Jeg har ved CT bestliing måtte få agentene til å legge info om skatter og avgifter inn minst fem ganger ved fem forskjellige anledninger. Tror de mangler lagreknappen.
Er i akkurat samme situasjon, og måtte ende opp med retur til CDG i første omgang. Får satse på feeder på sikt.
Ja det er vel det jeg må gjøre også, men bare merkelig at det er bortimot 0 på retur. Jeg har BGO som min "avreiseflyplass" og at det kun skal være mulig å få den i én og samme routing ut av Europa, synes jeg er spesielt. For min del virker det så skjevt at man kan lure på om det ligger en utilsiktet restriksjon inne...
Forbaska vanskelig med feeder fra CDG. Ikke like aktuell som hjemreise men vil anta at noe tilsvarende for kroner hadde vært en god MR?
Har sunnmøringane gløymt sjølvaste Ivar Aasen? "Det ussle vitet rekk ikkje longt, ei tru må stydja oppunder".
SYD-SGN-HAN-FRA - lukter på liknende reise selv, men dette betyr ankomst på SGN (ny flyplass i Long Khanh), ta grab til T3 SGN Domestic, hente ut bagasje i HAN, ta shuttlebus fra T1 til T2 for så å sjekke inn bagasjen igjen (opp til 3 timer før avreise), stemmer det?
Ser ut som det er et gigantisk slipp av spøkelsesbilletter med korean air ute og awardfares går amok. Ringte inn til kundeservice for å legge på en utreise og snakket med norsk agent. Er visst mange som ringer og alle billetter autokanselleres når de legges inn.
Den nye flyplassen i SGN skal vel ikke åpne for komersielle flyvninger før til sommeren neste år, så vidt jeg har forstått.
T3 på SGN åpnet vei i mai i år! VN hadde flyttet sine innenriksruter når jeg fløy med de til DAD sent i august.
For de som ikke finner feeder flight til/fra, ikke glem å sjekke dagen før/dagen etter. På siste tur til CUN hadde vi overnatting i Paris på utreise og overnatting i London på hjemreise. Da vi var i Star Alliance var det ikke uvanlig at vi måtte ta en overnatting i Frankfurt på vei ut i verden. Man har jo inntil 24 timer for en stopp så det åpner opp mulighetene betraktelig hvis man spør om overnatting per telefon.
Jeg har over tid sett et veldig tydelig mønster der det er tilgjengelig bonusbilletter en vei, men ikke den andre veien, slik at det er nesten umulig å finne en t/r reise. Dette er et veldig vanlig syn: Gjelder både SAS og ST. Spekuleres det i at folk skal måtte kjøpe revenue en vei? Slik var det ikke da jeg startet bonusjaget i 2018, men noe jeg mener har skjedd de siste 1-2 årene.
SAS revenue én vei interkontinentalt (i det minste i business) er jo ofte ca samme pris som t/r, så det blir fort en dårlig deal. Kan jo være så enkelt som at når det er ledig t/r så blir det fort snappet opp reiser? Er jo en del ekstra poeng i omløp for tiden.
Det handler nok i stor grad om at det er langt flere som har fått opp øynene for dette og at det 1) ikke er lønnsomt på samme vis slik som før eller at det 2) er så mange poeng i omløp og har blitt så populært at flyselskapene kan tillate seg å være mer kyniske i en periode. Nå har jeg verken nåværende eller historiske tall på fyllingsgrad, men jeg har en hypotese om at premiumkabinene er fullere nå enn før, det gjør det også mer krevende for flyselskapene å selge seter til en lav (poeng) pris. Det er veldig mange som ender opp med å booke slike reiser, så jeg tenker det er married segments very much in control. De vet jo at de som absolutt vil fly direkte er villige til å betale for det, mens sånne nisse som oss som skal karre til seg en rimelig reise på poeng ofte tar til takke med å reise på kryss og tvers. Kom hit til Vest-Afrika. Her er ikke slik kreativ prising noe særlig utbredt og A-B-C koster stort sett mer enn A-B. Verdt å merke seg at en A-B-A på 1-2 timer hver vei ofte starter på 5,000 NOK og oppover. Jeg tror vi skal være ganske fornøyde med flymarkedet i Europa, og spesielt selskap som Ryanair som gjør at serviceselskapene ikke er helt ute av kontroll hva gjelder pris.
Her er det nok heller snakk om origin/destination availability på CDG-BKK, f.eks. at flighten kun er tilgjengelig for reiser som starter i AMS. Dette kombinert med en rutingalgoritme som jobber på høygir for å finne mulige veier med ledige bonusseter fra AMS til CDG kan gi nokså interessante forslag.
Jeg tror ikke det er så enkelt. Da burde det ikke se ut slik som i bildet jeg la ved, men vært mer spredt. Søkene mine på Awardfares viser det samme. Drysser inn med varsler en vei, men ingenting den andre veien.
Visst nokon booker ei slik reise der man må kome seg frå Torp til Gardermoen midt på svarte natta blir eg særs imponert. Edit: Kanskje man får sitte på med transporten av innsjekka bagasje?
Fra desember 2026 starter flytoget opp igjen fra Tønsberg. Avgang 03:44, ankomst 05:22. Burde gå akkurat.