Flyselskap: SAS, Singapore, Asiana, Thai, lufthansa Kabinklasse: First & Business Avreise fra: EVE Destinasjon: Tokyo Enveis, T/R, Open Jaw: Open jaw Antal poeng brukt: 190.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 3.500 NOK Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: November 2017 Booket: Mars 2017 EVE-OSL SAS pluss 737 OSL-CPH SAS pluss a320 CPH-SIN Singapore First 777-300er SIN-ICN Singapore Biz 330 ICN-HND Asiana Biz a321 KIX-BKK Thai First a380 BKK-MUC Thai First 747 MUC-OSL Lufthansa a320 OSL-EVE SAS plus 737 Målet var en hel dag i Singapore (lander kl 07.30, avgang 00.10) Får spist både frokost og middag i The Private room. Nattfly til Seoul, lander 07.35. En hel dag i Seoul, avgang kl 20.50. 2 netter i Tokyo og 1 natt i Kyoto. First class lounge i Bangkok og totalt 3 F turer. Meget fornøyd!! Ikke minst klarte jeg med litt krangling å endre en married segments med SQ og få 9 flygninger. God påske!
Flyselskap: SAS, Singapore, Thai, Lufthansa Kabinklasse: First, buisness og øko.. Avreise fra: OSL Destinasjon: AKL/SYD Enveis, T/R, Open Jaw: Open jaw Antall poeng brukt: 240 000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 3.500 NOK Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: November 2017 Booket: Mars 2017 OSL-CPH - SAS Pluss A320 CPH-SIN - SQ F 777 SIN-AKL - SQ F A380 SYD-BKK - Thai C 747 BKK-MUC - Thai F 747 MUC-OSL - LH Eco.. A320 Min første CT, så målet var å få så mye F som mulig. Helst med SQ nedover og annet selskap hjemover. Var full jackpot på første forsøkt nedover med SQ F fra CPH-SIN og F suite fra SIN-AKL. Satser på det åpner seg en First på SYD-BKK når det nærmer seg...
Flyselskap: SAS, Singapore Airlines Klasse: Business, First Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Denpasar Bali (DPS) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 190.000 Skatter & avgifter (per person): 3.076 SEK Antall reisende: 2 voksne + infant Reisen finner sted i: Oktober 2018 Booket: Mars 2018 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Plus (A321) CPH-SIN / Singapore First (777-300ER) SIN-DPS / Singapore Business (A330) DPS-SIN / Singapore First (777-300ER) SIN-CPH / Singapore Business (A330) CPH-OSL / SAS Plus (A320) Endelig rute i rosa. Planlagt rute i grått. Bakgrunn: Utgangspunktet for turen var å bruke CTen på en lengre familietur i løpet av mammapermisjonen til kona. Jeg skulle bruke ferie og mor skulle uansett være hjemme. Etter å ha lest @bighc sine blogginnlegg om å reise med infant på CT til varmere strøk i pappapermisjon, ble jeg veldig inspirert. Så med mange tips fra den kanten, i tillegg til lovord fra andre som har vært på Bali tidligere, ble valget enkelt. For at far skulle klare å holde forspranget på @Are på statistikken skulle ruta, i likhet med @bighc, legges om Taiwan og TPE. Etter mange timer på Uniteds award-sider, finkjemming av jobbkalenderen og studering av barnevaksinasjonsprogrammet for spedbarn var ruta endelig klar natt til onsdag denne uka: OSL-VIE med OS C VIE-TPE med BR C TPE-DPS med BR C Returen skulle gå med DPS-SIN med SQ C 23 timer i Singapore og SIN-CPH med SQ C CPH-OSL med SK Y+ 0855 begynte jeg å ringe det CT-nummeret, men etter 19 anrop og beskjed om av de hadde stengt, gikk jeg over til det svenske nummeret kl 0904. Det fikk jeg taste inn eurobonusnummer og kom gjennom til en engelsktalende agent uten ventetid. Spenningen steg og vi startet forfra: OSL-VIE-TPE gikk etter planen. For TPE-DPS hadde jeg hos United kun funnet ledig i Y, og jeg hadde derfor en backupplan. Backupen var ruta TPE-SIN-DPS med Eva/SQ C, noe agenten også foreslo. Returen fant han også enkelt og greit, med unntak av SIN-CPH med SQ. Den var ikke ledig i business, kun i F... Jeg hadde andre alternative hjemreisedatoer, men siden datoen jeg hadde funnet hadde så bra timing, valgte jeg å fleske til med 50 000 ekstra poeng for å fly på datoen jeg ønsket. So far so good, helt til jeg fikk tilsendt ruta og ble bedt om å sjekke at alt så ok ut. Da opdaget jeg at agenten hadde lagt inn PIKENAVN ETTERNAVN \ FORNAVN og ikke ETTERNAVN \ FORNAVN PIKENAVN for kona. Han skulle rette det opp og sende med billettene i løpet av 20 min. Ingenting mer skjedde den dagen, så i dag skjærtorsdag måtte jeg ringe tilbake for sjekke status. Siden svenskenummeret var suksess i går, og i og med at svensker jobber skjærtorsdag ( i motsetning til nordmenn) valgte jeg svenskenummeret. Jeg kom raskt gjennom til en ny engelsktalende agent. Der fikk jeg beskjed om at de i går hadde prøvd å ringe meg og lagt igjen melding på telefonsvareren, noe jeg ikke hadde sett eller hørt noe til. Jeg fikk videre beskjed om siden navnet måtte endres, og siden det var star alliance flighter (ikke SAS-flighter) måtte bookingen kanselleres og legges inn på nytt. Jaja, greit nok det, tenkte jeg. Vi får bare håpe at de samme billettene var tilgjengelig i dag. Agenten fortsatte og fortelle at jeg dagen før hadde fått til en "ulovlig" booking. Jeg hadde nemlig to mellomlandinger i transitsonen, og at jeg dermed måtte finne nye routing. Jeg er jo klar over denne regelen, men nå synes jeg hun begynte å bli vel firkantet. Jeg prøvde å forklare at Taiwain og Singapore er to forskjellige sonem hvorpå hun svarer at det verden kun er delt inn i 3 soner...What the f... tenkte bare jeg. Dette var visst ganske nytt kunne hun meddele... Hun foreslo derfor den særdeles lite spennende routingen OSL-CPH-SIN-DPS. Heldigvis kunne hun tilby F på CPH-SIN, og dermed kunne jeg få F på begge langstrekkene med SQ. Jeg var ganske oppgitt og irritert over ikke å få routingen min, men samtidig var jeg ikke veldig motivert på å bruke mer tid på agentrulletten heller. Nok et I-landsproblem, men jeg valgte å ta til takke med SQ F... Da hun spurte om de var noe mer hun kunne hjelpe med, så sa jeg at hun måtte korrigere navnet på reisefølget. Det mente hun derimot ikke var nødvendig... Hun sa at så lenge en ikke skulle fly til UK eller US, så trengte man ikke å ha med mellomnavn i bookingen. Jeg var litt skeptisk til det, og insisterte på at mellomnavnet skulle være med i bookingen på reisefølget. Hun sa at hun la det inn, men da billettene kom var det ikke tatt med likevel...*rister på hodet* Som sagt, så har jeg tatt til takke med SQ F, men etter å ha lest innlegget om Krugekspressen til @Upsaker kom jeg på andre tanker. Kanskje jeg kan bytte ut OSL-CPH-SIN med OSL-FRA-SIN og LH F på A380... Hmm... Så nå får jeg bare lære meg noe verktøy for å overvåke seteslipp.
Hvordan får du lagt inn visning av to ulike routinger og farger i gcmap? Veldig bra å kunne se endringene slik.
Ved se på URLen til bildet kan du eksperimentere ganske mye, men hvis du f.eks. skriver følgende inn i gcmap: c:#a2a3a2, OSL-VIE-TPE-DPS, c:#ff3ced, OSL-CPH-SIN-DPS får du kartet mitt. a2a3a2 er hexadesimal fargekode for grå. Fargekoder kan du generere her: http://www.color-hex.com/color-wheel/ Hvis du skriver &PW=3 i slutten av URLen angir du strektykkelsen med et siffer, f.eks. 3.
Blir en fin tur det der! Når det gjelder navn har agenten rett, det holder fint med første fornavn og etternavn (også i USA/UK). Tror heller ikke mellomnavn/pikenavn slått sammen med etternavn vil by på problemer, men mellomnavn/pikenavn er jo egentlig en del av fornavnet rent teknisk. Når du bestiller en reise på SAS.no blir ikke det du legger inn i mellomnavn med på billetten som utstedes, men legges i APIS/secure flight data, slik at check-in-agenter og andre ser hele navnet. Kun fornavn og etternavn printes på billetten.
Booket du denne hos CT telefonen eller hos sas? Hvordan greide du å få dem til å gi deg 9 segmenter? Prøvde i går hos sas, men der var det ingen hjelp å få.
Jeg prøvde å booke i går hos sas siden Tallinn var stengt. Sas sa at det gikk fint å booke med CT, men jeg fikk aldri noe klart svar på om de utstedte billetten eller ikke. Skrev ikke du på en annen tråd at du booket CT i går? Telefonen var jo stengt i går...
Booket CT hos Tallin, fikk Sas (diamant Mail) til å endre. PS billett er ikke utsendt ennå. Ligger i appen, men får ikke valgt seter ennå.
Åja, men grunnen til at du ikke har fått enda er det at sas må sende videre til Tallinn for utstedelse slik noen andre har snakket om her på forumet tidligere?
Forskjellen på SAS kundeservice og Tallin er at sistnevnte kan beregne skatter/avgifter og belaste dem med én gang og utstede billetter. SAS kundeservice må sende billettene til en annen avdeling for å gjøre dette. Derfor tar det fort noen dager før billettene blir utstedt, og reservasjonen kan gå ut på tid siden det er en maksgrense hos hvert enkelt selskap.
Nei, det tror jeg ikke. Men Skjærtorsdag er ikke helligdag i Sverige så derfor var de åpne idag. Uansett er det vel Tallin som svarer..
Flyselskap: SAS, Singapore Airlines, Asiana Klasse: Business og First Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Tokyo (NRT) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 190.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca. 3500 SEK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September 2018 Booket: April 2018 Flyvninger: 6/9: OSL-CPH / SAS Business (A321) 7/9: CPH-SIN / Singapore Business (B777-300ER) 8/9: SIN-NRT / Singapore Business (B787) 15/9: NRT-ICN / Asiana Business (A330-300) 16/9: ICN-FRA / Asiana First (A380-800) 16/9: FRA-OSL / LH Business (A320) Bakgrunn: Min første CT. Jeg fikk bonusfeber i august 2017 da en tidligere kollega fortalte meg om CT fra Amex. Jeg hadde litt over 2000 Trumf stående og etter at disse ble overført til EB var jeg i gang. Har tegnet strømabo, kredittkort, etc., begynt å handle på Kiwi og bruker Payr og Shell MC. Og i desember 2017 skaffet jeg meg SAS Amex Plat. Passerte 100k på Amex'en i februar og fikk min CT 28/3. Dermed var det bare å booke så fort som mulig. Opprinnelig hadde jeg sett for meg Asiana FRA-ICN-NRT men da SQ ble ledig valgte jeg dette isteden. Hjem hadde jeg egentlig tenkt TG via BKK og MUC men det var ikke noe ledig på ønsket dato. Først var derfor hjemturen via FRA og Tallinn(!) men jeg fikk endret til NRT-ICN-FRA-CPH-OSL. Håper på å endre denne til enten NRT-SIN-CPH-OSL (med SQ), NRT-ICN-FRA-OSL eller noe annet som får oss raskere hjem. Edit 27/4: Fikk endret siste leg hjem slik at det blir NRT-ICN-FRA-OSL. Edit: 22/5: Endret ICN-FRA til First.
Jeg hadde ikke hatt mye forhåpninger her dessverre. Jeg fikk også booket en fin reise med 9 segment med SAS. Avgifter ble beregnet og alt var fint, helt til agenten skulle utstede billettene. "I see you have nine segments, I need to double check that, please hold". Og da var løpet kjørt, ingen mulighet tli å utstede min billett fordi jeg hadde 9 segment.. Så endte opp med at jeg måtte droppe et segment og kjøpe meg separat billett til ARN for å starte reisen der, trist men sant..