Ja, det blir dyrere. 108.000 hver vei istedenfor 90.000. Håper de kan slå reisene sammen når alt er klart og at jeg får tilbake 36.000 poeng. Ja, booket fire ulike reiser, to hver vei. En voksen og ett barn pr. bestilling.
Tallinn kan slå CT-reisene sammen når du finner retur, og du får då normal poengpris. Poengreiser må 05400 slå saman
Booket også en tur/retur som enkeltreiser. Dette pga. ønsket om "motsatt open-jaw". (Retur til annet sted enn avreise ikke mulig via SAS.no) BGO-SVG-CPH-HKG HKG-CPH-BRU 108k poeng for 1 voksen og 1 barn i C (1 billett kommer til å bli kjøpt i tillegg).
Flyselskap: SAS, Lufthansa, Air Canada Klasse: Business Avreise fra: Bergen (BGO) Destinasjon: Orlando (MCO) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 110 000 Skatter & avgifter (per person): ca 3.200 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: April 2018 Booket: September 2018 Flyvninger: BGO-OSL / SAS Plus (737-700) OSL-AMS / SAS Plus (A320-200) AMS-YYZ / Air Canada Business (A330-300) YYZ-MCO / Air Canada Rogue Business (767-300) MCO-YYZ / Air Canada Rogue Business (767-300) YYZ-FRA / Air Canada Business (777-300ER) FRA-CPH / Lufthansa Business (A320-200) CPH-BGO / SAS Plus (A320-200) Kommentar: Den enkleste måten å få business til Orlando ved å bestille tidlig er med Air Canada via Toronto og/eller Montreal. Utfordringene er å få business med Air Canada Rogue på den siste strekningen til Orlando. Jeg får prøvde gamle business class til Air Canada bort, og den nye og bedre business classen på tilbakereisen. Valgt den gamle kabinene på utreisen siden det passet best med flytidspunkt. Lufthansa flyr direkte fra Orlando til Frankfurt, men de slipper ikke business class award seter før nærmere avreisetidspunkt. Basert på det jeg ser type 1 til 1,5 måneder før avreise. Så jeg skal forsøke å endre det til Lufthansa på hjemreisen når det nærmere seg. Mister da den ny og bedre business classen til Air Canada, men flytidene fra Orlando blir mye mer komfortabel og reisetiden går ned. Bestilling via companion nummeret fungert utmerket, og jeg fikk både billettene og betalt skatt&avgifter i telefonen. Det hele tok bare 20 minutter, inkludert 5 minutter venting.
Dilemmas... Har følgende Routing: NRT-ICN OZ-A388 ICN-TPE TG-B773 TPE-CDG BR-B773 Kan bytte til: HND-SIN SQ-A359 SIN-ARL SQ-A359 (via DME) Alt i biz. Skal fra ankomst Europa komme meg til KRS. Routing jeg har er jo nå ulovlig, har også tre flighter i Europa, bytter jeg er det trolig ingen vei tilbake til original booking. PRO: -Avreise fra TYO 4 timer senere på dagen, ankomst KRS 2 timer tidligere. -Fly med Singapore Airlines. -Slipper å innom CDG. CON: -Miste flight med EVA AIR, best på biz i følge mange. Ingen pysj eller Rimowa :-( -Singapore sine biz seter får litt blandede tilbakemeldinger, spesielt for en over 190cm. -Kjedelig med en benstrekk i Moskva. Umulig å få bestemt seg... Innspill?
Jeg ville helt klart beholdt den bookingen du har. EVA er en liten "outsider" når det gjelder C, ettersom SQ er mer populært, men tror ikke EVA står noe tilbake her. Har ingen erfaring med SQ C, men BR C er helt kanon Og når du i tilegg får beinstrekken i Moskva med SQ faller den mye for min del..
Jeg elsker SQ C og da spesielt i A350en, men i dette tilfellet ville jeg også ha beholdt opprinnelig booking for å slippe Moskva.
Flyselskap: SAS, Singapore, Thai Klasse: Plus, Business Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Perth, Australia (PER) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 180.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca 3.600 NOK + ca 300 for infant Antall reisende: 2 voksne + infant Reisen finner sted i: Januar 2018 - mars 2019 Booket: August, 2018 Flyvninger: OSL-LHR / SK Plus (A320) LHR-SIN / SQ Biz (A380-800) SIN-PER / SQ Biz (777-200) PER-BKK / TG Biz (B787-8) * BKK-OSL / Thai Biz (B777-300) *I EF ser det ut som om TG har gjort en "equipment change" f.o.m oktober på denne ruten til A330 med "retrofitted" kabin. Ut fra bildene av denne virker ikke det som en downgrade, snarere tvert imot. Nesten 5 uker av ferie/fødselspermisjon skal tilbringes down under. Første tur der optimalisering av reiseruten ikke innebærer kreative routinger og lounge-maksing men derimot færrest mulige stopp og kortest mulig reisetid. I så måte må man sies å ha lykkes med en total reisetid på ca 24 timer ned og kun 18 timer på returen. Velger vel forøvrig å kun gå for biz på denne turen, synes ikke det er verdt å betale for first når ingen tilbyr det mellom Asia og Perth. Med infant med så tar det vel seg uansett ikke ut å gå bananas på Krug'en .
Da blir originalbooking stående. Nå er spenningen om KIX klarer å åpne for fullt til 28. September...
Har nå ringt SAS for å endre denne, de skulle sende inn til beregning av skatter og avgifter. Endringen er SIN-ARN er endret til SIN-CPH for å slippe Moskva. Så ny rute hjem er KUL-SIN-CPH-OSL-MOL. Noen som vet hvor lang tid det tar før man får ny rute bekreftet? Skulle vel også tro at det blir billigere skatter da man slipper ekstra stoppet i Moskva?
Flyselskap: SAS, Klasse: Plus, Business Avreise fra: Trondheim (TRD) Destinasjon: New York (EWR) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 120.000 Fly Premium Skatter & avgifter (per person): ca 487 NOK Antall reisende: 2 voksne Reisen finner sted i: Juli 2019 Booket: September 2018 Flyvninger: TRD-OSL / SK Plus (B737) OSL-EWR / SK Biz (A330) EWR-ARN / SK Biz (A330) ARN-TRD / SK Plus (ATR72) Usikker på om dette blir realisert, men greit å ha reservasjonen hvis det ikke dukker opp noe annet
Flyselskap: SK, SQ, TG Klasse: Business og Plus Avreise fra: OSL Destinasjon: Phuket Antal poeng brukt: 140 000 + CT Skatter & avgifter: 3380,- pr pers + ca 500,- for infant Antall reisende: 2 voksne + infant Reisen finner sted i: jan 2019 Booket: Sept 2018 Flyvninger: OSL- LHR/ SK-C a320 LHR - SIN/ SQ-C a380 New fig SIN - BKK TG-C a350 BKK - HKT TG-C a330 HKT - BKK/ TG-C a330 BKK - SIN/ SQ-C 787 SIN - CDG/ SQ-C 777-300er CDG - OSL/ SK-C 737-7 EDIT: Ønsket longhaul med SQ pga størrelsen på bassinet. SQ tillater 14kg, mens TG bare tillater 9kg på infant. Fikk endret returen til en red-eye flight til Paris. hadde opprinnelig dagflygning til LHR. Bestilte turen vi Tallinn først, endret hos SAS.
KLM har artige priser på tvers av Afrika som gir mye flyglede for poeng. Fikset akkurat Abidjan - Paris - Nairobi i business med AF og KQ til 33.000 poeng + ca 450 euro. Ser at jeg stort sett får de samme prisene fra andre byer, så med venner og samarbeidspartnere rundt om i Vest-Afrika og jobboppgaver i Kenya kan det bli mange hyggelige turer framover.
- Det går fint å booke utreisen først, og legge til returen på samme bestilling på et senere tidspunkt. Poengtrekk blir da som t/r. - SAS/Tallinn kan ikke slå sammen to separate enveisbestillinger til en t/r. Da må man gamble med å kansellere den ene veien og håpe plassene blir tilgjengelige igjen så de kan legges til den andre bookingen.