Enkelt svar: nei! Det må variere like mye som det er billetter. Noen ligger sikkert ute fra de blir lagt ut til avreise og aldri booket mens andre blir booket umiddelbart (slik som flere av mine).
Flyskammen ble for stor, så i dag ringte jeg Tallinn og fikk booket meg en tur i F til Tokyo. Ringte kl 1640, sto i kø i 3 minutter, og snakket med en løsningsorientert kar som jeg ikke fikk navnet på. Han sa det sikkert, men jeg fikk det ikke med meg. Måtte si "say again" 137 ganger, men fikk booket følgende i januar 2021: LHR-HND NH F, 777 Ny kabin HND-LHR NH F, 777 Ny kabin Han sa at jeg måtte vente til SAS la ut bonusbilletter til LHR for å komme meg til og fra. 330 dager før var fasit. Den er grei, tenkte jeg. Nå har jeg F til Tokyo, og er happy med det. Med EBnummeret fant han navn og sånt, og Amex lå inne, så jeg trengte ikke stave navn og ramse opp kredittkortnummer. Svært praktisk! Så ego-trip er på gang!
Men, har prisen til Asia gått opp? Kostet 112.500 poeng. Forrige gang var det 95k poeng. Sikkert jeg som ikke følger med..
OK. Dårlig deal å booke start på LHR mtp avgiftene, men de blir vel lavere når jeg får lagt på connection? Avgiftene ble på 3445,- (!!)
Ja de blir lavere når du får på connection. Skulle booket LH OSL-MUC-LHR så hadde du sluppet det så kunne du gjort om til SK 330 dager før
Du slipper APD på rundt £170 om reisen starter i et annet land: https://www.gov.uk/guidance/rates-and-allowances-for-air-passenger-duty
Men får jeg da igjen det som blir billigere? Han fant bare tur til LHR som ga 12 timer på LHR, det gadd jeg ikke.
Ring fra Skype neste gang! Ja det går an å ringe til fasttelefon eller mobil. Ikke helt gratis, men MYE rimeligere enn å bruke roaming på mobilen
Ja de refunderer hvis skattene går ned, husk alltid til neste gang hvis man er for "tidlig" ute med bestilling til at SK ikke har sluppet bonusbilletter så bare book med LH via MUC/FRA og heller endre når det slippes billetter 330 dager før med SK
Snakket akkurat med SAS (ikke Tallinn). Han der mente SAS slapp sine C-billetter (intra Europa) 300 dager før, ikke 330 ... Jeg trenger OSL-LHR i slutten av januar 2021 så vi får se hvem som har rett =)
Eller la det stå til og ta BA i biz slik at man starter og slutter turen med ledig midtsete. Kan ikke telle kroner på alt her i livet.
330 dager før ja, var i hvertfall det på min forrige booking. Skal legge til SK selv på en booking jeg her for Januar 2021 så vi får se da Gleder meg til å starte med OW om 7 år!! Haha. Er jo heldigvis ikke lange turen ifra LHR til OSL... Men syns faktisk st SAS kunne gått for blokkert midtsete på flyvninger enten over enn viss tid feks 1t 30 min eller på utenriks ruter..
Det er jo mulig jeg må komme meg på OW-kjøret jeg også, så det er ikke en dårlig idé! Via HEL for å få litt ekstra inntjening, selvfølgelig.
Siste bonusbillettene til LHR finner jeg 8. januar: Etter den datoen er det ingen. EDIT: Og det er 330 dager til.
på "AF Ultimate guide" står det følgende: * SAS releases 2 Plus awards within Europe at 330 days, and 4+ at 300 days. så da hadde vel alle rett, på en måte?