En morsom en som jeg aldri har opplved før. Forsøker planlegge tur til Azorone(Ponta Delgada/PDL). SAS lar meg ikke kjøpe biletter for cash (ingen gyldig reisedato), men bilettene er fult bokbare som Star aliance reward fligths.
Flyselskap vil generelt sett ikke selge billetter med partnere med mindre de selv er MSC (Most significant carrier), eller det finnes et codeshare eller joint venture-samarbeid. Ellers vil de i praksis bare sitte igjen med risiko og kredittkortkostnader uten å få noe særlig igjen.
Er det lov å være innom samme flyplass to ganger på en routing én vei? Tenker da hovedsakelig på Frankfurt, da denne VIE-problematikken gjerne gjør at jeg må via der om jeg skal reise til Wien fra Bergen, og da tilbake igjen om jeg skal ha LH over dammen? Tenkte å overnatt i Wien før jeg flyr videre, men det spiller vel sikkert ingen rolle?
Nope! men jeg ville forsøkt bokke den om agenten sier ja.. Du får krysse fingerene for at back-office fjerne ruta via. Wien.. Så du får direkte Bergen-Frankfurt..
Jeg har booket følgende tidligere, så de rutene du snakker om skal mulig å booke hvis det er ledige bonusbilletter.
Antatt at du planlegger å reise fra en annen by enn Oslo vil jeg tro du finner billetter med SAS + TAP hvis du søker hos TAP. Gjetter også på at prisen da er en god del høyere enn hvis du kjøper separate billetter. Alt etter risikovilje og hvor god tid til mellomlanding du evt har på OSL / CPH kan separate billetter være en ok løsning.
Gratulerer. Da får du sannsynligvis reist i C til SCL hvis 787 er satt opp. Fikk ikke noe kompensasjon. Det var kun service som ble endret fra biz til øko. Setekonfigurasjon var det ikke noe forskjell på. (2-2). Vet ikke helt hva jeg kunne be om kompensasjon for siden alle andre flightene fortsatt var i biz.
Noen som har forslag til routing til EZE med CT / BIZ? Får lite opp når jeg ser på awardhacks i januar fra Norge.
Mye ledig med Avianca søk til BOG fra LHR,MAD,BCN deretter BOG til EZE, så kan du søke opp fra OSL til MAD,BCN eller LHR til slutt. Du må ringe inn og booke leg for leg hos SAS Kan også være mulig finne endel med Ethiopian OSL-ADD-EZE
Et annet alternativ er med ET via ADD. Innen 14 dager før avreise er det verdt å følge med om LH slipper F-billetter. Tilgjengeligheten virker å være god på den ruten nå om dagen (gjerne litt sesongbetont).
Jeg forsøker å bestille t/r SJO, foreløpig uten hell. VIE-FRA-SJO går fint. På retur har jeg funnet SJO-MEX + MEX-FRA-VIE, men når de forsøker å legge inn det så kommer det kjapt en tyvärr: de får ikke opp SJO-MEX hvis MEX-VIE er lagt inn allerede, og SJO-MEX forsvinner visst fra bestillingen hvis den legges inn først og MEX-VIE etterpå. Så blir det gjerne ventemusikk en stund før det blir brutt, men sistemann konkluderte med at det var umulig -uten ventemusikk- så da er jeg tilbøyelig til å tro at det kan stemme. Det er da snakk om AV 632 eco + LH 499 biz (+ noe som uansett skal lukes bort FRA-VIE). Ankomst og avreise MEX er samme dato, 3 timer venting. Noen som tør å spekulere i årsaken til at de ikke kan bookes sammen, evt. vet om et triks jeg kan lære bort til neste rulettdeltager for å unngå denne katastrofen?
Usikker på kvifor dei ikkje går å booke saman, men eg har opplevd liknande med EVA i Asia; det er kurrant å booke flighten frå Europa, men når ein skal legge på sjarmøretappen til siste destinasjon so går det ikkje. Har du prøvd agentrullett?
Det høres ut som at Avianca har origin&destination-restriksjoner på SJO-MEX. Du kan prøve å booke dette segmentet på nett og ringe inn for å legge til resten av reisen. I tilfelle det fortsatt ikke går har du gratis avbestilling innen 24t.
Mulig AV har O&D-begrensninger på enkelte ruter. Jeg hadde samme utfordring i påsken hvor vi hadde en booking med AV som skulle endres fra SJO til CUR som sluttdestinasjon (hadde SVG-LHR-BOG-SJO-BOG-LHR-SVG i eksisterende booking). BOG-CUR var synlig i søkemotoren, men dukket ikke opp ved endring. Enden på visa for min del ble å kjøpe BOG-CUR for penger. Ellers er min erfaring med AV at det meste går å kombinere. Konkluderte med at det er O&D-begrensning eller billetter som kun er tilgjengelige for ‘nye’ bookinger’. Det er en kjensgjerning at det i flere tilfeller går an å jobbe rundt en del utfordringer ved å plukke legs i riktig rekkefølge som med feks en del europeiske SAS-flighter. Har opplevd det samme med Brussels Airline. Grunnen til at det her virker som en ordentlig begrensning er at rekkefølgen ikke spiller noen rolle og det kan være at det ligger inne O&D-begrensninger på SJO-MEX, eller den resterende delen. Du kan jo selvfølgelig feilsøke litt og se i søkemotoren om den nevnte flighten lar seg kombinere med andre flyvninger. Søk feks BOG-SJO-MEX eller SJO-MEX-PTY og se om det kommer treff (gitt at BOG-SJO og MEX-PTY) er tilgjengelige). Er denne flighten operert av Avianca El Salvador? Det kan være en medvirkende årsak Et alternativ er å booke annen rute feks SJO-PTY-MEX eller SJO-MEX. Jeg opplevde noe tilsvarende på en booking med ET til ZNZ. Det dukket opp med seter via LHR som jeg ville ha for å unngå strafferunde via BRU og VIE. Agenten fant disse, men da de ble lagt til i bookingen forsvant ADD-ZNZ i biz og kun eco var mulig. I blant gir det ikke helt mening.
Takk for svar, og for det jeg oppfatter som moralsk støtte. Har bare to runder på ruletten, fikk ikke inntrykk av at det var innsatsvilje eller kunnskap hos agentene som var hovedproblemet, så når til og med forumet mener det kan være hold i det så spørs det hvor mye av egen og andres tid man skal bruke på å spørre om det samme flere ganger. Lite nyttig hvis resultatet umulig kan bli annerledes. AV 632 flys av Avianca Costa Rica. Hvis jeg booker SJO-MEX på nett så kan den jo ikke bare forsvinne om man legger til flere legs, skulle man tro, så det kan hende jeg tester. Ellers har jeg en plan B: SJO-PTY-IST-HEL-OSL, men muligheten for gretten kone og hallusinerende barn er nok større på en slik reise, selv om begge egentlig er godhjertede av vesen. Slik uhygge vil jeg helst unngå, og sannsynligheten for uhygge øker eksponentielt, og vel så det, med antall timer på tur og antall mellomlandinger. Konsekvensen er videre at a) mitt tillatte inntak av loungens og trallas frukter -paradoksalt nok- begrenses (om nødvendig med makt) samtidig som b) behovet for nevnte frukter øker sterkt. Omvendt proporsjonalitet der, altså, og i dette tilfellet er det den aller verste typen proporsjonalitet som kan oppstå. Plan C er vel å vente på at det dukker opp noe SJO-VIE på retur også, gjerne med en booket tur via IST i bånn. Plan D om å reise via USA er allerede forkastet pga det er det verste som fins på alle måter. Det vil jeg jo også helst unngå, særlig siden det i tillegg gir enda mer av det jeg er redd for med plan B. Frykter at fruktbehovet går rett opp og tilgangen rett ned, parallelle linjer som aldri møtes, evt at universet imploderer hvis de likevel møtes til tross for at det egentlig er umulig. (Sikkert mange -som ikke har reist EWR-SJO i eco med UA- som vil innvende at det finnes ok reiser innom USA, så jeg slenger på en disclaimer om at det er en subjektiv sannhet, men basert på empiri. Deler av det er nok objektivt sant også.) Ser det ble mye tullprat, hovedbudskapet var egentlig bare takk til de som tok seg tid til å svare, så takk igjen.
Prøv og booke: Altså book: VIE-FRA-SJO + MEX-FRA-VIE. Så etter at du har fått bilettane så ringer du inn og legg til SJO-MEX. Kostar 150,- per pers i endrings gebyr. Eventuelt book SJO-MEX som egen booking, men pass på nok transfer tid. Eg sjølv hadde tatt risikoen på og booke open-jaw , så ringe inn for og legge til SJO-MEX.
Noen som vet om SAS slipper noe særlig bonusbilletter til London i Juli? Har reiseplaner i 2024 klare, og ser BA har gode priser på business på vei til (og relativt dyre på vei hjem igjen), så vurderer å bare booke OSL-LHR heller enn å se hva SAS leverer av priser, men hvis det er sannsynlig at det blir enkelt å booke for poeng hos SAS så er nok det å foretrekke muligens.
VIE-ICN via FRA, står ledige Biz billetter på Awardhacks, Awardfares og SAS sine egne sider, men kunderep finner plass FRA-ICN i systemene sine. Vi har sjekket 3 dager før/etter gjeldende dato med samme resultat. (Er på andre kunderep nå) Noen tips? Oppdatert: Kundeservice skal rapportere en feil inn til teknisk avdeling, hun var enig i at det var rart at flighten kom opp alle andre steder enn i hennes egne systemer.
Flere agenter klarte ikke å bygge segmentet VIE-ICN da FRA-ICN viste ingen ledige i SAS sine systemer (selv om VIE_ICN ble spesifisert). Sannsynligvis traff vi en regel hos Austrian som sa at dette ikke var lov. MEN; fant to løsninger. Ene var å booke med et annet selskap OSL-VIE men den beste løsningen var å legge til OSL-VIE til slutt, da fikk agenten det til... Ny og bedre booking finner du her - Dine vellykkede bookinger av CT eller vanlig poengreise | Page 299 | InsideFlyer NO Får nå også fornøyelsen av å prøve LH 747-400 Upper deck NB/PS: Tror det var Mikael han het på kundeservice, veldig dyktig og hyggelig fyr. I orginal booking har jeg brukt to stk CT (to personer som reiser), men han sparte meg for en CT da du ikke får mere poengrabatt med to CT og to pers.