Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

1. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Utkast 2:

Flyselskap: SK/HN/LH
    Klasse: Eco!/First(Suite)/Bis
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: HND
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antal poeng brukt: 195.000
    Skatter & avgifter (per person): 1600kr ! Halvert fra ca 3.150NOK pga ikke avreise LHR! :)
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: September
    Booket: September

OSL-LHR / SAS Eco (Det VAR ledige award i C, men de kunne han ikke booke??? pga noe greier med ANA? Skjønte ikke det. Aldri hørt om før. Anyone? Så da ble det eco på første leg. Har diamantkort, så gratis drikke er det uansett.
    LHR-HND / ANA - Nye suite :)
    HND-FRA / LH - Biz
    FRA-OSL / LH - "Biz"
    OSL-KRS / SAS - Plus

Da er det bare å vente på at LH legger ut F fra HND til FRA, men akkurat nå er det faktisk bare 4 ledige plasser ifølge EF. Alternativet er retur med SQ F eller LH F fra en annen destinasjon

drsyk, sunshine and Gullars like this.
  2. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SK - TH - LX
    Klasse: Økonomi
    Destinasjon: BKK
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antal poeng brukt: 275.000 (+ 3 CT)
    Skatter & avgifter (per person): 1550 nok (inkl service fee)
    Antall reisende: 3 voksne, 3 barn og 1 infant
    Reisen finner sted i: Desember 2019
    Booket: September 2019

Det blir nyttårsfeiring i Bangkok!

En mail fra Amex kl 06.20 en fredagsmorgen, med påfølgende hurrarop under frokosten, satte i gang en hektisk diskusjon om hvordan vi i all verden skal kunne bruke opp alle 3 CTene, nå som vi nettopp gikk fra 2+3 til 2+4.

Et rask blikk på kalenderen viste en ekstra lang juleferie; Awardfares Gold ble kjøpt, EF ble kjøpt, United.com ble slått opp på laptop.

Siden ønske om å dra til et varmere strøk var høyest på listen og planlegging var ulovlig sen for en tur midt i høysesongen, ble vi enige om at det å sitte bak i bussen var helt ok, 6 seter i business ville uavhengig av sesong være vanskelig.
    Vi fant en rute via CDG, ble egentlig veldig overrasket da det så veldig skrapt ut. Litt omvei på retur + 2 dagers forsinket oppstart av skolegang i 2020 ble ikke et hinder. Vi tar en hvit løgn (både for skole og barna, så de slipper å lære seg at hvite løgner er ok) og skylder på overbooket fly (bank i bordet).
    Vi valgte å droppe både “business” med SK og LX (kun tilgjengelig 1 av 2 leg) da det ville krever 210k mer poeng samtidig som den lengste legen måtte vi ta i økonomi uansett. Bare det å finne en rute for alle oss oppleves som en seier i seg selv.

8 timer stay over i CDG på vei ned, planen er å leie bil og kjøre en tur (Avis, SAGA, EB?) og overnattingshotel på vei tilbake.

Nå gjelder det å finne et fint nok sted å bo som ikke spiser hele budsjettet i Bangkok. Vi gleder oss allerede til julen er over!

Last edited: 03. sept 2019
    drsyk, Kalsnes, ChrisTW and 2 others like this.
  3. Scribble

Scribble Medlem

Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Vurderte dere å bare booke økonomibilletter for penger? Ca 9k cash, 275000 poeng og 3CT virker ikke umiddelbart som noen god deal for seks litt kronglete økonomibilletter til Bangkok.

NoLimit liker dette
  4. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    På generelt gunnlag er jeg helt enig i det du sier.
    Men i jula koster gjerne økonomi billetter ca 10.000kr per pax. Da er det faktisk litt å spare på å bruke poeng. (Om jeg ville gjort det samme, tja, tviler)

5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,081
    Bonuspoeng:
    183
    Hva med å splitte opp gjengen? Husker det var en familie i samme situasjon som dere i fjor. De skulle til HKT rett før jul. Da dro to via FRA og PEK og to via FRA og PVG. De reiste fra Oslo sammen og ankom BKK nesten samtidig. Da reiste de i biz hele veien.

6. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    I utgangspunktet enig at det ikke de best utnyttede poeng og CTene, også med 9k cash på toppen. Men en reise for 6 + 1 var billigste mulighet 9.5k per pers og faktisk mer kronglete rute. En "fornuftig" rute ville kostet oss 11k per pers. Poengmessig er jeg nærmere 2mill enn 1mill etter denne turen og CT er greit å huke inn. Mye poeng som brenner i lomma, 3 CTer som jeg helt sikkert ikke for brukt før tidligst neste høst som igjen ville tvunget fram en ikke ulik reise for å unngå å miste CTene ble avgjørende :)

Last edited: 03. sept 2019
  7. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Med 4 barn på slep og en mor som ikke er komfortabel med å fly, ville det bety at vi måtte ha 2 unger hver på hver vår rute. Ja, det er kjipt på eco, men samtidig vil jegi kke spoile ungene altfor mye med biz, de må ikke bli altfor bortskjemte.

Meeeeen, det var som sagt veldig få billetter som var åpen med biz, men da måtte en del være på poeng og connecting flights kjøpes utenom...

8. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    304
    Bonuspoeng:
    63
    Kommentar
    Booket leg til og fra Zurich og Oslo, i tillegg endret jeg dato for hele reisen. Det utløste ytterligere kostnader på 543 kr pr pers inkl 150 kr i endringsgebyr. Markert i kursiv ovenfor.

Det ser ut til at det lønner seg å booke reiser av denne typen før SAS åpner sine legs. Flere av avreisedatoene i juli 2020 som var tilgjengelige for booking i juli 2019 er nå borte.

mrt and trygveat like this.
  9. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Btw: Er sette første gang i Norge at det bookes 2x nye suite ANA ? - Ref. Insideflyer..

Ville lese reisebrev :)

10. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,591
    Bonuspoeng:
    183
    Med så mange poeng på bok kan jo også et alternativ være å booke SAS "beste tilgjengelighet" for poeng til feks HKG, og så vanlige billetter videre?

K

drsyk, Xflipper and mrt like this.
  11. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    God ide! Det tenkte jeg ikke på.
    Testet nå. For 3 voksne, 3 barn og 1 infant kom det på:
    Totalpris 12 453 NOK
    + Poeng 832 800

Får jeg brukt CT på denne? Hvis ja, er det 277600 poeng. Med dette ender jeg opp med å betale mer poeng, mer kronasjer og dårligere bookingklasse (Go Smart) og ikke minst må kjøpe billett HKG<->BKK. Men jeg setter pris på forslaget, skal huske å sjekke det i tillegg til de andre før jeg evt booker fremover.

democomputer liker dette
  12. Weissen

Weissen Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Flyselskap: SQ, CA, NH, BR, OS
    Klasse: First / BiZ
    Avreise fra: CPH
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antal poeng brukt: 198.000
    Skatter & avgifter (per person): ca 1240 NOK
    Antall reisende: 1
    Reisen finner sted i: Juli/August 2020
    Booket: August

Da var neste års tur til Tokyo og OL bestilt. For meg blir dette første gang long haul i noen klasse høyere enn eco. Målet er å prøve litt forskjellige selskaper og flytyper, men selvfølgelig en mulighet for endringer. NH F frister også.
    Utreise:
    CPH-SIN SQ Biz A350
    SIN-PEK SQ First A380
    PEK-HND CA Biz A321

Retur:
    HND-TSA NH Biz B787-8
    TPE-VIE BR Biz B787-10
    VIE-OSL OS Biz ERJ195

Last edited: 04. sept 2019
    drsyk, jgroneng, Rscott and 3 others like this.
  13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,654
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre, du kan ikke bruke CT på "Beste tilgjengelighet". CT er kun for "Beste pris".

14. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Det var det jeg trodde, da er det en dårligere deal enn den jeg fant...

15. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,591
    Bonuspoeng:
    183
    Verdt et forsøk, og alltid mulig med plus/bis.
    Husk også at du tjener poeng på slik booking, uten at jeg tror at det bikker regnestykket i ditt tilfelle. Så varierer prisene med de vanlige prisene til SAS, så her hjelper det når det dukker opp et tilbud, men du er nok seint ute.

K

16. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    893
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, har ikke tenkt på den muligheten før, så denne vil jeg absolutt sjekke i fremtiden. Jeg vet, når pengene er betalt og poengene trukket og CTene borte, så føler jeg at vi hadde flaks som fant bonusbilletter for alle 6(7) i det tatt.

RoadKing and democomputer like this.
  17. Jonkebassen

Jonkebassen Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,021
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SQ, LO
    Klasse: SUITE/First/Økonomi
    Destinasjon: HKG
    Antal poeng brukt: 225.000
    Skatter & avgifter (per person): ca 1400 NOK
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: Oktober
    Booket: September

OSL - WAW LO X
    WAW - SIN LO X 787-8
    SIN - HKG SQ O A380 NYE SUITE
    HKG - SIN SQ O A380 NYE SUITE

SIN - CPH SQ O 777-300ER

F8A2D363-37A1-4A82-8A08-DB81A6A0F287.jpeg

Visstnok mye ledig med de nye suitene nå. Lykke til med bookingen.

Baldrick, McBuljo, SVG_flyer and 16 others like this.
  18. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,215
    Bonuspoeng:
    113
    :eek: Sjukt. Her må hjemreise fra Singapore revurderes og planlegges på nytt.

Anton80 liker dette
  19. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Kun SIN-HKG-SIN eller andre destinasjoner også?

benjaminbr13 liker dette
  20. samtom

samtom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    903
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SQ, CA, ANA
    Klasse: First, Biz & Eco
    Avreise fra: FRA
    Antal poeng brukt: 157 500
    Skatter & avgifter: ca 1700
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: Juni/Juli 2020
    Booket: Sept 2019

FRA - SIN SQ Biz
    SIN - PEK SQ First
    PEK - HND CA Biz
    HND - FRA ANA Eco :(

Da har jeg omsider bestilt meg min aller første CT-reise :) Klarte å oppdrive SIN-PEK i F, fornøyd med det i hvert fall. Hadde håpet på retur via BKK med TG F, men den klarte ikke Tallinn å finne selvom den ligger ledig både Biz og F på AF. Får 16 timer i Singapore, det er hyggelig. Flyr egentlig ut fra OSL, men første og siste leg legger jeg på senere, de flightene som var tilgjengelig nå mellom OSL-FRA neste sommer var ikke mye å skrive hjem om.

Målet blir forhåpentligvis å prøve å pimpe reisen litt etter hvert ved å justere noen ting:
    Bytte ut FRA - SIN med samme ruta i LH F, men er vel tilnærmet umulig med LH det strekket?
    Eventuelt bytte ut FRA - SIN helt med f.eks SQ F CPH-SIN eller LHR-SIN. Verdt det/oppnåelig?
    Bytte ut returen med enten ANA Biz eller F/Biz via BKK.

Noen som eventuelt har peiling på oppnåelig og gode F/Biz produkter hjem til Europa fra Tokyo, eller fra Europa og til SIN? Tar også imot andre forslag fra dere mer erfarne ringrever her inne :)

drsyk and jgroneng like this.

Del denne siden