Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av bighc, 19. okt 2017.

1. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,752
    Bonuspoeng:
    293
    Det var kanskje noen som fikk med seg mine utrøstelig ord i dette innlegget.

I går kveld var Fru Roadking ute med damene, hun gjør det iblant, stimulert av det gode selskap er hun som regel lett påvirkelig, så da jeg sendte henne beskjed om at jeg hadde funnet en lørdag-tirsdag tur til Florida så ga hun endelig etter :).

Det jeg ikke hadde fortalt henne var at alternativene innebar å ta en @Are , dvs separat booking videre. Det var selvsagt ingenting å få direkte til MIA med SAS, men det var to alternativer, en til IAD og en til ORD, så var det som sagt bare å fly videre derfra.
    IAD viste seg fort å ikke være aktuelt, den eneste flyavgangen derfra lørdag etter vår ankomst var med Delta via Atlanta til MIA. Hadde forsåvidt vært gøy, ettersom de fløy med 717, lenge siden jeg har sittet i en slik.

ORD hadde faktisk prima opplegg. Der ville vi komme inn med tidlig fly fra ARN og da ha 4 timer til avgang for FLL/MIA (pussig nok gikk begge på slaget 18:10, FLL vant på bedre pris og enklere vei videre). Samme tilbake, avgang fra MIA på menneskelig tidspunkt og ca 4 timer til avgang hjem via CPH.

Problemet var, United skulle ha godt betalt for den lille turen fra ORD til FLL og tilbake. Vi kunne spart ~1500 NOK på å reise bak gardina, men etter en interkontinental flight og med utsikter til 2-3 timer i bil etterpå, så var det å sitte bak gardina en no-go. Prøvde meg både på SAS sin *A og United sin award søk, og det var ganske utrensket ja, uansett klasse så var det ingenting å få på poeng.

Dermed satt jeg med en flygning til ORD i biz for småpene 120k (FB) pluss 1584 NOK i såkalte avgifter, og alternativet videre kom på ca 13000 NOK for oss to t/r foran i bussen hos United. Dvs at @Are konseptet ville komme seg på 120k poeng og ~15k penger. Dessuten ville vil være fremme med bilen ca kl 1 om natta. Når jeg tenkte meg om, så skjønte jeg også at Fru Roadking ville stille store spørsmålstegn ved å skulle reise til Florida via ORD, biz eller ei...

Hm, hm, tenkte jeg. Kanskje vi skal se på å ta en @holmen direkte til MIA istedenfor en @Are, dvs SAS Poeng + Penger .

Som sagt så gjort. Sjekka ut, og SAS skulle ha 80505 pr pers per vei og 1584 penger.
    På et eller annet mystisk vis så ble de 80505 noe helt annet enn de ca 320k som jeg forventet, antagelig EBD rabatten som slo inn, og det kan jeg jo like. Usikker på om 20% ifb med salget gjaldt her.

Syns det var mye, ettersom jeg har en CT som jeg drømmer om å bruke på Lufthansa til EZE... Så, jeg slakta litt på poengene, resonnementet var at ok, jeg var jo villig til å betale 15k for ORD - FLL - ORD, så da kan jeg vel øke tilsvarende, ble fortsatt litt mye, så tenkte jeg at @holmen jo har rett i at dette er utgift til inntekts ervervelse, jeg får jo nye poeng inn. Så jeg øppa kroner til 18 laken og strupa poeng til 155k.

Dessuten, når jeg først skulle blø, så vil jeg jammen bestemme reisedagene selv, og endret fra lørdag - tirsdag til fredag - tirsdag.

Med andre ord, en fin kveld med masse nyttige resonnementer og vel utført arbeid.

Jeg kan selvsagt ikke fortelle Fru Roadking dette, hun vil ikke forstå, men det er deilig å kunne dele dette med likesinnede her :).

Siden det er en snartur, så blir det heller ikke Harley denne gangen, men for en gangs skyld skal jeg ha en heftig cabriolet :)

Praktfull dag folkens :)

Last edited: 30. nov 2018
    Robert H, Edin, Bolle and 18 others like this.
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,321
    Bonuspoeng:
    293
    De var interessante, de poengprisene du fikk? Var det biz eller saver?

ArthurDent liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,752
    Bonuspoeng:
    293
    Det er disse nye greiene Business Smart... Det er vel det som var Business Saver? Jeg regner iallefall med at det er det jeg får poeng for. Vurderte å ta Business Pro, men jeg syns hoppet opp ble litt mye da jeg som sagt håper på å lande en F til EZE utpå nyåret. Da må jeg hanke inn litt ekstra poeng til forbruk.
    Nå får jeg ikke reprodusert det, så jeg kan ikke si med sikkerhet hva jeg hadde som utgangspunkt, men det var definitivt ikke 80850 x 4.

4. holmen

Likes mottatt:
    64,321
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er det med avbestilling på de? Er det ikke tillatt, som på vanlig kjøpt "smart"? (Saver)

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,752
    Bonuspoeng:
    293
    Det er gebyr på avbestilling, men tillatt slik jeg oppfatter det. Tror ikke det spiller noen rolle om det er delbetalt med poeng.

6. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS og Thai
    Klasse: Plus og First
    Avreise fra: Tromsø ( TOS)
    Destinasjon: Tokyo (NRT)
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/R
    Antall poeng brukt: 225.000
    Skatter & avgifter (per person): 1547,- kr
    Antall reisende: 2 voksen
    Reisen finner sted i: Oktober 2019
    Booket: November 2018

Flyvninger:
    TOS-OSL / SAS Plus
    OSL-LHR / SAS Plus
    LHR-BKK / TG First A380
    BKK-NRT / TG First A380

NRT-BKK / TG First A380
    BKK-CDG / TG First A380
    CDG-OSL / SAS Plus
    OSL-TOS / SAS Plus

7. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS, Lufthansa, Air China, Thai Airways, Turkish Airlines
    Klasse: Plus, Business, First
    Avreise fra: SVG
    Destinasjon: Ho Chi Minh City og Hanoi, Vietnam - Open-jaw
    Antall poeng brukt: 190.000 (hadde opprinnelig retur i F med SQ, ble ikke priset om ved siste endring til C på retur)
    Skatter & avgifter (per person): 3334 SEK + Rebooking Fee 150 SEK + 835 DKK + Service Fee 450 DKK
    Antall reisende: 2 voksen
    Reisen finner sted i: Desember 2018/Januar 2019
    Booket: April, juni, november 2018
    map (1).gif
    SVG-OSL / SAS Plus
    OSL-FRA / LH Business
    FRA-PEK / LH First B748
    PEK-SGN / CA Business B737

HAN-BKK / TG Business A330
    BKK-CAN / TG Business A350
    CAN-IST / TK Business B777-300ER
    IST-CPH / TK Business A321
    CPH-SVG / SAS Plus

jgroneng, Lnbre and Sonictravel like this.
  8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Her bør det være mulighet til å få tilbake en god porsjon skatter og avgifter i bytte mot 5.000 poeng om du ber om rekalkulering. Gjeldende praksis virker å være at man belastes en lavere poengsum når man kun har F en av veiene, så F ut og C hjem burde tilsi 195.000 poeng etter ny tabell.

KRS liker dette
  9. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen som har kranglet på 9 segment?

10. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde også forventet lavere skatter ved siste endring, men antok at disse ble beregnet etter ny modell da billetten ble utstedt på nytt selv om poengprisen ikke ble endret.

11. KRS

KRS Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,154
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke denne gangen, booket om via DK diamant-mailen - de åpnet samtidig opp på CPH-SVG som ikke var tilgjengelig.

Lnbre and Gullars like this.
  12. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Er Ikke ofte jeg gjør dette altså...men har skjedd :D

RoadKing liker dette
  13. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    Flyselskap: SAS
    Kabinklasse: Plus og Business
    Avreise fra: Karmøy (HAU)
    Destinasjon: Washington DC (IAD)/New York (EWR)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw
    Antall poeng brukt: 180000 (Fly Premium)
    Skatter & avgifter (per person): 601,- (143,- for infant) NOK
    Antall reisende: To voksne, to barn og en infant
    Reisen finner sted i: Februar 2019
    Booket: Desember 2018

Bakgrunn:
    Avbestilte denne grunnet barnevaktsproblemer, og bestilte en reise med hele familien i vinterferien heller. Litt spent på å reise såpass "langt" med barn, spesielt infant, så får se litt an om vi faktisk reiser når vi nærmer oss. Er (mest sannsynlig) på siste måned med høyeste FP-nivå, samt det ikke kryr av award-billetter med fire ledige seter når skolen har fri, så ville sikre meg muligheten.

Flygninger:
    HAU - OSL, SAS Plus, 737-700
    OSL - CPH, SAS Plus, A321
    CPH - IAD, SAS C, A330-300

EWR - OSL, SAS C, A330-300
    OSL - HAU, SAS Plus, 787-800

Spørsmål:
    Jeg får ikke mulighet til å velge seter på noen av flygningene. Er dette fordi vi er mange, fordi vi reiser med barn, fordi vi reiser med infant, eller kan det være andre grunner?

Sonictravel liker dette
  14. holmen

Likes mottatt:
    64,321
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper infant er grunnen. Ring SAS.

15. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok det, uansett, classic.sas.no fikset biffen. :)

Edit: får velge på 3/5 fly, men ikke OSL-CPH og OSL-HAU. Får forsøke litt til, så evt. ringe om det ikke løser seg.

Last edited: 02. des 2018
  16. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Classic sidene pleier å løse problemet med infant veldig greit.
    Men kun om man velger oddetallsseter til infant. Ellers faller valget bare ut..

wilco liker dette
  17. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,008
    Bonuspoeng:
    93
    Oddetall gjorde susen på de som manglet, spesiell "regel". :)

Til og fra USA gikk det derimot fint med partall.

Are liker dette
  18. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Innimellom glimter jeg til ;)

Stuttfeiten and awt like this.
  19. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,342
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS og SQ
    Klasse: Plus og Business
    Avreise fra: Stavanger (SVG)
    Destinasjon: Melbourne (MEL)
    Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw, retur fra SYD
    Antall poeng brukt: 215.000
    Skatter & avgifter (per person): 1515,- kr
    Antall reisende: 2 voksne

Flyvninger:
    SVG-LHR / SAS Plus
    LHR-SIN / SQ Business B777-300ER
    SIN-MEL / SQ Business B777-300ER

SYD-SIN / SQ Business A380
    SIN-AMS / SQ Business A350
    AMS-CPH / SAS Plus
    CPH-SVG / SAS Plus

Skarven, Fredrik81, SVG_flyer and 5 others like this.
  20. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Flyselskap: SAS
    Klasse: Plus
    Avreise fra: OSL
    Destinasjon: FNC
    Enveis, T/R, Open Jaw: T/r
    Antall poeng brukt: 52 500
    Skatter & avgifter (per person): 502,- kr
    Antall reisende: 2 voksne, 1 barn

Nå er jeg veldig imponert av SAS, altså. 30 % poengtilbud og Fly Premium gjorde at vinterferien til Maderia ble 23 000 poeng billigere enn ved bruk av kommandantens CT, som dermed dessuten kan frigjøres til andre formål. Problemet var imidlertid at det ikke var noen ledige bonusseter på aktuelle tilslutningsflighter OSL-ARN, ettersom FNC kun flys fra Stockholm (idiotisk nok - hadde vært omtrent én times reise hver vei å spare på å legge den til CPH), og det sågar bare med én flight i uken. Jeg sendte dansk gullmail et lite skriv og forklarte saken - og jammen frigjorde de ikke tre bonusseter på OSL-ARN både på ut- og hjemreise, slik at vi slipper å overnatte i Stockholm. Dette var faktisk service.

Leon, Storbaba, Skarven and 13 others like this.

Del denne siden