort en eller flere overføringer til SAS Euro Bonus, og bonusbeløpet som er overført har økt med drøyt 68 prosent, opplyser Søyland.

    fVeldig enkelt kan man da si at hver medlem tjener ca 700 trumfkroner i løpet av året og at de som overfører til EB utgjør 51 800 000 Trumfkroner som gir 699 300 000 EB-poeng om man legger til grunn fast overføring.

    Det er kanskje fornuftig å anta at en EB-Trumfer tjener over snittet mye Trumf og med hhv 50% eller 100% mer enn snittet blir det da 1,05mrd 1,4 mrd EB.

    Hvis man baserer seg på det høyeste tallet så kan det tilsvare feks (hver av de, ikke samlet)

    -105 000 t/r innenlands i go med SK
    - 10 500 t/r long hauk biz med SK
    - 8 000 t/r Nord-Amerika i biz med SkyTeam
    - 5 600 t/r Sørøst-Asia i biz med ST

    Ref tidligere uttalelser så har SAS sagt at 50-60% (om jeg husker riktig) av alle bonusreise skjer innnelands. Det betyr jo enkelt og greit at man kun kan klare halvparten av reisene ellers nevnt over.

    Først og fremst lek med tall, men det er kanskje noe realisme i det. Og frykten for en voldsom inflasjon som følge av EB Millionaire-kampanjen er kanskje litt ubegrunnet ettersom dette kun er poeng fra Trumf. I tillegg kommer alt av poeng fra kort og flyvninger.

     
    Teknolai and Preference like this.
  5. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,357
    Likes mottatt:
    6,568
    Bonuspoeng:
    183
    1-2 milliarder EB delt ut til det mest reiseivrige segmentet vil nok merkes på en annen måte enn poeng konvertert fra Trumf. Til sammenligning kreves det kun 60 millioner poeng for å kjøpe alle 1200 setene som ligger ute i SAS business per i dag, før eventuell CT/FP-rabatt.
     
    Preference and Rapolo like this.
  6. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror vi kommer til å se en prisøkning etterhvert, deles jo ut poeng i hytt og gevær via mange ulike kanaler nå.
    SAS følger garantert nøye med på om folk gidder å booke Air China, Vietnam og Air Europa.
    Her vil jo SAS få et bilde av betalingsviljen til folk, og dette kommer nok til å ha litt å si ved en eventuell prisøkning.
    Ønsketenkingen min er at den doble prisen er et lite eksperiment fra SAS, ved en eventuell prisøkning så blir det ikke veldig mye, men de tar de 3 med dobbel pris ned til samme pris som resten.
     
    Teknolai liker dette
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,073
    Likes mottatt:
    3,919
    Bonuspoeng:
    113
    VN slipper veldig mange bonusseter og det er/var tilgjengelighet over en lav sko. Det er nok veldig sannsynlig at de dermed tar seg betalt bedre også.

    Hvis pristesting er argumentet er det underlig av dem å ikke legge ut setene til MU på nett. Flere agenter jeg har pratet med henviste til ledige flighter med MU i sine systemer da jeg jobber med bookingene for min EB-million-reise, uten at jeg selv så disse på nett.

    For all del, SAS får potensielt veldig god info om betalingsviljen ved å se på bookinger som inneholder CI og VN, men det kan umulig være mange som blåser 375k poeng på biz med dem. At ulike selskap tar ulike priser for sine bonusseter er ingen henmelighet. Feks er det rimelig å anta at hele situasjonen med SQ var av kommersielle årsaker. Det er vel også sannsynlig å trekke konklusjonen om at splitten av Asia-sonen for en tid tilbake handlet om prisen på SQ—billetter og at de mest naturlige destinasjonene med SQ ble justert opp.

    For noen av de mest populære destinasjonene er jo prisene tross alt justert, med Thailand feks justert opp til 187,500. Det samme gjelder hele regionen som var 165,000 poeng før splitt. 14% opp på få år. SAS vil sikkert skjule seg bak reduksjonen for Indonesia/Singapore etc i en slik diskusjon. I samme åndedrag gjorde de også en rekke andre destinasjoner dyrere, som feks India-Sonen og Sentral-Amerika. Karibia ble redusert, men her har nok SAS også betydelig redusert kosten ved å frakte passasjerene dit pga nettverket til VS, AF og KL som kan fly dit på to flighter fra mange steder i Skandinavia. Før måtte man ofte på 4 flighter for å komme seg dit man skulle i regionen.

    Et annet tiltak som sparer SAS for kost, og dermed redusere risikoen for å øke poengprisene, er det at de ikke lenger tillater leg-for-leg. Da fjerner de helt sikkert en del av rutene som makset antall flighter og som gikk litt på kryss og tvers. Nå når man kun kan bygge en reise i ettertid og alt må via backoffice har SAS bedre kontroll. Jeg opplevde nylig for første gang å bli ‘stoppet’ pga brudd på most reasonable routing.
     
    Teknolai, Rscott, holmen and 2 others like this.
  8. Flyrlavt

    Flyrlavt Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    4,038
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke overrasket om mangel på tilgjengelighet hos MU rett og slett er en feil i systemet. Spesielt om agentene foreslår ruter som ikke er tilgjengelig på nett.

    Nektet booking ble jeg allerede i sommer da jeg fikk beskjed om at OSL-WAW-LHR var fyfy.

    Det blir bare spekulasjoner, men jeg lurer jo på hva tanken her egentlig er nå som det nærmest kastes ut poeng. De mest dedikerte legger jo opp ukesmeny alt etter hva som gir Trumf hos Meny, men om folk flest er like god på fornuftig bruk av poeng som majoriteten her inne er, det er jeg usikker på. Sikkert mange som gir blanke i hva det koster så lenge de kommer seg til Vietnam med VN. Det er vel heller ikke uten grunn at det er mulig å handle til noen sinnsyke poengpriser i eurobonus shop.

    Uansett vil det jo (som tallene allerede viser) stadig bli flere som ønsker det som er av bonusbilletter, med mindre SAS øker tilgjengeligheten opp mot antall poeng som er så vil det jo bli vanskeligere å finne reiser.
     
    Teknolai and Rapolo like this.
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,344
    Likes mottatt:
    5,904
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til Trump bonus igjen? :rolleyes:
     

Del denne siden