Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Nope, strålende fornøyd med begge. Servicen var på topp. Produktet er selvfølgelig mye bedre med 380 hvor alt er mye nyere, men servicen var relativt lik.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Her ble jeg faktisk trukket..
    Nesten 130k på amex og kortet sperret..Frister å avbestille kortet og be om refusjon til bank:)

    Koster meg rundt 300kr i telefoni i dag dog. Her...
     
    Satyv liker dette
  3. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er egentlig de der "domestic/international fees" ?
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Flyplassavgifter. Der ligger jo alt fra nesten innhenting til avgifter på security, toll, flyseteavgift osv..
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Vi opplevde vesentlig bedre service på 747 enn 380.
     
  6. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Er vanskelig å si noe generelt om dette, veldig crew-avhenging. TG er kjent for å ha noe ujevn kvalitet på service i F (og C).
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Kan jeg tenke meg, og de er jo ikke alene.
    For vår del så har vi hatt våre beste opplevelser på 2 x 747, en katastrofe på en 777 (lease fra Jet Airways tror jeg) og middels på 380.
     
  8. Anders

    Anders Anders

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg ringte Tallinn telefonen 16.45 på fredag og det ble fort 15 minutters ventetid, og da klokken bikket 17.00 kom jeg frem til en svensk dame.
    Hun noterte ønsket reiserute og lovte å ringe meg tilbake idag (mandag) hun ringte nettopp og alt gikk i orden. Må si jeg ble litt imponert.

    Men når slipper Singapore seter i business?
     
    Last edited: 13. nov 2017
  9. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Business
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: NYC Newark (EWR)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur non-stop
    Antal poeng brukt: 100.000, CT.
    Skatter & avgifter (per person): 526.- NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Nov 2017
    Booket: Først Aug 2017 endret Nov 2017

    Fikk først booket OSL - CPH - EWR - JFK - FRA - OSL, så endret til OSL - EWR - JFK - FRA - OSL også nå i November endret til OSL - EWR - OSL som var tommel opp på alle måter..
     
    bighc and RoadKing like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Klasse: First, Business, +
    Avreise fra: KRS
    Destinasjon: BKK
    Open Jaw CT
    Antal poeng brukt: 190.000
    Skatter & avgifter (per person): ca 3.400 NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Nov/Des
    Booket: August 2017, endret Nov.

    [​IMG]

    Da har jeg gjort endel endringer slik at alt er i C&F. Måtte gjøre et kompromiss i Tokyo for å være et døgn der. TG har lite/ingenting ledig, og eneste er en F-flight som går rett videre fra NRT.
    Ikke optimalt å bare ha to First-class på en CT-booking, men reisefølget dikterte. Måtte uansett skifte flyplass mellom HND og NRT, så da kan vi like gjerne ta en overnatting.

    Blir knallhardt å ikke få kjøre golfbil-pickup ved ankomst, men skal vel overleve:rolleyes:

    FCL og FCT i FRA skal nytes, blir et fint gjensyn. Dropper Porsche-kjøringen denne gangen.

    Flyvninger:
    KRS-OSL / SAS Plus (737)
    OSL-FRA / Lufthansa Business (A320)
    FRA-HND / Lufthansa First (748i)
    NRT-BKK / Thai Business (773)
    --
    PNH-BKK / Thai Biz (A321)
    BKK-FRA / Thai First (A388)
    FRA-OSL/ Lufthansa Business (A320)
    OSL-KRS/ Sas Plus (737)

    Ellers er det litt Hilton suiter rundt omkring på de ulike destinasjonene.
     
    DanH liker dette
  11. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Ringte CT telefonen i dag, kom igjennom etter ca 7 minutter å fikk snakke med Kristian. En usedvanlig hjelpsom og hyggelig Svenske som både snakket veldig forståelig og enda bedre forsto Norsk veldig godt! Det er av en eller annen merkelig grunn endel svensker som ikke forstår Norsk så godt! (Det eneste var at han hadde rotet det til å booket Biz isteden for F fra BKK til MUC, jeg ringte opp igjen å denne gangen kom jeg igjennom etter 6 minutter å fikk snakke med en hyggelig Svensk jente, hun booket om til F umiddelbart uten ekstra kostnad)

    Men nok om det, jeg skulle egentlig bare spørre om et par ting angående CT, men endte med å booke tur til sommeren. Etter å ha stilt mine spørsmål så kunne han fortelle at det er ok med «open jaw», man kan reise fra hvor man vil i Europa, ikke bare Skandinavia og sist men ikke minst man trenger ikke å reise fra og komme tilbake til samme destinasjon. Dette passet meg ypperlig!

    Turen ble som følger:

    Flyselskap: SAS, Asiana, Singapore, Thai
    Klasse: Business/First
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Jakarta (CGK)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antall poeng brukt: 190 000
    Skatter & avgifter (per person): ca 2700,-
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: Juli 2018
    Booket: November 2017

    Flyvninger:

    «Tur»
    OSL-FRA / SAS Plus (737)
    FRA-ICN / Asiana F (A380)
    ICN-SIN / SQ Biz (A330)
    SIN-CGK / SQ F (777)

    «Retur»
    KUL-BKK / Thai Biz (777)
    BKK-MUC / Thai F (747)

    Vi får ca 21 timer i Seoul (lander 12:20 lokal tid), 22 timer i Singapore (lander 14:20 lokal tid) og 10 timer i Bangkok. Så det blir definitivt hotell og en natt i Seoul og Singapore, så får vi se om vi tar turen til Bangkok eller om vi bare henger i F-loungen.

    Målet med turen er Bali, så jeg kommer til å booke billett fra Jakarta til Bali utenom, de fant ikke noe for EBP. Jeg må også booke fra Bali til Kuala Lumpur og fra München og hjem, men det passet perfekt å kunne hoppe av i München på en torsdag, flyet lander kl 07:05,så vi leier en bil å kjører til Kitzbühel/Kirchberg og en årlig byfest som alltid finner sted siste lørdag i juli. Satser på å fly hjem søndag eller mandag.

    Jeg er veldig fornøyd med ruten, men jeg kommer nok til å sjekke om LH åpner opp for 2 bill i F mellom FRA og SIN, men det er vel lite trolig at de gjør det midt i juli, eller? Da er det jo i så fall mulig å droppe Seoul. Men tar gjerne imot forslag til forbedringer/forandringer. :)

    Første gangen jeg bruker GCmap så jeg tok bare en screenshot! Men det finnes kanskje andre måter å gjøre dette på med en IPad?
     

    Attached Files:

    Last edited: 13. nov 2017
    Kalsnes, Markal, DanH and 5 others like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Det spørs. Viss det er ruter som flys med A350, A380 eller 777-300 så slippes det ikke seter i Business i det hele tatt for oss som bruker EuroBonus-poeng. Men på ruter som flys med 777-200 så kan du finne seter, uten at jeg vet noe mer om når de blir sluppet.
     
  13. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Finner 8-10 mnd ut på visse flyvninger. 4-6 mnd før på andre ruter.
     
    Insomnia4u liker dette
  14. truetraveller

    truetraveller Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    33
    Ikke bare-bare å bestille romjulsturen så sent som i november. Men tur ble det, og vi får med oss både julegater i Tallinn, gjensyn med loungen på IST og et nytt land på listen (har ikke sjekket visumregler etc. i Vietnam enda).

    Flyselskap: LO, TK, SQ, TG, SK
    Klasse: Business, økonomi
    Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL)
    Destinasjon: Singapore / Bangkok
    T/R, Open Jaw
    Antall poeng brukt: 140 000
    Skatter & avgifter (per person): ca 2900,-
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: 25.12-04.01
    Booket: November 2017

    Flyvninger:
    OSL-TLL (LO økonomi)
    (hva gjør man i Tallinn 7 timer 1. juledag?)
    TLL-IST (TK business 737-800)
    IST-SGN (TK business a330-300)
    SGN-SIN (SQ business a330-300)

    BKK-CDG (TG business a380)
    (lunch på et fransk chocolaterie)
    CDG-OSL (SK plus a737-800)
     
  15. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Flyselskap: SAS, Asiana, Thai, Lufthansa
    Klasse: Business
    Avreise fra: Kjevik - Kristiansand (KRS)
    Destinasjon: Kansai - Osaka (KIX)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antal poeng brukt: 140.000
    Skatter & avgifter (per person): 3.383 NOK
    Antall reisende: 2 voksne
    Reisen finner sted i: September 2018 - Oktover 2018
    Booket: November 2017

    Flyvninger (Alle flyvninger i business):
    KRS-OSL (SK B737-700)
    OSL-LHR (SK B737-700)
    LHR-ICN (OZ A350-900)
    ICN-KIX (OZ A321)

    NRT-BKK (TG A380-800)
    BKK-FRA (TG A380-800)
    FRA-OSL (LH A320)
    OSL-KRS (SK B737-700)

    Så på muligheter for å få inn EVA på en av de lengste strekkene, grunnet vanskelige tider på Connections i forhold til å ikke måtte ha en ekstra natt på hotell i Europa. Flytidene er nå slik at en reiser ut på en formiddag og lander på KIX påfølgende ettermiddag. Hjemturen er avreise på ettermiddagen og lander på KRS 15.20 påfølgende dag. Må altså "velge bort" noen mer ønskelige routinger for å få gode Connections og lite tide mellom flighter.
     

    Attached Files:

  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Siden reisen er nesten ett år frem i tid, vurderer du å skifte til First når/om du får nok poeng?
    Her kan jo du få inn både OZ, TG og/eller LH F.
     
    LaJa liker dette
  17. LaJa

    LaJa Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    I utgangspunktet tenker jeg å "kun" ha business. Har aldri fløyet noe annet en øko før så regner med å bli fornøyd uansett! Må i så fall gjøre endringer på Routing og muligens også tidspunkter. Asiana a350 har ikke first. Lufthansa flyr FRA-KIX med 744, uten first.

    Har heller ikke millionomsetning på amexkortet, så regner med jeg skal slite mer med opptjeningen neste år. Måtta kjøpe noen poeng for å få rå til denne bookingen, i tillegg så har jeg fått 20 000 fra Amex+20 000 fra Fjordkraft. 40 000EB som en ikke kan regne med neste år altså. Vil da heller prøve å få nok til en CT-tur til og tror da det skal holde hardt og satse på first... Men, man vet jo aldri...
     
    Markal, DanH and Xflipper like this.
  18. JayP

    JayP Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Flyselskap: LH, ANA, Thai, Asiana
    Klasse: First / Business
    Avreise fra: Oslo
    Destinasjon: Bangkok (BKK)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antal poeng brukt: 95.000 CT
    Skatter & avgifter (per person): ca. 3.600 NOK
    Antall reisende: 1 voksen
    Reisen finner sted i: Nov 2017 - Des 2017
    Booket: November 2017

    Flyvninger (Alle flyvninger i business):
    OSL-FRA (LH C A320)
    FRA-HND (LH F 747-8i)
    HND-BKK (TG F 747 Ny kabin)

    BKK-ICN (TG F 747 Gammel kabin)
    ICN-NRT (OZ C A380)
    HND-FRA (NH F 777-300ER)
    FRA-OSL (LH C A320)

    Altså F med både LH, ANA og Thai :) Ble en del frem og tilbake for å få en god kombinasjon med følgende kriterier:

    - Flest mulig F reiser med kvalitetsselskaper, der utreise skulle være fra selskapets hub, altså LH fra Tyskland, Ana fra Japan og Thai fra BKK. Dette for å få best mulig lounge/service opplevelse.
    - LH og ANA stod høyt på listen ettersom jeg har flydd Thai før

    Har prøvd å finne LH F FRA-SIN for så å få inn en SQ F via Jakarta til BKK, men det har ikke åpnet seg noe.

    Jeg booket først Asiana FRA - ICN med tips fra @Fredrik81 , men da LH åpnet seg hoppet jeg på den fra FRA til HND. Da blir det en 11,5 timers reise med 12 timer i Tokyo før Thai F tar meg 7 timer til BKK.

    På returen har jeg sett på flere alternativer, men da ANA hadde en F ledig fra HND-FRA jobbet jeg ruten opp etter den flyvningen. Kriteriet var da F Thai ut fra Thailand for å få ground service opplevelsen på BKK flyplassen. Jeg fant da en rute med Thai F til ICN og Asiana til NRT, 13 timer i Tokyo og tid til å komme meg til HND der ANA tar meg hjem til Europa - jobbet slavisk etter @Are sin oversikt over F ruter som kan bookes med EB.

    For å gjøre reisen optimal håper jeg en direkteflygning BKK-HND Thai F på returen (samme som jeg reiser til da den har oppgradert kabin), og en tidligere flight OSL-FRA for å ha lengre tid enn 2,5 timer på FCT.

    Kom gjerne med andre innspill - jeg er helt flex på utreise 5 dager +/- men må være hjemme til jul;)

    Gleder meg mer til reisen enn tre uker i Thailand!!

    map OSL-BKK.gif
     
    SNG, Krii88, Upsaker and 5 others like this.
  19. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Fin booking det der :) Spørs om det går an å optimalisere mer enn du har skissert. Hvilken dato reiser du?
     
    JayP liker dette
  20. stensth

    stensth Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Hva med å fly ned dagen før til FRA?
     
    JayP liker dette

Del denne siden