Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. IndianaJonas

    IndianaJonas Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Det var den ":) Milehigh klubben medlemskap ;)" jeg også tenkte på da jeg nevnte min bedre halvdel...:p
     
    jtmath liker dette
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS, Lufthansa, Thai, Singapore, WF
    Klasse: SAS/WF Plus, Business og First
    Avreise fra: Kristiansand
    Destinasjon: AKL
    Antall poeng brukt: 240 000+ ct
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3300.
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: November 2018
    Booket: April 2018

    Stadig nye forbedringer:

    WF hadde kun 1 bonussete på direkteflyet fra CPH til KRS (1t50min etter vi lander), når jeg booket reisen i april. Da måtte jeg ta til takke med 5-6 timers ventetid i CPH, så til Oslo, så ventetid der. SÅ til KRS. De SAS loungene er liksom ikke tingen når man kommer fra 4 legs i F og 3x første klasse lounger. Når jeg var innom å sjekket i dag hadde WF 3 ledige bonusbilletter.

    Jeg ringte rett til Tallin, de sa UMIDDELBART at om jeg skulle endre noe som helst, så måtte jeg finne en mer direkte rute(selv om jeg faktisk skulle ta bort 1 legg), da jeg har 2 stop i Asia på utreise(BKK og SIN).

    Da ringte jeg bare til SAS, som ordnet billettene med en gang. Uten å betale for endring, 300kr spart.

    Synes jeg har en "spenstig" rute på vei ned og en meget praktisk/bra rute (3 legs AKL-KRS, hvorav 2 i F)
    Tror faktisk denne blir stående. (3 forandringer siden første booking)
    Hmm... Eller så får vi se når LH legger ut F 2 uker før, fra HND-FRA, eller ANA F! *Steike* og da BIZ/F fra SIN til HKG med SQ eller ANA ;) Skulle gjerne hatt 24 timer i Japan og 8 bra legs... - Skrive mens man tenker - :D


    Nåværende booking: Blir stående... tror jeg... kanskje :)

    KRS-OSL
    OSL-FRA LH Biz (I)
    FRA-BKK TG F (A380) - 13 timer i Bangkok
    BKK-SIN TG Biz - 24 timer i SIN (777)
    SIN-AKL - SQ F (Suites) (A380)

    AKL-SIN - SQ F (Suites) (A380)
    SIN-CPH - SQ F (Nye F kabin) (777-300er)
    CPH-KRS - WF Biz (I)

    Opprinnelig booking:

    KRS-OSL - SAS Plus
    OSL-CPH - SAS Plus
    CPH-SIN - SQ - F
    SIN-AKL - SQ F (Suites)
    AKL-SIN - SQ F (Suites)
    SIN-CPH - SQ F
    CPH-OSL - SAS Plus
    OSL-KRS - SAS Plus

    Forandret til:

    OSL-FRA LH Biz
    FRA-BKK TG F (A380) - 13 timer i Bangkok
    BKK-SIN TG Biz - 24 timer i SIN (kun 2.5 timers tur)
    SIN-AKL - SQ F (Suites) (A380)
    AKL-SIN - SQ F (Suites) (A380)
    SIN-CPH - SQ F
    CPH-OSL - SAS Plus
    OSL-KRS - SAS Plus
     
    Last edited: 08. juni 2018
    DanH, Travelmate, Kallingen and 4 others like this.
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Skal ikke kommentere anvendelsen av dobbeltsengen...

    Men noterer meg jo at nivået på ny Biz virker veldig bra. Hvordan regner dere First i gammel A380 mot Biz i ny A380?
     
  4. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,951
    Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Det er første gang jeg ser at Tallin har inkludert WF i en booking. Tidligere har argumentet vært at WF ikke er med i Star Alliance. Tydeligvis at reglene forandrer seg med vinden..:rolleyes:
     
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,237
    Likes mottatt:
    3,163
    Bonuspoeng:
    113
    fikk også mulighet av agent til og ta med WF i booking for 4 mnd siden. på amex står det vel at wf er med inkludert i amex plat?
    vilkår sier jo at premium og basic kan inkludere WF mens på plat står det ikke noe. rart og kan ikke skjønne at det ikke skal gå ;)
     
  6. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Har ikke flydd first med SQ men jeg likte ikke biz i ny a380. Det ble enten ligging, sitte alt for oppreist eller prøve å finne en artig stilling på skrå. Velger andre neste gang
     
    Fly med oss liker dette
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,838
    Likes mottatt:
    21,963
    Bonuspoeng:
    293
    Så SQ Biz 777 > SQ Biz A380 ?
     
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,951
    Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Vel, en ting er hva som står, en annen hvordan det praktiseres ;) Selv SAS kundeservice rutet meg på tlf via OSL enda sas.no viste tilgjengelig award direkte med WF. Også Tallin tidligere. Så dette er en endring som må ha kommet de siste mnd.
     
    Xflipper liker dette
  9. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Så var det heller ikke Tallin som booket. Ringte til SAS... vanlig tlf. Det er kanskje årsaken? Tallin ville ikke forandre NOE før jeg var villig til å endre så jeg kun hadde 1 stopp i transittsonen.

    Da slapp vi også 4x150kr... Gjorde enda en endring i går, da jeg la inn SAS fra KRS til OSL. Fremdeles 8 legs. 5 ned og 3 på retur :)
     
    Insomnia4u liker dette
  10. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg var generelt skuffet over setene til SQ. Sengen i 777 var knallhard og det å ligge på skeiva var ikke noen stor opplevelse for meg. 380 var vel hakket bedre.
    Maten og servicen var tipp topp med SQ selv om jeg selv trives best med europeisk stil på servicen.
     
    Shyneno and Xflipper like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,324
    Likes mottatt:
    33,918
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fikk WF til Sandefjord på første booking på vår tur til SIN, det var Tallinn og null problem. Det var alternativet til Tallinn sitt opprinnelige forslag om at vi skulle tilbringe 12 timer på Kastrup.
    Vi booket dermed, med Tallinn retur med WF via Torp og NSB.
    En mail til diamant mailen og de booket oss om til første SK avgang til OSL, som Tallinn ikke kunne...
     
    Shyneno, Anton80 and Insomnia4u like this.
  12. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,343
    Likes mottatt:
    7,730
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis man har setet ved bulkhead i 777 så slipper man vel å sove på skeiva
     
  13. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Hadde bulkhead på 350 og 380 og setene er så korte at jeg med mine 177 måtte legge meg på skrå.
    Det kjipeste med SQ-setene er at jeg ikke kunne ‘skli’ ned og finne en komfortabel, halvliggende stilling med beina høyt slik jeg kan med de aller fleste andre.
     
    Shyneno liker dette
  14. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    430
    Bonuspoeng:
    63
    Da ble første tur til Sydney booket :D Skal forsøke å optimalisere enda mer hvis Tallinn tillater meg å booke 2 stopp i transittsonen ;)

    Flyselskap: Austria, Thai, Singapore og SAS
    Klasse: Business og First
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Sydney (SYD)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 240.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 3.900 NOK
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: April 2019
    Booket: Juni 2018

    Flyvninger:
    OSL-VIE / OS Biz (EMB 195)
    VIE-MUC / OS Biz (A319)
    MUC-BKK / TG F (747)
    BKK-SYD / TG Biz (747-400)
    //
    SYD-SIN / SQ Biz (777-300ER)
    SIN-CPH / SQ F (777-300ER)
    CPH-OSL / SK Plus (737-700)
     
    Last edited: 11. juni 2018
    SVG_flyer and Gullars like this.
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,838
    Likes mottatt:
    21,963
    Bonuspoeng:
    293
    240.000 poeng for 2 pax t/r uten CT?
     
  16. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    430
    Bonuspoeng:
    63
    Ups, er med CT. Rettet nå ;)
     
    indahla liker dette
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,951
    Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Snakket akkurat med Tallin. De kunne ikke se WF i sine systemer enda jeg så den tilgjengelig på sas.no.

    Så for å sitere den automatiske telefonstemmen: Skal du booke SAS (og WF) gjør du dette på sas.no. Skal du booke Star Alliance-billetter, vent på svar. WF er ikke med i *A.

    Ikke det at jeg gjerne skulle ønske at WF kunne bookes hos Tallin. Er jo blitt litt vel mange restriksjoner nå.

    En workaround er altså å ringe SAS. Men det kan gå virkelig galt om de ikke utsteder billettene igjen i tide. Da mister man first-class setene.

    Flere eksempel på det da SAS en kort periode kunne endre/booke CT. Mye rot.
     
  18. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Så for å være på den sikre siden.. Så bestiller man alt igjennom Tallin.. for så å ringe SAS når billettene er utstedet. Så endrer man evt til WF og legger inn ekstra stopp i Asia :)

    Når man ringer sas så koster heller ikke endringene noe. De setter poengene tilbake på konto, og refunderer TAX, uten å slette billettene. Så belastes nye poeng og ny TAX beregnes. Nye billetter kommer samme dag eller dagen etter. Beregn litt ekstra tid på fredagen/helg
     
  19. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,173
    Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Tror det er noe jeg ikke har fanget opp her. Med Tallinn menes enten det norske eller svenske nummeret som må brukes ved CT-booking? Hva er SAS-nummeret det refereres til som tydeligvis kan hjelpe til med endringer uten å ta gebyr?
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,951
    Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    HVIS billettene kommer ;) Hvis ikke har du mistet hele bookingen. Det skal endel flaks til å finne agenter som både sier ja til å endre, og i tillegg ikke klusser det til. Du var heldig. Flere andre har ikke vært det :)

    Forskjellen ligger i at Tallin beregner og belaster skatter&avgifter selv, og kan utstede billetter mens man venter. SAS-kundeservice må sende dette til en annen avdeling som så belaster og utsteder.
     
    Last edited: 12. juni 2018

Del denne siden