Flyselskap: ANA, Lufthansa Klasse: First og Eco Avreise fra: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 135 000 + CT Skatter & avgifter (per pers): 1715 kr inkl service fee (450 kr) Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: April 2024 Booket: April 2023 Flyvninger: LH 861 OSL-FRA X LH 914 FRA-LHR X NH 212 LHR-HND O Sjekket tilfeldigvis awardfares ti over ni imorges og for første gang på lenge så fant jeg to ledige seter til HND. Antar at noen hadde endret/kansellert, for det var en drøy uke kortere enn 355 dager fram i tid. Brukte en før-pandemi-CT som har gjenoppstått mangfoldige ganger og som går ut 31. april. Derfor er det vel mulig at denne endelig får dø hvis jeg ikke finner en passende retur før den går ut.
Flyselskap: Lufthansa Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 193 000 + 1 CT Antall reisende: 2 voksne + 1 kid Reisen finner sted i: Mars 2024 Booket: April 2023 Flyvninger: OSL - FRA Biz 16t mellomlanding FRA-HND - Biz (747-8i) Mens jeg gjorde morgenes bleieskift på arvingen fikk jeg to ubesverte anrop, og en hyggelig (custom skrevet) SMS fra SAS. Den tidligere reisen med 3 mellomlandinger hadde blitt avvist av backoffice.De hadde funnet en direktefligth fra OSL til FRA i stedet! 3 mellomlandinger er moro når man flyr alene, men med en 3 åring på slep er det langt fra optimalt! Drømmen om andre etage på 747 lever videre, nå mangler jeg bare 20k bonuspoeng ( eller en CT) så får jeg bokket returen også.
Ble nok en endring på denne, og det nærmer seg. Klasse: Plus og Biz Avreise fra: Oslo Destinasjon: Saigon, hjem fra Bangkok Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165.000 + 1 CT Skatter & avgifter: 1109+ 3 endringer per pers Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: juni/juli 2023 Booket: april 2023 Oslo-Stockholm SAS plus Stockholm- Bangkok Thai biz Bangkok- Seoul Thai eco Seoul- Saigon Asiana eco Saigon- Bangkok kjøpes utenom (hvis det ikke dukker opp noe, men nå er det muligheter med tanke på antall flighter). Bangkok-Wien Austrian Biz Wien-Oslo Austrian biz Fikk en fin overraskelse når Andreas fant direkte Wien-Oslo, noe jeg ikke fant på mine timer leting. De som skal reise har aldri flydd annet enn eco, så mangler litt siden det er noe eco igjen. Men har litt tid igjen til å optimalisere den helt.
Flyselskap: United, Lufthansa Klasse: Economy, First Avreise fra: BIL Destinasjon: OSL Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 105.000 poeng + CT Antall reisende: 2 voksne Skatter & avgifter (per person): 309 kr + service fee Reisen finner sted i: April 2023 Booket: April 2023 Flyvninger: BIL-DEN / United Economy / CRJ-700 DEN-ORD / United Economy / 777-200 ORD-IAD / United Economy / 737-900 IAD-MUC / Lufthansa First / A340-600 MUC-OSL / Lufthansa Economy / A320 Kommentar: Expertflyer varslet om to ledige seter i O på IAD-MUC tre dager i forveien, disse var synlige for SAS og kunne bookes som normalt.
Klasse: Plus, Biz og Eco Avreise fra: Oslo Destinasjon: Saigon, hjem fra Bangkok Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 82.500 + 1 CT Skatter & avgifter: 2147 Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: juni/juli 2023 Booket: april 2023 Oslo-Stavanger SAS plus Stavanger- London SAS plus London- Bangkok-Taipei EVA Air Biz Taipei- Saigon EVA Air biz Saigon- Bangkok kjøpes utenom muligens Bangkok-Addis Ababa Etiopian biz Addis Ababa- London Etiopian biz London-Oslo SAS eco Da ble det sistemann på reisen som fikk booka reisen. Tok 3 forsøk å booke denne i dag. Etter å ha funnet en komplett reise hjem, via Seoul, ble vi brutt. Ikke helt enkelt å komme i kontakt med samme person igjen, så her var det bare å begynne på nytt. Selvfølgelig hadde Seoul billettene forsvunnet, men kan jo dukke opp noe snacks fortsatt. Mye enklere med 1 person enn 2 nå i sommer. Så fått til 3 personer til Saigon og hjem på 2 bookinger, og 2 personer til Bangkok og hjem på en annen booking nå i sommer. Ganske godt fornøyd med det siden så og si alt på langrutene er biz.
Klasse: Biz Avreise fra: Kristiansand Destinasjon: Denpasar / Bali Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 210.000 + CT Antall reisende: 2 voksne + infant Reisen finner sted i: Januar 2024 Booket: feb / april 2023 Booket Oslo - Denpasar når Singapore slapp billetter i februar. Fikk koblet på utreise fra Kristiansand nå slik at endelig rute blir: krs - osl (overnatting) osl - lhr lhr - sin sin - dps dps - sin sin - mxp mxp - cph cph - krs A380 ut fra London og A350 hjemover, tror det kan bli fint. Vi har vært på Bali tidligere og da koste vi oss på Katamama (Hotellet til Potato Head gjengen) + Suarga Padang Padang i Uluwatu (Strålende hotell, dette tror jeg var etter tips fra @bighc her på forumet ). Denne gang ser vi på mulighet for villa - kommer nok flere spørsmål rundt hvor vi bør bo utover!
Klasse: Plus, Business og First Avreise fra: BGO Destinasjon: Washington DC, IAD Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis, egen retur fra New York Antall poeng brukt: 105.000 + CT Skatter & avgifter: 4112 Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mai 2023 Booket: April 2023 Etter å ha prøvd CT telefonen og fått "tyvaar" x antall ganger dukket det plutselig opp en meget behjelpelig svenske som såg alt som eg såg ! Han booket og reserverte, samt avbestilte en annen booking og låg til CT på den nye Svensken før idag såg ingenting, men status var likt på United siden, imidlertid var det ikkje merket som First saver award der, dette var first award. Det gledes stort til eit trivelig gjensyn med LH F, sist besøk var i pre covid tiden
Klasse: Plus, Biz og First Avreise fra: Oslo Destinasjon: Boston Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 152.500 + 1 CT Skatter & avgifter: 821(org. sas) + 437(LH-endring) + 450(*A service fee) + 150 (endring) = 1858,- pr pers Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: april 2023 Booket: juni 22/april 2023 Booket en SAS-reise med FP4 t/r Boston før sommeren i fjor. Har fullt interessert med på tilgjengelighet på F til BOS den siste måneden, og ser at det stort sett blir mye tilgjengelig, men ikke alltid mer enn en dag eller to i forveien. 5 dager før avreise viser awardfares 2 ledige, mens seteoversikten viser 3 occupied, 0 Blocked, 5 Available. SAS finner bare ett ledig. T-5: AF:2. AF Seat: 3O, 0B, 5A T-4: AF:0. AF Seat: 4O, 0B, 4A (Noen andre har booket et sete.) T-3: AF:0. AF Seat: 4O, 1B, 3A T-2: AF:1. AF Seat: 3O, 0B, 5A (Noen har avbestilt et sete) T-2: AF:2. AF Seat: 3O, 0B, 5A Ringte inn sen kveld og fikk bekreftet at at det var ledig på F. Takker pent ja og billetter blir bestilt. Ser i oversikten min at det blir trekt 130k poeng og CT. Billettene som kommer i appen er i bis, ingen epost med bekreftelse. Ringer inn med en gang og får en ny fyr som ikke har peiling, men som bekrefter at han kan endre til F, “må bare sende det til Eurobonusavdelingen for effektuering dagen etter”. I appen dukker det da opp både OSL-MUC-BOS i bis (I) og MUC-BOS i F (O), men den er waitlisted. Ringer inn dagen etter og spør hva som skjer. Etter litt ventetid får jeg beskjed om at venteliste ikke er lov, agenten som booket meg i går skal ringe meg tilbake. Han ringer tilbake og innrømmer ingen feil, påstår at alt er gjort riktig men det viste seg dessverre at det ikke gikk.. Bullshit. Forrige mann ville ikke fortelle meg dårlige nyheter, så det måtte han som gjorde feilen gjøre selv. Nå er det selvsagt heller ikke mulig å endre tilbake til SAS, så sitter nå med et dårligere alternativ (LH) til høyere poengpris og bortkastet CT. T-1: AF:2. AF Seat: 3O, 0B, 5A Dagen etter dukker det på ny opp ledige seter og jeg ringer igjen. Denne gangen en hyggelig effektiv svenske som booker billetter, trekker riktige poeng og reserverer sete. Venter på ticketing. Ringer tilbake senere på dagen, noen endringer i priser jeg må godkjenne som forrigemann ikke hadde fikset, takk for at jeg ringte, billettene skal være klare i morgen, altså avreisedagen… T-1: AF:0. AF Seat: 5O, 0B, 3A T-1: AF:3. AF Seat: 5O, 0B, 3A Sent på kvelden dukker resten av setene opp. Naboen som skal til Boston samme dag med bonusbilletter (har UA via LHR) får reservert to seter han også. T0 Ingen billetter klare avreisedagen, ringer inn litt over ni, to timer til avgang. Dansken sier at alt ser greit ut, men at EB-avdelingen må gjøre ferdig. Jeg spør pent om den kan prioriteres... EB-avdelingen trekker penger fra kortet mens vi sitter på toget og billettene tikker inn. Naboen får ikke sine billetter før innsjekk, må sitte en halvtime i telefonen før de klarer å trekke penger. Så da ble det LH F i siste liten med fire glade bonusgjester i champagnerus. Høydepunkter er kanskje denne lille samtalen like etter jeg blir vekket 25 minutter før landing: Jeg: Er det for seint å be om et glass champagne? CC: Ja, dessverre. CC: Hversågod, her er champagne, beklager at jeg måtte bruke feil glass. K
Klasse: SK Business Avreise fra: TRD Destinasjon: LAX Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 120K EB + FP Skatter & avgifter: 1.052,- per pers Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: feb/mars 2024 Booket: mai 2023 TRD-CPH // SK Biz CPH-LAX // SK Biz // A350 LAX-CPH // SK Biz // A350 CPH-OSL // SK Biz OSL-TRD // SK Biz Kommentar: Fly Premium kan virkelig gi god verdi. Dette er en booking for en annen ifm. at jeg må kvitte meg med litt utgående poeng.
Klasse: SK Business Avreise fra: TRD Destinasjon: PVG Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 60 000 Skatter & avgifter: 976,- kr Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: oktober 2023 Booket: 09.05.2023 Ja, SAS har sluppet noe award billetter til Shanghai i dag. Jeg er dog litt usikker om jeg skal beholde bookingen da jeg har lite lyst å dra til Oslo to ganger for å ordne visum i ambassaden. Det er vel ikke mulig å ordne det via post, slik jeg ser det?
Du kan muligens få et visum service byrå til å ordne det... det gikk hvertfall for meg og fruen for noen år siden.
Klasse: Biz og Plus og F Avreise: OSL Destinasjon: BOS Enveis, T/R, Open Jaw: T/R (to enveis) Antall poeng brukt: 105.000p + CT + 60.000p FP4 Skatter & avgifter (per person): litt usikker. Ble vel omtrent 2.500,- til slutt med gebyrer og slikt. Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mai 2023 Booket: 2022 og mai 2023 Flyvninger: OSL-MUC // LH Biz // A320 MUC-BOS // LH F // A340-600 BOS-CPH // SK Biz // A321lr CPH-OSL // SK Plus // A321 Kommentar: Opprinnelig t/r med SAS. Booket for lenge siden. Så at LH slapp et par F-seter 2 dager før avgang siste uke, og det gjorde de også i dag. Prøvde først SAS på telefon før CT-linjen åpnet, det funka dårlig. Prøvde på nytt etter kl 9, det gikk mye bedre! Fikk til og med direkte OSL-MUC som jeg ikke fant på AF. Litt skurr på linja, men det løste seg til slutt. Nesten.. Jeg hadde en CT fra i fjor, og to opptjent i år. Begge med utløp 2024 ble borte.. Og jeg satt igjen med den som har utløp desember 23. Flott.. Oppdaget også at billettene ikke var helt ferdig utstedt, det kom rød linje på toppen av siden på SAS.no. Ringte nok en gang, og fikk snakke med en veldig hyggelig dansk dame, som byttet CT, og som også så at det var noe feil med flighten OSL-MUC. Så ble vi brutt.. Ringte opp igjen, og fikk snakke med en kar som ikke skjønte så mye. Men, damen fra i stad hadde fikset billettene, og jeg fikk mail med at det var ok. Så ringte hun meg opp igjen. Tror jeg iallfall, for jeg fikk ikke tatt telefonen, og det endte med at jeg ble brutt med han som ikke skjønte så mye. Ny telefon, for jeg måtte fikse den opprinnelige bookingen! Utreise måtte avbestilles, mens returen skulle beholdes. Kom heldigvis til en svensk dame som hadde stålkontroll. Og fikset alt. Betalte ombooking på 250 kr (for begge, så jeg skjønner ikke disse summene) Nå er alle billettene i boks, det tok bare halve dagen. Får 6 timer i FCL, og kona ble ganske så fornøyd med ombookingen. (Nå må de bare slippe F på returen også, da blir det full pott!)
Aldri så liten endringer på denne, til det bedre for den som er så heldig å få denne turen i sommer Klasse: Plus, Biz og Eco Avreise fra: Trondheim Destinasjon: Saigon Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 82.500 + 1 CT Skatter & avgifter: noe rundt 2200 Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: juni/juli 2023 Booket: april 2023, endret mai Trondheim-København SK plus København-London SK Eco London-Bangkok-Taipei BR biz Taipei-Saigon BR biz Saigon-Taipei BR biz Taipei-Bangkok-London BR biz London-Oslo SK biz Oslo- Trondheim SK biz Brukte fine 30 min på denne endringen, var både noe married segments med BR SGN-TPE-LHR og så måtte utreisen fra Trondheim kontrolleres på bakrommet. Men en meget hyggelig reise. Blir 12 timer i køben og ca 12 timer i Taipei på utreisen og en natt i London på vei hjem. Men noe spesielt mye bedre til Asia skal man vel lete lenger etter? Utenom F selvfølgelig.
Jeg synes det er greit nok å fly til Asia med Eva, men hvis du for eksempel flyr direkte fra Frankrike (Paris-CDG) til Taipei og omvendt med Eva, blir det mindre slitsomt enn å måtte transitt i Bangkok (LHR-TPE må alltid transitt i Bangkok en stund)
Klasse: Biz Avreise: OSLO Destinasjon: TAIPEI Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 4k Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Mai 2024 Booket: Mai 2023 Flyvninger: OSL-FRA // LH Biz // A320 FRA-AMS // LH Biz // A319 AMS-TPE // BR Biz // Boeing 777-300er (Via BKK) TPE-VIE // BR Biz // Boeing 787-9 VIE-FRA // OS Biz // A320 FRA-OSL // LH Biz // A321 Her blir det nok endringer intra Europa, og forsøk på direkte til TPE uten stopp i BKK.
Flyselskap: Austrian, EVA, Bangkok Airways, SAS Klasse: Biz, Plus Avreise fra: OSL Destinasjon: Koh Samui Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165.000 (CT) Antall reisende: 2 voksne Skatter & avgifter (per person): ca kr 1600 Reisen finner sted i: Juli/august 2023 Booket: Mai 2023 Flyvninger: OSL-VIE / OS biz / E95 VIE-BKK / OS biz / 777-200 BKK-USM / PG biz / A19 (betalt separat, ca 1900 NOK/PP) USM-BKK / PG biz /A19 (betalt separat, ca 1900 NOK/PP) BKK-AMS / EVA biz / 777-300 AMS-OSL / SK+ / E95 Full alarm rett før helgen da sommerferien til Hellas av ymse årsaker gikk åt skogen med påfølgende kansellering. Frenetiske søk på Awardfares ga heldigvis resultater. Såvidt jeg kan se er hele juli/august fullstendig skrapet for bonusbilletter til BKK. Lykken var derfor stor da det dukket opp to billetter ned og to hjem på perfekte tidspunkter. Det skal sies at hjemreisen med EVA var forsvunnet fra Awardfares da jeg ringte inn, men den dyktige SAS-damen klarte å lirke dem frem likevel. Og svartiden på det gamle "Tallin-nummeret" er nå nede i 5-10 sekunder. Kudos! Koh Samui er vel omtrent det eneste værsikre på den tiden i Thailand, så da var sommerferien reddet - samt at chef in the air er tilbake på OS etter tre års opphold pga pandemien
Flyselskap: ANA og SAS Klasse: Øko, Plus, C, F Avreise frå: Bergen (BGO) Destinasjon: Tokyo (HND) Einvegs, T/R, Open Jaw: TR (strengt tatt RTW) Antal poeng brukt: 225 000 Skattar & avgifter (per person): 1753 Antal reisande: Ein bonusnisse Reisa finn stad i: Januar 2024 Booka: Utreise februar 2023, heimreise april 2023. Nye tilslutningsflights til LHR mai 2023. Flygningar: BGO - OSL | SAS X | A320neo OSL - LHR | SAS X | A320neo LHR - HND | ANA F | 777-300ER HND - ORD | ANA F | 777-300ER ORD - CPH | SAS C | A330-300 CPH - BGO | SAS + | Ikkje oppgitt Kommentar: Endra posisjoneringa til LHR frå BGO-FRA-LHR i LH C til BGO-OSL-LHR i SAS Øko for å forlenge layoveren på LHR, men utan å måtte stå opp lenge før kristenfolket. Layover er forlenga frå 2t 15min til 4t 25min. Den ekstra tida skal nyttast i SQ sin F lounge.
Klasse: Eco Avreise: OSLO Destinasjon: Majuro, Marshall øyene Enveis, T/R Antall poeng brukt: husker f*** meg ikke + CT Skatter & avgifter (per person): Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Mai 2024 Booket: Desember 2019(!) Tenkte jeg skulle se hvor langt jeg kunne trekke bonusreise. Aldri mer. Denne reisen har stjålet minst 50 timer av livet mitt før avreise. Stort mer remote enn MAJ kommer du ikke. Booket for 3.5 år siden, så kom Covid og kanselleringer på løpende bånd. Hver gang en flight ble kansellert så måtte jeg begynne på nytt å sette sammen reisen. Rebooket antagelig 7-8 ganger ila. disse åra. Nå kom jeg endelig hjem etter maraton-turen. 40 timer i ren flytid hver vei. osl-arn-add-icn-nrt-gum-tkk-pni-ksa-kwa-maj La inn max stopover i Addis, Tokyo og Guam så hadde overnatting alle stedene. Selve destinasjonen snudde jeg i døra, ikke noe særlig å gjøre der. Reisen var målet og fantastisk å se disse atollene fra lufta, da. Noen observasjoner: - ANA slår United og Ethiopian i støvlene på alle fronter. Kanonstor skjerm (hjelpes, United hadde fremdeles lineær visning - 6 kanaler), fantastisk benplass (føltes som business på eco), bedre mat enn både United og Ethiopian - Ethiopian stopover for transit > 8 timer er genialt. Gratis hotell uten at du trenger visa (klink 4-stjerner) gjør at du blir super uthvilt. Mat ikke samme standard, men kan ikke klage på 3 varme gratis måltid. - De forp**** tørre kjeksene til dessert hos Ethiopian blir man fort lei av. For ikke å snakke om de tørre greiene de serverer i stedet for nøtter.
Flyselskap: Lufthansa/Asiana/Brussel Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: HND Retur fra: KIX Enveis,, Open Jaw: Antal poeng brukt: ukjent pr nå + 1 CT Antall reisende: 2 voksne + 1 kid Reisen finner sted i: Mars 2024 Booket: April 2023 Flyvninger: OSL - FRA Biz 16t mellomlanding FRA-HND - Biz (747-8i) Hjemreise: KIX - ICN X 23timer 45 min i ICN. ICN - LHR X 23t 45 min i LHR LHR - BRU I BRU - OSL I Kan bli spennende å se hva kona sier til denne.. Nå har vi hvertfall en tur\retur i påsken 2024!
Flyselskap: SAS, United, Lufthansa Klasse: Business, Plus og Eco Avreise fra: BGO Destinasjon: IAH Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 130 000 Skatter & avgifter (per pers): 2225 kr inkl service fee (450 kr) Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Juni 2023 Booket: Mai 2023 Flyvninger: SK 284 BGO-OSL // Plus (I) SK 815 OSL-LHR // Plus (I) UA 879 LHR-IAH // Business (I) UA1090 IAH-MEX // Eco (X) LH 521 MEX-MUC // Business (I) LH 2442 MUC-CPH // Business (I) SK 2870 CPH-BGO // Eco (X) Når fruen blir sendt over dammen for jobbreise er ikke herren i huset vond å be for en langhelg i Houston på kort varsel. Som en ekstra bonus får jeg testet United Polaris for første gang