DNB SAGA, Pros og Cons

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ValdresBjarne, 26. jan 2018.

1. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    6,565
    Bonuspoeng:
    183
    5,15 nominell, men over 60% belåning.

2. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,558
    Bonuspoeng:
    293
    5,1 nominell med PB, rammelån, under 50% av boligverdi.

De har tidligere sagt at de absolutt laveste rentene ikke er for PB, fordi programmet inneholder mye annet i tillegg.

Forstå argumentasjonen,den som kan. Man betaler jo ganske saftig månedlig for å være PB, og dette burde dekke det hele uten at de skal ha "ekstra betalt" inform av høyere enn beste rente også :p

3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,574
    Bonuspoeng:
    113
    Reagerte også på at DnB øker innskuddrenta mindre enn lån. Men nå kom rente varsel fra Landkreditt for rammelån 50% øker de til 5,0 nominell, uten termingebyr. Slår DnB sin rente som jeg ser dere får.
    Dette til info for dere som fortsatt orker forhandle med DnB. Sitter stille i båten og håper de ikke prøver å tvinge meg tilbake til seg med huslånet for å beholde saga.

4. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Basert på hva folk har skrevet tidligere i tråden her, så virker det som at de kommer til å enforce at du må ha enten lån eller 2MNOK sparing hos DnB, eller så blir du kastet ut.

5. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,574
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har fått det med meg, men har unngått å prate med dem. Fikk melding om at de prøvde å komme i kontakt med meg for å gi meg tilbud på lån. Sendte en bankmelding til dem med mine gjeldende betingelser og bad dem sende meg et tilbud som var like godt eller bedre. Hørte ikke mer etter det.

tobeornot999 liker dette
  6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Nå påvirker det kanskje ikke deg (annet enn at du evt. mister Saga-kortet), men for andre her inne virker det som at de har dekket seg vilkårmessig med at «passivitet» teller som aksept (altså at du blir «normal DnB»-kunde automatisk med tilhørende dårligere vilkår). Så selv om du ikke har fått et tilbud, betyr ikke det nødvendigvis at du er «in the clear».

Men ja, blir spennende så se hvor hardt de enforcer det.

DJasko and tobeornot999 like this.
  7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,533
    Bonuspoeng:
    113
    2 bekjente av meg oppdaget plutselig at de var blitt DNB Pluss kunder og mistet Saga fordelene. De satt stille i båten og prøvde å ignorere dem... Enden på visa ble at en flyttet sparing dit, den andre lånet. De var tross alt bonusnisser haha.

Maggie and tobeornot999 like this.
  8. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,558
    Bonuspoeng:
    293
    Ha ha om bonusen, men ja - det er vel i slike situasjoner man bare må være happy med at det har gått bra så lenge som det har.

Om man oppfyller vilkårene DnB har hatt hele tiden, er jo ikke det at de sjekker om man kvalifiserer et praktisk problem.

9. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg er på mange måter «førstegangskunde» hos DnB (har nylig skaffet Saga), så jeg er spent på hvor mye «kjeppjaging» man i praksis er nødt til å gjøre mtp. holde renter på lånet ajour med «markedet». Nå har jeg ikke det største lånet akkurat, så renteforskjeller utgjør ikke stort i kroner og øre, men er jo litt prinsippet.

Dersom DnB hadde satt krav til både lån og sparing, så hadde jeg nok ikke blitt Saga-kunde. Der er fleksibilitet og utvalg hos Nordnet såpass mange hakk bedre at det ville det ikke være verdt (i alle fall ikke for meg).

edit: var primært LoungeKey-klipp + nivå-poeng som fristet mest (aka var årsak til at jeg i det hele tatt ble Saga-kunde nå).

10. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,558
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende å se hva som skjer, men viktig å følge med (som tydelig gjør).

Husk at de krever lån ELLER plassering. De jubler sikkert hvis du har begge i DnB, men det holder å oppfylle ett av kravene.

Saga har tradisjonelt kvalifisert for absolutt billigste rente de tilbyr på lån. Private Banking har ligget og ligger 0,05-0,1 prosentpoeng over dette.

Bakvendt, når de sier PB er for bankens "absolutt viktigste kunder". Men jeg er fornøyd med personlig PB kundebehandler og har ikke altfor stort lån uansett.

11. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,574
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker saga egentlig kun for 200.000 spend på kortet. Blir litt mindre level poeng på meg hvis de avslutter mitt saga medlemskap. Men for i år berges jeg uansett, så tar det veldig rolig akkurat nå. Har ikke noe imot å flytte lånet, men da skal jeg minimum komme likt ut av det, ikke dårligere, i et "super duper beste kunde hurra" program som jeg må kvalifisere meg til, og betale medlemskap for.

12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    74
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det vet jeg. Derfor jeg skrev «dersom», altså at de endrer det enda en gang i fremtiden hvor begge deler evt. blir kravet. Men ja, er sikkert en balansegang mellom «strenge nok krav» og «få tak i nok kunder».

Ja, var nivåpoeng for 200k (etter 300k på AmEx) som er min tanke her også (samt at de ekstra LoungeKey-klippene kommer godt med neste 1-2 årene pga. økt reiseaktivitet). Hva det utgjør i praktisk verdi blir jo kanskje litt individuelt, altså typ om en skal måle det opp mot Saga-kost og potensielt litt svakere lånerenter enn «beste på markedet» (jeg kommer fra Bulder, som har bedre rente på mitt lån enn det jeg får nå via Saga hos DnB).

13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,574
    Bonuspoeng:
    113
    Klart man kan regne på om det svare seg for en personlig å betale mer rente enn nødvendig, men samtidig står det ofte nok i avisene at DnB går så det griner og sjefen der i gården hever lønn med høygaffel i begge nevene. Kjenner ikke at jeg trenger å bidra mer enn nødvendig til den lønna. Husker sist jeg prøvde å prute (før jeg bytta til Landkreditt), da fikk jeg høre at de ikke kunne gå lavere fordi dem da går i minus. Hahaha, dagens. Flytta lånet tvert!

14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,948
    Bonuspoeng:
    183
  15. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,574
    Bonuspoeng:
    113
    Se der ja, SEB sjefen sin lønn er nok forklaringen til at vi må klare oss uten doble poeng helg :confused::rolleyes:

jgroneng liker dette

Del denne siden