Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Hjelpe meg! Skrev akkurat et spørsmål i Porsche-tråden om hvordan jeg går frem, så håper noen kan bistå så jeg får fikset det i morgen :)
     
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Gullars liker dette
  3. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Etter litt justeringer:

    Flyselskap: Lufthansa, Thai, Asiana, Singapore, SAS
    Klasse: First, Business, Plus
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Denpasar
    Antall poeng brukt: 190.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3 200,-
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted: September/Oktober 2018
    Booket: Mars 2018 / April 2018

    Flyvninger:
    OSL-FRA LH Biz A320
    FRA-BKK TG First A380 (24t stopover)
    BKK-ICN OZ Biz A380 (24t stopover)
    ICN-SIN SQ Biz A333
    SIN-DPS SQ Biz A333
    ---
    DPS-SIN SQ Biz A333
    SIN-CPH SQ First B777
    CPH-OSL SK Plus A319

    [​IMG]

    På strekningen BKK-ICN bruker Asiana A380 men selger ikke First. F-kabinen er likevel synlig på setekartet for Biz (men blokkert), og i følge noen tråder på FlyerTalk skal man kunne velge seter i F ved innsjekk (med Biz service). Noen som vet?

    Da jeg først booket (i mars) måtte vi legge utreisen via CDG, og hadde for mange segmenter til å legge til CPH-OSL på slutten, men dette er nå ordnet ettersom det ble ledig på FRA-BKK. Da jeg ringte CT-telefonen i går var jeg spent på om jeg fikk gjøre noen særlige endringer på denne bestillingen, gitt at jeg har så mange legs i Asia (to stopover i tillegg til destinasjonen), med tanke på ryktene om at det er innført mer restriktive regler på antall stopp, men agenten sa ikke noe som antydet dette. Kanskje fordi det allerede var booket i mars, før regelendringene?
    Agenten refunderte forøvrig alle skatter/avgifter fra forrige bestilling, og belastet for alle skatter på nytt. Er faktisk usikker på om jeg måtte betale endringsgebyret på 150 kr pr pers.

    Jeje. Er ganske fornøyd med denne reisen nå. :) Hadde i utgangspunktet lyst på FRA-ICN med Asiana i F (og slippe så masse hopping frem og tilbake) men noen har stukket av med de setene... Da får vi heller ta til takke med Thai F, en ekstra stopover i Bangkok, og et par legs med angled Biz på SQ A333 :D. Målet om å fly SQ F er jo uansett i boks!


     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi venter i spenning :)
     
  5. Gabface

    Gabface Medlem

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Flyselskap: Lufthansa, Asiana, SAS, United
    Klasse: First, Business, Plus, eco
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Miami
    Antall poeng brukt: 150.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3 000,-
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted: April/mai 2018
    Booket: Januar 2018, og jobbet med bookingen frem til denne uken.

    Flyvninger:
    OSL-FRA SK sas plus B737
    FRA-ICN LH First A340
    ICN-LAX OZ First A380
    LAX-ORD UA First B737
    ORD-MIA UA First B737
    ---
    MIA-ORD UA Eco B737
    ORD-FRA LH First B747
    FRA-OSL LH Eco A319

    Min første CT reise, og min første tur i first! Bookingen var i utgangspunktet en tur/retur MIA fra OSL, raskeste vei i C. Etter å ha tenkt meg om så ville jeg forsøke meg på mer spennende rute. Traff "bullsye" på agentruletten, og fikk godkjent USA via ASIA. De siste samtalene, senest denne uka, har jeg fått beskjed om at ruten min er høyst ulovlig. De har heldigvis ikke lov å avbestille den så lenge den er godkjent fra en av agentene deres. Virker nå som at de har tatt grep der, og kommer til å stramme inn ulovligheter i fremtiden, og agentruletten vil nok bli mer "lik".

    Jeg er veldig fornøyd, og har litt over 1 uke i Miami mellom "first slagene". Har også 7 timer i FCT i Frankfurt på utreisen, og de skal brukes for alt det er verdt! :)
     
    petterel, mariusbb, DanH and 7 others like this.
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,805
    Bonuspoeng:
    113
    Heftig! :)
     
    Gabface liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette ble forbudt i fjor våres så det har tatt litt tid å rydde opp internt...
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Nokså uventet slo Expertflyer-varselet jeg hadde satt opp for LH F FRA-ICN til i ettermiddag, utreisen (i juli) ser nå slik ut:

    OSL-FRA/ LH C (A321)
    FRA-ICN/ LH F (A340)
    ICN-NRT/ OZ C (A380)
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk du booket F allerede nå ? I dag ?

    Edit:
    Visst f.....

    Det er flust av ledighet! Spesielt..
     
    Lars J liker dette
  10. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, søkte litt mer nå. Ser ut til å være endel seter tilgjengelig til i alle fall PVG, PEK, ICN og HND ukene jeg sjekket i juli.

    Edit: Fant litt sporadisk tilgjengelighet til EWR også, så er ikke bare østover.
     
  11. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Finner dere det kun på Expert Flyer eller på United.com også?
     
  12. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Ledig til SIN også :D
     
    indahla and trygveat like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kan ikke helt forstå hvor "uheldig" jeg skal være første året jeg ikke drar CT i januar..
    SQ åpner en drøss med F og nå har f... meg LH også frislipp på billetter i alle retninger.. Og så har jeg ikke CT å bruke !!! buhu :(
     
    Insomnia4u liker dette
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde jo en strålende plan her, men dessverre gikk det ikke til slik pga tidsbruken.

    Returen kunne jeg nesten beholde, i alle fall SQ C som var viktig for reisen.
    Men ankomst OSL var for seint så det måtte gjøres endringer.

    Utreisen ble da som følger:
    OSL-ZRH-PEK-ICN-KHH

    Retur ble gjort om til direktefly IST-OSL.
    TPE-SIN-IST-OSL

    Ettersom det var så mye fokus på SQ F ble jeg litt trist når jeg måtte risikere å fly SQ C som jo når jeg booket var den store nyheten.

    Er ikke greit å måtte forholde seg til sin egen psyke altså.. Så to uker før avreise kom jeg over F-reise! Hurra..
    Ringte SAS (Dette var en seint fredag kveld) og han kunne legge til setene osv, men ingen garanti for at det funket ettersom det måtte utstedes på mandag og Lufthansa kunne fint slette billettene før det.. Ok, vel klyp i armen og så greit vi dropper det..
    Lørdag ettermiddag var det jo selvfølgelig for seint allerede, setene var tatt. Men jeg fant en annen løsning på søndagen. Thai LHR-BKK, helt strålende timing også. Sjekket igjen mandag kl 8 ved frokost, alt ligger klart til en flott tur. Thai 388 og F-lounge, bare fryd og velstand. Helt til kl 09.00. Da var f... meg disse setene også borte!!!
    Jeg kom da over LH F med utreise dagen etterpå, det var jo en ok mulighet tenkte jeg og fikk booket disse. 5 timer i FCT er vel helt ok. (Dette selv om jeg hadde blitt enig med kona om at vi skulle droppe F nå denne gangen siden hun er gravid og følgelig ikke drikker vin).

    Men etterhvert så kom fornuften tilbake.. Nå hadde jeg altså kuttet feriens opphold med 1 dag, så vi hadde ikke 3 men 2 dager i Taiwan, og atpåtill fly inn/ut av forskjellige flyplasser.. Til og med en som meg med sterkt fremskreden bonusfeber forstår at dette blir stress.. Kikket på en rekke muligheter på returen for å klare F der også. Kan jo ikke ha F bare en vei....

    Hadde også peilet inn mulighetene for å reise dagen før fra Oslo og Air China hadde ledig i F, ingenting med OZ, SQ, TG, NH eller LH..

    Fredag kl 16:55 tikker det inn expertflyervarsel! Hurra Lufthansa F på retur fra Toyko! Rett på telefon til Tallinn. Hun som tok telefonen var derimot en gedigen festbrems. det var ikke mulig å fly fra Taiwan til Toyko for å fly videre til Europa, det var alt for langt. Ingen diskusjon, bare glem det. Nye regler etc blabla.
    Jeg forsøkte å diskutere litt, men skjønte at det var dødfødt så spurte om jeg da kunne få en open-jaw med retur direkte fra Toyko, en annen løsning kan jo sikkert fikses her tenkte jeg.
    Og svaret fra vedkommende festbrems var like godt å vare avslutte samtalen ved å legge på, vell vitende om at jeg ikke kunne ringe tilbake nå som kl 17 hadde passert..

    I periode her åpnet det seg flere F-seter med LH. Jeg ville dog ikke ringe SAS og be de hjelpe for å potensielt miste billettene igjen.. Så da måtte man bare vente..
    Søndag kveld tenkte jeg at nå skal dette avsluttes, men for å ikke risikere min eksisterende reise hadde jeg en helt ny på lur. Nå skal fornuften ta tak og Air China F skal testes!
    Ringte inn og fikk alt fikset ganske greit.
    OSL-ZRH-CDG-PEK-ICN-KHH / KHH-TSN-ICN-FRA-OSL
    Priset riktig i systemet også, så da vet man jo at det er en gyldig reise.
    Men de måtte beregne avgifter og ringe tilbake påfølgende dag. helt ok.

    En mail kommer på ettermiddagen om at avgifter var beregnet så jeg kunne ringe inn og få betalt. Jeg ringer nummeret i mailen og kommer itl en svenske, etter litt frem og tilbake må han sette meg videre ettersom det er en Amex... Og da kommer jeg sist i køen på CT telefonen... Etter 45+ minutter kommer jeg igjennom.
    Og da var alt bare fryd og velstand. Avgifter er beregnet og alt er fint, eller.. hmmm vent litt, du har 9 segment ser jeg, det må dobbeltsjekkes. Og joda, det måtte han kontrollere. At det var allerede ok i systemet og prisen var rett og avgiftene var bregnet var underordnet. Det var nå helt umulig å få til. Han begynte å se etter andre muligheter for meg, og fant selvfølgelig ingenting bedre enn det jeg kjente til fra før. Til slutt måtte jeg bruke siste trumfkort (tenk kortspill, ikke bonuspoeng), og si at jeg visste det var ledig ARN-CDG, og jo visst.. Det funket. Så da booket han den om og jeg røyk utreise fra OSL.. Men det var i alle fall i orden.

    Den endelige reisen ble da:
    ARN-CDG-PEK-ICN-KHH/KHH-TSN-ICN-FRA-OSL

    Jeg synes perosnlig det er merkelig at de godtar KHH-TSN-ICN når det går KNN-ICN direkte, men klager ikke på det... Kona har jo aldri vært i Kina før :)

    upload_2018-4-21_14-48-33.png

    Vi endte da opp med å kjøpe en separat billett OSL-ARN med Norwegian, så ikke engang lounge på utreisen på denne F-reisen.....

    Konklusjonen her må være at F-reiser nødnendigvis må være helseskadelige, fordi bookingprosessen gjør at blodtrykket øker markat..
     
    Upsaker, SAJblue, NoLimit and 2 others like this.
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter med samme følelsen, helt krise. Er nummeret før indre blødninger....#first-world-problems:oops:
     
    Are liker dette
  16. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93

    Fant ut etterhvert at jeg IKKE ville sitte 5 timer i eco innenlands i Kina, så reisen ble igjen endret:

    OSL - FRA / SAS Biz
    FRA - ICN / LH First
    ICN - DMK / Air Asia eco ( betaler selv)
    DMK - KBV Air Asia eco ( betaler selv)
    KBV - CNX Air Asia eco ( betaler selv)
    CNX - BKK / TG Biz
    BKK - MUC/ TG First
    MUC - OSL / LH Biz

    Jeg er fornøyd med dette, får oppleve FCT med Porsche, LH first og TG first på min første CT/award booking. Det har vært en morsom og lærerik opplevelse, og er på vei poengmessig til neste :)
     
  17. Tpeg

    Tpeg Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Fikk bestilt Tur/retur Stavanger - Melbourne idag.

    Stavanger - Oslo SAS Plus
    Oslo - Frankfurt - Business Lufthansa
    Frankfurt - Singapore - FIRST med lufthansa
    Singapore - Auckland - FIRST Suits Singapore Airlines
    Auckland - Melbourne - i Økonomi (Håper på å få byttet denne til biz)

    Hjemreise.

    Melbourne - Singapore - Business Singapore Airlines (Håper på å bytte denne til FIRST)
    Singapore - Frankfurt - FIRST Lufthansa
    Frankfurt - Oslo - Biz Lufthansa

    Må selv booke reise fra Oslo - Stavanger da jeg har brukt mine 8 flygninger.
     
    DanH, Malmo, dkvt and 1 other person like this.
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Når er reiseperioden?
     
  19. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    nå hvor LH plutselig er åpen lengre tid i forveien fikk jeg hevet meg rundt her og endret CT turen nå til høst.
    opprinnelig rute:
    OSL-FRA / LH C
    FRA-MUC / LH C
    MUC-BKK / TG F
    BKK-TPE / TG C
    TPE-SIN / BR C
    SIN-CPH / SQ F
    CPH-OSL / SK C

    ny rute

    OSL-FRA / LH C
    FRA-ICN / LH F
    ICN-SIN SQ C
    SIN-CPH / SQ F
    CPH-OSL / SK C
     
  20. Tpeg

    Tpeg Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    13
    Desember. ;)
     
    indahla liker dette

Del denne siden