Klasse: First BIZ Avreise fra: OSL Destinasjon: TPE Antall poeng brukt: 98 000 + 1 CT Skatter & avgifter (totalt): Ca 1400 per person Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Oktober 2024 Booket: Juni 2024,Juli 2024 OSL-CPH | SAS Plus (A320n) CPH-LHR | SAS Plus LHR-BOM | AI First (777-300ER) BOM-SIN | AI Biz (A320n) SIN-TPE | EVA biz (777-300ER) TPE-LHR | EVA BIZ (777-300ER) LHR-OSL | SAS Biz (A320n) Melkerute på veien bort, men får krysset av to nye land på lista. En overnatting i CPH, en overnatting i Mombai. 18t i Bombai, 8timer i Singapore Endret fligth en dag før andre ruta, men var fortsatt ledig på Air India F, Men ingen ting ledig fra OSL-LHR. Må derfor omveien om CPH først. Nå håper jeg det åpner seg noen mulighete via GIMP/ICN på hjemreisen
Klasse: Biz Avreise fra: OSL Destinasjon: SIN T/R, Antall poeng brukt: 105k+CT Skatter & avgifter (totalt): Ca 1400 Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: September 2024 Booket: Juli 2024 OSL-BKK TG Biz (A350) BKK-SIN TG Biz (A350) SIN -BKK TG Biz (777) BKK-OSL TG Biz (A350) Kompis har flyttet til Singapore så når jeg fant straka vegen i biz med Thai var det bare å slå til. Første gang jeg har hatt en rute så ukomplisert at den lot seg booke på nett Litt spennende å fly med *A etter d-day, men satser på at det ikke blir noen forviklinger og at jeg får lagt inn Senator statusen på booking før avreise. Får håpe Thai leverer, hard product på A350 ser ihvertfall ok ut.
Flyselskap: Lufthansa, Air Canada, Swiss Klasse: First, Business, Economy Avreise fra: OSL Destinasjon: IAD / NYC Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antal poeng brukt: 175.000 + CT Skatter & avgifter (per person): 1347 NOK + 450 NOK + 3 * 150 NOK Antall reisende: 2 Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Mai 2024, endret juni og juli 2024 Flyvninger: OSL-MUC / Lufthansa Business (operated by Air Baltic) (A220-300) MUC-IAD / Lufthansa First (A380-800) WAS-NYP / Amtrak Coach EWR-YUL / Air Canada Economy (E175) (overnatting YUL) YUL-ZRH / Swiss First (A330-300) ZRH-OSL / Swiss Business (E195) Startet med hjemreisen i det Swiss hadde «spesialslipp» i mai. På dette tidspunktet hadde jeg allerede en separat booking OSL-IAD/NYC-OSL i Business. Noen uker senere slapp Lufthansa nye seter OSL-MUC-IAD i Business på passende dato, opprinnelig booking ble så avbestilt og Swiss-reisen ble endret til t/r (open jaw). Fire dager før avreise startet jeg å følge med på slipp av First på MUC-IAD uten at noe dukket opp. Dagen etter (72 timer før take-off fra OSL) dukket det opp married segments OSL-MUC-IAD, men disse lot seg ikke kombinere med eksisterende booking og setene forsvant mens jeg spilte agentrullett. På samme tidspunkt åpnet det seg OSL-MUC-IAD med avreise et døgn senere, disse ble booket for å sikre F på utreisen. I går tidlig tikket det inn varsel fra Seats.aero om to ledige seter MUC-IAD på ønsket avgang (i dag). CT-telefonen ble kontaktet på slaget 09:00 og en hjelpsom agent reserverte setene etter å ha bekreftet med back office at endring innenfor 72 timer før avgang var tillatt med de nye reglene. Nye e-tickets var på plass i mailboksen i løpet av halvtimen.
Ny Klasse: Biz Avreise fra: TRD Destinasjon: ACO Antall poeng brukt: 65k+CT Skatter & avgifter (totalt): Ca 2500 + 10k i separate billetter. Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Juli 2024 TRD-OSL NAS (cash) OSL-ZRH SAS Pluss ZRH-LIS TAP Biz LIS-MIA TAP Biz 30 timer Miami Beach MIA-CTG Avianca Biz (cash) 3 døgn i Cartagena CTG-SJO Avianca Biz (cash) SJO-ACO Green Airways (cash) 1 uke Santa Teresa ACO-SJO Green Airways (cash) SJO-PTY Copa Biz PTY-IST Turkish Biz IST-CPH Turkish Biz CPH-OSL SAS pluss OSL-TRD SAS pluss Ble invitert med på surfecamp i Costa Rica, og da må billettene ordnes på "fornuftig" vis. Får krysset av 2 nye longhaul-bekjentskaper på tampen her og med både Turkish og TAP. Dette blir bra!
Klasse: Plus og Go Avreise fra: OSL Destinasjon: TIV Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 30.000 + FP4 Skatter & avgifter (totalt): 1036 Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Juli 2024 OSL-CPH SK Plus CPH-TIV SK Plus TIV-CPH SK Go CPH-OSL SK Go Et resultat av værsyke som slo inn da det regnet forrige uke. Bestilt torsdag, avreise fredag. Var muligheter for bonusbilletter til flere sydendestinasjoner. Valgte et sted jeg hadde vært før denne gangen.
Klasse: Biz/First/Biz Avreise fra: OSL Destinasjon: ORD Antall poeng brukt: 72,5k+CT Skatter & avgifter (totalt): Ca 2,000.- Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Juli 2024 Booket i I-klasse med avreise i morgen for yngstedatters ferie, i dag tidlig åpnet FRA-ORD segmentet seg i O-klasse og gikk ultragreitt å endre dette segmentet, hun får nok en svært positiv opplevelse i morgen i sete 1K på 747-8
Flyselskap: SAS, Thai, EVA og ANA Klasse: Business og Økonomi Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Okinawa (OKA) Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 82.500 (+ CT) Skatter & avgifter (per person): 1399,- Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted: September 2024 Booket: Juli 2024 Flights: BGO-OSL / SK Business (A320neo) OSL-BKK / TG Business (A350-900) BKK-TPE/ TG Business (B777-300ER) TPE-OKA/ BR Økonomi (A321-100) OKA-KIX / NH Økonomi (B737-800) KIX-BKK / TG Business (B777-300ER) BKK-OSL / TG Business (A350-900) OSL-BGO / SK Business (A320neo) Kommentar: Fikk to mindre tidsendringer på long haul, som (noe urettmessig?) utløste muligheten for å endre gratis. Jaja, at flyturene ble en halvtime lenger betyr jo bare mer tid til å sove/spise/drikke. Etter at den initielle reiserusen mot Sappora gav seg så innså jeg at det neppe var verdt å bruke en dag/natt der versus alle de andre alternativene. Kult å si at jeg hadde vært der, men ikke så mye mer med bare en kveld til rådighet. Etter et par dager med mye grubling og rutepusling så landet jeg på et av mine tidlige alternativ som en bedre løsning. Etter 1. september vil trolig tilgangen med Skyteam og SAS være til stede til Seoul og Tokyo. Valgte derfor å prioritere å oppleve Taipei-flyplassen og B777-300ER (kanskje det slippes First når det nærmer seg? ). En bonus at jeg får sjekket ut et lite EVA-fly, om enn fra en nødutgang. Tror uansett en natt på Okinawa blir minst like kjekt som i Sappora. Jeg skjønner mer og mer hvorfor man anser dette som en hobby. Er jo litt gøy å finne forskjellige ruter. Er ganske fornøyd slik ruten er nå, så jeg vet ikke om det er så mye som kunne fått meg til å forandre denne nå, annet enn å oppgradere short haul øko til business. Vet at EVA og ANA long haul scorer høyt, men mye bedre enn Thai? Kanskje. Vi får se når det nærmer seg. Må jo ha noe å drive på med om kveldene PS: jeg er noe forvirret av så lave skatter og avgifter. Lavere enn en tur til København? Når SAS utsteder ny e-ticket med et lavere beløp enn det som initielt er trukket (949,- vs 1399,-): betyr det at jeg får refundert, eller betyr det at det kommer i tillegg til allerede innbetalinger? Jeg oppgav ikke noe kortnummer nå når jeg endret. Tar gjerne imot en DM fra en som har gjort dette før. Edit: takk til @trygveat for fasiten.
Flyselskap: SAS, Turkish Airlines, THAI, EVA Air, Austrian Airlines & SWISS Klasse: Business & Økonomi Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Saigon (SGN) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 82 500 poeng + 1CT Skatter & avgifter: ca 2000 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Oktober 2024 - November 2024 Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL-CPH / SAS Plus - A320NEO CPH-IST / TK Biz - B737-8 MAX IST-BKK / TG Biz - A350-900 BKK-SGN / TG Eco - A320 --- SGN-TPE / EVA Biz - B777-300ER TPE-VIE (via BKK) / EVA Biz - B787-10 VIE-ZRH / OS Biz - A320 ZRH-OSL / LX Biz - A220-300 Bakgrunn: Enda en CT i boks for i år, men ikke nok poeng kunne man bare dagdrømme. Begynte å sjekke forskjellige ruter på awardhacks og jeg noterte ned rutene jeg kunne fly til SGN i business. Funderte lenge om jeg skulle fly ned i Y og C hjem. Etter global IT outage, åpnet det seg en ledig sete i C med EVA på turen til, så da ringte jeg selger om han kunne selge meg de siste poengene slik at jeg rakk å ringe inn til CT telefon før svenskene stengte klokka 17. Poengene kjapt inne og slo inn nummeret til CT. Møtte på ei agent som ikke kunne finne EVA flighten fra LHR til BKK, ikke fant hun returen heller fra TPE til VIE den dagen jeg hadde klart for meg. Tafatt takket jeg henne for hjelpen og la på. Hjemme og fyrte opp laptopen å sjekka SAS *A og så at jeg kunne booke sektorene hun ikke fant. Ringte inn på ny 16:47 og møtte på en kar, tydeligvis har han vært i gamet lenge. Fikk han til å sjekke først TPE til Europa på returen, så la jeg til sektor for sektor. Når returen var klart, kjørte jeg på en annen rute jeg plutselig fant i business fra awardhacks på vei til SGN, angrer litt på at jeg ikke fikk han til å sjekke LHR med BR på vei til. Flighten BKK-SGN skal jeg fint klare meg i økonomi, da flighten er under 1.30t. På siste strekning til OSL kunne jeg booke direkte med OS og være hjemme klokka 13:35, men vil prøve LX i C og A220, så jeg lander ikke før 18:15. PS; Selv om vi bare kan booke maks 8 sektorer, ble jo resultatet 9?! Fordi EVA flighten fra TPE til VIE må jo ned i BKK først før vi flyr mot Europa, så man skal jo telle det som 2 sektorer?! Takk til Jon på CT-telefonen i dag, du er virkelig flink i jobben din. Takk også til deg som solgte poengene kjapt og radig, you know who you are. Kjenner på at jeg fikk makset ut CT og poengene å fly SAS, Turkish Airlines, THAI, EVA Air, Austrian Airlines & SWISS i C før SAS går ut av Star Alliance i september. Jeg gleder meg veldig.
Flyselskap: Lufthansa, Air China, Thai, SAS Klasse: Business, Plus Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Seoul (ICN) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 82 500 poeng + 1CT Skatter & avgifter: ~1800 NOK Antall reisende: 1 Reisen finner sted i: Juli/August 2024 Booket: Juli 2024 Flights: OSL-MUC (LH Business) 1H45 layover MUC-PEK (LH Business) 7h10 layover PEK-ICN (AC Business) ICN-BKK (TG Business) 11h15 layover BKK-MXP (TG Business) 11h layover MXP-OSL (SK Plus) Endelig duket for solotur igjen. Avreise på selveste bursdagen min 29/7 Retur etter en ukes tur ca. Usikker på om ~7 timer i PEK er verdt stresset med å komme seg inn i landet. Ganske så sikker på at turen går til Seoul denne gangen her.. men med et håp om å oppleve 1st er det vel ingenting som er spikret. Returen var opprinnelig dagfly ICN-WAW med LOT, men endra til nattfly BKK-MXP (Boeing 787-9 som ser smooth ut). Veldig glad i Bangkok og nåværende retur gir over 11t layover fra 13:25 lokal tid til 00:40. Rekker fort både en tur til Pattavikorn bruktmarked, MBK og en massasje Så at 1st var ledig med ANA LHR-HND men pulla ikke trigger det kvarteret jeg hadde til rådighet. Vil ikke til Tokyo og fant ikke noe bra connections videre. Så totalvurderingen var at det ikke var verdt det. Håper det åpner seg opp FRA-ICN eller MUC-ICN i 1st nærmere avreise. Layover på CDG og se litt OL vurderes også. Spennende å se hva som skjer med denne bookingen Men solotur blir det hvertfall 99% sikkert!
Flyselskap: OS, LH, SA, TK Klasse: Business Avreise fra: CPH Destinasjon: MRU Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 165 000EBP + CT Skatter & avgifter (per person): 2250 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Juni 25 Booket: Juni 24 CPH-VIE / OS Biz VIE-MUC / OS Biz MUC-JNB / LH Biz JNB-MRU / SA Biz MRU-IST / TK Biz IST-DUB / TK Biz Etter at forrige bestilling av hjemreise falt gjennom pga dobbel open jaw, og siden SAA ikke ser ut til å ville slippe flere billetter fra MRU falt valget over på TK. Oslo og Dublin var de eneste stedene i Europa jeg kunne finne Biz billetter til fra MRU, og billetter kun til IST fantes heller ikke. Oslo ble waitlisted, så da ender vi opp i Dublin, og får finne en vei hjem derfra etter hvert. Bare godt å ha det viktigste på plass før 1. september, så blir nok dette stående med mindre AF dukker opp etter skiftet.
Oppdaget plutselig muligheten for Lufthansa A350 med nye Allegris på hjemreisen, så da ble det en kjapp justering på denne. Ny rute blir som følger: Flights: SVG - CPH // SK // Plus // CRJ-900 Overnatting CPH CPH - YYZ // SK // Business // A321LR 2 x overnatting i Toronto YYZ - MUC // LH // Business // A359 (Med ny business-class) (Det er også et leg til VIE på denne billetten, men reiser med håndbagasje, så hopper av i MUC) MUC - FRA // LH // ECO // A319 FRA - LHR // LH // ECO // A320n LHR - SVG // SK // ECO // A320n
For meg som bor i Stockholm og besøker Tokyo minst tre ganger hvert år så må jeg si at jeg er fornøyd Flyselskap: NH Klasse: Business Avreise fra: ARN Destinasjon: HND Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165 000 EBP + CT Skatter & avgifter (per person): 1391 SEK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: februar/mars 2025 Booket: juli 2024 ARN-HND / NH Biz HND-ARN / NH Biz Så får vi bare håpe bookingen holder seg intakt også etter at SAS forlater Star Alliance.
Flyselskap: Lufthansa, SAS Klasse: Business Avreise fra: København (CPH) Retur til: Oslo (OSL) Destinasjon: Washington (IAD) Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 130 000 Skatter & avgifter (per person): 1.998 NOK (+ 15 EUR) Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: August 2024 Booket: Juli 2024 Flyvninger: AES - CPH | SK + | CRJ900 (betalt) CPH - MUC | LH C | A319 (17 timer overnatting) MUC - IAD | LH C | A380-800 (2 overnattinger) IAD - FRA | LH C | A340-600 FRA - ZRH | LH C | A319 ZRH - OSL | SK + | A320neo (12 timer overnatting) OSL - AES | SK + | (betalt) Kommentarer: Booking med forhåpning om å få oppgradert en eller begge veier til F, tilgjengelighet ser foreløpig bra ut, men reiser uansett da jeg skal på sightseeing med noen som reiser bortover samme dag med SK. Blir også min første tur med A380 og A340. Booket først på nett t/r fra VIE for noen dager siden, var ingen problem å få fjernet omveien dit når jeg ringte inn i dag. Eneste agent ikke fant var LX på ZRH-OSL som viste 4 ledig på søk FRA-OSL (muligens kun åpent for nye bookinger?), men fikk samme routing med SK. Utreise fra CPH med betalt tilknytning valgt for senere avreisetid fra AES, på hjemreise glemte jeg å spørre om OSL-AES, var mest opptatt av om VIE-trikset fungerte Får se om jeg ringer inn en ekstra gang for å få det med, venter til det åpner seg F, eller bare beholder betalt billett.
Flyselskap: Lufthansa Klasse: First / Business Avreise fra: OSL Retur til: OSL Destinasjon: BOS Antall poeng brukt: 76.250 Skatter & avgifter (per person): 1.780 NOK NOK + 402 NOK ved ombooking Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL - FRA | LH C | A320neo FRA - BOS | LH F | A340 (1 overnatting) BOS - MUC | LH C | A380 MUC - OSL | LH C | A321 Kommentarer: Med ferie og barnefri rykket det i fingeren å benytte sjansen til å teste F for første gang og få min badeand så lenge sjansen fortsatt finnes. Fulgte med på Awardfares noen dager og fant ut av at BOS nok var den destinasjonen med størst sjanse for å finne noe i F. Ikke den mest eksotiske destinasjonen og litt rarr når jeg har vært hjemme fra USA en uke. Ble litt skuffet når jeg leste at SAS har lagt til en grense på 72/96 timer men etter å ha fått noen tips her inne fulgte jeg denne fremgangsmåten: Booket sent mandag kveld en T/R på nettet i business fredag - søndag. Ville helst slippe unna to overnattinger da vettuge hoteller i Boston ligger på 4500++ denne helgen (noe konsert eller kongress??). Onsdag morgen våknet jeg til alert om at FRA - BOS hadde en ledig F billett. På CT telefonen 09.01 og en hyggelig svenske fant denne. Han fant også connection til Frankfurt selv om Awardfares viste at det var ikke var noe ledig på lørdagen. Nye etickets kom etter en drøy time. Blir 4t50m opphold i FRA så god tid til å oppleve First Class terminalen og er foreløpig alene i First kabinen. Da er det bare å håpe at det dukker opp et ledig sete på returen på søndag også så jeg får prøvd First på en A380
Flyselskap: LH, TK, LX Kabinklasse: Business Avreise fra: OSL Destinasjon: MNL Enveis, T/R: T/R Antall poeng brukt: 210k + CT Skatter & avgifter (per person): 1811 kr (inkl. én endring) Antall reisende: 2 Reisen finner sted: November 2024 Booket: mars 2024 + endret juli Flygninger: OSL-FRA / LH Biz (A320) FRA-IST / LH Biz (A321-100/200) IST-MNL / TK biz (A350-900) Manilla-caticlan på separat booking MNL-IST / TK biz (A350-900) IST-ZRH / TK biz (A321) ZRH-OSL / LX biz (A220-300) Da åpnet det seg endelig en dugende utreise og retur fra/til OSL hvor vi også unngår blanding av *A og ST. Digg å få det i boks før fristen nærmer seg! Litt lange mellomlandinger på IST begge veier, men det får gå. Ikke det verste stedet å tilbringe litt tid
Flyselskap: SAS, ANA Klasse: Business Avreise fra: Oslo Destinasjon: Tokyo Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 165 000 Skatter & avgifter (per person): kr 1056 Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Januar 2025 Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL-MXP / SK C / A320neo MXP-HND / NH C / 787-9 HND-MXP / NH C / 787-9 MXP-OSL / SK C / A320neo
Flyselskap: LH, ANA, EVA Klasse: First, Business Avreise fra: Oslo Destinasjon: Tokyo Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 225.000 Skatter & avgifter (per person): kr 1800 Antall reisende: 1 voksne Reisen finner sted i: Juli 2024 Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL - FRA / LH C FRA - ICN / LH F GMP - HND / NH C HND - TSA / NH C TPE - HKG / BR C HKG - FRA / LH F FRA - OSL / LH C Siste Star Alliance tur. Fikk booket dette til tross for 96 timers regelen. Hadde selvfølgelig ikke gått om jeg måtte forholdt meg til CT telefonen. Fornøyd med dette. Er ikke ofte HGK dukker opp med F.
Flyselskap: SAS Klasse: Plus, Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Tokyo (HND) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 160 000 (FP3) Skatter & avgifter (per person): ca 1100 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: September 2024 Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL - CPH | SK + | A320neo CPH - HND | SK + | A350-900 HND - CPH | SK C | A350-900 CPH - OSL | SK + | A320neo Kommentarer: Funnet og booket for mine foreldre. Var bare ledig for 2 per vei, så må ev. finne annen rute om jeg skal bli med (ser noen muligheter med LX). Vil følge med for om mulig å få endret utreise til C med SAS.
Flyselskap: LH Klasse: Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Boston (BOS) Enveis, T/R, Open Jaw: T/R Antall poeng brukt: 130k + CT Skatter & avgifter (per person): 1808 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: August 24. Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL-MUC MUC-BOS / A380 BOS-FRA / A340-600 FRA-OSL Kommentarer: Posisjonert oss for muligheten med 2x LH F for siste gang. Med avgang med både A380 fra Munchen og A340 fra Frankfurt bør muligheten være gode. Dersom det ikke går, får vi iallefall fly A380 for kanskje siste gang? Merker at det er lenge siden jeg har booket A* bonusreiser. Mye nye regler siden forrige gang jeg booket reise. Men med en konto som hadde nærmere 700k poeng så var det bare å prøve å finne en tur. Bookingen var rimelig rett frem, så lever vi bare i håpet at det åpner seg 2 seter i F.
Flyselskap: LH Klasse: First/Business Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Tokyo/Seoul Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 225 000 Skatter & avgifter (per person): 2109 NOK Antall reisende: 1 voksen Reisen finner sted i: Juli/August 24. Booket: Juli 2024 Flyvninger: OSL-FRA: LH Biz FRA-HND: LH First HND-GMP: ANA Biz ICN-FRA: LH First FRA-VIE: OS Biz VIE-MUC: LH Biz MUC-ALC: LH Biz Kommentar: Ble en liten omvei for å komme seg på sommerferie til spania. Aldri vært øst for kirkenes, noen som har "must do" tips for ett heldags stopp i tokyo?