Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Nå leste du ikke hele teksten kompis...

    Bestill turen igjennom Tallin og får utstedt billetten(med første klasse).
    Så får ut utstedet billeten....

    Ønsker du deretter å gjøre endringer f.eks med WF så ringer du bare SAS.
    Er ikke SAS raske nok til å utstede de nye billettene.. så mister du ikke din opprinnelige bestilling. Og flere har tydeligvis hatt problemer med å bestille WF igjennom Tallin, så det var også et tips til dem.
     
  2. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    9150 5400 (standardpriser) - Vanlig SAS kundeservice
    Du MÅ ikke ringe Tallin på hverken svensk eller norsk nr for å få ordnet deg Amex CT tur. Kan også ringe til det nevnte nr. Med 1 unntak, da jeg byttet fra SQ F til TG F, så har hele den nevnte reisen blitt bestilt igjennom vanlig SAS kundeservice
     
  3. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg brukt min aller første CT.
    Takk til dette fantastiske forumet som gav meg tips til anskaffelse av Amex Plat, til å bli trumf-hore deluxe samt kunnskapsoverføring med å finne bonusbilletter.

    Det har vært mye blod, svette og tårer til å finne ett reisemål begge er fornøyd med. Ett sted som gir oss mye sol og slaraffen-liv. Satser på en tur i F neste år.

    Flyselskap: SAS, Avianca
    Klasse: Business /SAS-Plus
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Aruba (AUA)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 140.000 + CT
    Skatter & avgifter (per person): ca 4.507 NOK
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted i: Oktober 2018
    Booket: Juni 2018

    Håper på å kutte ned ett segment tur/retur, da reisen er lang nok som den er og SAS-Plus er ikke sååå stas å fly. Samt at returen gjennomsyres av at ingenting av ankomster klaffer med avganger o_O

    OSL - CPH - SAS-Plus - A321
    CPH - LHR - SAS Plus - A321
    LHR - BOG - Biz - 787-8
    BOG - AUA - Biz - A319
    AUA - BOG - Biz - A319
    BOG -LHR - Biz - 787-8
    LHR - CPH - SAS Plus - A321
    CPH - OSL - SAS-Plus - A321

    Kanskje ikke det tøffeste av biz, men dette blir første turen i biz på oss begge. Det var også det eneste stedet vi klarte å finne ledige billetter, i tillegg til Krabi og Bali med våre kriterier og ønsker om reisemål. Har troen på at Aruba kan bli riktig så bra :)
     
    SAJblue, Kalsnes, dkvt and 8 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Et poeng man skal merke seg her, er det som @Insomnia4u sier, at Tallinn beregner skatter&Avgifter.
    Når man endrer en eksisterende booking er praksisen hos agentene variererende. Noen beregner beregner det nye beløpet og trekker deg / tilbakebetaler mellomlegget. Andre belaster det nye beløpet i sin helhet og refunderer det gamle.
    Det som har vist seg ved et par anledninger for meg, er at den tilbakebetalingen dessverre har en tendens til å forsvinne...
    Derfor, dersom du endrer en booking og får mindre avgifter så du skal ha tilbakeført penger, eller de belaster deg for den nye reisen i sin helhet, så følg med på at du får pengene. For det er ikke sikkert det skjer.
    Jeg tror ikke dette skjer med viten og vilje, men jeg mistenker at prosessen for å tilbakeføre ikke er så veldokumentert og smur som prosessen for å få betalt.
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Dette ante jeg ikke. Hva er argumentene for å bruke Tallinn da, hvis SAS kundeservice kan gjøre samme jobben gebyrfritt?
     
  6. Angie

    Angie Medlem

    Innlegg:
    239
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Tallinn informerte meg om dette i dag. De fortalte at reglene deres er at ved endring til færre segmenter, skal de beregne nye skatter og avgifter og trekke dette beløpet. Det segmentet som kuttes ned blir tilbakebetalt, men at det kan ta inntil 6 uker før disse blir tilbakebetalt.
     
    RoadKing liker dette
  7. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    De kunne det ikke før:) Så det er jo en grunn :)
     
    Gullars liker dette
  8. steinaraa

    steinaraa Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    48
    Jeg gjør i alle fall et forsøk på dette nå - endrer det siste legget på hjemreisen på en booking t/r Vietnam gjort med CT. Ringte 915 05 400 og snakket med en hyggelig svensk konsulent. Hun ville refundere både 190.000 EBP, samt skatter og avgifter, for så å trekke det på nytt.

    Tilbakebetalingen av skatter og avgifter ville skje i løpet av ti bankdager, og billetten skulle utstedes på nytt enten i dag eller i morra. Spurte detaljert om hun måtte kansellere noen av de andre leggene for å gjøre endringen, men det skulle ifølge henne ikke være nødvendig. Hun kunne imidlertid ikke oppgi hva prisforskjellen på skatter og avgifter ville bli, men antok at det ville bli minimal endring.
     
    NoLimit liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ble fortalt at det skulle ta et par uker, og jeg ble belastet full pott.
    Uansett, betaling fikser de på sekunder og retur skal ta 6 uker... henger ikke på greip.
     
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Boston
    Antall poeng brukt: 120.000 (Fly Premium)
    Skatter & avgifter: 642,- per pers
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: April 2019 (påsken)
    Booket: Juni 2018

    Hadde egentlig gitt opp påsketuren til Boston da SAS så ut til å kjøre blackout i midten av april, men snudde meg rundt da det dukket opp diverse varsler fra expertflyer i dag. Kunne gjerne sett et noe kortere opphold på CPH på vei bort og vil vurdere retur direkte EWR-OSL hvis den muligheten åpner seg, men sykt fornøyd med å ha fått en tilnærmet optimal tur som utnytter påskeuken maksimalt! :)

    12/4:
    OSL-CPH SK Plus 0710-0820
    CPH-BOS SK Biz 1250-1455

    21/4:
    BOS-CPH SK Biz 1730-0655
    CPH-OSL SK Plus 0910-1020
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Vel vel kompis... nå tror jeg ikke du leste min post korrekt.

    Når man endrer et leg, forandrer som regel skatter&avgifter seg. Det kan være fra 1kr og oppover. Da er vanlig praksis å utstede billetter på nytt.

    Som jeg skriver, om SAS skal endre, er det de som må utstede billettene på nytt. Selv om du har vært heldig, betyr ikke dette at andre kommer til å være det. Praksis er at konsulenten sender til en annen avdeling.

    Basert på alle tidligere erfaringer og rapporter her på forumet og andre forumposter når SAS skulle avlaste Tallin, så gikk det mer galt enn rett. Så jeg regner ditt tilfelle som et unntak.

    Det blir derfor ikke rett å anbefale andre å gjøre dette uten å opplyse om risikoen for å miste billetten.

    @steinaraa : Anbefaler deg å følge opp utstedelse av billett daglig, ringe inn å purre.

    Jeg synes forøvrig det er helt topp at dere begge fikk endret :)
     
  12. S2nes

    S2nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Søker hjelp til vurdering av mulig bytte fra SQ (I)+(I) - til OZ (O)+(I).

    Jeg har booket:
    OSL-CPH SAS Plus
    CPH-SIN SQ (I) 777-300ER
    SIN-SYD SQ (I) 777-300ER

    Vurderer å bytte til
    OSL-FRA LH (I)
    FRA-ICN OZ (O) A380
    ICN-SYD OZ (I) 777-200LR

    Jeg har flydd noen ganger med SQ (J), så jeg vet hva de leverer.
    Jeg har ingen erfaring med OZ. Det hadde derfor vært fint hvis noen kunne gitt meg noen innspill på dette mulige byttet.

    Jeg vil få ca 8timer venting i ICN.
    Hadde også vært fint med noen synspunkter på eventuell utnyttelse av ventetiden. Jeg har ikke vært i Seoul tidligere og vet ikke om det er fornuftig å ta en tur til sentrum eller lignende.
     
  13. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    OZ F var knallbra. Les gjerne våre erfaringer her: https://insideflyer.no/forums/threads/første-ct-tur-japan-med-lufthansa-f-og-asiana-f.10906/page-5

    Edit: Vet jo ikke datoene dine, men har registrert at Asiana også flyr A380 ICN-SYD. Her kan du ikke booke F-billetter, men den har førsteklassekabin hvor setene visstnok kan reserveres. Hadde jo vært spennende å høre dine erfaringer med den om du ønsker/klarer å få til OZ F FRA-ICN og OZ C ICN-SYD med sistnevnte i F-kabin :)
     
    Malmo liker dette
  14. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Flyselskap: LH, OZ, TG, SK
    Klasse: Eco, First og Biz
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Tokyo
    Antall poeng brukt: 190 000 + CT
    Skatter & avgifter: 3200,- per pers
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: April 2019 (påsken)
    Booket: Juni 2018
    Då blir det Eco til FRA, og Asiana i First til Tokyo, også tek me turen om Bankok på veg heim med Thai, og tre timer i BKK, og alt med Thai er i first class. Avsluttes med SK Plus frå MUC til OSL

    Finnes OSL-FRA i Biz med LH på expertflyer, men Tallin vil ikkje let meg booke den. Satser på å finne LH-F på veg ned, men beheld nok Thai F om ikkje SQ-F dukker opp!
    Flyg A321*3 -380*2 og 747!
     
    Last edited: 13. juni 2018
    jgroneng and Gullars like this.
  15. steinaraa

    steinaraa Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    48
    Jeg opplevde i alle fall ikke noe som lignet på problemer med dette. Umiddelbart etter jeg at ringte inn i 1600-tida i går, så ble bookingen min forandret både i SAS-appen og på sas.no. Da jeg sjekket "Min booking" på SAS sine hjemmesider stod det i rød ramme i toppen av skjermen at "Deler av reisen foreløpig ikke er bekreftet", eller noe i den stil.

    Sjekket igjen i dag tidlig, og det samme stod fremdeles. Klokka 08:49 tikket billettene inn på mail, og det finner jeg absolutt akseptabelt. Sparte meg tydeligvis 70,- per billett i skatter og avgifter også... Når det opprinnelige beløpet blir refundert inn på kredittkortet gjenstår selvsagt å se, men resten har gått på skinner.

    Poengene ble også tilbakebetalt, for så å bli trukket fra kontoen min umiddelbart etter jeg la på. Dersom dette er standard håndtering har jeg i alle fall ingen betenkeligheter med å gjør det samme igjen, men mulig jeg hadde flaks.
     
    Insomnia4u liker dette
  16. S2nes

    S2nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    23
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for innspill. Det var er fantastisk reisebrev :) Jeg heller nå mot å endre bookingen. Reisen min er i April 2019. Jeg har ikke sett på andre muligheter enn den med 777-200LR.
     
    Gullars liker dette
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Chicago (ORD)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur
    Antal poeng brukt: 120.000
    Skatter & avgifter (per person): 578,-
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: April 2019
    Booket: Juni 2018

    Flyvninger:
    OSL-ARN / SAS Biz (A320)
    ARN-ORD / SAS Biz (A330-300)
    ORD-CPH / SAS Biz (A340-300)
    CPH-OSL / SAS Biz (A320)

    map2.gif

    Etter tips fra @Gullars om at SAS slapp masse seter for påsken 2019 ble det booking på kona og meg.
     
    Last edited: 13. juni 2018
    DanH, Insomnia4u, Crom83 and 2 others like this.
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Når i april er det?

    Edit: virker dessverre ikke som om Asiana flyr A380 ICN-SYD i april 2019.
     
    Last edited: 13. juni 2018
  19. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,031
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    113
    er det mulig å bestille en open jaw (altså feks osl - fra - hnd (destinasjon) - auh) ?

    starte i en sone og ende opp i en annen? finner ingenting om det i reglene.. hva blir isåfall poengprisen?
     
  20. NotValid

    NotValid Nytt Medlem

    Innlegg:
    20
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    13
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: New York
    Antall poeng brukt: 120.000 (Fly Premium)
    Skatter & avgifter: 373,- per pers
    Antall reisende: 2
    Reisen finner sted: Mars 2019
    Booket: Juni 2018
     
    hifiman, Angie and Gullars like this.

Del denne siden