Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

1. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har ved CT bestliing måtte få agentene til å legge info om skatter og avgifter inn minst fem ganger ved fem forskjellige anledninger. Tror de mangler lagreknappen.

2. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Er i akkurat samme situasjon, og måtte ende opp med retur til CDG i første omgang. Får satse på feeder på sikt.

Storbaba and tmolvik like this.
  3. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er vel det jeg må gjøre også, men bare merkelig at det er bortimot 0 på retur. Jeg har BGO som min "avreiseflyplass" og at det kun skal være mulig å få den i én og samme routing ut av Europa, synes jeg er spesielt. For min del virker det så skjevt at man kan lure på om det ligger en utilsiktet restriksjon inne...

Storbaba and magnusant like this.
  4. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,839
    Bonuspoeng:
    183
    Forbaska vanskelig med feeder fra CDG. Ikke like aktuell som hjemreise men vil anta at noe tilsvarende for kroner hadde vært en god MR?

upload_2025-11-14_21-54-58.png

Lillegutt, EndreD, jgroneng and 6 others like this.
  5. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,815
    Bonuspoeng:
    293
    Har sunnmøringane gløymt sjølvaste Ivar Aasen?

"Det ussle vitet rekk ikkje longt, ei tru må stydja oppunder".

Spielhaug and Ololsen like this.
  6. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    SYD-SGN-HAN-FRA - lukter på liknende reise selv, men dette betyr ankomst på SGN (ny flyplass i Long Khanh), ta grab til T3 SGN Domestic, hente ut bagasje i HAN, ta shuttlebus fra T1 til T2 for så å sjekke inn bagasjen igjen (opp til 3 timer før avreise), stemmer det?

7. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Dette koster vel enormt mye poeng? Business til SYD med VN blir 275 000 x 2
    = 550 000 poeng?

biaop liker dette
  8. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    413
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som det er et gigantisk slipp av spøkelsesbilletter med korean air ute og awardfares går amok. Ringte inn til kundeservice for å legge på en utreise og snakket med norsk agent. Er visst mange som ringer og alle billetter autokanselleres når de legges inn.

9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    Den nye flyplassen i SGN skal vel ikke åpne for komersielle flyvninger før til sommeren neste år, så vidt jeg har forstått.

bighc liker dette
  10. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, har vært noen slike runder nå og da.

11. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, det hadde jeg ikke fått med meg. Bra for oss som drar denne ruten før sommer 2026

12. OSLflyer

OSLflyer Medlem

Likes mottatt:
    736
    Bonuspoeng:
    83
    T3 på SGN åpnet vei i mai i år! VN hadde flyttet sine innenriksruter når jeg fløy med de til DAD sent i august.

Rapolo liker dette
  13. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,710
    Bonuspoeng:
    113
    For de som ikke finner feeder flight til/fra, ikke glem å sjekke dagen før/dagen etter. På siste tur til CUN hadde vi overnatting i Paris på utreise og overnatting i London på hjemreise. Da vi var i Star Alliance var det ikke uvanlig at vi måtte ta en overnatting i Frankfurt på vei ut i verden. Man har jo inntil 24 timer for en stopp så det åpner opp mulighetene betraktelig hvis man spør om overnatting per telefon.

Maggie and kongenamundsen like this.
  14. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har over tid sett et veldig tydelig mønster der det er tilgjengelig bonusbilletter en vei, men ikke den andre veien, slik at det er nesten umulig å finne en t/r reise. Dette er et veldig vanlig syn:
    upload_2025-11-20_12-48-2.png
    Gjelder både SAS og ST. Spekuleres det i at folk skal måtte kjøpe revenue en vei? Slik var det ikke da jeg startet bonusjaget i 2018, men noe jeg mener har skjedd de siste 1-2 årene.

15. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    613
    Bonuspoeng:
    93
    SAS revenue én vei interkontinentalt (i det minste i business) er jo ofte ca samme pris som t/r, så det blir fort en dårlig deal.

Kan jo være så enkelt som at når det er ledig t/r så blir det fort snappet opp reiser? Er jo en del ekstra poeng i omløp for tiden.

16. vippern

vippern Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    upload_2025-11-20_10-8-52.png

Married segments is out of control

EndreD, indahla, Insomnia4u and 7 others like this.
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,736
    Bonuspoeng:
    183
    Det handler nok i stor grad om at det er langt flere som har fått opp øynene for dette og at det 1) ikke er lønnsomt på samme vis slik som før eller at det 2) er så mange poeng i omløp og har blitt så populært at flyselskapene kan tillate seg å være mer kyniske i en periode.
    Nå har jeg verken nåværende eller historiske tall på fyllingsgrad, men jeg har en hypotese om at premiumkabinene er fullere nå enn før, det gjør det også mer krevende for flyselskapene å selge seter til en lav (poeng) pris.

Det er veldig mange som ender opp med å booke slike reiser, så jeg tenker det er married segments very much in control. De vet jo at de som absolutt vil fly direkte er villige til å betale for det, mens sånne nisse som oss som skal karre til seg en rimelig reise på poeng ofte tar til takke med å reise på kryss og tvers.

Kom hit til Vest-Afrika. Her er ikke slik kreativ prising noe særlig utbredt og A-B-C koster stort sett mer enn A-B. Verdt å merke seg at en A-B-A på 1-2 timer hver vei ofte starter på 5,000 NOK og oppover. Jeg tror vi skal være ganske fornøyde med flymarkedet i Europa, og spesielt selskap som Ryanair som gjør at serviceselskapene ikke er helt ute av kontroll hva gjelder pris.

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,651
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det nok heller snakk om origin/destination availability på CDG-BKK, f.eks. at flighten kun er tilgjengelig for reiser som starter i AMS. Dette kombinert med en rutingalgoritme som jobber på høygir for å finne mulige veier med ledige bonusseter fra AMS til CDG kan gi nokså interessante forslag.

Storbaba, vippern and Rapolo like this.
  19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,827
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror ikke det er så enkelt. Da burde det ikke se ut slik som i bildet jeg la ved, men vært mer spredt. Søkene mine på Awardfares viser det samme. Drysser inn med varsler en vei, men ingenting den andre veien.

EndreD liker dette
  20. vippern

vippern Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Visst nokon booker ei slik reise der man må kome seg frå Torp til Gardermoen midt på svarte natta blir eg særs imponert.

Edit: Kanskje man får sitte på med transporten av innsjekka bagasje?

Last edited: 20. nov 2025
    themichael, indahla and Preference like this.
  21. Magnus1001

Magnus1001 Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,772
    Bonuspoeng:
    113
    Fra desember 2026 starter flytoget opp igjen fra Tønsberg. Avgang 03:44, ankomst 05:22. Burde gå akkurat. :D

EndreD, Jeanette, 1884derby and 4 others like this.

Del denne siden