Flyselskap: Lufthansa og SAS Klasse: Plus / Business / First Avreise: Oslo Destinasjon: Boston Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 152,5k Skatter & avgifter (per person): ca. 1200 NOK + endringsgebyr x3 (750 + 150 x2) Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: November 2023 Booket: Oktober/november 2023 Flyvninger: OSL - MUC / Lufthansa Biz (A320neo) MUC - BOS / Lufthansa First (A340-600) BOS - CPH / SK Biz (A321neo) CPH - ARN / SK Plus (A320neo) ARN - OSL / SK Plus (A320-100/200) Kommentar: Har både fått endret returen til å være på samme booking, og ikke minst dukket det opp First-billetter på utreisen i går Da blir det 7h på FCL i MUC, og deretter første gang med både First og Biz. Har på varsling på First-billetter på returen også, noe som ser veldig lovende ut, men er faktisk usikker på om jeg ev. skal booke om til det eller la SK Biz stå ettersom jeg 1) aldri har prøvd det og 2) kommer meg litt raskere hjem.
Flyselskap: SAS Klasse: Eco Avreise: CPH Destinasjon: BKK Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antall poeng brukt: 120k Skatter & avgifter (per person): 1845 NOK Antall reisende: 5. 3 voksne, 2 barn Reisen finner sted i: Mars 2022 Booket: November 2023 Kommentar: Hadde egentlig belaget meg på å reise ut fra en eller annen hub i Europa på lørdagen i påskeferien, men når disse dukka opp direkte fra CPH på fredagen, så var det ikke noe å tenke på. 1 dag ekstra i varmen mot å fly eco, det får gå. Uten å rippe altfor mye opp i gamle diskusjoner, så må man si seg meget fornøyd med verdien av reisen, da de selges for 24k pr stk.. Nå starter jobben med å finne noe hjem igjen.
Flyselskap: Swiss, United, SAS Klasse: BIZ Avreise: OSL Destinasjon: ORD Enveis, T/R, Open Jaw: T/T Antall poeng brukt: 130k Skatter & avgifter (per person): 1516NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Februar 2024 Booket: November 2023 Kompis fyller 50 i mars, så det blir helgetur med konsert i Chicago. Han vet ingenting, kona hans bare ber han ta fri fra jobb. Resten får han ikke vite før avreise. Hans første tur i biz. Swiss på utreisen, United til LHR og SAS hjem igjen derfra.
Flyselskap: LH Klasse: Biz + First Avreise: SVG Destinasjon: ORD Enveis, T/R, Open Jaw: t/r Antall poeng brukt: 87500 + ct Skatter & avgifter (per person): 2300 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Idag Booket: Idag Flyvninger: SVG-FRA / lh "biz" - A319 FRA-ORD / LH F - 747 ORD-FRA / LH F - 340 FRA-SVG - lh "biz" - A319 Fikk innvilget permisjon hjemmefra med en utgående CT. Fant billetter igår, booket idag. Retur imorgen. Kom på at det er thanksgiving imorgen, så blir ikke noe shopping..Får heller slå ihjel litt tid i Polaris loungen på O`Hare.
Reisen min ut var booket OSL-BRU-LHR-HND-SYD. Brussel Airlines OSL-BRU-LHR. ANA F LHR-HND. 13. oktober kom det melding om at Brussel hadde kansellert OSL-BRU-LHR. Mailet og ringte med SAS et par ganger. Det var masse ledige billetter med SAS OSL-LHR, men fordi det ikke var bonusbilletter nektet de å gjøre noe, siden det var Brussel som hadde kansellert OSL-BRU-LHR. I forgårs åpnet det seg billetter kvelden før OSL-LHR med SAS. Da kvelden før er julaften var jeg ikke så lysten på det. I går slapp SAS bonusbilletter for 1. juledag direkte på morgenflighten OSL-LHR. Ringte inn for å ordne. Agenten hevdet imidlertid at det var helt umulig å legge til på en eksterne booking. Jeg kunne imidlertid få plass på flyet på kvelden på julaften. I ren desperasjon ba jeg om at det ble lagt til. Så var jeg borte fra telefonen i drøye 20 minutter og når jeg kom tilbake så jeg at jeg hadde fått 6 anrop fra SAS. Jeg gikk inn og sjekket og oppdaget at jeg hadde fått plass på en tidlig ettermiddagsflight 1. juledag, som passer fint for å rekke ANA F med en liten tur innom SQ F loungen på LHR. Denne flighten var det ikke ledig bonusbilletter til. Etter at agenten først hadde nektet plent for at det var mulig å booke meg på morgenflighten hvor det var bonusbilletter, så var det tydeligvis på litt uklart vis mulig å booke meg på ettermiddagsflighten hvor det ikke var bonusbilletter. For å forstå hva som hadde skjedd ringte jeg tilbake til SAS og traff på en fantastisk medarbeider. Hun bare kommenterte at her var det gjort mye rart, og hvis hun hadde fått være på saken fra starten hadde dette løst seg mye raskere. På et tidspunkt ble jeg satt på hold, mens hun ringte den andre medarbeideren. Når hun kom tilbake så beklaget hun og sa at det var bra at jeg ikke var tilhører på praten hun hadde med den andre agenten. Det er sånne folk som gjør at man til tross for at alt ikke alltid er helt på stell blir glade i SAS. Det har imidlertid vært ganske nervepirrende halvannen måned før noen klarte å fikse det hele på en veldig bra måte.
Flyselskap: SAS, United, ANA Klasse: Business & First Avreise: TRD Destinasjon: TYO Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 112 500p Skatter & avgifter (per person): 1853 NOK Antall reisende: 1 pax Reisen finner sted i: November 2023 Booket: Opprinnelig desember 2022 - mange endringer TRD-OSL / SK Plus (E195) OSL-LHR / SK Plus (A320neo) LHR-ORD / UA Biz (767-300ER) ORD-NRT / NH F (777-300ER) HND-LHR / NH F (777-300ER) LHR-FRA / LH Biz (A320neo) FRA-CPH / LH Biz (A319) CPH-TRD / SK Plus (CRJ900) Kommentar: Denne bookingen har fått kjørt seg litt.. Hadde opprinnelig en booking T/R mellom TRD til ORD i Biz og en annen booking fra ORD til MNL i First. På søndag så slapp de HND-LHR i first på retur flighten slik at selve turen blir noen dager kortere, men da var jeg ihvertfall sikret å få prøvd ut ANA sin nye first class ettersom de bruker gammel config på nesten alle flightene ut av ORD. Dropper da Manila og får 2,5 dag i Tokyo - Land og by jeg aldri har vært i før kontra Filippinene så det var nice. Ringte da inn, fikk lagt til HND-LHR og fjernet NRT-MNL og MNL-NRT slik at turen skulle være ORD-NRT-HND-LHR-CPH-TRD Samtidig så endrer jeg på den andre bookingen jeg har med å reise ned dagen før til OSL på den bookingen som går fra TRD til ORD. So far so good. Agenten klarer å bruke to nye CTer istedet for eksisterende, og informerer meg ikke om at den ene bookingen som var fra ORD til MNL opprinnelig ble booket med en voucher exp i 2022.. Jeg hadde nok ikke orket å gjøre endringen fra HND til LHR om jeg visste det, men han skulle se hva han kunne gjøre for å få tilbake CTen men det klarte han ikke så jeg måtte ringe inn dagen etter sa han for å få fikset det. Ringer inn, kommer til en fyr som heller ikke klarer å fikse på det men han sier at han kan slå sammen de to bookingene jeg har til en komplett booking sånn at jeg får tilbake ihvertfall en CT. Takker selvfølgelig ja til det og ender da opp med å kansellere TRD-ORD og får TRD-OSL-LHR-ORD-NRT / HND-LHR-FRA-CPH-TRD på samme bookingref. Han sender den til billettering og jeg får en CT tilbake. I løpet av kvelden så forsvinner TRD-OSL-LHR og CPH-TRD som er SK flights, billetten er ikke billettert. Ringer inn, agenten som svarer da visste ikke hva greia var og la de tilbake igjen da i Go og ikke Plus men samma det og sender til billettering. I går så forsvant igjen SK flightene til LHR og fra CPH så ringer på nytt. Etter mye fram og tilbake sier agenten at grunnen er at det er ikke lov å fly til Japan via USA og at det var derfor. Han kunne ikke hjelpe til med det etter å ha snakket med sin supervisor og sa jeg måtte finne en tur fra Europa til Japan, og at det var ingenting å gjøre med det. Eventuelt kunne han få agenten som ordnet bookingen i utgangspunktet til å ta kontakt med meg. Sier ja til det.. 2 timer senere ringer agenten som ordnet bookingen i utgangspunktet og sier at han fikser bookingen men da må jeg overnatte i London på vei ut til Chicago. Helt OK - billetten blir billettert i går kveld og alt er nå good. Ryker nok muligheten å få lagt til LH First på utreisen til ORD siden bookingen er ikke er OK men er happy med å teste United sin 767 og at jeg har spart både poeng og cash. Klagde inn til SAS etter denne behandlingen og fikk 2 companion tickets tilbakeført med utløpsdato 29 feb 2024 så det var kjempe bra service. Men fyf for noe rot. Syns det verste er at de gir totalt blanke i at du potensielt står der uten en gyldig booking når det er de som har gjort endringen og fått det bekreftet og OK. Men nå blir det tur på søndag ihvertfall
Flyselskap: Lufthansa Klasse: Business / First Avreise: Oslo Destinasjon: Boston Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 175k Skatter & avgifter (per person): ca. 1500 NOK + endringsgebyr x4 (750 + 150 x3) Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: November 2023 Booket: Oktober/november 2023 Flyvninger: OSL - MUC / Lufthansa Biz (A320neo) MUC - BOS / Lufthansa First (A340-600) BOS - MUC / Lufthansa First (A340-600) MUC - FRA / Lufthansa Biz (A321-100/200) FRA - OSL / Lufthansa Biz (A319) Kommentar: Da er reisen komplett, etter gode innspill herfra og sunn fornuft så hoppet jeg på First-billetter på retur også Da blir det 7h på FCL i MUC på utreise, og deretter rekker jeg vel innom FCT på hjemreisen også. Snart klar for avreise, takk for gode innspill!
Du kommer ikke inn på FCT på retur da denne kun er for utreise på First. Du kommer gjerne inn på FCL.
Flyselskap: Lufthansa & ANA Klasse: Business & First Avreise: OSL Destinasjon: SYD Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 190 000p + CT Skatter & avgifter (per person): 2300 NOK + 4-5 endringsgebyr Antall reisende: 1 pax Reisen finner sted i: November 2023 Booket: Opprinnelig januar 2023 + oppgraderinger siste 10 dager OSL-FRA / LH Biz (A319) FRA-HND / LH First (747-8i) HND-SYD / NH Biz (787-9) SYD-HND / NH Biz (787-9) HND-LHR / NH First (777-300ER) LHR-FRA / LH Biz (A320neo) FRA-OSL / LH Biz (A321-100/200) Kommentar: Fornøyd med tanke på førstereis first og Japan/Australia. Greit å kunne teste first på både ANA og LH, selv om ANA first ut også hadde vært å foretrekke. Har brukt awardfares for å finne oppgradering. Noen som forresten vet når LH sine nye kabiner blir satt i drift ?
Flyselskap: SAS, Thai, EVA Klasse: BIZ/FIRst Avreise: OSL Destinasjon: TPE Enveis ( legger til retur senere) Antall poeng brukt: 67 500 + CT Skatter & avgifter (per person): 1700NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Desember 2023 Booket: November 2023 OSL-LHR SAS C LHR-BKK THAI F BKK-HAN THai C HAN-TPE EVA C Etter et par ukers venting åpnet det seg endelig en F mulighet den eneste datoen jeg kan reise! Jeg sto på røret sekundet etter CT telefonen åpnet 09:00 09:10 hadde jeg bilettene utskrevet . Mulig min siste F tur på en stund, men vi får se hva tiden bringer. Da må jeg bare finne en passende retur.
Flyselskap: Lufthansa, United, SAS Klasse: Business / økonomi Avreise fra: SVG - Stavanger Destinasjon: MSP Minneapolis - hjemreise fra ORD - Chicago Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 195.000 + 2 CT Skatter & avgifter (per person): ca 1860 Antall reisende: 1 voksen og to barn (regnes som voksne) Reisen finner sted i: Nov/des 23 Booket: Okt 23 - oppdatert november 23 SVG - FRA / LH Biz FRA - ORD / LH Biz (B747) ORD - MSP / UA Eco ORD - LHR / UA Biz (B767) LHR - OSL / SK Go OSL - SVG / SK Go Ny endring på denne, tar med guttene på tur, og dermed måtte det gjøres noen endringer. Er i posisjon til LH F - samtidig er vi nå tre reisende, ikke bare én. Veldig hjelpsom agent, dog litt uerfaren virket det som. Hun fant ikke ORD-ZRH med Swiss i business, selv om jeg finner plenty og det er likt når den forrige agenten fant dette. Men jeg hadde alternativ med United til Heathrow i business - og de fant hun. Men Go videre hjem til Stavanger via Oslo, til tross for at det er bonusseter i Plus ledig. Er nok ikke i riktig bookingklasse da... Turen er neste uke. Varsler for LH F er klar, men usikker på om vi går for det, siden guttene egentlig synes det er stas nok med upper deck på 747.
Flyselskap: SAS, Air India Klasse: Plus / F Avreise: OSL Destinasjon: SFO Enveis Antall poeng brukt: 105 000 Skatter & avgifter (per person): 1699NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Oktober 2024 Booket: November 2023 OSL-LHR SAS+ LHR-DEL AI F DEL-SFO AI F Usikkert om jeg bestemmer meg for å hoppe på denne, men en artig rute, og forhåpentligvis blir rutene satt opp med noen av de nye flyene med ny F kabin.
Flyselskap: Swiss, Austrian,Lufthansa, Thai og Turkish Klasse: Business / Eco Avreise: Oslo Destinasjon: Tokyo Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 165K + CT Skatter & avgifter (per person): 1938,- pr pers Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Februar/Mars 2023 Booket: Oktober/november 2023 Flyvninger: OSL - ZRH / LX Biz (A220 tror jeg) ZRH - VIE / LX Biz (A320) VIE - FRA / OS Biz (A320) FRA - HND / LH Biz (B747-8i) BKK - IST / TG Biz (B787-8) IST - FRA / TK Biz (A330) FRA - OSL / LH Eco (A321) Jeg skjønner ikke hvorfor siste leg ikke kan bookes i Biz, da det er bra tilgjengelighet på billetter. Håper å finne IST-OSL direkte etterhvert. Kan nevne at vi skal fly AirAsia Eco fra HND til BKK. Så flyr vi til USM, før vi drar til CNX og videre til BKK ved hjemreise.
Flyselskap: ANA, SN & LH Klasse: Business & First Avreise: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 97 500p Skatter & avgifter (per person): 1800 NOK Antall reisende: 1 pax Reisen finner sted i: November 2024 Booket: November 2023 OSL-BRU / SN Biz BRU-LHR / SN Biz LHR-HND / ANA First HND-FRA / ANA Biz FRA-OSL / LH Eco Kommentar: Skulle egentlig vært ANA F på retur også, fikk booket den men på grunn av noe feil agenten gjorde så ble den aldri ticketed så den forsvant etter noen dager, og jeg glemte å følge den opp. Kjedelig, men håper kanskje den dukker opp igjen senere. Fikk ihvertfall ordnet med business på returen, litt låst på dato hjem så var heldig med at det fortsatt var ledig i business... Booket med voucher som går ut i år, men på grunn av fuck up hos SAS så skal jeg få lov til å endre om denne til eksempelvis F hvis det dukker opp en eller annen gang før avreise. 10t layover med LH men tilgang på first class lounge i FRA så får vel gå.. Skal få lagt til OSL-TRD t/r når sas slipper billetter i midten av desember. Reiser dagen etter @Kjetil L som også har ANA F ut fra LHR, så blir noen dager med han i Tokyo før jeg drar hjem og han drar videre til BKK
Flyselskap: Brussels Airlines Klasse: Business Avreise fra: Brussels Airport (BRU) Destinasjon: Accra (ACC) / Lomé (LFW) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 210.000 (ikke trukket ennå) Skatter & avgifter (per person): ca 2150 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Februar 2024 Booket: November 2023 Flyvninger: BRU - ACC / SN Biz (A333) LFW - BRU / SN Biz (A333) Kommentar: Fikk ikke til å booke denne Open Jaw på nett. Likevel endte jeg opp med å betale 850,- i servicegebyr per pers. Til gjengjeld har de fortsatt ikke trukket poeng, selv om det er gått noen dager. Spent på når det blir gjort.
Flyselskap: SAS, Singapore Airlines Klasse: Plus, Business Avreise: OSL Destinasjon: SIN Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165 000 (sånn ca tror jeg) + CT Skatter & avgifter (per person): 1644 NOK Antall reisende: 2 pax Reisen finner sted i: November 2023 Booket: Mai 2023 OSL-LHR / SK Plus LHR-SIN / SQ Biz SIN-LHR / SQ Biz LHR-OSL / SK Plus
Flyselskap: Lufthansa Klasse: Business Avreise: OSL Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 247 000 (sånn ca tror jeg) + CT Skatter & avgifter (per person): Ingen aning Antall reisende: 3 pax Reisen finner sted i: Desember 2023 Booket: En eller annen gang i 2019 OSL-FRA / LH Biz FRA-HND / LH Biz HND-FRA / LH Biz FRA-OSL / LH Biz Kommentar: Opprinnelig booket pre-covid, flyttet utallige ganger … Opprinnelig booking var via Kyoto, for noen dager der, før videre til Osaka og så Tokyo
Flyselskap: Lufthansa Klasse: First Avreise: Frankfurt Destinasjon: Chicago (ORD) Enveis, T/R, Open Jaw: OJ Antall poeng brukt: 87 500 + CT Skatter & avgifter (per person): ca. 2700 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: november 2023 Booket: november 2023 Flyvninger: FRA - ORD / Lufthansa First (B747-8) ORD - FRA / Lufthansa First (B747-8) FRA - MUC / Lufthansa Biz (A321-100/200) MUC - OSL / Lufthansa Biz (A320) Kommentar: Og der satt den! Første booking og tur i F. Hadde posisjonert meg til FRA etter jobbreise et annet sted i Tyskland, og trur jaggu jeg har funnet en bedre (beste?) måten å få seg en nesten garantert F tur. Overnattet i Frankfurt og ringte SAS på morgen, var åpen for alt. Så å si alle flyvninger som hadde ledige seter i F nå hadde award plass, men valget falt på ORD grunnet sen avgangstid, som gir meg ca. 8 timer i FCT. Med booking samme dag var det heller ikke noe problem å finne F på retur to dager senere, slik at jeg kunne få et lite opphold i Chicago. Får og testet FCL i MUC. Gjett om jeg gleder meg
Noen med nylig erfaring med å slå sammen bonusbilletter og refusjon av poeng? Det gjelder Europa og nettsiden viser ledig i Plus på strekkene A-B, B-C, C-D og B-D , men ikke A-D. A-B er innenlands så jeg kan bestille den for et lite tillegg på 5K poeng. (Ruten er forsvarlig og den har blitt solgt for både cash og poeng tidligere.) Kundeservice kunne ikke hjelpe med å søke opp enkeltvis, men jeg lurer på om det vil være mulig å slå sammen senere, med refusjon av poeng, uten å betale telefongebyr?
Du kan ikke slå sammen to bookinger, men du kan prøve å booke B-D på nett for så å ringe inn og be om å få lagt til A-B for et endringsgebyr på 150 kroner for star alliance-bookinger eller 250 for rene sas-bookinger. Det er også en mulighet for at du kan booke A-B og B-D som separate bookinger for så å be om å bli sjekket inn hele veien i skranken på A. Du slipper da å hente ut evt bagasje og sjekke inn på nytt underveis.