Hehe... Etter vår første tur ville plutselig fruen på eget initiativ ha pointearnerkort og jeg har etter den turen heller ikke en eneste gang fått kommentarer om at jeg er en smule smårar... Business class, fast track og lounger falt i smak God tur!!
Da er CT fra 2017 blitt brukt for å bestille tur til varmen. Men er litt usikker på om dette er en god nok rute, eller om jeg bør legge på en business tur fra BKK til ett eller annet, og heller fjerne SVG segmentene. Og hvordan er det for oss stakkers fredsprisgivende nordmenn i Kina. Må en oppholde seg på flyplassen mens en er i transitt, eller kan en gå ut å kikke, så lenge en er tilbake innen 24 timer? Uansett, slik er det foreløpig: SVG - OSL = SAS Plus B73X Natt i Oslo OSL - FRA = Lufthansa Business A320 FRA - PEK = Lufthansa First B748 Ca 10 timer på PEK PEK - BKK = Air China First B77W En del dager i varmen BKK - NRT = Thai First A388 En natt i Tokyo HND - LHR = ANA First B77W Natt i London LHR - CPH = SAS Plus A320 CPH - SVG = SAS Plus A320
Ja, du må søke om å få forlate flyplassen når du ankommer PEK. Når jeg landa der sist med LH F stod det en kar med navnet mitt på et skilt som hjalp meg gjennom immigrasjonen, og hadde god kontroll på hva som måtte gjøres (fingeravtrykk på maskin, fylle ut skjema, levere dette sammen med boardingkort inn/ut og få stempel i pass for å få gå ut). Syntes forøvrig ruten ser veldig spennende ut! Fire forskjellige F-produkter på en tur høres jo veldig moro ut (spesielt når to av de er LH og NH)! Det eneste spørsmålet jeg ser, er om du har lagt inn tid nok i Frankfurt?
Dersom du vil til varmen flyr TG med 747 til phuket. 1 t 25 min. Selges bare biz med muligheter for first-seating. Fin rute.
06:00 flyet til FRA, og videre derfra 17:20, så det bør være god nok tid. Men dropper nok Porsche kjøringen (hvis det fortsatt finnes). Har prøvd LH, ANA og Thai flere ganger i F før, så det er kun Air China som blir nytt for meg. Ingenting slår LH på bakken, og i luften synes jeg de er helt ok. Synd at det er B748, for A380 er bedre NH synes jeg har vedlig bra service i luften, men liker ikke helt setet, selv om det er helt ok. På bakken er det ikke helt det store. Å starte turen fra BKK med Thai pleier å være en hyggelig opplevelse, og i luften virker det som de vil, men ikke alltid får det til.
Er det noen plass på PEK hvor en kan lagre håndbagasje mens en tar en tur inn til byen? Gidder liksom ikke å dra på trillekoffert inni den forbudte by
Usikker på det, hadde 23t55m connection og hotell. Om du benytter en layover tour med guide, er det kanskje mulig å legge igjen bagasje i bilen? Eller er det et alternativ å sjekke inn håndbagasjen det siste strekket til BKK? Uansett høres det svært merkelig ut om en flyplass på størrelse med PEK ikke har bagasjeoppbevaring. Fløy denne ruten forrige måned. Veldig fint å få F-sete på C-billett, men ble et lite antiklimaks når jeg fikk servert en nokså stusselig matrett tilsvarende hva jeg forventer i økonomi i et F-sete.
Da var høstferien 2019 booket. Valget falt på Filippinene, helt hvorfor vet jeg ikke, men det blir sikkert fint. Det blir CT-tur for meg og min bedre 9/10-del, og for første gang skal vi prøve oss i F. Turen ned blir som følger: SVG CPH SK 1877 C 03.okt 15:50 03.okt 17:00 CPH FRA SK 1635 C 03.okt 18:15 03.okt 19:45 FRA BKK TG 921 F 04.okt 14:45 04.okt 06:25 BKK MNL TG 620 C 04.okt 15:00 04.okt 19:15 Turen hjem blir som følger: MNL ICN OZ 702 C 11.okt 12:15 11.okt 16:50 ICN FRA OZ 541 F 12.okt 12:00 12.okt 16:30 FRA OSL LH 866 X 12.okt 21:15 13.okt 23:10 OSL CPH LH 832 C 13.okt 11:40 13.okt 12:35 First blir A380 på både TG og OZ. Eneste drawbacket ble Economy FRA-OSL da det var plent umulig å få laget en fornuftig rute hjem. Sjekker når er på andre siden av sommeren om det kanskje har åpnet seg en mulighet for en liten endring. Uansett, ikke den verste delen av turen å få en liten tur "bak gardinen". Og ja, 14 dager før kommer jeg til å sjekke muligheten for LH...
Flyselskap: LH, CA, TG, SQ, NZ, og SAS Klasse: Økonomi, Plus, Business og First Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: Auckland/Sydney Enveis, T/R, Open Jaw: Open Jaw Antall poeng brukt: 142.500 Skatter & avgifter (per person): ca 2000,- Reisen finner sted i: Juli 2019 Booket: Desember 2018 Flyvninger: OSL-FRA / LH Business FRA-PEK / CA Økonomi (Posisjoneringsflight som (forhåpentligvis) endres til LH F) PEK-BKK / TG Business A350-9 BKK-SYD / TG First 747 SYD-AKL / NZ Økonomi (håper det dukker opp biz) SYD-SIN / SQ Business B777-300ER SIN-CPH / SQ First B777-300ER CPH-OSL / SAS Plus Første gang til Australia, midt i fellesferien! 22 timer i Bangkok og 23 timer i Singapore! Klok av skade ble det raskeste og beste vei hjem denne gangen... Håper å endre til NZ Business og LH F når det åpner seg. Fly økonomi i 9 timer er i alle fall helt uaktuelt (sånn harre blitt....)
Flyselskap: CX, SQ, LH + ukjent Klasse: First, Business og Økonomi Avreise fra: Oslo (OSL) Destinasjon: New York (JFK) Enveis, T/R, Open Jaw: Tja - si det... Antall poeng brukt: 99.000 Skatter & avgifter (per person): 960,- for award og 12.300 for CX F Reisen finner sted i: Mai 2019 Booket: Januar 2019 Flyvninger: OSL-HAN / Ukjent enn så lenge (tentativ OSL-FRA-HAN) HAN-HKG / Cathay Dragon Biz A321 HKG-JFK / Cathay Pacific First B773 JFK-HKG / Cathay Pacific First B773 HKG-SIN / Singapore Airlines Biz B773 SIN-ARN / Singapore Airlines Biz A350 ARN-OSL / SAS Plus B737 Kommentarer: Hadde selvfølgelig ingen tro på at Cathay F dealen skulle gå gjennom, men da den gjorde det var det bare å ordne seg retur med en gang. Hopper av i Hong Kong og tar SQ hjemover. Lot seg selvfølgelig ikke booke på nett... så måtte ringe inn. Må finne en fornuftig måte å komme meg ned til Hanoi på. Det smidigste er Vietnam Airlines sin flight inn fra Frankfurt som lander 05 om morgenen, men vi får se... Gode innspill tas i mot med takk
Flyselskap: SAS, Avianca, Copa Airlines Klasse: Business Avreise fra: Stavanger Destinasjon: Panama City PTY Antall poeng brukt: 130 000 + CT Antall reisende: 2 personer Skatter & avgifter (per person): 1850 NOK per person Reisen finner sted i: November 2019 Booket: Januar 2019 SVG - CPH / SAS LHR - BOG / Avianca BOG - PTY / Copa PTY - IAD / Copa IAD - CPH / SAS CPH - SVG / SAS Etter nøye gjennomgang av artikler og tråder her på forumet er endelig første CT-tur booket. Takk til alle her inne som holder oss informert og oppdatert. Not all heroes wear capes Selv er jeg fornøyd med å finne en forholdsvis smidig rute til en utypisk og spennende destinasjon. Blir også kult å prøve tre forskjellige business produkt og kunne sammenligne i etterkant. Har ikke allverdens forventinger til Copa Airlines, men valgte å gå for de da reisetidene klaffet godt. Vil dog sjekke ledighet hos andre selskaper for PTY - IAD fremover. Noen her inn som vet hvilke lounger jeg burde besøke i LHR, BOG, PTY og IAD?
LHR = Anbefales Singapore (pass på hvis du reiser fra annen terminal, det tar tid å forflytte seg) BOG = Har bare Avianca, men den er fin den. Vær obs på at du kan bestille varm mat kostnadsfritt fra menyen, det er ikke så åpenbart. IAD = Der skal etter sigende Turkish (mat) og Lufthansa (alkohol) være å foretrekke.
Endret til: OSL - LHR SK Plus LHR - BKK TG F BKK - HKG TG C HKG-BKK TG C BKK-CDG TG F CDG-OSL SK plus
Flyselskap: SK, LH Klasse: First, Business Avreise fra: SVG Destinasjon: BOS Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antall poeng brukt: 155 000 (eller noe i nærheten) Skatter & avgifter (per person): ca 1700 per pers Reisen finner sted i: januar 2019 Booket: Januar 2019 Da fikk vi endelig til en rute med F og i tillegg brukt opp CT’n til en kompis. Tenk å la den gå ut, sånn han tenkte! (Går ut 15.jan, og ingen av oss har spesielt med ledig helger framover, så da ble det første og beste). Så da henter jeg han og leverer han i Stavanger der han bor. Blir ikke lange turen, men en minihelg var det som gikk for oss denne gangen. Skal sies at starten av dagen (ja, det ble bestilt i dag og vi reiser i dag) ble litt stress. Spesielt etter at turene vi prøvde å bestille i går ikke gikk gjennom, fant ingenting mellom IAH og østkysten.Våkner og ser ledige seter i F til BOS, sender melding med ruta vi kan ta til han som skal bestille og må da vente med å bestille til de tar telefonen. I og med at jeg var usikker på om alt gikk, bestilte jeg ikke tidlig fly til Stavanger. Tenkte at det er kjekt at alt i orden før man flyr sørover. Turen ble bestilt 0935 og da rakk jeg 1025 flyet til Oslo med ett nødskrik (Trondheim til Værnes ble kjapt unnagjort) og hele reisen er godkjent. Grunnen til å starte i Stavanger er at da rakk vi å komme oss sammen til Frankfurt og gå inn i loungen/terminalen tidlig på morgenen. Så nå skal det være muligheter for å kose seg litt. Reisen går sånn her (det i parentes er min reise og kjøpt utenom) (Trd-Osl SK X) (Osl-Svg SK X) Svg-Cph SK C Cph-Fra SK C Fra-Bos LH F Bos-Fra LH C Fra-Osl LH C (Osl-Svg SK X) (Svg-Trd SK X)