Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Nurse82

    Nurse82 EBD, Hilton diamond

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    981
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, men fra hvilke flyplasser er det lettest å finne fra, foruten VIE? :)
     
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Eg har blitt anbefalt å fly med TAP via Lisboa. Dei har ruter til dei fleste storbyane i Brasil.
     
    Nurse82 liker dette
  3. Mac76

    Mac76 Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Lufthansa og Swiss flyr til Sao Paulo (GRU) det samme gjør Ethiopian airlines og turkish.
    Lufthansa flyr også til Rio (GIG), forøvrig flyr TAP til en rekke byer i Brasil, som det står lenger opp i tråden.

    Jeg har funnet og flydd med bonusbilletter både med TAP, Lufthansa, Swiss og Ethiopian til GRU, alltid i business, en gang også med first på Lufthansa.
     
  4. BingoBonzo

    BingoBonzo Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Beklager, jeg må ha det inn med teskjeer, fra SAS sine sider:
    • For SAS-bonusbilletter vil et endringsgebyr per reisende og flygning påløpe:
      • Flygninger innenlands og i Europa: EUR 25/SEK 250/NOK 250/DKK 175/USD 25/CAD 32
        Til/fra Asia og Nord-Amerika:
      • EUR 75/SEK 750/NOK 750/DKK 525/USD 75/CAD 96
    Er sånn at man betaler 150kr i endringsgebyr via AmEx CT telefonen, mens det er 750Kr via SAS sin egen kundeservice?
     
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Ein lyt ha tunga beint i munnen og lese dette veldig nøye. Det er 750 NOK i gebyr for ei bonusreise med SAS, men berre 150 for ei bonusreise med eit av dei andre medlemmene i Star Alliance.
     
    Insomnia4u, RoadKing and BingoBonzo like this.
  6. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Prøver å planlegge en tur i vinter til Sør Amerika.

    Først til EZE og være der 10 dager, så fly derifra til Colombia BOG/CTA også seile til Panama før fly hjem til Norge fra PTY.

    Hvordan skal jeg bestille denne turen osv? Det går vel ikke å bestille til EZE og hjem fra PTY og bestille "vanlig" billett fra EZE til Colombia?
     
  7. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,581
    Likes mottatt:
    24,421
    Bonuspoeng:
    183
    Du får prøve deg på å ringe inn og bestille. Dette er vel ein klassisk "Open Jaw" som skal vere lov, men du må kjøpe kjøpebilletten mellom EZE og BOG/CTA separat. Det er ikkje råd å kombinere bonus- og kjøpebillett på same booking.
     
    Last edited: 02. aug 2023
    BingoBonzo liker dette
  8. Mad3

    Mad3 Nytt Medlem

    Innlegg:
    40
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Tusen takk! Da prøver jeg meg
     
  9. BingoBonzo

    BingoBonzo Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Fosøkte nå å ringe AmEx for å booke reise OSL-MNL (3 flyvninger) men fikk beskjed om at det ikke var tillatt å sette sammen flyvinger manuelt?

    Fikk også beskjed om at hvis jeg eks booket CPH-BKK så kunne de heller ikke legge til BKK-MNL på bestillingen (dette gikk kun i Europa)?
     
  10. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    498
    Likes mottatt:
    1,572
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er feilinformasjon. Så lenge billettene er tilgjengelige for agenten så kan de legge sammen ruten. Man kan maksimalt ha 8 legs.

    Prøv å ring inn på nytt, eller prøv å ringe til SAS sin kundeservice.

    Ved endringer så kommer et gebyr på 150kr.
     
    BingoBonzo liker dette
  11. BingoBonzo

    BingoBonzo Medlem

    Innlegg:
    108
    Likes mottatt:
    56
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar. Han var meget bestemt på at det ikke var tillatt å legge sammen ruten. Men jeg skal prøve igjen.

    Hva blir egentlig forskjellen med å ringe SAS eller AmEx?
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,921
    Likes mottatt:
    2,522
    Bonuspoeng:
    113
    De som kan minst er ofte de mest påståelige. Dessverre mange som ikke kan jobben sin på SAS sin kundeservice. Stol på forumet. Vi kan reglene mye bedre enn agentene :)

    SAS og CT-tlf.nr var før ulike avdelinger, men siden CT-avdelingen i Tallin ble lagt ned kommer en nå til vanlig SAS kundeservice. Det virker litt tilfeldig om en kommer til noen med kompetanse, og om du leser om erfaringer vi har her inne, så må en ofte ringe mange ganger for å treffe på en agent som faktisk kan jobben sin.
     
    Teknolai and BingoBonzo like this.
  13. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,789
    Likes mottatt:
    21,903
    Bonuspoeng:
    293
    Har du mulighet til å dele reiseruten? Kan være spennende å se flightene og hvilke som hører sammen på samme booking =) Spesielt de booket med poeng.
     
    Cumulus, AirMags and LaDuden like this.
  14. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,918
    Likes mottatt:
    22,597
    Bonuspoeng:
    293
    LH C et år i forveien uten noe triksing? Jeg trodde det var 180 dager til Eurobonus.
     
  15. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    386
    Likes mottatt:
    651
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis jeg vil tilbake til Asia neste sommer så må jeg vel mest sannsynelig booke en Star Alliance tur da det vel kan være litt risky å ta sjansen på at det blir mulig å få SAS Business til BKK eller HND.

    Har fulgt CT trådene her med et halvt øye siden det ikke har vært aktuelt, men nå har jeg snart min første CT.

    La merke til at 180 dager er strøket over på AwardFares. Er 85 dager noe nytt eller misforstår jeg noe her?

    upload_2023-8-4_7-42-53.png
    1: Lufthansa long-haul Business partner redemptions are currently released 85 days in advance.

    https://blog.awardfares.com/ultimate-guide-to-award-release-dates/
     
  16. GlennDi

    GlennDi Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    288
    Bonuspoeng:
    63
    Var mye triksing på denne :confused: Måtte via ni forskjellige kundebehandlere før vedkommende fikk fjernet FRA-VIE-FRA på den originale OSL-FRA-VIE-FRA-LAX.
     
    Gribb, Cumulus, sunshine and 3 others like this.
  17. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    380
    Bonuspoeng:
    63
    Sannsynligvis er dette besvart tidligere, men jeg fant ikke svaret på det.. Men hvis enn skal til BKK, og kun finner billetter med Ethiopian på aktuelle datoer, så er jo det en omvei, og ikke en logisk reiserute.. Vil den bli godtatt på en CT, og hvordan vil poengtrekket bli?
    Vurdere å booke Ethiopian, og heller bytte til noe bedre hvis det skulle åpne seg muligheter når det nærmer seg..
     
  18. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    933
    Likes mottatt:
    3,461
    Bonuspoeng:
    93
    Det er mange som har fått godkjent Sør-Amerika og Asia via Afrika, så det bør gå fint. Får du nei, er det bare å ringe på nytt og håpe på at neste agent er mer medgjørlig.
    Det er også konsensus at det trekkes poeng i henhold til sonen for endelig destinasjon.
     
    Last edited: 04. aug 2023
    EgilSk liker dette
  19. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    707
    Likes mottatt:
    1,738
    Bonuspoeng:
    93
    Booka en sånn i våres, ikke noe problem. Poengtrekk som Bangkok. Er bare å endre om noe duker opp. De jeg sendte på tur mente at Thai C (fra Arlanda) var bedre enn Ethiopian (hjem). Men de var generelt godt fornøyde på hele turen. En vindussete hadde visstnok ikke vindu, så ble litt dårlig utsikt.
     
    EgilSk liker dette
  20. markus

    markus Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    2,264
    Bonuspoeng:
    93
    Merk at jeg skrev "Ser ingen grunn til at det skal oppstå noen problemer".
    På reiser som disse må du aldri slå deg til ro før den har gått gjennom ticketing og alt er OK. Her hadde agenten gjort feil med poengtrekk, slik at reisen bare lå der og ventet. Dermed ville den ligget der helt til ANA tok tilbake setene om det ikke var for at jeg ringte inn. SAS gir ikke lyd fra seg eller gjør noe ekstra for å fikse reisen din, så her må man være på ballen selv. Bare en liten oppfordring til forumet, selv om jeg vet de fleste av dere allerede er kjent med dette.

    Samme skjedde med den første reisen jeg booket med ANA F, måtte ringe å purre på dem for å få fortgang i ticketing, ellers hadde også den gått tapt. Mener det er 24 eller 48 timer ANA lar billetten ligge som reservert (ikke ticketed) før de tar setet tilbake. Noen som kan bekrefte hvor mange timer det er?
     
    Teknolai liker dette

Del denne siden