DnB Private Banking

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Klokkesamler, 04. juni 2018.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,711
    Bonuspoeng:
    113
    Det gikk med rammelån etter at jeg flyttet en stor sum fra rammelånet til fond. Hadde litt cash også, men hadde vel ca 1.5m fra rammelån og 1m i kontanter/fond/aksjer. Dette var ihvertfall nok da kravet var 2m.

Så hvis du har lyst til å forsøke deg på PB, og har en nedbetalt bolig, så skader det ikke å forsøke. Ikke at jeg skal gi finansielle råd, men avkastning på dnb teknologi har slått rente på rammelån med gooood margin de siste 5+ årene.

2. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,873
    Bonuspoeng:
    183
    Kravet er at du (til enhver tid) har minimum 3 MNOK i plasserbare midler (innskudd, fond, børsnoterte verdipapirer) stående hos DNB. Du får vel også lov å regne plassering av pensjonskapitalbevis inn, så lenge det da forvaltes av DNB.

3. sss

sss Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Koster det noe å være private banking kunde utenom bankkortet? Tenkte å bytte til DNB og saga for mastercard i et år imens Amex er på cooldown, men jeg oppfyller PB kravet også, så om det ikke har noen kostnader så er det kanskje like godt å gå for?

edit: Ser nå at kortet koster 250kr per mnd vs 295kr i året for saga. Så da går jeg heller for saga...

Last edited: 03. des 2025 kl 23:50
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, som du skriver i edit, 3000 kr i året er fast avgift for PB.

Så kommer EB upgrade i tillegg hvis du ønsker EB points (og trappetrinn med level points) på toppen. 1668 kr/år tillegg for 2025, og er varslet 2028 kr/år fra neste år.

sss liker dette
  5. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,241
    Bonuspoeng:
    93
    DNB Teknologi har hatt Norges beste avkastning over ti år.
    Knallbra. Jeg leter og leter - men ennå ikke funnet norsk fond med bedre avkastning over lang tid.
    Så trikset med å plassere deler av et rammelån tilbake i DNBs lune favn for å både få PB og avkastning, frister.

tobeornot999 and Nordlands like this.
  6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,902
    Bonuspoeng:
    113
    Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. Det finnes forskning som viser at hvis du bare kjøper de fondene som har gjort det best allerede, så vil du tape mot indeks i tiden fremover. Sier ikke at DNB Teknologi er dårlig, eller ikke kommer til å kunne fortsette å levere bra, men generelt sett er det ikke en god strategi å kjøpe de fondene som "har hatt best avkastning".

7. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,958
    Bonuspoeng:
    113
    Meget relevant kommentar. Og akkurat nå er det mye som tyder på at tech er på en topp. Men kan selvsagt stige i 10år til også.

Preference liker dette
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,768
    Bonuspoeng:
    183
    Den samme forskningen viser også at man oppnår bedre avkastning ved å hvert år kjøpe taperfondene de siste 12 månedene heller enn vinnerfondene i samme periode. Merk at vi nå snakker over en veldig lang periode.
    På samme tid forstår jeg søken etter de fondene med best avkstning.

btm liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,234
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke tatt det så langt at jeg direkte har økt lånet for å plassere, men har ikke sett noen grunn til å betale avdrag eller betale inn ekstra på lånet heller.

Vært i DnB tech så lenge at jeg har over 160% avkastning i nominelle kroner.

10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,873
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er såpass risikoavers at jeg putter brorparten av min faste sparing samt har definitivt størst beholdning i et globalt indeksfond, men det er jo hyggelig å se avkastningen i DNB Teknologi også. Tallene ser helt tullete bra ut, og jeg er forsåvidt glad jeg har penger der, men det er jammen meg teknologitungt (og USA-tungt) også i globale indeksfond og den totale eksponeringen mot én sektor blir fort ganske stor.

Sånn sett er det fint med litt bredere eksponering og kanskje litt mindre potensiell oppside.

Men det viktigste er vel tid i markedet. La det humpe og gå, jevnt og trutt, så blir det sikkert bra til slutt.

obay liker dette
  11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,734
    Bonuspoeng:
    183
    517% her :D Men kjøpte bare for 15000 i utgangspunktet :(

obay liker dette
  12. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis jeg hadde hatt en tidsmaskin ville jeg fortalt flere tiår yngre meg at å selge DNB Teknologi for å finansiere boligkjøp ikke var det fornuftige valget.

13. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,647
    Bonuspoeng:
    113
    Men også at du kunne kjøpe bolig og heller i 2009 putte noen hundrelapper i det som den gang virket fullstendig tåpelig og meningsløst; Bitcoin. Sammen med en formaning om å ikke selge noe som helst, uansett hva som skjer, før i mars 2021. Da skal alt selges for å kjøpe ene og alene Nvidia-aksjer.

To hundre kroner i 2009 ble sånn til omtrent 290 milliarder kroner (uten å tenke på skatt da…).

Bra det ikke gikk slik, for som milliardær i den størrelse så ville du neppe vært på IF og delt tips og kommentarer :p

14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,768
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg en dag mot formodning skulle bli milliardær skal jeg fortsette å henge på IF og poste fra mitt jetset-liv som F-passasjer kloden rundt og fancy hotell. Det hadde vært gøy og hatt en sånn på forumet.

Vent, vi har jo allerede @Wiolenze

DJasko, Teknolai, livinspeed and 13 others like this.

Del denne siden