Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    112
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig det kan lønne seg med ytterligere en runde agentrulett her dersom 24 timer ikke har passert på den betalte billetten. Så vidt jeg ser har du bare 7 legs og skal følgelig i prinsippet kunne få lagt på IST - OSL også (dersom det er ledige bonusbilletter der).
     
    BingoBonzo liker dette
  2. BingoBonzo

    BingoBonzo Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tips, men ble bestilt i forrige uke..
     
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Tight connection med separate flybilletter i desember (kjøpt Norwegian+CT). Hva ville dere gjort ?

    Pga jobb i BGO kan jeg tidligst reise derifra med 06:35-flyet som Norwegian har. De har tre flyavganger som når en CT-booking kl 10 fra OSL (reiser kun med håndbagasje).

    Vanligvis liker jeg ikke å gamble, men vil helst ikke vente en dag i Oslo når den kan brukes i Asia.

    Selv om et av flyene blir innstilt/kansellert, kommer jeg vel kanskje med et av de andre siden jeg flyr uten bagasje? I tillegg flyr også SAS (kun) ett morgenfly, så det er fire fly som er aktuelle. Foretrekker helst SK.
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Dette høres risikabelt ut, spesielt i desember hvor det ikke skal mye vintervær til før det blir no-show i Oslo. Er det et alternativ å endre CT-reisen til å starte i Bergen? Da er du sikret ombooking til endelig destinasjon i tilfelle noe skulle skjære seg.
     
    Last edited: 13. aug 2023
    Jeanette and Insomnia4u like this.
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Eg ville prøvd å:
    1. Endre CT-bookinga til utreise frå BGO
    2. Reise dagen før (men det har du vel kanskje vurdert allereie?)
    3. Endre utreise frå OSL til eit seinare tidspunkt
     
    Insomnia4u liker dette
  6. Bonusduk

    Bonusduk Bonus jeger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,380
    Bonuspoeng:
    93
    Får man booket bonusreiser i ”ECO+” med SA?

    Kom på at i min korte fartstid innen longhaul SA bookinger, har jeg kun sett Biz og Eco:)
     
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, det går nok ikkje.
     
    Bonusduk liker dette
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,256
    Bonuspoeng:
    293
    Med rene SAS flygninger kan du booke booke i Plus
     
    Bonusduk liker dette
  9. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,379
    Likes mottatt:
    3,644
    Bonuspoeng:
    113
    Vurderer å booke en one-way business billett til ICN. Har ikke CT nå, men er det mulig å bruke CT'en etter man har booket en billett eller må den brukes når man booker?

    Et spørsmål til som hadde vært fint å få svar på. Hvor mange legs kan man ha i en sone? For denne bookingen er det Europa, altså start sonen om det har noe å si.
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,609
    Likes mottatt:
    6,039
    Bonuspoeng:
    183
    Før måtte man ha CT opptjent før tidspunkt for bestillingen, men noen har rapportert at det ikke har noe å si. Så agentrulett kan være nødvendig.

    Avreise- og destinasjon-sone har nok ingen begrensning. Et stopp i transitt-sone har vært regelen tidligere, men jeg har klart to stopp i transitt-sone tidligere mens Tallinn var streng på dette punktet. Igjen, agentrulett kan nok løse problemet regelen fremdeles gjelder.
     
    geddi liker dette
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Problemet er at min datter skal være med fra Oslo, og det blir for mange legs om en reiser fra BGO.

    Men ja, takk for tilbakemelding :) Enig. Forsøkte bare å hjernevaske meg selv. Greit å få en reality check her. Da ser jeg på andre alternativ.
     
  12. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Går fint og legge til CT i ettertid, som regel fått hjelp av diamantmailen til dette.
    Også opplevd det udramatisk med fleire stopp i transittsone om det da ikkje finnast alternativ med mindre stopp.
     
    geddi liker dette
  13. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Er det heilt sjanselaust å få flydd til OSL frå BGO kvelden før?
     
  14. antirealiti

    antirealiti Medlem

    Innlegg:
    143
    Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Er i prosessen med å booke en tur til Japan for 2, med sterkt ønske om The Room (og seter ved siden av hverandre). En av oss har et ikke-Norsk pass, som krever eVisum. Man må altså ha billettene senest 10 virkedager før avreise for å søke visum.

    Min fremgangsmåte er som følger:
    Jeg søker awardfares for 2 x eco i 777-300ER (ofte LHR-HND), sjekker om flyet har riktig Business-layout, og prøver i så fall å booke dette.

    Deretter setter jeg på varsler på når akkurat disse turene blir lagt ut som business (skjer såvidt jeg opplever rundt <1mnd før avreise), og oppgraderer ett og ett sete i en og en leg, med mindre det blir lagt ut 2 på likt. Vet noen forresten når slike billetter blir tilgjengeliggjort?

    Etter dette bør jeg da ha 2x t/r LHR-HND i C. Deretter må jeg ringe til SAS og fikse OSL-LHR (separat eller få det lagt inn i samme billett.

    Er dette beste fremgangsmåte?
     
  15. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,460
    Bonuspoeng:
    93
    Passasjerer i samme booking må ha samme bookingklasse, du må derfor finne seter til 2 personer før du kan endre til biz. For å endre 1 og 1 sete må du splitte bookingen i to og deretter gjøre endringen 1 og 1 om det blir ledig. For å beholde samme totalpris må du da bruke 2 CT'er.

    ANA slipper billetter i C når det nærmer seg, men jeg vil tro det skjer vilkårlig basert på om flyvningen har bra belegg eller ikke. Du har nok bedre sjanser om du booker 360 dager frem i tid når ANA slipper seter til sine flighter. Merk at ANA The Room/The Suite kanskje er de mest etterspurte billettene for tiden, så du må mye mulig sitte klar i det billettene slippes.
    Det er til eksempel ingen ledige biz/billetter på Europa-rutene mellom 20.07.24-03.08.24 som er de 'nyeste' 14 dagene der ANA har sluppet billetter.
     
    antirealiti liker dette
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    Ja dessverre. Jobber sent og rekker ikke siste fly.
     
  17. Magnus1001

    Magnus1001 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,019
    Likes mottatt:
    2,993
    Bonuspoeng:
    113
    Gitt visse forutsetninger.
    Kunne din datter flydd til BGO kvelden før og dere hadde endret starten på reisen til BGO? Du kommer kanskje like billig ut slik hvis du må avbestille et legg intra asia og heller fly dette strekket på betalte billetter.
     
    Insomnia4u and Cumulus like this.
  18. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,283
    Likes mottatt:
    6,397
    Bonuspoeng:
    183
    Husk også at Bergen har direktefly til ARN, CPH og FRA. Mulig det kan løses ved litt justering av reiserute?
     
    Insomnia4u liker dette
  19. Ljmong

    Ljmong Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg skal en helgetur til Bangkok i Februar og sikret meg FRA-BKK og BKK-MUC med TG da disse ble lagt ut 180 dager før. Her var naturligvis tanken å legge til OSL-FRA og MUC-OSL med LH som korresponderer bra med TG-flightene. Følgelig ligger det 6+ ledige seter på LH-flightene jeg ønsker å få lagt til, men agenten jeg snakket med fant altså ikke disse. Så har jeg såvidt sett her på forumet at andre har støtt på samme utfordring med kombinasjon av TG og LH flighter, vet ikke om det kan ligge inne en O&D-restriksjon på dette? Noen som har noen smarte tips til hvordan dette kan ordnes så jeg får bestilt billettene jeg vil ha? Ingen andre valg enn å prøve agentruletten?
     
    Cumulus liker dette
  20. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,460
    Bonuspoeng:
    93
    Man må som oftest ta til takke med økonomi eller andre flighter. LH har en del segmenter som ikke lar seg kombinere med spesielt long-haul-flighter med andre enn LH-gruppen.
    Mulig det åpnes nærmere avgang, men for bookinger godt frem i tid er det ingen quick fix her.
     

Del denne siden