Et lite tips. Om du får lagt på et videre fly med thai i C innenlands så skal du få tilgang til f-loungen på vei ned også.
Mener å huske at man dessverre ikke får kommet seg airside i internasjonal sone hvis man skal videre innenriks. Dette trikset fungerer derfor bare hvis man skal videre med thai C til et annet land.
Flyselskap: LH Klasse: Business Avreise fra: BGO Destinasjon: DFW Enveis, T/R Antal poeng brukt: 139.000 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): ca 1600,- Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: April 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: BGO-FRA / LH C FRA-DFW / LH C DFW-FRA / LH C FRA-BGO / LH C Reisen funnet via VIE, men agenten fikset biffen og fjernet straffeleggene.
Flyselskap: SK, BR, OS Klasse: Business, Go Avreise fra: OSL Destinasjon: BKK Enveis, T/R Antal poeng brukt: 82.500 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): ca 1700,- Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: November 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: OSL-LHR / SK minus LHR-BKK / BR C BKK-VIE / BR C VIE-OSL / OS C Årets siste CT brukt under dagens bookingbonanza. Utrolig kjapp svartid på CT-telefonen i dag.
Flyselskap: LH, LX, OS Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: BER Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 130.000 Skatter & avgifter (per person): 1241kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Våren 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: OSL-FRA / LH C FRA-ZRH / LX C ZRH-ORD / LX C ORD-VIE / OS C VIE-BER / OS C Nå er det bare å vente i spenning på muligheten til å få oppgradert FRA-ORD til LH F!
Flyselskap: Austrian, Turkish, Avianca, Lufthansa Kabinklasse: Business & eco Avreise fra: VIE Destinasjon: Bolivia & Peru Enveis, T/R, Open Jaw: Open-jaw Antal poeng brukt: 165.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1508 NOK Antall reisende: 2 voksen Reisen finner sted i: Sommer 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: VIE-OTP Austrian C E195 OTP-IST Turkish C 330 IST-BOG Turkish C 777 BOG-LPB Avianca Y 320 CUZ-BOG Avianca Y 320 BOG-EZE Avianca C 787 EZE-FRA Lufthansa C 747 FRA-VIE Austrian C 320 Kommentar: Målsetningen for ferien var Machu Picchu. Planen var å koble inn Galapagos også, men i frykt for at det blir veldig dyrt, og at det ville innebære stor risiko ved å booke mange segment i Avianca Y ble det droppet for noe annet. Har kikket litt på Bolivia og ser ut til at det kan være mye spennende å oppleve der også. Et helt klart mål er nå Salar de Uyuni, og disse to destinasjonene bør la seg kombinere helt fint innenfor den tidsrammen vi har til rådighet. Blir ikke mye tid til å venne seg til tynn luft, men antar at Uyuni ikke blir spesielt krevende og derfra til La Paz før Machu Picchu gir nok tid til å kunne løpe rundt der når den tid kommer Selve bookingsprosessen: Blir mer og mer krevende å finne en god reise for tiden synes jeg.. Søkemotoren til SAS er ikke 100% forutsigbar, og jeg har lite lyst til å sitte i timesvis i telefonen for å få til noe.. Er også mye regler som ikke helt kan forstås av seg selv.. Når det er sagt, med utgående CT begynte det nå å bli ganske dårlig med tid for å få neste sommer i mål. Forsøkte å booke en rute tidligere i høst, men det var fullstendig umulig å få siste del av reisen til å samarbeide, så det ble lagt litt på is. Hadde ruta klar fra tidligere i uka og bare en dobbeltsjekk før innringing i dag avklarte at et av atlanterhavsstrekkene nå var borte.. Så da var det tilbake til tegnebrettet, heldigvis hadde jeg allerede mappet opp de fleste potensielle alternativ, og i tilfelle det skulle bli enda flere problemer hadde jeg notert ned flere alterantive ruter før jeg ringte inn. Og det var bra, utreisen ble ikke funnet med tilstrekkelig antall seter, men det var heldigvis mulig å flytte hele reisen en dag i begge retninger, så det løste seg. Da ble alt funnet på løpende bånd. På returen var det også ikke mulig å kombinere CUZ-BOG-MAD av ukjent grunn, selv om dette er mulig å kjøpe direkte fra Avianca, men det var mulig å hekte på BOG-EZE.. Så da blir det en strafferunde via Buenos Aires med Lufthansa 747 på returen.. Så får vi se om dette holder. Hadde booket 747 i sommer også, men mye frem og tilbake senere så endte vi opp med noe annet... Underveis får vi 6 timer i Romania, så da rekker vi nok en tur ut av flyplassen. Vi har 6 timer i Bogota, hvorvidt vi blir sittende på flyplassen eller ikke får vi vurdere, men trafikken kan jo være noe krevende der.. På returen får vi gleden av 12 timer i Buenos Aires, kunne egentlig tenkt meg en mer effektiv retur, men begrenset med alternativer.. En dag senere så kunne vi fått EZE-ADD-VIE med ET, men det passet ikke med resten, hadde ellers vært supert å få en siste reis med ET før vi vinker farvell til Star. Håper på å få booket de gamle C-setene på Avianca Y segmentene. Disse flyene har det man kaller "Domestic F" seter, så med et slikt sete kan jeg fint få eco-service på disse to segmentene.. Agenten ville ikke booke seter da hun mente disse måtte betales for, og følgelig måtte jeg gjør det selv via nettsidene til Avianca. Derimot får jeg ikke åpnet my booking hos Avianca da billettene er utstedt fra et annet selskap.. Så vi får se hvordan det spiller seg ut, men skal gjøre en innsats her.. Når alt kommer til alt er jeg helt ok fornøyd med utfallet, selv om det ikke er optimalt, så får vi se hvor mange endringer det blir pga rutetider/kanselleringer etc.. Skulle jo veldig gjerne hatt F på returen, men det tror jeg vel utgår med hornmusikk og høye kneløft.... (Og utreisen for den del, men det tror jeg nok også blir vanskelig) Forøvrig, hele dette, inkludert justering av reiserute, dobbeltsjekk av alle detaljer på mail samt betaling ble gjennomført på 20 minutter og telefonkøen var på under halvt minutt.. Det var en overraskende smertefri opplevelse. Og billettene ble utstedt direkte. Interessant nok var det en svensk samtale selv om jeg valgte engelsk, uten at det er noe problem for mitt vedkommende. Edit, steike så lange tråder jeg noen ganger skriver.. Får vel bare beklage til de fra tik-tok generasjonen som blir skremt av så mye tekst uten hverken video eller flere bilder..
Flyselskap: Lufthansa, ANA, Ethiopian Kabinklasse: Business og økonomi Avreise fra: OSL Destinasjon: Ishigaki, Japan Enveis, T/R, Open Jaw: Open-jaw Antall poeng brukt: 165.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 2084 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Mars - April 2024 Booket: November 2023 Flyvninger: OSL - FRA / C / Lufthansa FRA - PVG / C / Lufthansa PVG - HND / X / ANA HND - ISG / X / ANA NRT - ADD / C / Ethiopian ADD - BRU / C / Ethiopian BRU - FRA / C / Lufthansa FRA - OSL / C / Lufthansa Kommentar: Blir en lang tur med overnatting i Frankfurt, og heldags-sightseeing i Shanghai og Addis Abeba. Alt i alt relativt fornøyd, holder utkikk etter F før avreise Målet ble en kort strandferie på Ishigaki, før ferden går videre med LCC fra ISG til FUK. Etter et par uker med togreiser gjennom Kyushu og Shikoku med den såkalte "Youthful 18" billetten (青春18きっぷ) går hjemreisen gjennom Addis fra Tokyo .
Flyselskap: LH, NH Klasse: Business, First Avreise fra: AMS Destinasjon: MEX Enveis, T/R, Open Jaw: t/r Antal poeng brukt: 76250+CT Skatter & avgifter (per person): 2514 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Desember 2023 Booket: Desember 2023 Flyvninger: AMS-FRA / LH C FRA-HND / LH C NRT-MEX / NH C MEX-FRA / LH F FRA-AMS / LH C Kommentar: En kompis ønsket å prøve F for første gang, og ville bare fly for å fly. Da er det like greit å ta en RTW tur i samme slengen. Booket to dager før avreise, og lengste opphold er 7 timer i MEX med poengtrekk for t/r MEX.
Potensiell reisebonanza i 2024. Nå starter bare prosessen med å få fri fra jobben... Flyselskap: TG, TK, LH Klasse: Business, Eco Avreise fra: FRA Destinasjon: SGN Enveis, T/R, Open Jaw: t/r Antal poeng brukt: 165 000 + CT (+15K BGO-FRA) Skatter & avgifter (per person): 2268 kr Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Feb/Mar 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: FRA - BKK/ TG C BKK - SGN / TG X SGN - BKK / TG X BKK - JED / TG C JED - IST / TK C IST - FRA / LH C FRA - OSL/LH C Flyselskap: ZH, ANA (+ SAS BCN - BGO) Klasse: Business, Eco Avreise fra: BCN Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: OJ Antal poeng brukt: 82 500 + CT (+ 15k EBP BCN-BGO OG 11k flyingbluepoeng BGO - BCN ) Skatter & avgifter (per person): 1289 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Mar/Apr 2024 Booket: Desember 2023 Fikk ikke lagt på flere legs på returen pga dobbel OJ (var umulig å få til noe vettugt OSL - BCN), så ender da med en KLM bonusbooking dagen før og overnatting for å komme meg til Barcelona (ca 11 000 poeng - endelig kom Ressurs Bank-kampanjen til nytte). Flyvninger: BCN - SZX /ZH C SZX - HND / ZH C CTS - KIX / NH X KIX - SZX / ZH C SZX - BCN / ZH C (BCN - OSL - BGO - SK X) Flyselskap: OS, LX, TG, LO Klasse: Business, Eco Avreise fra: CPH Destinasjon: ICN Enveis, T/R, Open Jaw: OJ Antal poeng brukt: 82 500 + CT Skatter & avgifter (per person): 1663 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Mai 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: CPH - VIE / OS C VIE - ZHR/ LX C ZHR - BKK / TG C BKK - ICN / TG C ICN - BKK / TG C BKK - FRA / TG C FRA - WAW / LO X WAW - OSL / LO X Booking 1 høstferie 2024 Flyselskap: ZH, OZ, TK, SN, SK Klasse: Business, Eco Avreise fra: BCN Destinasjon: ICN Enveis, T/R, Open Jaw: OJ Antal poeng brukt: 82 500 + CT Skatter & avgifter (per person): 1063 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Oktober 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: BCN - SZX / ZH C SZX - ICN / ZH C ICN - MNL / OZ C MNL - IST / TK C IST - BRU / SN C BRU - OSL / SN C OSL - BGO / SK C Booking 2 høstferie: Ombestemte meg (forsøker å skvise inn en langferie i Mai 2024 i Korea og byttet derfor høstferien fra Korea til Japan) og endte opp med følgende Flyselskap: SK, BR, ZH, SK Klasse: Business, Eco Avreise fra: BGO Destinasjon: NRT Enveis, T/R, Open Jaw: OJ Antal poeng brukt: 82 500 + CT Skatter & avgifter (per person): 2100 kr Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Oktober 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: BGO - SVG / SK C SVG - LHR / SK C LHR - BKK / BR C BKK - SZX / ZH C SZX - NRT / ZH C NRT - TPE / BR C TPE - CDG / BR C CDG - OSL / SK X
Flyselskap: LH Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: KIX Enveis, T/R, Open Jaw: t/r Antal poeng brukt: 330000 + 2 CT Skatter & avgifter (per person): 1712 kr Antall reisende: 4 Reisen finner sted i: Desember 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: OSL-MUC / LH C MUC-KIX / LH C KIX-MUC / LH C MUC-OSL / LH C Kommentar: For et styr å finne noe brukbart å bruke utløpende CT på. Prøvde i flere dager å få bestilt TK C til Cancun, men selv om billettene var synlig både for meg på SAS sin hjemmeside og for SAS agenten, ville de ikke la seg booke. Ulike SAS agenter mente det var Turkish som hadde billettene på en venteliste, og at de forsvant da man prøvde å reservere de. Lufthansa C med A350-900 fra 2019 får duge. Ser frem til Kobe beef og Universal Studios osv, har ikke vært i Osaka før heller.
Flyselskap: SK, TG, NH Klasse: Økonomi, First Avreise fra: OSL Destinasjon: BKK Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 225 000 Skatter & avgifter (per person): 1800 kr Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Januar 2024 Booket: Januar 2023 Flyvninger: OSL - ARN / SK Y ARN - LHR / SK Y LHR - BKK / TG F BKK - KIX / TG F KIX - HND / NH Y HND - ORD / NH F Kommentar: Trengte å få brent av litt poeng. Lenge siden sist jeg hadde tre F segmenter på en booking. Skal prøve å få til noe bedre på vei til LHR. Har egen poengbooking fra ORD og hjem med SAS Premium i C.
OSL-LHR SAS C LHR-BKK THAI F BKK-TPE Thai E TPE-BKK EVA C BKK-VIE EVA C Vie-OSL Austrian C Thai åpnet plutselig hauger av F seter i natt så da var jeg på røret 09:00:01 - Ferdig ombokka 09:10. Spenstig med Thai F til BKK og Thai E videre til TPE, men eneste rutingen jeg syntes var ok.
Da ble det en hyggelig endring her, da jeg logget meg inn på Awardfares i dag var det plutselig sluppet F på TG911 LHR-BKK alle dager mellom 23/1 og 1/2, så da var det bare å ta en kjapp telefon. Traff på Roger(?) og han fikset på 2 minutter, så nå er turen som følger: 23/1 OSL-LHR / SAS Plus 23/1 LHR-BKK / Thai First 22/2 BKK-LHR / Thai Biz 23/2 LHR-OSL / SAS Plus Så er det også sluppet First alle dager i samme periode BKK-LHR så da er det bare å håpe at de gjør det samme for resten av februar etterhvert.
Flyselskap: LH Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: TBS Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 30 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1740 kr Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Oktober 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: OSL - MUC / LH C MUC - TBS / LH C TBS - MUC / LH C MUC - OSL / LH C Kommentar: Høstferie i Tbilisi.
Flyselskap: LH Klasse: Eco/Business/First Avreise fra: SVG Destinasjon: LGA/EWR Enveis, T/R Antal poeng brukt: 152.500 + 1 CT Skatter & avgifter (per person): ca 1951,-+383 Antall reisende: 2 voksen Reisen fant sted: 19-26 Desember 23 Booket: Sist endret 18 Desember 2023 Flyvninger: SVG-FRA / LH879 C FRA-ORD / LH430 F (340-600) ORD_LGA/ UA Eco EWR-FRA / LH403 C (747-8) FRA-SVG / LH878 C Tok flyet ned til Frankfurt dagen før for å få til i FCT, og bra var det. Fikk flighten kansellert og nye billetter via Oslo. I Frankfurt fikk vi noen herlige timer i firstclass terminalen (Min tredje gang). Og ca rett over 10timer i first cabinen da vi hadde forsinkelse før avgang.
Flyselskap: OS, LH, NH, OZ Klasse: Business Avreise fra: VIE Destinasjon: NRT Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 165 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 4300 kr Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: 11. April 2024 - 07. Mai 2024 Booket: 27. Desember 2023 Utreise: VIE - MUC / OS I MUC - PVG / LH I - overnatting i Shanghai - PVG - NRT / NH I Retur: NGO - ICN / OZ I ICN - PVG / OZ I PVG - MUC / LH I MUC - VIE / OS I Kommentar: Hadde en CT som holdt på å løpe ut 31. Desember og en del poeng i slutten av januar. Fant ikke noe first billetter som virka gjennomførbare så da ble det business begge veier til Japan. I utgangspunktet skulle fly KIX - KHH, KHH - PVG med EVA Air men det lot seg ikke kombinere med LH segmentene sa agenten, så da ble det dagen etterpå med Asiana som jeg hadde en fin opplevelse med i økonomi i fjor høst! Hadde også egentlig OSL - CPH , CPH - VIE på både ut og innreise, men det var mer enn 8 segmenter så da var det naturlig å kutte disse.
Da fikk jeg lagt inn Business med OS til LHR. Dessuten måtte destinasjonen endres fra BKK til TYO for at EB kontoret skulle godkjenne. Dermed blir det to netter i TYO i stede for BKK. Hadde gledet meg til noen varme dager, men får uansett 18 timer i BKK. Så blir vel en tur ut. Noen som vet om jeg kan forlate avgangsområdet i BKK for å gå ut? Eller må jeg gå rett ut etter ankomst? Kunne tenke meg en dusj og en frokost før jeg gikk ut...
Jeg gjorde det en gang pre-covid. Fløy First så gikk gjennom transit security og fikk etter hvert overtalt en ansatt i loungen til å åpne noen dører for meg. Er visstnok ikke lov i transit, men så lenge imigrasjonen ikke spør spiller det jo ingen rolle. Siden det nå ikke er dedikerte staff i TG F-Lounge ville jeg kanskje vurdert å gå rett til imigrasjonen (du har fast track) og tatt en massasje el bare droppe innom et svømmebasseng med dusjmuligheter i byen. (tror det ligger på 3-400 THB i Sukhumvit). Thai-mat er jo billig på div foodcourt rundt om.
Flyselskap: TAP Klasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: FNC Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antal poeng brukt: 60 000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1300 kr Antall reisende: 2 + infant Reisen finner sted i: September 2024 Booket: Desember 2023 Flyvninger: OSL - LIS / TAP C LIS - FCL / TAP C FCL - LIS / TAP C LIC - OSL / TAP C Kommentar: Utgående CT som måtte benyttes. Tur med Infant som enda er ikke er født, så ble bare et europeisk reisemål i denne runden.
Flyselskap: SAS, Swiss, United Klasse: Business Avreise fra: Oslo Destinasjon: Auckland Enveis, T/R, Open Jaw: Enveis Antal poeng brukt: 412500 + 3x CT Antall reisende: 5 Reisen finner sted i: Jan 2024 Booket: Starten av desember 2023 Utreise: OSL - ZRH / SK I ZRH - LAX / LK I LAX - AKL / UA I Kommentar: Godt fornøyd med å reise fem personer med poeng på business til New Zealand og med kun to stopp (med tre små barn er det ikke om å gjøre at turen blir lengst mulig). Hadde akkurat litt lite poeng for business for alle fem, så brukte en ekstra CT.